Wat is er nieuw

Corydoras fry

KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Goedendag allemaal,
Ik heb al een tijd corydorassen en die leggen elke week wel eitjes. Ik heb een aantal keer geprobeerd (zonder succes) om meerdere corydorassen te laten opgroeien (bijvoorbeeld een groep van 20). Ik ben begonnen met een groepje van 5 corydorassen en dat zijn er nu 10, dus het is wel een aantal keer gelukt om ze te laten opgroeien. Het feit is alleen dat het er altijd maar 2-3 per keer het redden. Ik zou graag willen dat ik een hele groep in 1 keer kan laten opgroeien.
Wat mij heel erg opvalt is dat het uitkomen van de eitjes en vervolgens de eerste week/ twee weken geen probleem zijn, maar na een week of 2 beginnen er vaak een groot aantal dood te gaan. Het gekke is dat ze wel eten en dat ze ook al 2 of 3x zo groot zijn als dat ze geboren zijn, dus dat duidt wel gewoon aan dat er een goede groei is. Ik zal hieronder even de werkwijze zetten misschien kan iemand mij helpen. Alvast bedankt.

- Corydoras eitjes apart zetten in een bakje water (bakje van de chinees) met een bruissteentje en wat mos/bladeren hierbij doe ik dagelijks 50% verversen op dezelfde temperatuur.
- De eitjes komen uit en de eerste 2-3 dagen voer ik nog niks aangezien ze leven op de dooierzak, de verversing blijft dagelijks 50%
- Na 2-3 dagen begin ik de visjes te voeren met Hikari First bites en ik kan ook zien dat ze dit eten.
- Na 1-2 weken zie ik al flinke groei bij de visjes en breng ik ze over naar een iets groter bakje met een inhoud van z'n 5L natuurlijk met bruissteentje en ik hou de verversing op z'n 50% per dag.
- Dit gaat in het begin goed en meestal 1 week later zie ik dat er een paar zijn gestorven. ik zie niks geks aan het lichaam van de visjes en je kunt duidelijk zien dat ze hebben gegeten.

Dit is een beetje het proces dat ik volg..
Ik heb al veel dingen aangepast in het proces zoals, verschillende maten aquaria, verschillende soorten voer, minder verversen, meer verversen etc., maar misschien weet iemand wat ik nu nog kan doen.

Mvg,
Kevin

Volgens mij heeft @Nicolientje-W hier wel verstand van.

Maak je de bodem van het bakje schoon of verwissel je af en toe van bakje? Er komt namelijk een slijmlaagje op de bodem waar ze niet goed tegen kunnen.

Maak je de bodem van het bakje schoon of verwissel je af en toe van bakje? Er komt namelijk een slijmlaagje op de bodem waar ze niet goed tegen kunnen.
Ik haal vaak het overtollige vuil eruit, maar niet de hele bodem idd. Ik heb het ook al geprobeerd met zand bodem, maar het resultaat was praktisch gelijk.

• Ziss breeding box (met aan de zijkanten gaas!) kopen en halverwege aan de voorkant van het aquarium hangen
  • Skimmer aan één van de zijkanten van het aquarium hangen
  • Eitjes z.s.m. in de breeding box doen (het beste is het om dat allemaal onder water voor elkaar te krijgen
  • 3 dagen na het uitkomen van de eitjes liquifry (let op dat je de juiste soort hebt!) voeren. Minimaal 3x per dag (liefst 5x per dag) voeren
  • 1-2 uur na het voeren de skimmer aanzetten, zodat het overtollige voer uit de breeding box verdwijnt
  • Na 8 dagen afwisselend stofvoer (ik gebruik de bakjes van Aquabeek) en hs aqua artemia quick voeren (beiden eerst minuut of 10 'wellen' in heet water
  • Ook nu weer de skimmer aanzetten om het overtollige voer uit de breeding box te krijgen (uiteraard is het even uitvogelen dat je niet veel te veel of veel te weinig voert)
  • Na 4-6 weken gaan de jonkies naar een ingedraaide opgroeibak of worden bij de papa's en mama's losgelaten
Op deze manier heb ik al vele honderden (zo niet 1.000-en) cory's groot gebracht. Simpel, maar doeltreffend.

• Ziss breeding box (met aan de zijkanten gaas!) kopen en halverwege aan de voorkant van het aquarium hangen
  • Skimmer aan één van de zijkanten van het aquarium hangen
  • Eitjes z.s.m. in de breeding box doen (het beste is het om dat allemaal onder water voor elkaar te krijgen
  • 3 dagen na het uitkomen van de eitjes liquifry (let op dat je de juiste soort hebt!) voeren. Minimaal 3x per dag (liefst 5x per dag) voeren
  • 1-2 uur na het voeren de skimmer aanzetten, zodat het overtollige voer uit de breeding box verdwijnt
  • Na 8 dagen afwisselend stofvoer (ik gebruik de bakjes van Aquabeek) en hs aqua artemia quick voeren (beiden eerst minuut of 10 'wellen' in heet water
  • Ook nu weer de skimmer aanzetten om het overtollige voer uit de breeding box te krijgen (uiteraard is het even uitvogelen dat je niet veel te veel of veel te weinig voert)
  • Na 4-6 weken gaan de jonkies naar een ingedraaide opgroeibak of worden bij de papa's en mama's losgelaten
Op deze manier heb ik al vele honderden (zo niet 1.000-en) cory's groot gebracht. Simpel, maar doeltreffend.
Hey super bedankt voor je respons. Ik zit er alleen mee dat een zissbreederbox te groot is. Ik heb maar een 70L aquarium dat neemt dan zoveel ruimte in. Ik heb eigenlijk ook geen problemen met de eerst 2 weken, maar daarna ineens uit het niks continu uitval

Op dit moment heb ik ook weer diverse fry visjes waaronder ook corry.s ik doe het als volgt
De eitjes zet ik in het donker tot ze uitkomen niet met luchtsteentje ik blijf er af tot ze uitkomen
Wanneer ze uitkomen begin ik na 2 dagen met liquifry no.1 en hou daarin een babyschema aan ik voer om de drie uur en voer gericht met een pipet na 1 week voeg ik algenpoeder toe na 2 weken ontvelde artemia eieren wel eerst even weken
De echte reden weet ik ook niet precies maar hier heb ik ook soms wel na 2 weken een visje die het niet red maar dat gebeurd soms ook
Het schoonhouden is echt mega belangrijk ik doe zelf 15 minuten na elke voeding het frybakje schoonmaken ik doe dat met een dun luchtslangetje zo doe ik het met de oranda vissen ook en met de tropische visjes ook ik heb zo al vele vissen grootgebracht
Liquifry vervuilt ook erg het water dus de schoonmaak is een groot deel van het grootbrengen

Het beste is om echte artemia nauplien te voeren maar goed dan moet je daar een kweek voor opzetten. Deze bevatten erg veel voedingswaarde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan