Corydoras habrosus en boraras maculatus in 54 liter bak


Miloutjuhh

Member
Lid geworden
1 mei 2022
Berichten
9
Leeftijd
33
Dag allen,

In onze 54 liter bak hebben we momenteel 14 boraras maculatus zitten. Hier zouden we graag nog wat Corydoras habrosus bij willen.
Nu is de vraag, kan dit nog. Zo ja hoeveel zouden we erbij kunnen zetten?
We hebben een JBL CristalProfi M Greenline erin zitten met naast het spons filter extra Seachem Matrix.
Alvast bedankt!
 
Het kan maar 54 liter is aan de kleine kant omdat ze voldoende bodemruimte nodig hebben om te fourageren. Ze voelen zich ook beter in een groep van minimum 5-6. Ikzelf heb ook een tijdje gekeken om cory's te houden maar omdat ik veel planten heb, heb ik uiteindelijk gekozen voor pangio kuhli. In jouw bak kan je zeker ook nog neocaridina garnalen en japonica garnalen toevoegen.
 
Ik had in een 60cm de Panda en die wordt wat groter. Het zou denk ik kunnen met een stuk of 6.
 
Qua formaat zou je denken dat habrosus moet kunnen. Ik moet wel zeggen: ik had ze vroeger in een Rio 240 en daar zwommen ze bij tijd en wijle heel actief door de bak met z'n allen. Zag je een slinger corydoras door de bak vliegen. :D Ik zou ze daarom zelf liever niet meer in een kleine bak zetten. Als ze de kans krijgen om veel te zwemmen, gaan ze extra ruimte wel waarderen.
 
Bedankt voor jullie reactie.

Het is lastig. We zaten zelf te denken in een groepje van 8 omdat het gedrag inderdaad het leukste is als de groep wat groter is.
In onze 160 liter bak hebben we een groepje van 15 panda’s en die zijn zo leuk om samen te zien. Daarom wil ik ook zo graag Corydoras in het bakje hebben. Ik ben echt een beetje verliefd op de vissoort en hun gedrag 😅.
Maar we twijfelen dus of dat te veel is in het bakje. We hebben wel zand in het bakje zodat ze lekker zouden kunnen scharrelen.
Als er geen Corydoras bijkomen worden het inderdaad alleen garnalen. Ik vind het formaat van de habrosus wel het max wat we zouden willen voor een visje in deze bak dus we hebben ook niet echt een andere vis waarvan we zeggen anders doen we die erin.
 
Ik heb ook dario dario in mijn 40 liter zitten ; die zijn wat schuwer maar zitten meer in de onderste lagen en kan je als een koppeltje houden. Een betta kan er ook in als hij de rasboras niet als een bedreiging ziet want dan zal hij ze aanvallen.
 
Wat vind je van Indische modderkruipers (Pangio kuhli)? die scharrelen ook lekker rond, vinden het prima als er weinig ruimte is om echt te zwemmen, die kruipen en slingeren toch liever.
 
Kan prima, 10 is een mooi aantal. Juist bij de dwergcorydoras is een kleiner aquarium fijner, hier lijken ze zich prettiger in te voelen, Klinkt misschien gek maar in een groot aquarium lijken ze elkaar af en toe kwijt te zijn en meer te schuilen (zonder andere vissen).
Heb zelf habrosus,hastatus en pygmaeus, waarbij de laatste ook in een groter aquarium.
 
Ik heb ook dario dario in mijn 40 liter zitten ; die zijn wat schuwer maar zitten meer in de onderste lagen en kan je als een koppeltje houden. Een betta kan er ook in als hij de rasboras niet als een bedreiging ziet want dan zal hij ze aanvallen

Betta heb ik persoonlijk niet zo heel veel mee. Vind het een beetje een saaie vis 😂. Dario dario is denk ik niet echt een optie omdat we wat neocaridina erbij willen dus dat risico neem ik liever niet.
 
Wat vind je van Indische modderkruipers (Pangio kuhli)? die scharrelen ook lekker rond, vinden het prima als er weinig ruimte is om echt te zwemmen, die kruipen en slingeren toch liever.
Zijn die dan niet veel te groot? Zag dat ze 10 centimeter kunnen worden. Dat is natuurlijk wel heel groot in een 40 cm bakje
 
Betta heb ik persoonlijk niet zo heel veel mee. Vind het een beetje een saaie vis 😂. Dario dario is denk ik niet echt een optie omdat we wat neocaridina erbij willen dus dat risico neem ik liever niet.
Dario dario zijn hele kleine visjes ; net zoals de rasbora. Niet echt een grote bedreiging voor de neo's.
 
Kan prima, 10 is een mooi aantal. Juist bij de dwergcorydoras is een kleiner aquarium fijner, hier lijken ze zich prettiger in te voelen, Klinkt misschien gek maar in een groot aquarium lijken ze elkaar af en toe kwijt te zijn en meer te schuilen (zonder andere vissen).
Heb zelf habrosus,hastatus en pygmaeus, waarbij de laatste ook in een groter aquarium.
Zou 10 dan ook kunnen met die 14 boraras erbij? Hebben we dan niet te veel vissen in de bak?
Pygmaeus was ik eerst naar aan het kijken maar vind het jammer dat die wat hoger zwemmen.
Dario dario zijn hele kleine visjes ; net zoals de rasbora. Niet echt een grote bedreiging voor de neo's.
Oké maar zie je die dan wel terug? Vind rasbora al amper terug te vinden 😂
 



En bij hun gaat dus niet 10x de lengte van de vis op voor het aquarium?
Dat regeltje gaat bij veel vissen niet op hoor. Hangt ervan af hoeveel ze 'vervuilen'. Maar als je echt zichtbare vissen wil zijn de kuhli geen goede optie want die zal je waarschijnlijk alleen zien als ze komen eten en als je het water ververst komen ze dansen tegen het raam.
De dario zijn schichtige visjes die een territorium hebben. Dat vind ik persoonlijk interessant om te zien maar echt superopvallend zijn ze niet.
 
Dat regeltje gaat bij veel vissen niet op hoor. Hangt ervan af hoeveel ze 'vervuilen'. Maar als je echt zichtbare vissen wil zijn de kuhli geen goede optie want die zal je waarschijnlijk alleen zien als ze komen eten en als je het water ververst komen ze dansen tegen het raam.
De dario zijn schichtige visjes die een territorium hebben. Dat vind ik persoonlijk interessant om te zien maar echt superopvallend zijn ze niet.
Het liefst willen we wel zichtbare visjes ja. Daarom gaat de voorkeur ook uit naar Corydoras. Hun gedrag vind ik echt heel leuk.
Ook vinden we scholen visjes leuk. Vandaar de keuze voor de rasboras. We zitten er dus alleen heel erg mee hoeveel we daadwerkelijk kwijt kunnen omdat we al een beetje zaten met de 1cm vis per liter en dat we dachten dat gaat heel vaak niet op. Die rasboras zijn ook echt heel klein en slank natuurlijk.
 
Wat betreft de 1 cm vis-regel: Er zijn vissen die geweldig de hoogte ingaan zoals maanvissen, en juist lange dunne sprieten bijv. Farlowella's. De 1cm regel is echt een handvat om mee te beginnen en een kelin beetje een idee te hebben wat ongeveer in je bak zou kunnen passen, maar uiteindelijk is het het gedrag van de vis (erg rustig vs energiek zwemmend) en je filter dat bepaald welk aantal in je bak kan.
 

Terug
Bovenaan