Corydora doet raar


Ik heb de corydora apart gezet, en hij lijkt het nu wel beter te doen. Hij kan in ieder geval wel recht liggen. Zal ik het nog even aankijken of moet ik er toch een einde aan maken?
Fijn dat het beter lijkt te gaan. Misschien was ik wat voorbarig dan met mijn killersadvies. Maar apart; bij zulke heftige symptomen verwacht je geen goede afloop. En of dit alleen door stress zou kunnen komen...?

In elk geval maar in de gaten houden. :) Proberen te zorgen dat hij zich thuis kan voelen en even wat meer verversen. Eet hij wel?
 
Nee, want net als labyrintvissen kunnen corydoras zuurstof uit de lucht halen. Al zit er amper zuurstof in het water, dan schakelen ze over en zie je ze vaker naar het oppervlak schieten.
Ik dacht dat dit alleen lucht door de darmen persen was voor de spijsvertering?

Mocht je nog nieuwe corydoras willen, dan is een van de dwergsoortjes beter geschikt, bijvoorbeeld de Corydoras pygmaeus
Voor het formaat wellicht de meest geschikte, maar hier de ervaring dat ze niet samengaan met kempvissen. Zandbodem is dan wel weer een pluspunt

Ik zou de bak mooi voor je enkele betta houden, maar weet ook niet wat het formaat van de andere bakken is. Wellicht een mogelijkheid tot het scheiden van de betta en gourami?
 
Ik dacht dat dit alleen lucht door de darmen persen was voor de spijsvertering?
Ze hebben een netwerk aan bloedvaten door de darmen lopen die de zuurstof opnemen. :)

(En lucht die over is gebruiken ze in de afterburner om als een raket mee door de bak te gaan. :rolleyes:)
 
Laatst bewerkt:
Corydoras overleven in de meest vreselijke wateromstandigheden omdat ze dan overgaan naar luchthappen en het slechte water geen invloed heeft
Dat is dan typisch iets voor de meervallen familie. Net als de ancistrus, zouden die op die manier ook zuurstof aan de lucht kunnen ontrekken? Ik denk automatisch altijd aan zuurstof rijk, stromend water wanneer ik aan meervallen denk. Helemaal door die zuignap.. Maar lees net dat grondels geen meervallen zijn dus misschien daar de verwarring.
 
Nee, want net als labyrintvissen kunnen corydoras zuurstof uit de lucht halen. Al zit er amper zuurstof in het water, dan schakelen ze over en zie je ze vaker naar het oppervlak schieten.
Zie je, je betta ineens zuigen aan een corydora... 'Hey, wat ben je aan het doen?', Ik zuig wat corydora zuurstof'
 
Dat is dan typisch iets voor de meervallen familie. Net als de ancistrus, zouden die op die manier ook zuurstof aan de lucht kunnen ontrekken? Ik denk automatisch altijd aan zuurstof rijk, stromend water wanneer ik aan meervallen denk. Helemaal door die zuignap.. Maar lees net dat grondels geen meervallen zijn dus misschien daar de verwarring.
Ja een L-nummer is geen meerval in de nederlandse taal, daar komt ook de verwarring vandaan denk ik, maar L-nummers (dus ook ancistrussen) ontrekken ook zuurstof uit de lucht, heb hier weleens een ancistrus gehad die uit de bak gesprongen was en al helemaal droog op de grond lag toen ik 's morgens beneden kwam, pakte hem op maar bewoog nog, dus in bakje water gedaan en in het aquarium laten drijven, ging na 1 uur kijken: bakje leeg zwom die alweer in het aquarium zelf
 
Ja een L-nummer is geen meerval in de nederlandse taal, daar komt ook de verwarring vandaan denk ik, maar L-nummers (dus ook ancistrussen) ontrekken ook zuurstof uit de lucht, heb hier weleens een ancistrus gehad die uit de bak gesprongen was en al helemaal droog op de grond lag toen ik 's morgens beneden kwam, pakte hem op maar bewoog nog, dus in bakje water gedaan en in het aquarium laten drijven, ging na 1 uur kijken: bakje leeg zwom die alweer in het aquarium zelf
Ancistrussen kunnen best lang op het droge nog leven. Je staat soms te kijken. Niet dat ik ze der uit haal maar je hoort en leest wel eens verhalen.

Laatst ook iemand hier waarbij de ancistrus zich in een steen verstopt was buiten het aquarium.
 
Net als de ancistrus, zouden die op die manier ook zuurstof aan de lucht kunnen ontrekken?
Ja, daar staan ze om bekend. Heb het ook gezien bij een vriendin die een kapot filter had en daardoor een nitrietpiek; alle vissen waren in nood. De corydorasjes haalden steeds lucht aan de oppervlakte maar de cf. cirrhosus zag je dus ook de hele tijd naar boven schieten. Eén van de redenen dat die het avontuur overleefd hebben...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ja een L-nummer is geen meerval in de nederlandse taal, daar komt ook de verwarring vandaan denk ik, maar L-nummers (dus ook ancistrussen) ontrekken ook zuurstof uit de lucht, heb hier weleens een ancistrus gehad die uit de bak gesprongen was en al helemaal droog op de grond lag toen ik 's morgens beneden kwam, pakte hem op maar bewoog nog, dus in bakje water gedaan en in het aquarium laten drijven, ging na 1 uur kijken: bakje leeg zwom die alweer in het aquarium zelf
Ja jemig hey taaie rakkers. Ik heb nu 1 borstelneus in de bak die is lekker aan het poetsen. Echt leuk om te zien! Alle L-nummers zijn meervallen maar alle meervallen zijn geen l- nummers. Zoiets?
 
Ja jemig hey taaie rakkers. Ik heb nu 1 borstelneus in de bak die is lekker aan het poetsen. Echt leuk om te zien! Alle L-nummers zijn meervallen maar alle meervallen zijn geen l- nummers. Zoiets?
In de nederlandse taal zijn meervallen roofvissen en l-nummers algeneters

Ja ancistrussen zijn veruit mijn favoriet ze zijn zo lekker lomp en onbeholpen
 
In de nederlandse taal zijn meervallen roofvissen en l-nummers algeneters

Ja ancistrussen zijn veruit mijn favoriet ze zijn zo lekker lomp en onbeholpen
Ooh ik snap wat je bedoelt. Ach ja gelukkig is taal altijd aan het veranderen. Ja echt he vind het juist prettig om te zien dat hij zo thuis is in je bak.
 
Definieer vuil?
Volgens mij zit een corydoras niet liever dan tussen het bladafval en detritus te wroeten.

Dat doen ze zeker graag en een beetje vuil maakt ook niet uit. Maar gaat vooral over uitwerpselen en dergelijke in combinatie met wat scherper substraat. Als ze sneetjes in de baarddraden krijgen, kan dat door vuil gaan ontsteken en raken ze ze kwijt.
 

Terug
Bovenaan