Corydora ziek meteen na aankoop


DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
78
Leeftijd
26
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik 6 Corydoras habrosus gekocht voor in mijn garnalen bakje. Tijdens het overwennen in de zak zag ik al 1 die minder rond zwemde. Eenmaal op de bodem dachten meerdere garnalen dat hij eten was. Hij deed niet heel veel om zich hier uit vechten maar kwam vrij. En nu zag ik vanochtend dat hij af en toe op zn rug drijft, evenwichtsproblemen heeft en een rode buik. Er lijkt ook iets uit de buik te komen. Als ik hem wil vangen zwemt hij nog wel weg.

Wat kan het zijn? Heb het namelijk een keer eerder gehad bij een Corydora. Verzwakt visje en door de stress van het verhuizen ziek geworden?
Zijn buikje lijkt pluizig maar is het niet volgens mij. Komt omdat ik ver moest inzoomen met de camera.
 

Bijlagen

  • IMG20230420124355.jpg
    IMG20230420124355.jpg
    172.3 KB · Weergaven: 71
  • IMG20230420124328.jpg
    IMG20230420124328.jpg
    167.1 KB · Weergaven: 72
Hij is helaas al overleden. Ging zo snel kon ik niet aan kijken :( nu heb ik wel beter foto's kunnen maken. Er stak iets uit zijn buikje. Weet iemand wat dit is?
 

Bijlagen

  • IMG20230420132224.jpg
    IMG20230420132224.jpg
    56.7 KB · Weergaven: 66
  • IMG20230420132215.jpg
    IMG20230420132215.jpg
    43.3 KB · Weergaven: 65
Dis is een geval van, naar de lfs terug gaan en een nieuwe vis krijgen. Heeft de lfs een informatie folder mee gegeven over de verzorging van de vis? Dat zijn ze namelijk verplicht. Net zoals een gezondheidsverklaring met eventuele opmerkingen.
Het is de verantwoordelijkheid van de lfs te bewijzen dat de schade aan de vis door jou toedoen is veroorzaakt. Niet andersom. Jij hoeft niet te bewijzen dat dit hun schuld is. Wel hebben ze de vis nodig.

De slakken en garnalen zullen waarschijnlijk van de vis gegeten hebben maar de plek ziet er wel raar uit.

Je moet de vis wel mee terug nemen die kan je met een beetje water van het aquarium invriezen.

Ik maak me wel zorgen of de rest van de vissen niet besmet zijn met iets. Wat de andere vissen (nu) ook hebben.
 
Het zal hier niet aan liggen ,maar corydoras hebben een zandbodem nodig
 
Het zal hier niet aan liggen ,maar corydoras hebben een zandbodem nodig
Valt mee, ze hebben er erg baat bij maar ze zuiveren hun kieuwen ook met water schoon. Wat in principe voldoende kan zijn. Het is vooral belangrijk dat de bodem niet scherp is.
 
Laatst bewerkt:
Dis is een geval van, naar de lfs terug gaan en een nieuwe vis krijgen. Heeft de lfs een informatie folder mee gegeven over de verzorging van de vis? Dat zijn ze namelijk verplicht. Net zoals een gezondheidsverklaring met eventuele opmerkingen.
Het is de verantwoordelijkheid van de lfs te bewijzen dat de schade aan de vis door jou toedoen is veroorzaakt. Niet andersom. Jij hoeft niet te bewijzen dat dit hun schuld is. Wel hebben ze de vis nodig.

De slakken en garnalen zullen waarschijnlijk van de vis gegeten hebben maar de plek ziet er wel raar uit.

Je moet de vis wel mee terug nemen die kan je met een beetje water van het aquarium invriezen.

Ik maak me wel zorgen of de rest van de vissen niet besmet zijn met iets. Wat de andere vissen (nu) ook hebben.
Oh jeetje... Wist niet dat ze een gezondheidsverklaring etc. Moesten geven. Heb hem uit een tuincentrum die op meerdere plekken in het land zit. Wel ben ik altijd tevreden over hun service en advies. De vis heb ik helaas niet meer.. ga morgen wel met de foto's heen en hoop dezelfde te treffen waar ik ze gekocht heb en dat het een beetje eerlijke mensen zijn... Tot nu toe zijn de andere vissen nog niet ziek. De andere Corydoras zijn al op zoek naar eten en eten ook hun tabletjes.

Weet wel.. de volgende keer kijk ik goed mee wat er in het zakje gedaan wordt.
 
Valt mee, ze hebben er erg baat bij maar ze zuiveren hun kieuwen ook met water schoon. Wat in principe voldoende kan zijn. Het is vooral belangrijk dat de bodem niet scherp is.
Het zal hier niet aan liggen ,maar corydoras hebben een zandbodem nodig
Ze doen het heel goed op de soil. Ze kunnen goed met hun baardharen spitten. Zit er wel aan te denken om een zandplekje te maken voor de Corydoras. Maar ben bang dat het zich gaat verspreiden en er dan niet uit ziet. Ga er dus nog even onderzoek naar doen..
 
gezondheidsverklaring
Hi Don, waar kan ik de wettelijke grond vinden voor het feit dat een informatiefolder en een gezondheidsverklaring moet worden meegegeven? Je geeft dat vaker aan en ik wil graag weten waar dat staat.
 
Hi Don, waar kan ik de wettelijke grond vinden voor het feit dat een informatiefolder en een gezondheidsverklaring moet worden meegegeven? Je geeft dat vaker aan en ik wil graag weten waar dat staat.
Ik vermoed dat Don hierop doelt.


Hier lees ik er ook over. Heb het trouwens ook ooit gehoord van een LFS.

 
Laatst bewerkt:
Oh jeetje... Wist niet dat ze een gezondheidsverklaring etc. Moesten geven. Heb hem uit een tuincentrum die op meerdere plekken in het land zit. Wel ben ik altijd tevreden over hun service en advies. De vis heb ik helaas niet meer.. ga morgen wel met de foto's heen en hoop dezelfde te treffen waar ik ze gekocht heb en dat het een beetje eerlijke mensen zijn... Tot nu toe zijn de andere vissen nog niet ziek. De andere Corydoras zijn al op zoek naar eten en eten ook hun tabletjes.

Weet wel.. de volgende keer kijk ik goed mee wat er in het zakje gedaan wordt.
In principe doen lfs deze regels niet zo handhaven "want het zijn maar vissen" zieke vissen gaan soms ook levend in de containers.

Als ik kieskeurig wil zijn dan kijken ze me boos aan. En heb ze niet durven wijzen op de plicht die ze horen te hebben. Maar ik weet wel dat ze verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van de vis en ten alle tijden een vergoeding moeten geven aangezien ze niet kunnen aantonen dat het door jou gebeurt is.

Soms word het woord tegen woord en dan zit je wel met een probleem want dan kom je geen stap verder zonder het hoger op te zoeken. En om dat nou voor een visje te doen is een beetje lastig. Daarom kan je beter de verkoper maar te vriend houden, niet te wijzen op hun plichten tenzei het echt noodzakelijk is.

Het zal wel aan de vis liggen maar medewerkers in een lfs zijn vaak maar erg bot!
 
Hoi @DemiEllina .

Ik zou zelf eerst even afwachten, kijken hoe het met de vissen gaat voordat ik er iets zou bij zetten. Verder een vraagje... Is er in de regio waar je woont ook een aquarium speciaalzaak?
 
Het zal wel aan de vis liggen maar medewerkers in een lfs zijn vaak maar erg bot!
Hoi Don.

Dit klinkt wel heel erg negatief maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Trouwens, bij meer dan 300 bakken met verschillende soorten en maten vissen kan het ook best zo zijn dat het minder praktisch werkt om voor ieder soort een bijsluiter te geven.

Ik persoonlijk denk altijd zo... Ik draag bij een aankoop een verantwoordelijkheid maar een LFS draagt ook een verantwoordelijkheid.

Goed en eerlijk advies, eerst door de winkel op je gemak kuieren, kijken wat zie ik.... Kan een wereld van verschil maken.
 
Laatst bewerkt:
Dit artikel gaat over EXPORT, dus als je een dierlijk of plantaardig product exporteert. Dat is dus niet van toepassing op het kopen van aquariumvissen in het land zelf.

Het gaat hier over HUISdieren, geïdentificeerd door een specifieke lijst, waar aquariumvissen niet op staan.
Helaas, ja maar je hebt geen poot om op te staan als je hiernaar verwijst.

Wat verder wél geldt is dat een handelaar NOOIT een ziek dier mag verkopen en voor 'passende' huisvesting moet zorgen. Maar ja bewijs maar als je thuiskomt dat het dier al ziek was bij verkoop. En wat is 'passende'huisvesting? Dat is niet altijd even eenvoudig.
 
Dit artikel gaat over EXPORT, dus als je een dierlijk of plantaardig product exporteert. Dat is dus niet van toepassing op het kopen van aquariumvissen in het land zelf.


Het gaat hier over HUISdieren, geïdentificeerd door een specifieke lijst, waar aquariumvissen niet op staan.
Helaas, ja maar je hebt geen poot om op te staan als je hiernaar verwijst.

Wat verder wél geldt is dat een handelaar NOOIT een ziek dier mag verkopen en voor 'passende' huisvesting moet zorgen. Maar ja bewijs maar als je thuiskomt dat het dier al ziek was bij verkoop. En wat is 'passende'huisvesting? Dat is niet altijd even eenvoudig.
Bedankt voor je correctie!
 
Lysia, bedankt voor de uitleg. Bedoel je de positieflijst huisdieren?
 
Dit artikel gaat over EXPORT, dus als je een dierlijk of plantaardig product exporteert. Dat is dus niet van toepassing op het kopen van aquariumvissen in het land zelf.


Het gaat hier over HUISdieren, geïdentificeerd door een specifieke lijst, waar aquariumvissen niet op staan.
Helaas, ja maar je hebt geen poot om op te staan als je hiernaar verwijst.

Wat verder wél geldt is dat een handelaar NOOIT een ziek dier mag verkopen en voor 'passende' huisvesting moet zorgen. Maar ja bewijs maar als je thuiskomt dat het dier al ziek was bij verkoop. En wat is 'passende'huisvesting? Dat is niet altijd even eenvoudig.
Aquariumvissen vallen ook onder de wet ondanks ze nog niet een betreffende lijst hebben. Als er een rechter aan te pas komt heb je wel dikke kans dat je gelijk krijgt. Maarja niemand die het zo ver laat komen.
Dit klinkt wel heel erg negatief maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen.
Een bot is ook een vis :D in denk inderdaad dat er zeker uitzonderingen zijn. Mijn ervaringen zullen gewoon niet goed zijn. 90% van de tijd roepen ze wel een onwaarheid en worden ze boos of geirriteerd als ik er met ze over wil discussieren. Dus echt wijzer word ik niet altijd van ze 😄
 
Kan ook aan de toon van de discussie liggen.

In mijn ervaring zijn ze vaak wel coulant. Het is best aannemelijk dat als een vis binnen een week na aankoop het loodje legt, hij al iets onder de leden had. Ze willen vaak wel de vis zien en soms ook voordat je de vissen meekrijgt eerst een watermonster.
 
Ik heb zelf ooit gezien bij een LFS dat een paar mensen met dode vissen waren gekomen omdat ze de bak niet in hebben laten draaien. Na een telefoontje tussen de medewerker en de eigenaar kregen ze het geld terug. In de tussentijd had ik ze wat uitleg gegeven.

@don1262 het is in dezelfde regio alleen een stuk verder. Waarschijnlijk woon jij op een andere tak, een andere boom dan ik. :D
 
In de tussentijd had ik ze wat uitleg gegeven.
Heeee, ben jij er ook zo eentje die zich in de winkel tegen andere mensen aan bemoeit! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die stuntelende/ zoekende mensen ziet en ze gaat helpen.
 
Heeee, ben jij er ook zo eentje die zich in de winkel tegen andere mensen aan bemoeit! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die stuntelende/ zoekende mensen ziet en ze gaat helpen.
Da's heul errug veul correcto. :cool:
 
Hoi @DemiEllina .

Ik zou zelf eerst even afwachten, kijken hoe het met de vissen gaat voordat ik er iets zou bij zetten. Verder een vraagje... Is er in de regio waar je woont ook een aquarium speciaalzaak?
Hallo. Ben heen geweest met water en foto's van de vis. Ze hebben het water getest en daarmee was niks aan de hand. Dus heb een gratis vis terug gekregen. Die doet het heel goed. Er is wel een aquarium speciaalzaak, maar die zit in de binnenstad. En ik woon daar ver vandaan en heb rijangst in de stad 🙊 dus vermijd die vaak wel...
 
In principe doen lfs deze regels niet zo handhaven "want het zijn maar vissen" zieke vissen gaan soms ook levend in de containers.

Als ik kieskeurig wil zijn dan kijken ze me boos aan. En heb ze niet durven wijzen op de plicht die ze horen te hebben. Maar ik weet wel dat ze verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van de vis en ten alle tijden een vergoeding moeten geven aangezien ze niet kunnen aantonen dat het door jou gebeurt is.

Soms word het woord tegen woord en dan zit je wel met een probleem want dan kom je geen stap verder zonder het hoger op te zoeken. En om dat nou voor een visje te doen is een beetje lastig. Daarom kan je beter de verkoper maar te vriend houden, niet te wijzen op hun plichten tenzei het echt noodzakelijk is.

Het zal wel aan de vis liggen maar medewerkers in een lfs zijn vaak maar erg bot!
Ik ben vriendelijk gebleven, heb foto's laten zien en water laten testen. Mijn water was prima dus heb gratis een nieuwe vis meegekregen.
 
Dit artikel gaat over EXPORT, dus als je een dierlijk of plantaardig product exporteert. Dat is dus niet van toepassing op het kopen van aquariumvissen in het land zelf.

 
Ik ben vriendelijk gebleven, heb foto's laten zien en water laten testen. Mijn water was prima dus heb gratis een nieuwe vis meegekregen.
Mooi dat je nieuwe hebt meegekregen maar goed het is jammer dat het zo is gelopen. Met de nieuwe alles goed neem ik aan?
 

Terug
Bovenaan