Wat is er nieuw

Corydoras gaan dood..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Arm schaapje
  • Startdatum Startdatum
A

Arm schaapje

Guest
Hoi allemaal.

Ik heb jullie advies nodig. Mijn corydorassen doen het niet goed in mn Trigon 190. Ik had eerst een grote school a la 10 stuk albino's. Iedere 2 weken verloor ik er een. Ik dacht dat het aan het soort lag en ben over gegaan op panda's maar helaas gaan de panda's ook dood.

Er is niks te merken aan de visjes. Ze scharrelen lekker rond en de volgende ochtend liggen ze dood op de bodem..

Ze krijgen iedere dag diepvriesvoer, en eten dus voldoende en gevarieerd.
Temp: 25 graden
Waterwaardes:
Ph 7,5
Kh 5
Gh 12
Nh4/3 0
No2 0
No3 10
Po4 0,5
Fe 0,1
Cu 0

Gemeten met een sera druppeltest.
Kan het zijn dat mijn bak te hoog is voor cory's??

Wat voor bodem heb je in de bak want die moet wel zonder scherpe hoekjes en randjes zijn.

Voer je dierlijk voedsel? Of iig tabletten met een hoog dierlijk gehalte.

Algentabletjes zijn bv niet geschikt.

Botia zei:

Iedere dag diepvries voer Bart !!

Heb je een fotootje van de bak / vissen?

Tabletten zijn nog altijd beter dan hoe de meeste mensen ze verzorgen. Als afval emmers van restjes.

Mijne krijgen ook niet dagelijks diepvriesvoer maar wel goed te eten.

Ik ken het probleem. Heb gelijksoortige bak, Vision 260 (dus iets groter). Bij mij doen alle vissen het goed, behalve de cory's. Heb er misschien een jaar geleden acht gekocht en zijn er maar twee of drie van over. Zie geen oorzaken, soms lijken ze co�rdinatievermogen te verliezen, dwarrelen dan stuurloos door de bak en zijn binnen een paar dagen dood. Gaat om de vrij standaard Corydoras aeneus, wat toch een makkelijke soort zou moeten zijn.

Heb wel eens gedacht dat de bak misschien te hoog is, maar dat kan het volgens mij ook niet zijn.

Ik heb sinds dik 2 jaar 7 Pandas en die krijgen 2x per week diepvries of levend voer en verder alleen dagelijks vlokken. Heb nog nooit zieke of dode Cory s gehad .

Ik heb het weleens gehad in het verleden dat in sommige bakken Corydoras soorten het gewoon niet goed wilden doen. Zonder echt aanwijsbare redenen.

Wat ik dacht ik via Aad heb begrepen is dat er wel vaak zwakke Panda s worden verkocht die in het buitenland zijn gekweekt. Ik heb denk ik wat geluk gehad met de groep.

Panda's zijn naar mijn ervaring ook extra kwetsbaar. Daarom heb ik bewust voor aeneus gekozen. Volgende keer misschien paleatus. Ook leuk, moeten wel iets koeler.

Mijn eerste Panda's zijn bijna allemaal dood gegaan. Zonder duidelijke reden, van de ene op de andere dag lag er dan weer 1 in het aquarium. En dat gedurende een paar maanden. Volgens mij gewoon slechte kweek uit het buitenland, andere vissen deden het wel goed. Waardes in het aquarium ook prima.

Ik heb echter ook eigen kweek gehad van deze aangekochte Panda's. Die leven allemaal nog steeds, 18 stuks totaal!

Heel fijn grind, afgerond. Heeft geen harde stukjes.. Baarharen zijn ook nog gewoon heel..

Jacobus zei:
Ik ken het probleem. Heb gelijksoortige bak, Vision 260 (dus iets groter). Bij mij doen alle vissen het goed, behalve de cory's. Heb er misschien een jaar geleden acht gekocht en zijn er maar twee of drie van over. Zie geen oorzaken, soms lijken ze co�rdinatievermogen te verliezen, dwarrelen dan stuurloos door de bak en zijn binnen een paar dagen dood. Gaat om de vrij standaard Corydoras aeneus, wat toch een makkelijke soort zou moeten zijn.

Heb wel eens gedacht dat de bak misschien te hoog is, maar dat kan het volgens mij ook niet zijn.

Nou precies dit dus!! Mn Albino's doen het ook niet in de bak. Panda's ook niet...

AadMec zei:
Botia zei:

Iedere dag diepvries voer Bart !!

Heb je een fotootje van de bak / vissen?

Idd iedere dag diepvries want ik heb jonge maanvissen. 3 stuks, 20 vuur neons, 4 bijlzalmen en 3 algen eters.

Ik zal even een foto sturen...

Jacobus zei:
Panda's zijn naar mijn ervaring ook extra kwetsbaar. Daarom heb ik bewust voor aeneus gekozen. Volgende keer misschien paleatus. Ook leuk, moeten wel iets koeler.

Ik krijg als meer de indruk dat ik veel geluk heb gehad met mijn groep van 7.

Voor wat het waard is..
Ik heb nu ook een aantal jaren een gezonde groep Panda's maar daar ging eerst ook een groep (jonkies) aan vooraf met niets anders dan ellende, allen gekocht bij 1 LFS.. de groep die ik later kocht via een andere LFS (min of meer volwassen dieren) deed het meer dan prima, en nu dus nog steeds.

Ik heb mijn cory's via killifishencorydoras gekocht die doen het prima de habrosus uit de lfs waren binnen 2 wkn gehalveerd

Hier geen enkel probleem met mijn cory panda's! Misschien heb ik ook geluk dan? Ik heb al ongeveer aderhalf jaar 10 panda's. Nooit een twijfelgeval tussen gehad!

De laatste tijd zijn ze zelfs bijna om de dag eitjes aan het leggen, dus heb nu een aantal aparte bakjes om die kleine frutsels (nu een stuk of misschien wel 50) op te laten groeien en te zorgen dat er wel een groep blijft, mochten er volwassen exemplaren uit gaan vallen. Bij die ukken wel af en toe wat uitval, maar dat lijkt me de natuur.

Bij mij zitten de panda's gewoon in mijn gezelschapsaquarium en daar krijgen ze al tijden in de ochtend vlokvoer (net als de rest) en in de avond rode muggen larven uit de vriezer (eerst ontdooien en uitspoelen, daarna verdelen over de bak). De panda's eten alles vrolijk mee van de grond (eerder van dat fijne aquariumgrind van de Boerenbond, nu kleinste korrel filterzand).

Verder doe ik niets speciaals, dus misschien speelt slecht kweek idd een rol?

Panda's zijn niet kwetsbaarder dan de gemiddelde andere Cory. Er komen regelmatig kleine pandatjes in de handel die gekweekt zijn is Oost-Europa. Wat ze er precies mee doen weet ik niet. Zal wel iets met antibioticum in het water te maken hebben. Ik heb het tweemaal geprobeerd en telkens maar een paar over gehouden. Tot ik een groepje overnam van een hobbykweker en ze leven allemaal nog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan