Corydora paleatus komen vaak naar oppervlak?


Valivandaele

Member
Lid geworden
28 februari 2023
Berichten
7
Leeftijd
19
Hallo, Heb sinds 5 weken corydora paleatus in mijn vrij recente aquarium. Lengte van 60cm, +/- 60L met een (superfishtropical 70 start)
Er zitten momenteel 4 corys paleatus in, 9 kardinaaltetra's en een siamese gouden algeneter.
Nu heb ik gelezen dat ze af en toe naar boven komen om lucht te happen en te persen door hun darmen, maar dit gebeurt te vaak naar mijn zin. (Gebeurt om de 15min) ze blijven wel niet aan de oppervlakte hangen
Komt dit door zuurstoftekort?(genoeg beweging oppervlakte naar mijn opinie). Waterwaardes test ik met strips en blijken oké te zijn op een te hoge PH na (weet dat het niet optimaal is die strips, maar kan me voorlopig als student geen dure testkit veroorloven.) Temp is tussen 25-28 graden Celcius
Sommige planten groeien ook wat moeizaam, maar dat zou normaal zijn voor een "nieuw" opgestart aquarium.
maak me altijd zorgen als beginner bij het eerste dat fout gaat dus aub wees lief voor me, ik doe mijn best en geef om de gezondheid van mijn diertjes
 

Bijlagen

  • VID_20230322_215324.mp4
    52.3 MB
  • VID_20230322_214943.mp4
    81.8 MB
Ik zie niet heel zorgelijk gedrag. Ze zijn wel actief. Je hebt denk ik geen zuurstoftekort, er is genoeg beweging in het water.
Wat opvalt is je temperatuur: 25-28 graden. Dat is erg hoog. Op aquainfo wordt geadviseerd deze cory’s te houden tussen 16-23 graden. Vissen voelen zich meestal niet fijn op te hoge temperaturen en dat kan ook het actief zijn verklaren. Ze zeggen dat je vissen opbrand als je ze op een te hoge temperatuur zet. Niet letterlijk, maar dat de levensduur korter wordt.
 
Ik zie niet heel zorgelijk gedrag. Ze zijn wel actief. Je hebt denk ik geen zuurstoftekort, er is genoeg beweging in het water.
Wat opvalt is je temperatuur: 25-28 graden. Dat is erg hoog. Op aquainfo wordt geadviseerd deze cory’s te houden tussen 16-23 graden. Vissen voelen zich meestal niet fijn op te hoge temperaturen en dat kan ook het actief zijn verklaren. Ze zeggen dat je vissen opbrand als je ze op een te hoge temperatuur zet. Niet letterlijk, maar dat de levensduur korter wordt.
Dus beter wat lager zetten dan? Kan dat geen kwaad voor de tetra's? En heeft u tips voor de plantengroei? Of is dit normaal in recente aquaria? Vooral de vallisneria en anubias. Mijn bruine alg neemt wel af sinds kort.
 
De corys wordt geadviseerd tussen 16-23 en de kardinalen tussen 25-29 graden. Tja, wat is wijsheid? Dat weet ik niet. Of de ene heeft het koud of de andere heeft het te warm. Dat kan wel iets met de weerstand doen. Vissen kunnen vatbaarder voor ziekten worden als ze niet juist worden verzorgd.

En de siamese algeneter wordt minimaal 15 cm. Daar wordt een aquarium van 1.20 voor geadviseerd. Temperatuur van de algeneter is 24-28 graden.

Ik zou volgende keer als je vissen koopt nooit de dierenwinkelmedewerker meteen geloven, maar altijd met een smartphone op internet ( bijv. Aquainfo) nazoeken hoe je een vis verzorgd.

Over planten weet ik heel weinig.

Het is geen leuk bericht, maar ik kan het helaas niet mooier maken.
 

De corys wordt geadviseerd tussen 16-23 en de kardinalen tussen 25-29 graden. Tja, wat is wijsheid? Dat weet ik niet. Of de ene heeft het koud of de andere heeft het te warm. Dat kan wel iets met de weerstand doen. Vissen kunnen vatbaarder voor ziekten worden als ze niet juist worden verzorgd.

En de siamese algeneter wordt minimaal 15 cm. Daar wordt een aquarium van 1.20 voor geadviseerd. Temperatuur van de algeneter is 24-28 graden.

Ik zou volgende keer als je vissen koopt nooit de dierenwinkelmedewerker meteen geloven, maar altijd met een smartphone op internet ( bijv. Aquainfo) nazoeken hoe je een vis verzorgd.

Over planten weet ik heel weinig.

Het is geen leuk bericht, maar ik kan het helaas niet mooier maken.
Bedankt allesinds! Ga een andere thuis voor de algeneter dan zoeken, heb gelezen dat hij toch tot een jaar, hangt af van hoe snel hij groeit in mijn aquarium "kan" blijven.
Zal de temperatuur dan rond 24 graden zetten.
 
Ik zou er ook wat drijfplanten in doen. BV eikenbladvaren. Ik vind het behoorlijk fel.
 
Ik zou de temp ook op 24 zetten en zelf heb ik jaren Kardinalen op deze temp gehouden.
Bruinalg is normaal de eerste tijd na de opstart en ik zou wel vloeibare plantenvoeding geven. Planten willen ook eten. Of je voldoende nitraat, fosfaat en co2 hebt dat hangt af van je plantenkeuze en de hoeveelheid licht.
 
Paleatussen zijn van de cory's degene die wat lagere temperaturen nodig hebben. Sommige willen juist weer wat hogere temperaturen. En ze kunnen behoorlijk fors worden voor jouw bak. Ik zeg niet dat ze té groot worden, maar het is niet de meest ideale soort in jouw bak.
 


Bedankt allesinds! Ga een andere thuis voor de algeneter dan zoeken, heb gelezen dat hij toch tot een jaar, hangt af van hoe snel hij groeit in mijn aquarium "kan" blijven.
Zal de temperatuur dan rond 24 graden zetten.
Ik heb het zelf ook rond de 23 -24 met tetras en corydoras palateus. Mijn coryds happen ook regelmatig naar lucht maar dat is normaal denk ik. Ik zie ze eerst een bubbel los laten en 10 seconden later omhoog gaan om opnieuw een hap nemen. dus wat dat betreft zit het wel goed denk ik 😄 heb met deze vissen nog totaal geen problemen ondervonden.
 

Terug
Bovenaan