Wat is er nieuw

Corydoras Aeneus sterfte

• Onderwerp starter Onderwerp starter DPP
  • Startdatum Startdatum
D

DPP

Guest
1015727_960504520643107_4859394995899592004_o.jpg

Hallo iedereen,

Dit is de 4e Corydoras die in mijn bak overleden is. De eerste had zich verstopt in een hoekje en kwam ik pas veel te laat tegen, dus daar weet ik de oorzaak niet van. De tweede had een zwemblaas ontsteking en de laatste 2 zijn op de hierboven getoonde manier gestorven. Ik heb er nu nog 3 over en zou die graag in leven willen houden.
Weet iemand wat dit is en hoe ik deze ziekte dan zou kunnen voorkomen?

Alvast bedankt

Dit ziet eruit als een bacteriele aandoening (Red blotch). De vis lijkt ook geen baarddraden meer te hebben. Klopt dat?

Wil je meer info geven : Hoe lang heb je ze, in wat voor bak en op wat voor bodem zitten ze, wat voer je ze etc etc....

Groet,
Aad

Bedankt voor de reactie 🙂

Ik kan de baarddraden niet zien maar eigenlijk denk ik dat ze aan z'n lijfje geplakt zaten.

Ongeveer 3 maanden geleden heb ik ze gekocht en zagen ze er tot 2 weken terug gelukkig uit.

De bak is een Juwel Panorama 80 (80x40x50)
Medebewoners zijn:
- Kardinaaltetra's
- Ramirezi koppel (gaan volgende week terug naar de winkel)
- 1 Gup

Ik voer ze tabletten, tetra pro energy vlokvoer en af en toe rode muggenlarven (diepvries)

De bodem is ophoogzand, er liggen maaskeien en stukken kienhout in de bak.

Daarnaast filter ik de bak met actieve turf en keramische pijpjes in een extern filter

Waardes:
Temp. 25-26 graden
pH 6,5
GH 8
KH 3,5

Ik hoop dat je hier iets mee kunt 😉

Edit: Ik bedenk me ineens dat ik van de week een heleboel beukenhaag blaadjes uit mn bodem heb gevist, deze waren begraven door de bezige cory's.

Vreemd!! Nog een paar vragen.

Geen gasvorming in het zand ?? een werkzaamheden bij het waterleidingbedrijf (chloor)?

Actieve turf?? Wat is dat precies? Tabletjes zijn dierlijk?

Heb je de laatste twee weken iets veranderd?

Groet,
Aad

Nee, geen gasvorming in de bodem en ook geen werkzaamheden als ik het zo op internet bekijk.

Actieve Turf klik

Op de tabletten staat volledig diervoeder voor siervissen, dus dat zal wel oke zijn.

Ik ben ongeveer een maand geleden begonnen met het voorbereiden van mijn water met eikenbladextract, dit is het laatste wat ik heb veranderd.

Heb nog eens nagedacht over dit verhaal. Ondanks dat ik de rode verkleuring bacterieel lijkt, denk ik dat het met de Ph /Kh verlaging te maken heeft. Actieve turf en eikenbladextract doen volgens mij hetzelfde en het zou kunnen dat de vissen een Ph-shock / osmotisch probleem hebben gekregen. Ben ookit zelf 4 C.Reticulatus kwijtgeraakt toen ik over turf ging filteren.
Andere oorzaken kan ik niet bedenken.

Oke bedankt!
Dus als ik het goed begrijp gebeurt het nu niet meer als ik nieuwe vissen neem?

DPP zei:
Oke bedankt!
Dus als ik het goed begrijp gebeurt het nu niet meer als ik nieuwe vissen neem?

Dat zeg ik niet helemaal.
Iedere vis die ineens in water terecht komt dat totaal andere waterwaarden heeft (veel lager Ph/Kh) kan problemen krijgen.
Hou er rekening mee dat het water in de winkel totaal andere waarden heeft.

Ik denk alleen dat je met EN turf EN eikenextract een aardige "move" naar beneden heb gemaakt, die de visjes niet konden handelen. C.Aeneus is vrij tollerant, maar ik vermoed dat het allemaal even TE was.

Maar zoals gezegd : het is maar een vermoeden.

Oke dan zal ik eens in de gaten houden of mn pH constant blijft na het verversen, bedankt voor het meedenken in ieder geval

Aan je ramirezi's is niks te zien?

Nee daar was niks mis mee, terwijl die juist kwetsbaarder zouden moeten zijn. Maar ik heb de ramirezi's weg gedaan. Nu alleen nog corys en potloodvisjes, het ging toch niet goed samen. Wat al te verwachten was natuurlijk 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan