Corydora gestresst


rexdekreeft

Member
Lid geworden
19 september 2019
Berichten
16
Leeftijd
24
Hi!

Ik heb een schooltje cordydora's julli en daarbij één corydora aeneus albino. Ik heb me laten informeren dat de albino goed overweg zou kunnen met de julli's. Ik heb sinds twee weken de albino en hij zwemt constant tegen het glas op. Volgensmij is dit stressgedrag. Wat moet ik doen? Meer albino soortgenoten toevoegen?

Ik hoor het graag
 
Dat zou kunnen helpen. Het is wel goed om even te kijken naar de grootte van de bak, en het totale vissenbestand? Als we daar een beeld van hebben is er beter advies te geven. :)

Foto van de inrichting is ook fijn om erbij te hebben!

Edit: ik lees in een ander topic dat je bak 60 cm lang is. Ik zou dan gezien de beperkte ruimte (eigenlijk al te weinig voor de julii/trilineatus) eerder inzetten op verhuizing van de albino.
 
@Gino88 6 julli's, 1 albino, 2 algeneters en 1 maanvis (was in een koppel maar ander is onlangs overleden). Bak is 120 liter, 60 cm hoog, 60 cm breed. Veel planten en beschutting, genoeg schuilplek dus. (kan geen foto van de bak maken nu want ben op het moment niet thuis)
 
Had jouw andere topic gelezen en wijzigde mijn bericht terwijl jij aan het typen was. :)

Ik denk dat je het beste de albino kunt herplaatsen. Er is voor de julii al niet veel ruimte in deze bak, laat staan voor albino's die erbij zouden moeten komen. Volgens mij worden die albino's (het zijn veelal C. aeneus) ook nog eens groter dan de julii.

Ik neem aan dat je gehecht bent aan de maanvis. Je hebt hem ook al een hele tijd. Ondanks de mooie hoogte is ook voor hem de bak niet zo geschikt ben ik bang.
 
@Gino88 denk inderdaad dat de albino herplaatsen dan het beste is.. Ben inderdaad erg gehecht aan de maanvis, maar wil wel doen wat het beste is voor de vis.
 
Denk dan een Lido 120 als ik het zo lees, hier eenzelfde bak staan. Maanvis kan zo geen baantjes trekken en is een groepsvis die je dus het beste met meer houdt. Bak van 1,20, liefst nog 1,50 met minimale waterhoogte van 50cm. Niet de hoogte van je aquarium, maar de daadwerkelijke waterhoogte. Wellicht iemand in de buurt die zo'n bak heeft? Zou gaan voor een leuk schooltje in het midden en eventueel een mooie eye-catcher als je toch wat groters in de bak wilt. Goed dat je hier de vragen neerlegt! Zag ook net je andere topics :thumbs:
 
Dit gedrag zie je toch vaker bij corrydoras.
Sommigen zeggen dat dit kan komen door zuurstof tekort, of CO2 te veel.
Iets om wel in de gate te houden.

Als dit trouwens maar een vis doet zal het dit naar mijn mening niet zijn. Dan zouden alle vissen dit doen.
Geen zorgen en gewoon erbij laten.
:thumbs:

"maar wil wel doen wat het beste is voor de vis "
:D Grotere bak? :D
 
Ik heb dit gedrag gezien bij een kennis van me. Die had een stuk of 5 van de albino corydora. Ze bleven zich vreemd gedragen en gingen allemaal dood binnen een niet al te lang tijdsbestek. Ik geloof dat het om weken ging. Zij zaten in een 100x35x55 en deelden de bodem met 3 kersenbuiken.
 
Ik heb dit gedrag gezien bij een kennis van me. Die had een stuk of 5 van de albino corydora. Ze bleven zich vreemd gedragen en gingen allemaal dood binnen een niet al te lang tijdsbestek. Ik geloof dat het om weken ging. Zij zaten in een 100x35x55 en deelden de bodem met 3 kersenbuiken.

Hele andere situatie natuurlijk, maar als ze in die maat het oppervlak moesten delen met kersenbuiken kan ik me goed voorstellen dat de Corydoras gestresst waren en de dood ingejaagd werden.

Maar het op en neer tegen de ruit zwemmen wordt inderdaad vaker geassocieerd met stress. Maar ik heb de ervaring dat sommige soorten Corydoras het meer doen dan anderen. Wat is de temperatuur van je water? De aeneus heeft over het algemeen liever wat koeler water.
 
Hele andere situatie natuurlijk, maar als ze in die maat het oppervlak moesten delen met kersenbuiken kan ik me goed voorstellen dat de Corydoras gestresst waren en de dood ingejaagd werden.
Ik kan het me niet alleen voorstellen, maar ik heb het hier toen ik net met de hobby bezig was zelf zien gebeuren. Er is hier een lid waarbij zelfs een zwaarddrager door kersenbuiken de dood werd in gejaagd.
Zeer agressieve en territoriale visjes die kersenbuiken. Jammer dat ze zo mooi zijn.
 
Ik heb dit gedrag gezien bij een kennis van me. Die had een stuk of 5 van de albino corydora. Ze bleven zich vreemd gedragen en gingen allemaal dood binnen een niet al te lang tijdsbestek. Ik geloof dat het om weken ging. Zij zaten in een 100x35x55 en deelden de bodem met 3 kersenbuiken.
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat er ook nog een enkele andere soort corydora's bij zat. Die leefden wel gewoon door. Het ging om nieuw toegevoegde albino corydora's net zoals bij de TS.
 
nu mijn corrydorrasen doen het plots slecht,
ze waren met 10 en ik zie er maar 6 niet meer
1 vis zwemt met zon witte pluis op zijn bek
1 tje uitgeschept en dat was zo pluizige vis geworden
ze zwemmen langst de ruit op en neer constant en mijn water staat goed want het is juist gemeten,
eten doen ze nog vrolijk, voor de rest zitten er 30 kardinaaltjes bij waar niks aan te zien is,normaal volgende week mijn discussen erbij
heb ook een zuurstofpomp zitten, dus this me een raadsel, iemand een idee
 
nu mijn corrydorrasen doen het plots slecht,
ze waren met 10 en ik zie er maar 6 niet meer
1 vis zwemt met zon witte pluis op zijn bek
1 tje uitgeschept en dat was zo pluizige vis geworden
ze zwemmen langst de ruit op en neer constant en mijn water staat goed want het is juist gemeten,
eten doen ze nog vrolijk, voor de rest zitten er 30 kardinaaltjes bij waar niks aan te zien is,normaal volgende week mijn discussen erbij
heb ook een zuurstofpomp zitten, dus this me een raadsel, iemand een idee
Misschien handiger om zelf een topic te openen.
Met de waterwaardes en foto's.
 
Misschien handiger om zelf een topic te openen.
Met de waterwaardes en foto's.
das waar eigenlijk, maar heb zo al beetje gelezen wat het mischien zou kunnen zijn

foto's, ja op mijn gsm ken ik dat maar hoe ik da hier opzet weet ik niet,
ik ben zo niet pc gericht, ben al blij dat ik die kan sluiten en opstarten :)
 
foto's, ja op mijn gsm ken ik dat maar hoe ik da hier opzet weet ik niet,
In je tekstvak heb je links onderin een knop "voeg bestand toe", hier kun je foto's mee toevoegen.
 
Gebeurt het vaker na het verversen?
Dit soort gedrag zie je ook bij de voortplanting (al zal dat met 1 visje moeilijk gaan)
 
Gebeurt het vaker na het verversen?
Dit soort gedrag zie je ook bij de voortplanting (al zal dat met 1 visje moeilijk gaan)
awel ik denk het ook dat ze aan parren zijn, ze komen uit mijn andere grote bak dus ze zijn al volwassen en dat gedrag had ik nog nooit gezien, ze zwemmen echt tegen elkaar aan en crossen dat ze doen :)
 
awel ik denk het ook dat ze aan parren zijn, ze komen uit mijn andere grote bak dus ze zijn al volwassen en dat gedrag had ik nog nooit gezien, ze zwemmen echt tegen elkaar aan en crossen dat ze doen :)
Normaal gezien zou de kleinste achter een grotere/dikkere aan moeten zitten
 
Prima indien er paringsgedrag is maar deze tekst zegt toch iets wat niet klopt:

1 vis zwemt met zon witte pluis op zijn bek
1 tje uitgeschept en dat was zo pluizige vis geworden
 

Terug
Bovenaan