Wat is er nieuw

Corydora panda gaan dood

Soof8

Member
Lid geworden
16 juni 2024
Berichten
14
Leeftijd
19
Ik heb sinds vorige week 6 Cory’s in mijn aquarium. Ik heb vanochtend een cory dood aangetroffen. Ik heb meteen waterwaarde getest en water ververst. De waterwaarde zijn goed maar nu zie ik net een cory die heel raar op zijn kop zwemt. Weet iemand wat dit kan zijn? Het is mij wel opgevallen dat ze soms op en neer zwemmen. Hebben ze misschien zuurstof tekort?
 
Wat is het formaat van je aquarium? Welke bodem heb je? Hoe lang draait de bak al?
Medebewoners?

We hebben te weinig info om je echt goed verder te helpen

Dat op en neer zwemmen hoort bij cory's, ze happen lucht en das normaal voor ze
 
Als corydoras continu op en neer zwemmen zijn ze nog een beetje gestressed, is voor het begin normaal in een nieuwe omgeving, binnen een paar dagen wordt dat normaal minder.
Als ze continu lucht gaan happen betekend dit dat je waterwaarden niet goed zijn, kan ook te weinig zuurstof betekenen. Ze gaan dan gebruik maken van hun darm ademhaling.

Zonder de info waar Killerfish al om vraagt weten we te weinig, je temperatuur is ook van belang, daar panda's niet graag te warm zitten.
 
Wat is het formaat van je aquarium? Welke bodem heb je? Hoe lang draait de bak al?
Medebewoners?

We hebben te weinig info om je echt goed verder te helpen

Dat op en neer zwemmen hoort bij cory's, ze happen lucht en das normaal voor ze

Wat is het formaat van je aquarium? Welke bodem heb je? Hoe lang draait de bak al?
Medebewoners?

We hebben te weinig info om je echt goed verder te helpen

Dat op en neer zwemmen hoort bij cory's, ze happen lucht en das normaal voor ze
Het aquarium is 60 liter en de temperatuur is 25 graden. De bak draait nu drie maanden en er zit verder alleen een betta bij. Verder heb ik een filterzand bodem.
 
Het eerste wat ik vind op aquainfo: bij een continue temperatuur van 25 graden of hoger kan dit de levensduur flink verkleinen.

Geen persoonlijke ervaringen met dit beestje, maar ze zijn volgens mij aardig door gekweekt inmiddels. Dat icm de temperatuur die vrij hoog staat.. ik voorzie wel wat problemen.
 
Zou de temperatuur naar 22 graden brengen en 50 waterwissel uitvoeren, dit even in de gaten houden en de dag erna weer een waterwissel 1/3 en dan wekelijks 1/3 tot de helft. Filter enkel uitspoelen wanneer de doorstroom minder wordt.
Wat voer je ze?
 
22 graden voor een betta is geen goed idee. Mijn Cory’s zitten ook gewoon op 25 graden. 24 zou nog kunnen voor de betta maar niet lager gaan. En zoals gezegd, helaas Cory’s zijn ver doorgekweekt, misschien gewoon pech mee helaas.. hopelijk blijft de rest het goed doen.
 
Begrijp ik dan dat dat geen gelukkig combi is?
 
Begrijp ik dan dat dat geen gelukkig combi is?
Nou ik heb ze wel samen gehad op 25 graden, die Cory’s zitten nu in mijn grote bak ook op 25 en leven al een jaar of 3 ☺️ voor betta zijn Cory’s één van de weinige soorten die er goed bij kunnen.
 
Zou de temperatuur naar 22 graden brengen
Mee eens en dat staat hier ook wel te lezen:

 
Zou de temperatuur naar 22 graden brengen en 50 waterwissel uitvoeren, dit even in de gaten houden en de dag erna weer een waterwissel 1/3 en dan wekelijks 1/3 tot de helft. Filter enkel uitspoelen wanneer de doorstroom minder wordt.
Wat voer je ze?
Ik voer ze tabletjes. Ik had wel gelezen dat de tabletten kunnen opzwellen in de buik van de vis. Daarom ben ik over gegaan tot witte muggenlarve. Ik zie ze trouwens nooit echt van het voer zelf eten maar meer ernaast.
 
Cory's willen vooral dierlijk voer, das t belangrijkste. Voer hier al jaren de tabletten van voervoorvis en nooit problemen mee gehad
 
Die 25 graden is prima voor ze. Het is denk ik een wijdverbreide misvatting dat panda's op koeler water moeten zitten. Er zijn meerdere rivieren in hun natuurlijke leefgebied (de "upper amazon") waar de temperatuur zelfs nooit onder de 25 graden komt. De Rio Uyacali bijvoorbeeld: het water daar is gemiddeld 27 graden. :juggle: En dat gaat schijnbaar prima.

Dus ik denk dat je de oorzaak van de problemen ergens anders moet zoeken.

Betta's gaan overigens ook makkelijk een paar graden omlaag, ze zijn niet van suiker. Laten we ervoor waken dat we al die websites die elkaars adviezen klakkeloos overnemen al te serieus nemen. Maar weinig van de informatie is écht onderbouwd, en ook de ervaring leert dat dingen niet altijd volgens het boekje hoeven...
 
Zou ze afwisselend voeren, bij teveel dierlijk kunnen ze slijmlaag problemen krijgen (verkleurde vlekken).
Corydoras Panda is een van de soorten welke ver is doorgefokt op veel medicatie waardoor de panda uit de winkel over het algemeen zwakker is dan een gekweekte bij een hobbyist vandaan.
Corydoras in het algemeen (mijn ervaring) doen het beter op 22/23, je hebt dan minder problemen. In de natuur leven ze op de bodem in rivieren waar het koeler is. Bij warmer water zul je zien dat ze vaker naar boven gaan voor zuustof.
Verwacht niet dat je betta ineens problemen gaat krijgen bij die temperatuur maar daar heb ik weinig ervaring mee.
 
In de natuur leven ze op de bodem in rivieren waar het koeler is. Bij warmer water zul je zien dat ze vaker naar boven gaan voor zuustof.
In de rivieren daar is er geen groot verschil in temperatuur (geen "thermale stratificatie") tussen de ondiepe en de diepere gedeeltes. Zelfs in de diepe Amazone wordt het water constant gemengd. Het lijkt er dus op dat ook die panda's permanent op 25+ graden zwemmen. Je zou denken dat ze daar dan op aangepast zijn. Niet om betweterig te lopen doen hoor, hehe. Maar studies van die rivieren duiden erop dat panda's meer kunnen hebben dan vaak gedacht. 🙂
 
Ik had mijn kweekgroep altijd op 25 graden bij de regenboogvissen. Aan jongen geen gebrek.😊
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan