Corydoras afgesleten baardharen


De gemiddelde plant gaat niet dood door een beetje zout toe te voegen maar verwacht niet dat het hier echt gaat helpen. Verwacht ook niet dat ze snel zullen herstellen, helaas eerder dat het erger gaat worden (ja helaas uit ervaring.. en nee niet wetenschappelijk bewezen :DD)
Hopelijk weet je de ellende te stoppen en ze nog enigzins te redden.
 
De gemiddelde plant gaat niet dood door een beetje zout toe te voegen maar verwacht niet dat het hier echt gaat helpen. Verwacht ook niet dat ze snel zullen herstellen, helaas eerder dat het erger gaat worden (ja helaas uit ervaring.. en nee niet wetenschappelijk bewezen :DD)
Hopelijk weet je de ellende te stoppen en ze nog enigzins te redden.
Wat zou jou exacte advies dan zijn om het te stoppen? Aan slechte kweek kan ik niet veel doen lijkt me..

Nog even een gek hersenspinsel, ik heb ongeveer 4 weken terug de cichliden gekocht, de Cory’s zaten al in de bak, zou het kunnen dat de nieuwe vissen een bacterie mee gebracht hebben? Zij hebben nergens last van, maar ik heb dat weleens eerder gehoord dat vissen iets bij zich kunnen dragen waar ze zelf geen last van hebben maar dat andere vissen die daar niet resistent voor zijn er wel ziek van worden.
 
of juist meer bladeren erop te gooien, door de tanine zuren die hieruit vrijkomen blijft je bodem vele malen schoner in bacterieel opzicht. ( niet om naar te kijken uiteraard)

om te zorgen dat de infectie niet overslaat op de vis zelf, zou ik ook structureel wat aquariumzout of 100% zeezout gaan toevoegen.


ph van 7,8 voor zo'n scape is echt veel te hoog, liever 6,8 (A)
Tof dat je het die winkeleigenaar ook nog even gevraagd hebt. :)

Hij heeft goede punten, maar op de quotes wil ik dan toch wel even reageren. Hehe. (Inderdaad: zoveel mensen, zoveel meningen.)

Er is onderzoek gedaan naar die tanninezuren en het blijkt dat ze slechts in zeer hoge concentraties bacteriën remmen. Zulke hoge conentraties dat niet alleen bacteriën doodgaan, maar ook vissen. :juggle: Met andere woorden, het is helaas niet zo dat selectief de bacteriën gepakt worden. Zou je lager doseren, dan belast je je vissen er eerder mee dan dat hun gezondheid er baat bij heeft.

Over bladeren (en specifiek catappa oftewel "indian almond leaves") vond ik nog een quote van aquariumscience.org:

A hobbyist should not add any type of leaves to any aquarium. The leaves are carbohydrates in a form which breaks down relatively rapidly in the aquarium. This breakdown produces large numbers of bacteria and dissolved organic compounds (DOCs) which enter the water column. These bacteria and DOCs are a known cause of fish disease. The fish devote their immune system to fighting off these bacteria and bacteria feeding on the DOCs and have less immune systems resources for fighting off disease pathogens.

Indian almond leaves and wood are both cellulose yet wood has little or no negative effect on an aquarium while Indian almond leaves can have a significant negative effect. Plants that are woody remove almost all the nitrogen and phosphorus from the wood before leaving it as dead tissue. The wood is also designed for strength by Mother Nature and is typically quite dense and impenetrable.

Indian almond leaves on the other hand are picked green and dried. They thus have significant nitrogen and phosphorus in them. Leaves are also designed by nature to be porous and flexible, This means the leaves break down much faster and release potentially harmful amounts of DOCs while wood does not.

Dus dat moet je denk ik niet willen. Tenzij je echt blackwatercondities weet na te bootsen en die bacteriën dus buiten spel kunt zetten.

Over de andere punten van die verkoper: een permanente zouttoevoeging geeft, ondanks de verhalen, niet beter functionerende vissen of (tenzij je véél toevoegt) minder bacteriële activiteit. Zoetwatervissen hebben het niet nodig om gezond te blijven. En hij heeft het over jouw pH... Die is perfect. Er is "wetenschappelijk" geen enkele reden om aan te nemen dat 6,8 in jouw bak beter is dan 7,8. Je vissen interesseert het geen fluit. Daarnaast doen je filterbacteriën het beter op die hogere pH en je bak heeft dan chemisch gezien meer speelruimte.

Ik zal wel overkomen als mopperkont. :p
 
Keuzes maken op basis van 'wetenschappelijk onderzoek' zou ik voorzichtig mee zijn. Je kan namelijk zeer veel vragen daarbij hebben.
Dergelijke onderzoeken worden gepushed op het behalen van resultaten (anders geen financiering) en vinden veelal binnen beperkte tijd plaats. Dan nog maar te hopen dat er geen commerciele partij de financiering doet en de resultaten naar zijn/haar hand zet.

Indian almond leaves on the other hand are picked green and dried. They thus have significant nitrogen and phosphorus in them. Leaves are also designed by nature to be porous and flexible, This means the leaves break down much faster and release potentially harmful amounts of DOCs while wood does not

Gebruik die bladeren al jaren bij eitjes en jonge vissen, garnalen etc... "potentially harmful", ja een vliegtuig valt soms ook uit de lucht... (alles met mate..., water kan ook dodelijk zijn)
Laatst op youtube filmpje gezien van een Australier met een gifitige struik boven zijn vijvertje, bladeren vallen erin, garnalen zitten er bovenop en vissen zwemmen ertussen.

Hoeveel bladeren, vruchten, noten vallen er in het wild wel niet in het water. b.v. de poeltjes waar sommige vissen in moeten overleven etc. Juist die zaken zorgen voor de biodiversiteit die de dieren nodig hebben.
De bakjes die wij als hobbyisten hebben zijn vaak veel te schoon vergeleken waar ze in het wild tussen zwemmen en dat is gelijk een van de oorzaken dat er veel dieren ziek worden, weinig weerstand omdat je met weinig in aanraking komt van jongs af aan.

Ook een van de redenen dat je bij kweken de zwakkere dieren moet laten gaan en niet moet proberen op te peppen met medicatie etc (wat vaak bij kwekers gebeurt), dat zorgt ervoor dat de soort of je kweekgroep zwak wordt en de nakomelingen niet veel beter zullen zijn.

Verhaal is alweer veel te lang... mijn advies is laat ze gaan en koop ergens anders je corydoras
 
Het wordt nog intresanter haha. Ik kon het niet laten om ook Utaka (waar ik een deel van mijn andere vissen vandaan heb) ook te contacteren.

Zijn antwoord:

Eigenlijk denk ik niet dat het probleem bij de vuile bodem ligt hoor. Het verhaal van de botanicals kan ik totaal niet volgen of duiden, wat dacht je bij ons in de winkel van de bakken waarbij een aantal met 100% turfbodem, takjes, hout, blad en allerlei al jaren op leidingwater draaien. Dus dat is een onzinnig verhaal. Je aquarium ziet er top uit!
Weet je zo of de Corydoras kweek of wild waren, ik vermoed eigenlijk kweek.

Tweede mail:

Niets ten nadele van een andere winkel hoor 😊 Maar kweek is vaak uit Indonesië, al dan niet met een transshipment. Nu is daar niet persé iets op tegen, maar bij veel kweek zie je toch aanzienlijk kwaliteitsverlies en je moet ook maar weten hoe je vissen moet opvangen uit een import/transshipment. Gezien kwaliteit van een aantal soorten zo slecht is geworden (van iedere voor ons bekende bron) is dit de reden om bijvoorbeeld geen Corydoras panda, pareldanios en dwerggourami’s meer te verkopen. Het is echt te slecht geworden.

Ons water is niet veel anders dan bij jou, het zal hier ook zo rond de 7,5-7,8 zijn. Ik zie echt geen enkele aanleiding waarom het bij jou anders zou werken omdat de bak relatief kort draait.
 
Een van de mooiste winkels die er is, niet de grootste maar zeker de moeite waard. Zou het wel apart vinden als hun pH rond de 7,8 zou liggen aangezien ze veellll natuurlijke materialen in bepaalde bakjes hebben liggen.

Dat ze uiteindelijk uit indonesie komen wist ik ook nog niet, is kijken of daar wat info over te vinden is.

Ook een van de redenen dat ik m'n groepje pareldanios ook op peil houd door ze zelf te kweken, voorheen ook met de panda's. Heel af en toe vnl. uitbreiding via particulieren.
 
Tof dat je het die winkeleigenaar ook nog even gevraagd hebt. :)

Hij heeft goede punten, maar op de quotes wil ik dan toch wel even reageren. Hehe. (Inderdaad: zoveel mensen, zoveel meningen.)

Er is onderzoek gedaan naar die tanninezuren en het blijkt dat ze slechts in zeer hoge concentraties bacteriën remmen. Zulke hoge conentraties dat niet alleen bacteriën doodgaan, maar ook vissen. :juggle: Met andere woorden, het is helaas niet zo dat selectief de bacteriën gepakt worden. Zou je lager doseren, dan belast je je vissen er eerder mee dan dat hun gezondheid er baat bij heeft.

Over bladeren (en specifiek catappa oftewel "indian almond leaves") vond ik nog een quote van aquariumscience.org:



Dus dat moet je denk ik niet willen. Tenzij je echt blackwatercondities weet na te bootsen en die bacteriën dus buiten spel kunt zetten.

Over de andere punten van die verkoper: een permanente zouttoevoeging geeft, ondanks de verhalen, niet beter functionerende vissen of (tenzij je véél toevoegt) minder bacteriële activiteit. Zoetwatervissen hebben het niet nodig om gezond te blijven. En hij heeft het over jouw pH... Die is perfect. Er is "wetenschappelijk" geen enkele reden om aan te nemen dat 6,8 in jouw bak beter is dan 7,8. Je vissen interesseert het geen fluit. Daarnaast doen je filterbacteriën het beter op die hogere pH en je bak heeft dan chemisch gezien meer speelruimte.

Ik zal wel overkomen als mopperkont. :p
Bedankt weer voor je reactie. Ik gebruik veel beukenbladeren uit eigen tuin, die zijn dan al van de boom gevallen in de herfst en al bruin. Daarna laten drogen en even in kokend water voor ze in de bak gaan. Wellicht dus wel een iets veiligere keuze dan alleen catappa.
Zout had ik ook mijn twijfels bij, ik ga dat voor nu dus ook niet toevoegen.

Keuzes maken op basis van 'wetenschappelijk onderzoek' zou ik voorzichtig mee zijn. Je kan namelijk zeer veel vragen daarbij hebben.
Dergelijke onderzoeken worden gepushed op het behalen van resultaten (anders geen financiering) en vinden veelal binnen beperkte tijd plaats. Dan nog maar te hopen dat er geen commerciele partij de financiering doet en de resultaten naar zijn/haar hand zet.

Indian almond leaves on the other hand are picked green and dried. They thus have significant nitrogen and phosphorus in them. Leaves are also designed by nature to be porous and flexible, This means the leaves break down much faster and release potentially harmful amounts of DOCs while wood does not

Gebruik die bladeren al jaren bij eitjes en jonge vissen, garnalen etc... "potentially harmful", ja een vliegtuig valt soms ook uit de lucht... (alles met mate..., water kan ook dodelijk zijn)
Laatst op youtube filmpje gezien van een Australier met een gifitige struik boven zijn vijvertje, bladeren vallen erin, garnalen zitten er bovenop en vissen zwemmen ertussen.

Hoeveel bladeren, vruchten, noten vallen er in het wild wel niet in het water. b.v. de poeltjes waar sommige vissen in moeten overleven etc. Juist die zaken zorgen voor de biodiversiteit die de dieren nodig hebben.
De bakjes die wij als hobbyisten hebben zijn vaak veel te schoon vergeleken waar ze in het wild tussen zwemmen en dat is gelijk een van de oorzaken dat er veel dieren ziek worden, weinig weerstand omdat je met weinig in aanraking komt van jongs af aan.

Ook een van de redenen dat je bij kweken de zwakkere dieren moet laten gaan en niet moet proberen op te peppen met medicatie etc (wat vaak bij kwekers gebeurt), dat zorgt ervoor dat de soort of je kweekgroep zwak wordt en de nakomelingen niet veel beter zullen zijn.

Verhaal is alweer veel te lang... mijn advies is laat ze gaan en koop ergens anders je corydoras
Bedankt ook weer voor jou reactie. Je verhaal is zeker niet te lang, je stelt punten die Utaka ook aanhaalt.

Het lijkt erop dat er twee kampen zijn haha. De vraag is waar ik me bij aansluit, en dat is lastig aangezien er vanuit beide kanten goede punten zijn.

Ik denk dat we het er wel allemaal over eens zijn dat de doorstroom optimaliseren een goed idee is toch? Ik wil geen tweede filter, dat vind ik teveel risico mbt geluid/gebrom. Maar een wavemaker misschien, mits die stiller zijn.. iemand tips voor hoeveel L/H dan nodig is in mijn bak van 350 Liter?
 
Doorstroom verbeteren is altijd goed, zolang de vissen niet tegen het glas aan knallen en ze plekjes hebben die rustiger zijn.

Zou lekker ergens tussenin gaan zitten en kijken wat goed voor je dieren uitpakt, dat is het belangrijkste en dan langzaam de juiste kant op bewegen. Dieren die het al moeilijk hebben moet je niet confronteren met te grootte veranderingen i.v.m. stress etc.
 
Voor mij niet hoor. Ik lees je bijdragen altijd met veel interesse, omdat jij vaak onderbouwde adviezen geeft. Waar haal jij info vandaan?
Thanks. :) Ik baseer me zoveel mogelijk op bronnen die leunen op controleerbare of beredeneerbare dingen, i.p.v. doorvertelde verhalen. Ik heb een zwak voor biologie en van daaruit zoek ik graag dingen uit in artikeltjes e.d.. Het valt me op dat maar weinig mensen zich echt in de stof hebben verdiept. En dat snap ik op zich, want we hebben het hier over een hobby. :)

Maar dan vind ik het wel een uitdaging om te kijken wat er bewijsbaar is van dingen die zoal voor waar aangenomen worden. En om te kijken hoe je op de beste / meest effectieve manier voor je dieren zorgt.

Je hebt op het internet her en der aquariumnerds die diep op de materie ingaan. Een voorbeeld dat ik op dit forum vaak aanhaal is de man achter aquariumscience.org. Mij is duidelijk, ondanks zijn soms wat botte/onorthodoxe manier van dingen brengen, dat hij zijn huiswerk gedaan heeft en ervoor open staat om nieuwe kennis in zijn artikelen te verwerken. Mensen willen nog wel eens kritiek op hem uiten, wat prima is, want lang leve de discussie en zo. Hopelijk met als eindresultaat dat je samen verder komt qua kennis. (Maar frappant genoeg zit er meestal maar weinig onderbouwing in die kritiek.)

Gebruik die bladeren al jaren bij eitjes en jonge vissen, garnalen etc... "potentially harmful", ja een vliegtuig valt soms ook uit de lucht... (alles met mate..., water kan ook dodelijk zijn)
Alles met mate. Dus ook roken met mate? Parachutespringen met mate? De bacteriedruk met mate verhoogd hebben in je bak? :p

Keuzes maken op basis van 'wetenschappelijk onderzoek' zou ik voorzichtig mee zijn. Je kan namelijk zeer veel vragen daarbij hebben.
Dergelijke onderzoeken worden gepushed op het behalen van resultaten (anders geen financiering) en vinden veelal binnen beperkte tijd plaats. Dan nog maar te hopen dat er geen commerciele partij de financiering doet en de resultaten naar zijn/haar hand zet
Het is altijd kijken inderdaad naar mogelijke belangen die meespelen voor onderzoek. Is bij het catappa-onderzoek dat ik noemde echter niet een bezwarende factor. Er wordt daarin geclaimd, door mensen uit Thailand geloof ik (waar die catappa grootschalig geteeld wordt), dat catappa-extract gunstig werkt tegen bacteriën vanaf een bepaalde concentratie. Tegelijk is uit de data in dat onderzoek (waar niet geheimzinnig over gedaan wordt) af te leiden dat een werkzame hoeveeheid niet verenigbaar is met gebruik in aquaria. Dat is een hele simpele conclusie.

Laatst op youtube filmpje gezien van een Australier met een gifitige struik boven zijn vijvertje, bladeren vallen erin, garnalen zitten er bovenop en vissen zwemmen ertussen.
Op dezelfde manier kun je prima giftige bladeren van allerlei kamerplanten in je bak gooien. Die stoffen zijn vaak slecht wateroplosbaar (komen dus nauwelijks in het water) en raken bovendien afgebroken tot minder schadelijke stoffen. "Giftig" hoeft niet veel te zeggen.

Hoeveel bladeren, vruchten, noten vallen er in het wild wel niet in het water. b.v. de poeltjes waar sommige vissen in moeten overleven etc. Juist die zaken zorgen voor de biodiversiteit die de dieren nodig hebben.
Dat klopt, en daar zijn ecosystemen dan ook op ingespeeld. Je kunt niet zomaar dieren in bijv een Nederlandse sloot vergelijken met die in de amazonerivier. Laat staan als er dieren in aquaria worden gestopt, waar de mogelijkheden voor de natuur om biologische afbraakproducten te verdelen en te verwerken beperkt zijn.

De bakjes die wij als hobbyisten hebben zijn vaak veel te schoon vergeleken waar ze in het wild tussen zwemmen en dat is gelijk een van de oorzaken dat er veel dieren ziek worden, weinig weerstand omdat je met weinig in aanraking komt van jongs af aan.
Discutabel. Als ik zie hoe vaak het water in de bakken bij mensen en LFS'en niet helder is, en wat er allemaal gebeurt in de keten... mij is heel duidelijk waar al die ziektetopics op dit forum vandaan komen. De waterkwaliteit is in veel bakken gewoon minder dan die in het wild (als we het hebben over rivierbiotopen) omdat er zoveel meer vis rondzwemt per liter water zonder dat daar altijd voldoende biologische filtering tegenover staat.

Het verhaal van de botanicals kan ik totaal niet volgen of duiden, wat dacht je bij ons in de winkel van de bakken waarbij een aantal met 100% turfbodem, takjes, hout, blad en allerlei al jaren op leidingwater draaien. Dus dat is een onzinnig verhaal.
"Botanical" is natuurlijk een heel breed begrip, waar van alles onder valt. Het kan heel goed dat bepaalde botanicals in bepaalde hoeveelheden en omstandigheden geen zieke vissen opleveren. Dat bewijzen veel draaiende bakken bij mensen.

Maar het feit dat dat verhaal (dit gaat over bacteriën vs botanicals vs blackwater?) bij die man geen belletje doet rinkelen, zegt mij iets over de aanwezige kennis. Hoe ervaren ook, hobbyisten en verkopers zijn meestal geen mensen met een natuurwetenschappelijke achtergrond. Als de feeling voor biologische processen ontbreekt, ga je a.h.w. zwabberen met je interpretaties van de dingen. En dan is er geen bioloog die jou van dat zwabberpad af gaat brengen. Al kan het bioloog onder je bak je misschien alsnog redden..

Gezien kwaliteit van een aantal soorten zo slecht is geworden (van iedere voor ons bekende bron) is dit de reden om bijvoorbeeld geen Corydoras panda, pareldanios en dwerggourami’s meer te verkopen. Het is echt te slecht geworden.
Dit begrijp ik, al is het met elke soort weer anders wat het begrip "kwaliteit" inhoudt. Is het gevoeligheid, de kweekwijze of zijn er andere factoren... Dwerggourami's bijv zou ik als hypothetische winkel ook niet inslaan. Niet omdat per se aangetoond is dat ze doorgefokt zijn, of gevoelig, maar vanwege dat iridovirus. Met die soort is helaas weinig meer te beginnen, tot dat probleem is opgelost.
 
Ik zou zeggen "agree to disagree". :D Ook prima toch.
 
Oké, ik denk dat mijn plan is om wel wat botanicals te gebruiken, waaronder de beukenbladeren, maar ondertussen zorgen dat ik de bodem beter schoonhoudt door af te hevelen waar nodig. Ook wil ik wel de watercirculatie optimaliseren, maar zonder dat het voor de vissen te sterke stroming wordt.
Ik zie zoveel verschillende wavemakers.. Hoeveel L/h zou een goede optie zijn voor mijn bak?
 
In het kader van 'eigenwijs is ook wijs' en 'met alle respect'. Ik denk persoonlijk dat het een andere oorzaak heeft al dan niet gecombineerd met een zwakke stam. Bacteriën, stroming en bodemrot vind ik moeilijk te geloven.

Ik ken bakken van mensen die er echt heel wat slechter uitzien dan de foto's van TS. Die corydoras gedijen daar prima, en al jaren lang met gezonde baarddraden. Regelmatige waterwissels, bodem afhevelen of enig idee van stroming is er daar echt niet bij.
 

Terug
Bovenaan