Corydora doet raar


F

Flishxx

Guest
Hey,
Sinds gisteren doet mijn corydora paleatus raar. Hij ligt bovenin het aquarium op de planten en ademt heel snel. Nu ligt hij op zijn rug op de bodem. Zijn staart lijkt voor een stukje weg, maar voor de rest is er niet veel aan hem te zien. Ik heb de afgelopen paar maanden twee andere corydorassen met de zelfde symptomen gehad en die zijn nu alle twee dood. Iemand die weet wat dit is en of k hem nog kan redden? Nitriet waarde is 0.
 

Bijlagen

  • 5D705359-A0D1-47CB-A0E7-99F40D94D5FB.jpeg
    5D705359-A0D1-47CB-A0E7-99F40D94D5FB.jpeg
    90.1 KB · Weergaven: 99
Verlos hem maar uit zijn lijden zou ik zeggen. :-( Dat gaat hem normaal gesproken niet meer worden.

Heb je de nitriet gemeten met een druppeltest? Ammonia of een andere stof kan het ook nog zijn.

Wat voor filter heb je, hoe vaak verschoon je die en op welke manier precies?

Oh ja en wat zwemt er nog meer rond in de bak? Andere vissen ogen gezond?
 
Hoe moet ik hem uit z’n lijden verlossen? Kruidnagelolie kan ik pas morgen hebben, waar is dat te koop?
Ik heb inderdaad met een druppeltest gemeten. Ammonia kan het denk ik niet zijn, want dan zou de rest er toch ook last van moeten hebben? Er zit een gourami, een betta en nog een andere corydora in. Ik weet dat dit bestand niet perse goed is maar alles gaat prima.
ik weet niet wat voor filter ik heb, maar die doet het gewoon goed en maak ik ook niet heel grondig schoon. 1x in de week ververs ik 25% en dit aquarium draait al zo’n 2 jaar.
 
Laten we beginnen met hoe groot je bak is?
Hoevaak doe je een waterverversing?
Hoe vaak maak j jou filter schoon?
Kan je een foto maken van jou totaal bak en van jou filter?
 
dit aquarium is 45 liter. Ik ververs 25% per week en 1x per maand knijp ik de filtersponzen uit. Dit is een van m’n aquariums waar ik alle planten gwn laat groeien en er verder niks mee doe.
 

Bijlagen

  • BC67E6C4-0A6F-426D-BDE3-72DB683B7862.jpeg
    BC67E6C4-0A6F-426D-BDE3-72DB683B7862.jpeg
    86.3 KB · Weergaven: 99
  • 3A770464-E1FB-4C17-9C6E-AA4A7BA9B4A9.jpeg
    3A770464-E1FB-4C17-9C6E-AA4A7BA9B4A9.jpeg
    102.2 KB · Weergaven: 95
  • 1C13DBDA-8043-48BF-80F1-7F035B9EA766.jpeg
    1C13DBDA-8043-48BF-80F1-7F035B9EA766.jpeg
    86.3 KB · Weergaven: 84
Hoe moet ik hem uit z’n lijden verlossen? Kruidnagelolie kan ik pas morgen hebben, waar is dat te koop?
Sorry voor mijn late antwoord!

Arme corydoras... Als hij morgen nog leeft heb je twee opties. Of nouja, je hebt er meer, maar persoonlijk zou ik deze overwegen:

- De snelste en waarschijnlijk minst vervelende optie voor de cory (maar meest vervelende voor jou) is hem snel te omwikkelen met krantenpapier o.i.d., hem neer te leggen en... nouja... je voet te gebruiken. Aangezien cory's stekels hebben zou ik wel schoenen aandoen. Of je gebruikt een zwaar voorwerp. Niet twijfelen maar hoppakee.

- Andere optie is inderdaad kruidnagelolie. Kun je kopen bij natuurwinkels en misschien ook wel bij drogisterijen. Als ik het me goed herinner is de dosering ongeveer 0,5 ml (10 druppels) per liter water. Even goed oplossen in wat warm water en verspreid over een aantal minuten bij de vis doen. (Gooi je het er in één keer bij dan werkt het weliswaar snel, maar schrikt de vis ook eerder. Ik vind dat er altijd naar uitzien.)

Naar de oorzaak van de sterfte is het met deze informatie nog een beetje gissen. Het feit dat de corydoras bovenin de bak hing (zeer ongebruikelijk voor ze) en snel ademde wijst op zuurstoftekort, en dat komt meestal door kieuwbeschadiging of een daadwerkelijk laag gehalte aan opgeloste zuurstof. Gezien de relatieve hoogte van je bak en de plantengroei die het oppervlak bedekt, is dat laatste een mogelijkheid, al komt het niet vaak voor. Hoe hoog is de watertemperatuur?

En zie je alle vissen de laatste tijd vaker lucht halen aan de oppervlakte? Of is het echt alleen de cory die wat dat betreft afweek?
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je antwoord! Ik heb de corydora apart gezet, en hij lijkt het nu wel beter te doen. Hij kan in ieder geval wel recht liggen. Zal ik het nog even aankijken of moet ik er toch een einde aan maken?
Ik zal vandaag even naar kruidnagelolie gaan zoeken, dat is sowieso handig om in huis te hebben. Ik denk eigenlijk dat zijn kieuwen dan beschadigd zijn, die lijken ook korter dan normaal. De rest van de vissen lijkt nergens last van te hebben.
 
Je vissen zitten te klein en raken daardoor gestresst en door de stress is hun weerstand erg laag en worden ze ziek
 
Ik denk inderdaad ook dat ze te klein zitten en gestresst raken. Aangezien er ook happen uit de staart zijn, zou het zomaar kunnen dat de betta of goerami er de pik op heeft en ze opjaagt.

Te weinig zuurstof lijkt me niet snel het geval. Aangezien Corydoras een darmademhaling hebben kunnen ze ook lucht inslikken aan het oppervlak, dus zelfs als er in het water weinig zuurstof is, zou dat geen heel groot probleem mogen zijn.
 
Okay, en wat kan ik nu doen om hem te helpen?
 
Ik heb al 5 aquariums en dus geen ruimte voor een nieuwe
 
Of 4 aquariums omzetten naar 1 grote aquarium?
 
Ik vind dit eigenlijk een vrij rare reactie. Dat mijn corydoras te klein zitten kan ik nog begrijpen, maar de betta en de gourami zitten echt niet te klein
 
Ik mag geen groot aquarium op m’n kamer, want k slaap op zolder en mijn ouders zijn bang voor een lek.
 
zowiezo Gourami en Betta is een slechte combi. welk Gourami heb je btw?
 
Je gouramie zit ook te klein, maar ging ervanuit dat je nog meer corydorasjes in dat bakje had zitten
 
Ik heb een dwerggoerami, een vrouwtje. Dat betta en goerami geen goede combinatie is ben ik het mee eens, maar alles gaat goed en ze zitten elkaar absoluut niet in de weg. En de kans dat 1 aquarium lekt is denk ik veel groter dan 4 tegelijk lekkende aquariums
 
Je blijft maar zeggen dat alles prima gaat en goed gaat, tja al die dode vissen zullen dan wel zijn omdat het zo goed gaat?
 
Al die dode vissen? Er zijn twee corydoras dood gegaan in de loop van de tijd. De rest van de vissen doen het allemaal goed.
 
Doomdenken... sommige hebben daar last van.

Maar die corries gaan niet zomaar dood. dus ik zou als ik jou was wel even uitzoeken.

Ik ben het wel mee eens dat ze te klein zitten en daardoor stress krijgen en stress kan weer de weerstand naar beneden brengen. en dan is dat de dood.
 
Nicolientje is nogal direct in haar reacties. (dat gaan we ook niet veranderen denk ik)
Je hebt wat beperkingen in het formaat van je aquaria. Dat is een zaak tussen jou en je ouders, daar kunnen we niks aan veranderen.

Als je grootste bak 45l iter is, dan moet je daar je visbestand op afstemmen. Cory's hebben inderdaad wat meer plaats nodig, en als ze stressen kunnen ze gif af scheiden.
Of dat nu de oorzaak is zullen we nooit achterhalen.

We kunnen je alleen aanraden om voorzichtig te zijn bij nieuwe aankopen, en nu je water goed in de gaten te houden en tijdig te verversen.
 
Nicolientje is nogal direct in haar reacties. (dat gaan we ook niet veranderen denk ik)
Je hebt wat beperkingen in het formaat van je aquaria. Dat is een zaak tussen jou en je ouders, daar kunnen we niks aan veranderen.

Als je grootste bak 45l iter is, dan moet je daar je visbestand op afstemmen. Cory's hebben inderdaad wat meer plaats nodig, en als ze stressen kunnen ze gif af scheiden.
Of dat nu de oorzaak is zullen we nooit achterhalen.

We kunnen je alleen aanraden om voorzichtig te zijn bij nieuwe aankopen, en nu je water goed in de gaten te houden en tijdig te verversen.
Klopt ze is direct. what you see is what you get, en vaak is dat het prettigst. brengt geen valse hoop en je weet waar het op staat!
je kan allemaal omwegen roepen om tot je doel te komen of je kan gewoon zeggen wat je denkt. dat laatste is het prettigste. wellicht is het vervelend om te horen maar wel het eerlijkst
 
Nicolientje is nogal direct in haar reacties. (dat gaan we ook niet veranderen denk ik)
Je hebt wat beperkingen in het formaat van je aquaria. Dat is een zaak tussen jou en je ouders, daar kunnen we niks aan veranderen.

Als je grootste bak 45l iter is, dan moet je daar je visbestand op afstemmen. Cory's hebben inderdaad wat meer plaats nodig, en als ze stressen kunnen ze gif af scheiden.
Of dat nu de oorzaak is zullen we nooit achterhalen.

We kunnen je alleen aanraden om voorzichtig te zijn bij nieuwe aankopen, en nu je water goed in de gaten te houden en tijdig te verversen.
dankjewel voor je reactie. Ik zal dan meer gaan verversen. Hoeveel is aan te raden? En hoe oud worden corydoras ongeveer?
 
Corydoras kunnen een jaar of 10 worden met de juiste verzorging. Ververs elke week, ongeveer 30%. Let op dat er ook niet te veel vuil op de bodem ligt, kunnen ze ook slecht tegen. Mocht je nog nieuwe corydoras willen, dan is een van de dwergsoortjes beter geschikt, bijvoorbeeld de Corydoras pygmaeus
 
Oké bedankt!
 
Corydoras kunnen een jaar of 10 worden met de juiste verzorging. Ververs elke week, ongeveer 30%. Let op dat er ook niet te veel vuil op de bodem ligt, kunnen ze ook slecht tegen. Mocht je nog nieuwe corydoras willen, dan is een van de dwergsoortjes beter geschikt, bijvoorbeeld de Corydoras pygmaeus

Akkoord met het kuisen, maar zo lang er geen grotere bak komt, geen nieuwe Cory's aanraden denk ik.
 
Akkoord met het kuisen, maar zo lang er geen grotere bak komt, geen nieuwe Cory's aanraden denk ik.

Ben het ermee eens dat geen nieuwe beter is, maar sommige mensen hou je niet tegen. Daarom zet ik het erbij. 45 liter (al lijkt hij op de foto veel kleiner) vind ik nu ook weer niet echt mini, net zo veel water als een 60cm aquarium.
 
Ik denk inderdaad ook dat ze te klein zitten en gestresst raken. Aangezien er ook happen uit de staart zijn, zou het zomaar kunnen dat de betta of goerami er de pik op heeft en ze opjaagt.

Te weinig zuurstof lijkt me niet snel het geval. Aangezien Corydoras een darmademhaling hebben kunnen ze ook lucht inslikken aan het oppervlak, dus zelfs als er in het water weinig zuurstof is, zou dat geen heel groot probleem mogen zijn.
Maar zou het dan niet kunnen dat het co2 peil 's nachts dermate stijgt als je kijkt naar de planten die erin staan dat ze toch zijn gestikt in combinatie met een te kleine huisvesting. Aangezien de andere 2 labyrint vissen zijn.
 
Maar zou het dan niet kunnen dat het co2 peil 's nachts dermate stijgt als je kijkt naar de planten die erin staan dat ze toch zijn gestikt in combinatie met een te kleine huisvesting. Aangezien de andere 2 labyrint vissen zijn.
Corydoras overleven in de meest vreselijke wateromstandigheden omdat ze dan overgaan naar luchthappen en het slechte water geen invloed heeft
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Maar zou het dan niet kunnen dat het co2 peil 's nachts dermate stijgt als je kijkt naar de planten die erin staan dat ze toch zijn gestikt in combinatie met een te kleine huisvesting. Aangezien de andere 2 labyrint vissen zijn.

Nee, want net als labyrintvissen kunnen corydoras zuurstof uit de lucht halen. Al zit er amper zuurstof in het water, dan schakelen ze over en zie je ze vaker naar het oppervlak schieten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz

Terug
Bovenaan