corydoras combineren


Joost1980 zei:
Geen idee. Ik zeg alleen dat de black Venezuela een kweekvorm is van de Schultzei. Niet van de Aeneus. Ik heb duizenden black Venezuela's gekweekt. Een Aeneus is veel groter. Een black Venezuela die terugvalt in de natuurvorm is ook getekend als een Schultzei.

Kun jij mij zeggen hoe groot de Black Venezuela wordt?
De ene site zegt max. 5 cm, de andere max. 8 cm.
 
MarlonnekeW zei:
Ansi zei:
Hai Marlonneke,

Ja, dat had ik ook al gedaan, maar mede daarom was / ben ik zo verbaasd dat ik daar hier op het forum niet echt iets over lees, terwijl er toch veel leden zijn met een corymix.

Misschien heeft dat er ook wel mee te maken dat de cory's veel in gezelschapsaquariums gehouden worden, waar de medebewoners ervoor zorgen dat er geen kleine visjes overleven en je dus eigenlijk helemaal niet merkt dat ze kruisen.

Mocht je dit onderwerp interessant vinden, dan kun je ook eens zoeken op L-nummers (b.v. hypancistrus) en hybriden/kruisingen. Daar is vaak wat meer over bekend en wordt ook best goed duidelijk waarom het een 'probleem' kan zijn.

Ik snap dat die kruisingen een probleem zijn / kunnen zijn.
Alle vragen die ik stel zijn niet bedoeld om het mixen van Cory's te promoten of te doen alsof het makkelijk en zo maar kan.

Wel is het zo dat ik dus meerdere soorten mooi vind en het dan dus jammer is dat je maar 1 soort kunt houden dan eigenlijk.
 
Nooit gemeten, maar die 5cm komt een heel stuk dichter in de buurt dan 8cm.

Ik heb vaak genoeg 4 of 5 kweekgroepen van verschillende corydoras soorten in 1 grote bak bij elkaar gehad. Nog nooit 1 enkele hybride uitgekomen. Maar misschien was dat gewoon geluk. Het was voor mij geen probleem, ik heb me er dus ook nooit in verdiept.
 
En nu ga ik maar stoppen, anders heb ik dadelijk weer 30 bakken in huis :)
 
Ansi zei:
Ik snap dat die kruisingen een probleem zijn / kunnen zijn.
Alle vragen die ik stel zijn niet bedoeld om het mixen van Cory's te promoten of te doen alsof het makkelijk en zo maar kan.

Wel is het zo dat ik dus meerdere soorten mooi vind en het dan dus jammer is dat je maar 1 soort kunt houden dan eigenlijk.


Waarschijnlijk kwam mijn opmerking verkeerd over, want ik heb totaal niet het idee dat je soorten wilt gaan kruisen of er lichtzinnig over denkt (juist het tegenovergestelde, anders zou je dit niet vragen). Het was puur informatief bedoeld dat er vooral bij de L-nummers veel interessante info over te vinden is.

Wat het volgens mij (extra) problematisch maakt, is dat niet iedereen eerlijk is of een vis een kruising is of niet (zeker als er geld bij komt kijken). Op het moment dat er verkeerde naamplaatjes gebruikt worden, al dan niet bewust, weet je totaal niet meer wat je koopt. Stel dat je dan wilt gaan kweken, dan wordt dat opeens een stuk lastiger. Ik haalde de hypancistrussen aan omdat het hierbij heel duidelijk is. Soms is niet meer te zeggen tot welke soort een vis behoort en van sommige soorten vermoed men zelfs dat ze ergens in Duitsland 'gecre�erd' zijn. Waarmee ik niet direct het oordeel wil vellen dat dit slecht is, maar dan moet men hier wel eerlijk over zijn en niet net doen alsof het de nakomelingen van een bepaalde (wildvang)soort zijn.
 
Ansi zei:
@ Cory,
Ik kan me ook zo voorstellen dat je ze niet altijd in je eigen bak kunt laten zitten als je daar de plek niet voor hebt en wat dan?

Nee, als je er echt te veel hebt gekweekt, kan dat niet. Je kunt ook van tevoren kijken of je nog een bakje extra zou nemen in dat geval, of dat je ze bijvoorbeeld aan leden van dit forum geeft, waarvan je weet dat ze ze niet doorkweken. Maar het zal waarschijnlijk zo'n vaart niet lopen.

Ik had de genoemde combinatie (C. aeneus, paleatus en sterbai) al in het begin van de hobby. Hoewel ik wel eens heb gezien dat dat ene C. paleatusmannetje richting een C. aeneusvrouwtje wat aanstalten maakte, zag ik ze nooit echt paren.
Ook mijn C. aeneus goldstripe mannetje heeft zo'n neiging wel eens, maar jammer genoeg tot nu toe vaker richting de Brochis splendens :) , dan richting de eigen vrouwtjes.
 
De enige kruising waarvan ik zelf ooggetuige ben geweest is die tussen mijn Aeneus en Aeneus Goldstripe.

Dat werden kleintjes in de kleur van de gewone Aeneus, met een gouden streepje. Ik wist eerst niet dat de goldstripe ook een Aeneus was hoor, dat heb ik hier geleerd.

Omdat ze kruisden heb ik besloten de Aeneus goldstripe voortaan apart te houden, nu ze vruchtbaar waren geworden. voor de gewone kweekgroep Aeneus en de kruisingen heb ik een ander huisje gezocht. Normaal gaat de nakweek naar de lfs maar dat wilde ik niet met de kruisingen.

De man (een particulier) die ze van mij heeft overgenomen zei dat hij toevallig ook nog andere kruisingen had. Daarom vond hij het ook niet erg om die van mij erbij te nemen. Hij liet mij foto's zijn van een groepje cory's die een kruising waren van een sterbai en de panda geloof ik.

Ze waren al een paar jaar oud en heel gezond. Voor nakweek hebben ze nooit meer gezorgd dus waarschijnlijk zijn ze steriel.

Tot zover mijn ervaring, maar die is niet veel omdat ik zelf nog maar pas eigen zaquaria heb. Mijn paps had nooit cory's.

Ik vind ze tot nu toe de allerleukste vissensoort die er is, samen met de kogelvisjes. Maar dat terzijde
;)
 
Ik heb 6 soorten corydoras in mijn aquarium van alle soorten maar 1 en ze kunnen het echt prima met elkaar vinden.

- aeneus albino
- paleatus
- sterbai
- panda
- julii
- goldstripe

Ook heb ik 6 nakomelingen van aeneus albino en de goldstripe. Deze 2 zijn zo gek op elkaar dat ik wel 2x per week eitjes heb. Ik laat nu wel de eitjes op eten dus verkoop ze niet door omdat het een kruising is. Maar heb er zelf nog 6 van de kruising en ze doen het goed!
 

Terug
Bovenaan