Wat is er nieuw

corydoras doet raar

variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Berichten
123
Hoi!

Inmiddels is mijn corydoras aeneusgroepje sterk van samenstelling veranderd. Eerst voelden ze zich met z'n vijfen een halfjaar lang dolgelukkig. Ze zwommen vaak samen en ik had niet het idee dat ze een soortgenootje misten. Op een dag bleek een corydoras een zwemblaasprobleem te hebben. Ik heb het twee dagen aangekeken en toen maar het visje afgemaakt. Een maand later lag opeens het zwakste van het stel dood op de grond. Aangezien de andere vissen helemaal niets mankeerden, ging ik ervan uit dat het twee willekeurige sterftes betrof. De drie overgebleven corydorassen waren opeens vrij schuchter. Dit leek mij een teken om het bestand aan te vullen. En alsof het niet erger kon, zag ik ineens dat een corydoras vastzat tussen het kiemhout. Oei! Ik kon het diertje gelukkig bevrijden met een pincetje. Ze was helemaal bleek verkleurd en ze had een klein wondje bij haar mond. De dag erop ging alles alweer helemaal als van ouds. Ze zit nu aan een stuk door te eten en heeft haar kleur terug.

Nu komt mijn vraag. Die corydoras die vastzat en nog een andere zijn inmiddels actief en niet zo schuchter meer. Er ligt echter een corydoras (zwart) al dagen met samengeknepen vinnen steeds op de grond. Ze schoffelt echt gestrest over de vloer als ze ergens weg wil. Ik heb haar ook niet meer zien eten. Zelfs niet toen ze vers eten kregen. Laatst zag ik haar luchthappen, maar daarbij kwam ze ook niet echt hoog. Het lijkt wel alsof ze zich zo klein mogelijk wil maken. Het heeft zo ver ik kan beoordelen weinig weg van een zwemblaasprobleem. Want ze ligt recht en is toch wel fel (niet ziekig) als ze wegschoffelt over de vloer.

Iemand ervaring hiermee? Ik denk zelf dat ze stress heeft gehad van dat haar soortgenootje vastzat en dat er doden zijn geweest. Voorlopig wil ik nog even afwachten hoe ze reageert. Want ik koop er nog geen corydorassen bij als ze echt ziek is.
 
Geef even wat meer info over de bak(maat), filtering, medebewoners en ook voor jou geldt : Wat voer je ze normaal? Heb je al eens gemeten op ammonia e.d.?

Een Cory zal niet snel in de stress raken als een ander vastzit of sterft. Wel als ze met tekort zitten en zich onveilig voelen.

Overigens heb ik er acht bij elkaar in een goed draaiende bak, die altijd al broekenpoepers eerste klas zijn. Maar dat is al vanaf het begin dus !
 
Nou, ik denk niet dat het ligt aan de omstandigheden in de bak. Die zijn gewoon hetzelfde gebleven. Schoon en niet overbevolkt. Er zitten alleen levendbarenden bij, dus geen rovers.

Het kan wel zijn dat ze wat veel komkommer gegeten heeft. Maar dat was ook niet voor de corydorassen bedoeld. Als het om een tekort ging, dan kan ik er nu toch niets aan doen als ze niet eens voor wormpjes komt. Ik gok nog steeds op stress. :/
 
Ik gok van niet. Corys reageren stress namelijk niet af door heel stil in een hoekje te gaan zitten, maar juist door als een debiel door de bak heen te schieten.

Wat ik vroeg was wat je deze visjes normaal voert. Ik heb het namelijk niet over tekort aan voer, maar over een mogelijk tekort aan goed voer en een mogelijk gebrek aan juiste vitaminen, mineralen e.d. Dit KAN namelijk wel een oorzaak zijn (met een aantal andere) waarom ze stilletjes wegkruipen en waardoor ze vaak problemen krijgen. Vissen kunnen wel eten en honger hebben, maar als wij ze niet het juiste voer geven (zelf kunnen ze dat niet zoeken) dan ligt daar namelijk een probleem.
Je kunt je iedere dag volproppen met wit brood, maar dan komt het niet echt goed.


We zijn volgens mij niet op zoek naar het antwoord of je er wel of niet iets aan kunt doen, maar je stelt hier zelf de vraag om over mogelijk oorzaken mee/na te denken. Dan moet je niet met antwoorden komen waar en waarom het ergens niet aan kan liggen, maar met antwoorden waar we iets mee kunnen.

Groet,

Aad
 
5 dagen hoofdvoervlokken van TetraMin
1 dag witte of rode wormpjes (let me guess: vaker dit?)

60x30x30; genoeg beplanting want ik vind die schichtige corydoras vaak niet
 
Ik zou voor de Corys wat kwalitatief goede voertabletten kopen (Bijvoorbeeld JBL Novotabs, Dierlijk materiaal bevattende tabletten van Voer voor vis (die gebruik ik), etc...). Het hoofdbestanddeel van Tetramin is volgens mij namelijk grotendeels graan- en een beetje vismeel. Het is niet superslecht, maar mist voor deze voornamelijk carnivore visjes echt iets.

Kortom : zoals je forumnaam al zegt : Een variatietip !!!! Voer gevarieerd voornamelijk dierlijk voedsel, maar af en toe zeker wat groente tussendoor (de mijne hebben gisteren brocolli gehad).

60x30x30 kan in mijn beleving prima(anderen denken daar anders over), maar hou de waterwaarden wel in de gaten.

Ik hoop dat de zieke vis er weer bovenop komt.


Groet en succes,

CoryfanAad
 
NB : Wat ik nog even wilde toevoegen : Mijn Corydoras zetten geen bek aan komkommer.
Het feit dat ze hiervan dus veel hebben gegeten, geeft mij een signaal dat er iets op dat vlak niet helemaal goed gaat.

Wat ook zou kunnen is dat mijn ongeveer 90 Corys super verwend zijn (da's wel zeker trouwens) en andere leden hiermee totaal andere ervaringen hebben.

Nogmaals groet,
Aad
 
Ik wou net zeggen..
Ik heb maar een zestal Panda'tjes in deze.. maar komkommer wordt met walging genegeerd lijkt het wel 😉
Wel geef ik ze elke voerdag goeie kwaliteit voer..
Aan pilletjes heb ik.. Novotabs, voervoorvis-tabletten, Hikari Sinking Wafers, Dennerle Special Cookies en Sera Vipachips. En ook geef ik vanalles aan diepvries.
Eigenlijk elke voerdag geef ik iets anders. Dan doe je met de wat duurdere merken zoals Hikari of Dennerle ook best lang.
En af en toe trouwens ook wel voervoorvis-algentablet, dat willen ze dan weer wel.
 
Al mijn Corys eten ook die algen/spirulinatabletten, behalve mijn Panda's !!!
 
Ok�, bedankt voor de informatie. Ik vond het lastig om voer te kiezen dat zowel levendbarenden als corydorassen eten. Eten 5 corydorassen 1 tablet per dag?
 
Aeneussen kunnen wel wat op, maar ik voer de meeste een half tablet per dag en andere dagen granulaat, diepvries, spirulinatabletten, af en toe groente dus, etc...

Gooi er eens een half tabletje in. Als dat te snel op is, dan doe je wat meer de volgende keer.

Groet,
Aad
 
De corydoras is inmiddels alweer helemaal opgeknapt! Alle drie trouwens.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan