Corydoras Aeneus hebben het erg naar hun zin


D@nny H

Well-known member
Lid geworden
20 februari 2016
Berichten
706
Locatie
Hoofddorp
Website
www.instagram.com
Ik heb een aantal weken geleden een aantal Corydoras paleatus en Albinos gekregen die waren toen 7 maanden oud.
Ze zaten in een aquarium met een aantal sluierstaarten die ze af en toe probeerde op te eten

De zijn met zn 2e en duidelijk man en vrouw.
Echter doen de paleatus regelmatig een vreugden dansje. Met als reslutaat dat er regelmatig eitjes tegen de ruit te vinden zijn.
Maar dat gaat nu al weken door zo.
De eitjes worden weer opgegeten door andere vissen, ik hoef ook niet perse baby's.

Ik las dat de paleatus ongeveer 5x per jaar eitjes maken samen, maar dit gaat maar door.
Kan dit kwaad?

Hier een filmpje:
 
Laatst bewerkt:
Dit kan geen kwaad, eieren leggen is (bij de meeste vissen) een teken dat de omstandigheden goed zijn, en de vissen zich op hun gemak voelen.
Het is best mogelijk dat de aeneus 6 legsels heeft, en zeker wanneer ze net nieuw zijn.
Wel kun je eens kijken naar je waterwaarden en temperatuur, het is namelijk een instinct dat wanneer het regentijd is; veel waterbeweging, koel water en een verandering in hardheid, ze gaan leggen.
Alleen zijn de cory's op het filmpje geen aeneusjes, zelfs als ze niet op kleur zijn is dit een andere soort.
 
Je heb helemaal gelijk het is de paleatus.
Temperatuur is 22 graden en de waterwaardes zijn goed.


Dit kan geen kwaad, eieren leggen is (bij de meeste vissen) een teken dat de omstandigheden goed zijn, en de vissen zich op hun gemak voelen.
Het is best mogelijk dat de aeneus 6 legsels heeft, en zeker wanneer ze net nieuw zijn.
Wel kun je eens kijken naar je waterwaarden en temperatuur, het is namelijk een instinct dat wanneer het regentijd is; veel waterbeweging, koel water en een verandering in hardheid, ze gaan leggen.
Alleen zijn de cory's op het filmpje geen aeneusjes, zelfs als ze niet op kleur zijn is dit een andere soort.
 
22°C is vrij koel, maar wel oké voor deze soort.
Hou ze wel niet het hele jaar op 22, beter wat op en aflopende temperaturen gedurende het jaar.
 
Zomers is de temperatuur uiteraard hoger in de bak.
Ik zal de thermostaat een graadje hoger zetten
Het is wel leuk om te zien maar lijkt me niet de bedoeling.
Er zitten ook Pandas ik de bal en die doen het niet.
 
Zomers is de temperatuur uiteraard hoger in de bak.
Ik zal de thermostaat een graadje hoger zetten
Het is wel leuk om te zien maar lijkt me niet de bedoeling.
Er zitten ook Pandas ik de bal en die doen het niet.
De temperatuur is geen probleem hoor, zolang hij niet een jaar lang op 22 blijft is het in orde.
De panda's kunnen wel wat koeler, en daarom zijn ze misschien minder snel in paringsgedrag dan de paleateus.
 
De paleatus zijn bij uitstek subtropische vissen (mss nog wel meer dan de panda) waarvoor een temperatuur rond de 20 graden prima is. Temp verhogen naar 23 zullen ze okee vinden maar het is in principe niet nodig. :)
 
Zelfs een enkele weken graad of 12, deert de paleatus niet.
 
Leuk om te zien en mee te maken, hè?
Ik heb inmiddels eigen kweek zwemmen van de Aeneus en al weer een aantal in opgroei. Zelfs een jonge zebrabarbeel.
 

Terug
Bovenaan