Wat is er nieuw

Corydora Arcuatus uitval

• Onderwerp starter Onderwerp starter AxelP
  • Startdatum Startdatum
A

AxelP

Guest
In mijn Lido 200 had ik 3 groepjes Corydoras zitten waaronder 4 Corydoras Arcuatus. De bak draait nu ongeveer 2 maanden. 6 dagen geleden werd ik wakker en lagen er 2 Corydoras Arcuatus dood op de bodem, die heb ik eruit gevist en ik heb de dagen erop de resterende 2 goed in de gaten gehouden.

Ze zagen er prima uit, waren actief en deden gewoon mee met de rest zoals dit de afgelopen 2 maanden het geval was. Nu was ik vanochtend opnieuw aan het kijken en lag er opnieuw een Corydoras Arcuatus dood op de bodem.

Ik heb er nu dus nog maar eentje over, de rest van de Corydoras of andere vissen lijkt niet dood. Waardes getest maar deze zijn goed en zijn ook al sinds opstart niet of nauwelijks veranderd. Ik vervang wekelijks 40% van het water.

Nu is mijn vraag; moet ik de laatste preventief uitvangen en laten hemelen of zou ik het gewoon aan kijken?

Wat voer je ze? En hoe laat?

AxelP zei:
Ik vervang wekelijks 40% van het water.

40 %? Is dat niet een beetje heel erg veel wekelijks? Ik zou dit naar 20 % brengen.

Wat zijn je waterwaarden, temperatuur?

Bertus zei:

Algen tabletten (3) i.c.m. droogvoer (s'ochtends om 9:00 als het licht aan gaat, ik zie ze er door de dag heen meerdere malen aan peuzelen).

Corydorasfan zei:
AxelP zei:
Ik vervang wekelijks 40% van het water.

40 %? Is dat niet een beetje heel erg veel wekelijks? Ik zou dit naar 20 % brengen.

Wat zijn je waterwaarden, temperatuur?

Ik doe 40% omdat de vissen populatie vrij groot is voor een 200L, de maanvissen verhuizen binnenkort.

Temperatuur fluctueert tussen 25~27 graden.

no3 = 0
no2 = 0
gh = 8
kh = 6
ph = 7.2
ci2 = 0

Ik heb trouwens ook nog

2x Corydoras trillineatus
4x Corydoras sterbai

Zitten, deze zijn allemaal nog in leven. De trillineatus zit er het langst in en zijn destijds verhuisd uit m'n kleine aquarium. De Arcuatus komen allemaal bij 1 winkel vandaan waar ik eerder al uitval van heb gehad; 1x Otocinclus affinis en 1x Neon tetra. Ik haal ze daar trouwens ook niet meer.

AxelP zei:
Bertus zei:

Algen tabletten (3) i.c.m. droogvoer (s'ochtends om 9:00 als het licht aan gaat, ik zie ze er door de dag heen meerdere malen aan peuzelen).

Verder niet? ook geen rode mug,en ook geen tubifex,al dan niet gedroogt?

Bertus zei:
AxelP zei:
Bertus zei:

Verder niet? ook geen rode mug,en ook geen tubifex,al dan niet gedroogt?

Nee kan ik wel gaan doen maar vroeger toen ik ook een groep corydoras had heb ik dat ook nooit gedaan.

Ze vliegen hier op de rode mug af.
En de 3 blokjes tubifex stop ik in een houdertje,dat zinkt naar de bodem,en lost daar op.

Houdertje is er 1 waar toilet reinigerbolletjes in zaten.
Is nu schoon.

Bertus zei:
Ze vliegen hier op de rode mug af.
En de 3 blokjes tubifex stop ik in een houdertje,dat zinkt naar de bodem,en lost daar op.

Houdertje is er 1 waar toilet reinigerbolletjes in zaten.
Is nu schoon.

Thanks dan ga ik dat bestellen! Maar toch, dan is het toch vreemd dat ik maar 1 soort heb die uitvalt. Ik twijfel of de laatste het overleefd, hij is vrij rustig op t moment en zwemt alleen af en toe. De rest van de corydoras is heel de bak aan t rond scharrelen.

Afgezien daarvan,is het beter te varieren.

Ik geef ook komkommer, en gekookte mossel voor de andere vissen.
Zijn hun er het eerste bij. (al eten ze er niet van)

Bertus zei:
Afgezien daarvan,is het beter te varieren.

Ik geef ook komkommer, en gekookte mossel voor de andere vissen.
Zijn hun er het eerste bij. (al eten ze er niet van)

Ik zal beter gaan vari�ren. Mocht die komen te overlijden dan ga ik het groepje sterbai uitbreiden. 3 soorten was sowieso een slecht idee/beginnersfout.

Nee,hoor.
Ik heb ook 3 verschillende in de bak.

Niets aan de hand.
Wel veschillende voeding. en niet weinig, hoor.
Iedereen eet er van mee, De 6 + halfwas) 6 cm. zoenvissen (groeneters) zuigen zo de muggen van de bodem en tubifex uit de houder.
En de rest hangen er omheen.
66VZo9zvqCSTlFNZksb-7qMahYXXI2eY.jpeg

Netjes, na ik wil sowieso een grotere groep van hetzelfde. Ik denk dat ik de sterbai uitbreid van 4 naar 10 als de laatste komt te overlijden. Ben sowieso toch wat meer van de grotere vissen de afgelopen tijd. Het is alleen wel jammer dat ik nu zo kort op elkaar 3 dode heb, ik hoop niet dat het een of andere ziekte is welke uiteindelijk overslaat naar de andere vissen in een bak.

Welke soorten heb jij bij elkaar zitten?

3 x de panda.
2 x sterbai M
1 x trillanus.

En ze zwemmen gewoon door elkaar heen.

Doen ze bij mij ook maar ze zitten wel gewoon vaak per soort bij mij in een groepje.

Ja, maar, had ze net gevoerd. 😉

Bertus zei:
Ja, maar, had ze net gevoerd.

Ah ok�, nou ik kijk het wel aan met de laatste en dan zie ik wel verder. Thanks voor de info!

AxelP zei:
Bertus zei:

Daar gaat het al mis. Corydorassen hebben voornamelijk dierlijk voedsel, veel mensen maken de fout ze vooral voedsel te geven welke plantaardige bestandsdelen bevatten.

Ludger zei:
AxelP zei:
Bertus zei:

Daar gaat het al mis. Corydorassen hebben voornamelijk dierlijk voedsel, veel mensen maken de fout ze vooral voedsel te geven welke plantaardige bestandsdelen bevatten.

Ik ga ook beter vari�ren, ik heb al dierlijk voedsel besteld en ben van plan het binnenkort te gaan geven. Echter denk ik nog steeds niet dat dat de reden is dat ik een specifieke soort heb die uitvalt. Mijn ouders hebben 10 jaar lang corydoras gehad en die kregen ook alleen algen tabletten en droegvoer. 4 van deze corydoras zijn onlangs nog verhuisd naar de bak van een maatje van me, omdat ze nog steeds in leven zijn. De laatst overlevende in mijn bak leeft trouwens nu nog.

In 99% van het voer zit ook zit ook nog iets van vismeel en misschien bevatte het voer wat je ouders gaven daar net iets meer van en dat van je maatje ook bv.
Is niet zeker dat dit de oorzaak is maar kan goed natuurlijk,komt misschien (weer) lullig over maar mensen lees je toch eerst eens goed in hoe je het dier wat je koopt voor verzorging moet geven.
Ff de naam googlen en je krijgt pagina's aan informatie dus makkelijker kan niet lijkt me...

Ik heb ondertussen Tubifex en rode muggelarven besteld. Doet niet af aan het feit waarom het wel goed gaat met de andere twee soorten corydoras.

Ik wist trouwens dat ze dit aten maar omdat meeste websites ze omschrijven als alles eters en omdat ik dus meerdere mensen ken die corydoras houden zonder dit aan ze te voeren ben ik ze ook droogvoer en algentabletten gaan voren.

Ik geef ze ook rode muggenlarven vinden ze heerlijk

Heb ook maar 2 cory sterbai had er 3

En 3 andere soort cory

Dat is ook de reden,dat ze de kop in het zand steken.
Tubifex zit normaal in de bodem,levend.
Dus ze moeten er achteraan,omdat die tub ,zich terug trekt.

Heb ze voor het eerst komkommer geven ze doen er niks mee hahah 🙂

Nee,zijn ook geen groenvoer eters,he.

Nee maar was ook een beetje voor me vissen maar die kijken er niet naar om 🙄

Kan, moeten ook wennen ,he.
Ligt er ineens een schijf in de bak.
Of geen groeneters.

Bij de ancistrussen liggen ze voor het glas al te wachten.
en volgen mijn hand.

Komkommer wil ik ook wel eens proberen voor m'n ancistrussen, doe je er nog wat speciaals mee? Koken ofzo?

Even een update: De laatste corydora van het groepje leeft nog. Sinds gisteren krijgen ze rode mugge larven en gedroogde tubifex. Toen ik ze het gisteren voor het eerst gaf gingen ze helemaal los en was een redelijk flinke hoeveelheid binnen een minuut of 2 weg. De gedroogde tubifex bleef wel drijven en heb ik er vandaag uitgeschept, moet ik dat eerst nog weken voordat ik dat geef?

Ja dat lusten ze wel,hier worden ze ook helemaal wild van zulk voer.
Als je komkommer kookt wordt het snot dus beter niet doen en gewoon een schijfje afspoelen aan een theelepeltje oid op de bodem doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan