Cory panda eitjes


Leuk hoor en nu maar kijken hoe snel ze groeien.
 
Laatst bewerkt:
Na 10 tot 12 weken zouden ze normaal gesproken volwassen kleuren moeten hebben en tegen de 2 cm zijn bij de panda. Geniet ervan!
 
Ze leven allemaal nog, dag 6!
Leuk om te zien ook dat als ik er nu wat voor in doe ze al over de bodem scharrelen. Ik zie ze nu ook eten.
Ik voer op dit moment tot stof vermalen vlokvoer en granulaat
 
20200407_121650.jpg
20200407_121707.jpg


Geweldig om te zien hoe het al echte miniaturen van de volwassenen worden, zelfs met 7 dagen oud. Je ziet al miniscule snorharen, en de oogvlekken.
 
Ik hevel iedere dag het water af en zuig alle etensresten e.d op. Maar toch krijg ik wat alg in het bakje, wat groene aanslag. Dit poets ik weg met mn vinger zodat ik het af kan hevelen.
Maar zou ik er 1 of 2 slakjes bij kunnen stoppen? En zo ja, poel- of posthoornslakjes dan?
 
Zitten ze in een aparte bak en heb je een foto daarvan? Staat er misschien wel maar ja ik ben wat lui vandaag ;)
 
Als mn hoofd niet vast zou zitten.. sorry dcaht dat ik al gereageerd had.

Ik denk dat het voornaamste probleem is dat het bakje bovenin het aquarium hangt en hierdoor veel licht vangt. Ik heb er wel een donker dekseltje voor gemaakt maar die vergeet ik er weleens op te leggen :oops:
En er zitten gaten in die babyproof afgesloten zijn maar de doorstroming is dan ook niet zoals in het aquarium. Ze gaan over een weekje over naar een groter bakje met een veel groter "doorstroom"" gat erin.

Ik doe 2 uur na voeren de bodem afzuigen en water verversen, en geef dan weer een beetje nieuw voer. Hiermee probeer ik alles zo schoon mogelijk te houden.

Met een week of 6 als de nieuwe bak gereed in kunnen de kleintjes daarnaartoe verhuizen.

Ik voeg een foto bij. Ik was vanochtend wat enthousiast met voeren:oops::oops: maar daarintegen gaat een groot deel wel op.
 

Bijlagen

  • 20200411_085758.jpg
    20200411_085758.jpg
    119.1 KB · Weergaven: 89
Er is helaas 1 kleine panda gesneuveld. Ik vond dat ik al best veel geluk had met deze 5 eitjes dat ze allemaal nog leefde.
De andere 4 zwemmen voor nu nog 'vrolijk' rond
 
Ik baal als een stekker want ik ben nu al enorm gehecht aan ze :cry:
 
Net 1 klein cory eitje op de grond gevonden :S

Ik heb in de bak gerommeld en een waterverversing gedaan vanmorgen.. ik wacht even af of ik er meer vind of zie. Heb de corys niet bezig gezien. Dit eitje was nog niet beschimmeld oid dus zit nu bij de kleintjes in het bakje
 
5 eitjes gevonden. Echt her en der door de bak verspreid vond ik er telkens 1tje. Of die van mij leggen er amper wat per keer, of ze worden ontzetten snel opgegeten. Moest er 1tje van een japonica aftroggelen :DD
 
Kan iemand misschien helpen? Sinds vanochtend is deze kleine panda erg lusteloos en heeft hij een soort van infectie(?) Aan zn staartje. Ik ben bang dat ik niet anders kan dan hem uit zn lijden verlossen
 

Bijlagen

  • 20200419_165526.jpg
    20200419_165526.jpg
    69.8 KB · Weergaven: 92
Ach wat sneu! Het luistert ook zo vreselijk nauw. Hopelijk gaat het beter met een nieuwe kweek.
 
Wat vervelend te horen dat ze het niet gered hebben. Ik heb zelf meer geluk gehad met mijn eerste kweek. Ik heb de eitjes ook uit laten komen in een klein bakje en als ze uitgekomen zijn heb ik ze direct naar een iets groter bakje verplaatst, een 1 liter ijsbakje van Hertog met hierin 3 a 4 cm water en ik heb ze 2 a 3 keer per dag verse artemia nauplien gevoerd. Ben van overtuiging dat levend voer het beste is om ze op te laten groeien. Water verversen is cruciaal en hoe vaker hoe beter!! Gebruik hiervoor water uit je aquarium. Ik heb zelf artemia kweekflessen gemaakt zo heb ik iedere dag verse artemia nauplien, heb de artemia eitjes besteld bij voervoorvis.nl. Als je ze zelf kweekt valt het reuze mee met de kosten. Het nadeel van vlokvoer is dat het nog wil uitzetten in de maag van de visjes en aangezien de baby cory's nog zo klein zijn kan dit fataal worden.

Ik heb na verloop van tijd de kweekbakje gekocht wat ik in mijn aquarium heb hangen, de "Internal breading box" van superfish. Waarom heb ik deze gekocht is omdat dit een afgesloten bakje is, geen kieren in zitten, en door middel van een luchtpompje jezelf de stroming kan bepalen en het veel tijd scheelt met water verversen!! Dus nu heb ik de eitjes, als test, direct in dit bakje gedaan en tot heden heb ik nog geen uitval gehad. Zet de stroming even uit als je de artemia voert zodat ze niet direct uit het kweekbakje stromen je aquarium, vergeet de stroming niet weer aan te zetten!!

Superfish: Internal Breeding Box 0,7l

De "The Dutch Aquarist" heeft ook een aantal flimpjes op zijn Youtube kanaal mbt het kweken van cory's en ook hoe jezelf artemia kweekflessen kunt maken, heb er zelf veel aan gehad.

The Dutch Aquarist

20200420_181855.jpg
 
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg Leuro!

Ik zorgde er wel voor dat ik continue het water verversde, maar dat was meer manueel en daarmee misschien toch niet afdoende.

Ik heb ook zo'n internal breeding box van superfish en nu ook een luchtpompje, dus misschien dat ik daar de nieuwe kweek in doe.

Ik heb ook geprobeerd het voer dat ik gaf ziveel mogelijk voor te weken. Maar ik ga toch overwegen een artemia kweekje op te zetten als ik vaker eitjes ga krijgen.

Voor nu heb ik toch ook 1 lichtpuntje. Nouja puntJE, ik vind het eigenlijk toch wel geweldig:
Bij het weghalen van de eitjes 3 weken geleden heb ik er 1tje in de bak laten vallen en kon ik hem niet meer terugvinden.
Dat eitje heeft het blijbaar overleefd want er zwemt een 3 weken oude Cory Panda vrolijk de bak rond!!! Hij oogt veel gezonder en actiever dan de jongen die ik apart had, en is bijvoorbeeld al sterk genoeg om langs het filter te zwemmen zonder opgezogen te worden, en vreest de volwassen dieren ook niet echt.

Hiermee twijfel ik dan weer of ik voortaan niet gewoon de natuur zn beloop laat. De volwassen corys zijn eigenlijk het enige gevaar in de bak, maar gisteren zag ik een piepklein pas uitgekomen cory jong tussen de volwassenen door schieten zonder dat deze opgemerkt werd.
 
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg Leuro!

Ik zorgde er wel voor dat ik continue het water verversde, maar dat was meer manueel en daarmee misschien toch niet afdoende.

Ik heb ook zo'n internal breeding box van superfish en nu ook een luchtpompje, dus misschien dat ik daar de nieuwe kweek in doe.

Ik heb ook geprobeerd het voer dat ik gaf ziveel mogelijk voor te weken. Maar ik ga toch overwegen een artemia kweekje op te zetten als ik vaker eitjes ga krijgen.

Voor nu heb ik toch ook 1 lichtpuntje. Nouja puntJE, ik vind het eigenlijk toch wel geweldig:
Bij het weghalen van de eitjes 3 weken geleden heb ik er 1tje in de bak laten vallen en kon ik hem niet meer terugvinden.
Dat eitje heeft het blijbaar overleefd want er zwemt een 3 weken oude Cory Panda vrolijk de bak rond!!! Hij oogt veel gezonder en actiever dan de jongen die ik apart had, en is bijvoorbeeld al sterk genoeg om langs het filter te zwemmen zonder opgezogen te worden, en vreest de volwassen dieren ook niet echt.

Hiermee twijfel ik dan weer of ik voortaan niet gewoon de natuur zn beloop laat. De volwassen corys zijn eigenlijk het enige gevaar in de bak, maar gisteren zag ik een piepklein pas uitgekomen cory jong tussen de volwassenen door schieten zonder dat deze opgemerkt werd.


De eitjes gewoon in de bak laten zitten en de natuur z'n beloop laten gaan is natuurlijk de eenvoudigste manier idd. Als je zorgt dat je genoeg schuilplekken hebt in je bak, genoeg planten waar ze tussen kunnen verstoppen vergroot de kans dat ze het redden. Toen ik gisteravond een waterwissel deed zag ik dat er ook een paar hele jonge panda's wegschoten, dus ik heb er naast de gekweekte ook een paar die het in de bak gered hebben. :)):))
 
4 weken oud
 

Bijlagen

  • 20200429_185751.jpg
    20200429_185751.jpg
    63.6 KB · Weergaven: 84
De vuurtetras blijken de grootste vijanden te zijn ban de baby corys. Voer wat ik geef hoe klein ook trekken ze hun neus voor op, maar een 2 weken oude baby cory scheuren ze met de hele groep aan stukken
 
Maar deze leeft nog steeds!
 

Bijlagen

  • 20200529_163246.jpg
    20200529_163246.jpg
    88.6 KB · Weergaven: 72

Terug
Bovenaan