Corydora trilineatus eitjes bij garnalenaquarium "uitbroeden"?


R

ReneG1980

Guest
Onze corydora's zijn de afgelopen dagen (zaterdag 6-7 tot dinsdag 9-7) bezig geweest met eitjes leggen. Komt waarschijnlijk door de hete periode waarin we het aquarium nauwelijks onder de 30 graden konden houden, maar nu is hij weer 24-25 graden. Anyway: we hebben ook roodkopzalmpjes in het aquarium en die zwommen steeds als hele school achter de cory's aan om de eitjes direct op te eten. Na voeren deden ze dat niet meer en konden we in totaal zo'n 20 eitjes redden. Daarvan hebben we er 13 in het garnalenaquarium gestopt (~40 liter) en de overige eitjes in een leefnetje in het hoofdaquarium (350 liter) geplakt. Ze hangen dus allebei in een waterstroom, alleen zijn hun "huisgenoten" verschillend.

Ik zie nu alleen dat twee van de 13 eitjes in het garnalenaquarium van de ruit zijn gevallen. Komt dat omdat er iets mis is met de eitjes? Ik las nml ergens (ik dacht hier?) dat garnalen heel goed zijn als verzorgers omdat ze alleen beschimmelde eitjes zullen eten en daarmee de gezonde eitjes beschermen. Ze blijven er op het oog ook netjes vanaf, behalve het eitje dat op de grond ligt: dat wordt tussen de pootjes genomen, rondgedraaid en (lijkt het) gereinigd. Maar dat eitje ligt dus op de grond, het andere verdwenen eitje kunnen we niet vinden (misschien al uitgekomen?).

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
@Nicolientje-W kan je hier in wel advies geven. Zij kweekt met beide ook.
 
Die eitjes die los zijn gekomen kan zijn dat die al uitgekomen zijn, gewoon niet ingrijpen en de natuur zijn werk laten doen werkt het beste
 
Inmiddels hangen er nog 2 eitjes aan het glas, de rest is uitgekomen / eraf gevallen. Gisteravond hingen er nog 6, nu nog 2. We kunnen nog geen kleine corydora's ontdekken op de bodem. We hebben wel een kweekbakje besteld om ze de volgende keer een eigen onderkomen te kunnen bieden ipv ze bij de garnalen in te stoppen ;-)

We gaan het hopelijk snel zijn of ze inderdaad zijn uitgekomen :)
 
Daar was ik al bang voor. Kunnen ze in een aquarium van 30x45 vloeroppervlak voedsel vinden als het niet letterlijk naast ze gedropt wordt? Ik zie ze niet, dus ik kan het voer alleen zo goed mogelijk verdelen natuurlijk ;-)
 
Ach daar moet je je niet zo druk om maken ik kweek al jarenlang corydoras en voer de jonkies nooit bij, die vinden ruim voldoend microvoedsel in de bak.
 
Ik heb een loep gekocht, 10x vergroting, daarmee heb ik net het laatst overgebleven eitje gecheckt en ik zag het kleintje bewegen in zijn eitje als de lichtomstandigheden veranderden. Erg leuk om te zien en een geruststelling dat er gewoon een goed eitje overgebleven is. We zien nu ook dat de afdrukken die we op het glas zien opengebroken eierschalen zijn, waar dus Corydora's uit zijn gekomen.

Nu begint dus het lange wachten tot ze groot genoeg zijn om met het blote oog te zien zwemmen. We hebben wat "last" van enkele mosselkreeftjes in de garnalenbak. Misschien wordt dat wel voer voor de jonge Cory's straks :)
 

Terug
Bovenaan