Wat is er nieuw

Corydoras Habrosus

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquariumfan123
  • Startdatum Startdatum
A

aquariumfan123

Guest
Hoi allemaal,
Ik wil graag een gorepje van 6 Corydoras habrosus in mijn 63L aquarium doen.
Hoe kan ik deze soort het beste verzorgen en hebben ze nog iets speciaals van voer of beplanting nodig?
Kan ik het beste deze soort nemen?
Is een groepje van zes goed of te groot/klein?
ik voer nu met drijfvoer: Tetra Min is dit uberhaupt geschikt voer?
Ik wil graag dat ze goed op hun plek zitten en vrolijk rond zwemmen! ;-)

Het zijn voornamelijk vissen die van de bodem eten, dus drijfvoer is wat minder geschikt. Het zijn carnivoren, dus eten met een hoog dierlijk gehalte is gewenst. Er zijn tabletten voor bodembewoners die daaraan voldoen. Vooral ook lekker afwisselen met wat diepvriesvoer.

Dit zijn kleine superleuke visjes. Ze verlangen een temperatuur rond de 22-23 graden. Ze zijn zoals Noa aangeeft ''bodemeters''. drijfvoer zullen ze niet pakken. Erg leuke visjes maar regelmatig water verversen is aan te bevelen. groepje van 6 zou kunnen maar hoe meer, hoe beter. Ze vinden zand overigens wel fijn, niet scherp grind.

Wat ik ��rst op orde zou maken voor nog meer vissen te kopen, is je visbestand. De kardinaaltetra's verlangen naar een hoge temperatuur en dit combineert niet echt lekker. Probeer te zorgen dat je vissen in verschillende waterlagen zwemmen, boven midden en beneden. De ancistrus kan te groot worden en is waarschijnlijk een ancistrus cf cirrhosus. Zorg eerst dat je het visbestand op orde hebt zou ik zeggen. De kardinaaltetra's zijn echt niet slim om te combineren met de habrosus puur door het verschil in temperatuur, de rest durf ik zo niet te zeggen.

De Corydoras habrosus is niet de makkelijkste soort om te houden; soms gaat het goed, maar er zijn ook mensen die erg veel uitval hebben. Van een cory-kenner heb ik begrepen dat ze flink wat stroming nodig hebben (geen wildwaterbaan, maar wel zuurstofrijk water) en dat het vooral belangrijk is dat ze het juiste voer krijgen. Belangrijk is dat dit niet opzwelt als het in contact komt met water. Als dit n.l. in de maag van de cory's gebeurd kunnen ze hieraan dood gaan.
Mijn eigen habrosus voer ik 4x per week klein diepvriesvoer (cyclops en rotifer) aangevuld met verschillende soorten tabletjes en klein granulaat voer, zoals Dennerle nano-gran. De tabletjes breek ik meestal in kleine stukjes, zodat ze op verschillende plekken in het aquarium terecht komen en er voor iedereen genoeg eten te vinden is. Qua filtering heb ik een extra Aquaflow 100 naast het 'gewone' filter erbij gehangen.

Het zijn erg leuke visjes, maar wel een soort met een beetje een 'gebruiksaanwijzing'.

Ik heb mijn tetra s altijd op 22 graden gehad en dat deden ze prima, 23 vinden ze ook prima, Ik was al bezig met een leuk bestandje vandaar dat ik corys ga kopen. Op wikipedia staatook dat ze 23 graden moeten hebben (kardinalen). Ik wil langzaam dit bestandje introduceren omdat ik nog overblijfselen heb van wat ooit schooltjes waren die ik niet weg wil doen. Maar ik zal kijken wat ik ermee doe.
ps.welk voer raden jullie aan (welk merk/product)

Raad je dan een andere soort zoals de panda aan?

Wil je je Ancistrus houden of ga je hier ook een ander huis voor zoeken?
Als je hem wilt houden, zou ik inderdaad voor een klein blijvende cory soort kiezen zoals de habrosus of de pygmaeus (ook heel erg leuk, maar niet echt een bodembewoner), omdat je Ancistrus deze minder snel als een bedreiging zal zien dan een grotere cory soort.

Wat betreft het voer: de meeste visjes zijn nog klein als je ze koopt, dus dan is Dennerle nano gran erg fijn voer omdat het klein is. Maar ik zou in ieder geval meerdere soorten kopen en afwisselen. Vlokken kunnen trouwens ook, mits er een deel op de bodem terecht komt.

Ja ik wil mijn Ancistrus graag houden daarom zal ik pas de corydoras over een tijdje introduceren als de algeneter er uit is. Maar ik was alvast aan het kijken welke soort ik zou nemen. Hoeveel Corydoras habrosus kan ik het beste nemen i.c.m een schooltje van 6 Paracheirodon axelrodi, een koppel Colisa chuna en een aantal vuurgarnaaltjes?

Weet je dat Ancistrussen behoorlijk oud kunnen worden, rond de 10 jaar?

Ik denk dat je voor de Ancistrus het beste een nieuw verblijf kunt zoeken, ze kunnen redelijk groot worden (+/-16cm). Dit is te groot voor jouw aquarium.

hij is al iets van 6-7 jaar oud maar ik zal eens kijken naar een nieuw verblijf. hoe groot moet het aquarium zijn voor deze vis?

23 is echt het minimale voor kardinalen, zit op het randje. Als ze ziet zwemmen tussen maanvissen op +/- 29 graden snap je wat ik bedoel.

Corydorassen vinden zand wel leuk als bodem, niet zozeer door het ''afslijten'' van baarddraden maar puur voor het spoelen en filteren. Ze houden indd van zuurstofrijk water en bij sommige winkels is de habrosus heel sterk, bij de ander heel zwak. Kijk goed naar de vissen en koop geen kleine/zwakke vissen. Succes.
De ancistrus is niet een goede combi in 60 cm. Heb er ooit een mannetje van 15 cm in zien zitten, dat wil je niet. 😉

ik heb ook een witte zandbodem erin zitten. Ik zal erop letten tijdens het kopen. wat zou je dan aanraden om te doen met de combi corydoras-kardinalen. Andere soort cory's? of welke temperatuur?

Volgens Planet catfish is de temperatuurrange van de habrosus 22-26�C, dus dan zou het (wat betreft de habrosus) geen probleem moeten zijn om ze op 23-25�C te houden.
Of dat ook echt kan, zal afhangen van wat de rest van het bestand wordt.

MarlonnekeW zei:
Van een cory-kenner heb ik begrepen dat ze flink wat stroming nodig hebben (geen wildwaterbaan, maar wel zuurstofrijk water)

Het zijn erg leuke visjes, maar wel een soort met een beetje een 'gebruiksaanwijzing'.

Valt wel mee, graag zou ik weten welke cory-kenner? Wij hebben hier een groepje van 20 in een bakje van 70 L met een enkele sponsfilter, geen uitval.

Met gewoon stabiele waterwaarden is de habrosus goed te houden, vaak worden ze in te kleine bakjes gestopt die te onstabiel zijn.

Wij houden ze op 23 graden.

Corydorasfan zei:
(...) met een enkele sponsfilter, geen uitval.(...)
Laat ons raden, een luchtgedreven sponsfilter? 😉

Is dat een volledig uitgemaakte zaak?

Want, als de luchtbellen zo hard uit het sponsfilter opstijgen dat de zuurstof niet de tijd heeft op te lossen in het water, veroorzaken deze nog altijd een heel aardige oppersvlaktestroming (en vindt via die weg dus gasuitwisseling plaats).
En, hoe zit het vergeleken met een willekeurig 'normaal' binnen-/buitenfilter? Er zijn filtertjes die het water keurig rond laten circuleren, zonder al te veel oppervlaktestroming (en dus ook zonder de gasuitwisseling) die daarmee gepaard gaat).

Corydorasfan zei:
Valt wel mee, graag zou ik weten welke cory-kenner? Wij hebben hier een groepje van 20 in een bakje van 70 L met een enkele sponsfilter, geen uitval.

Met gewoon stabiele waterwaarden is de habrosus goed te houden, vaak worden ze in te kleine bakjes gestopt die te onstabiel zijn.

Wij houden ze op 23 graden.

De corykenner waar ik het over heb is AadMec. Hij weet toch echt wel waar hij het over heeft en geeft zelf aan dat het hem niet lukt om deze soort te houden. Verder heb ik ook contact gehad met Dennis_89, die ook inmiddels flink wat ervaring heeft met cory's en veel contact heeft met andere hobby-kwekers en ook hij heeft grote problemen met deze soort gehad. Verder kom je op allerlei fora, zoals PC, maar ook dit forum regelmatig berichten tegen van mensen die flinke problemen hebben met deze soort. Kijk alleen maar eens naar de ledenervaringen op dit forum bij deze soort. Ik zeg dit dus niet zomaar.

MarlonnekeW zei:
De corykenner waar ik het over heb is AadMec. Hij weet toch echt wel waar hij het over heeft en geeft zelf aan dat het hem niet lukt om deze soort te houden.

Als hij deze soort niet kan houden, waarom zegt hij dan dat ze stroming nodig hebben?

Ik weet ook waar ik over praat 😉. Jaren ervaring met de kleine cory's ( Hastatus, Habrosus , Pygmaeus)

@M&I
Dat zou best eens kunnen natuurlijk. Het punt is dat de groep hiervoor in een bakje zat met een binnenfiltertje van superfish, ging ook prima.

Ik denk dat ik dan het beste een andere soort cory's kan nemen.
Welk van de volgende is het beste?

-Corydoras panda
-Corydoras julii
-Corydoras sterbai

mijn voorkeur gaat toch uit naar de Sterbai. deze vis denk ik dat het wordt maar ik vind ze alle drie wel leuk. Als er iemand anders nog leuke idee�n heeft over welke soort het beste kan dan hoor ik het graag. Deze soorten moeten wel makkelijk te kweken zijn want dat zou ik dan over een jaar of twee als mijn bestandje op orde is willen doen.

De C. julli wordt bijna niet verkocht en is in bijna alle gevallen de C. trillineatus of in sommige gevallen nog een andere soort.

De C. sterbai wordt te groot voor je bakje.
De C. panda blijft dan over, deze is wel geschikt maar deze houd je het liefst wat koeler. (20-23 graden) (En is ook vrij makkelijk te kweken 😛)

heb je verder nog idee�n/opties?

In 60 cm kunnen niet zoveel soortjes. De panda is eigenlijk de 'standaard' tegenwoordig in zo'n bakje. De C. pygmaeus is misschien nog een optie?

hoeveel corydoras panda kan er het beste met 8 kardinalen en een koppeltje colisa chuna

In een rekord 600 zou ik geen kardinalen doen, die houd je beter vanaf 1 meter vanwege hun grootte en gedrag.

Een paar andere opties hiervoor zijn:
Paracheirodon simulans
Paracheirodon innesi
Hyphessobryocn amandae
Boraras Brigittae
Tanichthys micagemmae
Brachydanio tinwini

Deze kan je wel rond 22-23 graden houden samen met zo'n 6 corydoras panda en een koppeltje chuna's

leuke tips om aan te schaffen.

Corydorasfan zei:
Als hij deze soort niet kan houden, waarom zegt hij dan dat ze stroming nodig hebben?

Ik weet ook waar ik over praat 😉. Jaren ervaring met de kleine cory's ( Hastatus, Habrosus , Pygmaeus)

Aad is inmiddels niet meer op dit forum actief en het lijkt me niet sjiek om nu hem 'verwijten' te gaan maken, terwijl hij zich niet kan verdedigen. Op dit moment kan ik het topic niet meer terugvinden omdat de zoekfunctie niet ver genoeg teruggaat, maar als ik het me goed kan herinneren heeft Aad pas na de problemen ontdekt dat ze veel stroming nodig hebben. Dit werd door meerdere (ervaren) leden bevestigd. Hij is ook veel actief op internationale fora, dus hij zal dit vast uit een betrouwbare bron hebben.

Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat er nu net gedaan wordt alsof het slecht is om iemand te waarschuwen dat een bepaalde soort niet een super makkelijke vis is. Bij mij doen ze het tot nu toe ook nog steeds super goed, maar op basis van alle andere berichten kun je niet anders dan concluderen dat dit niet bij iedereen het geval is en dat er veel mensen zijn die problemen met deze soort hebben. Volgens mij kun je dan beter aangeven dat iemand er wat extra aandacht aan moet besteden en zich goed moet inlezen, dan dat je niets zegt en iemand onnodig allerlei ellende met een soort heeft. Ik vraag me echt af waarom ik (en indirect Aad) dan aangevallen worden.

Corydorasfan zei:
In een rekord 600 zou ik geen kardinalen doen, die houd je beter vanaf 1 meter vanwege hun grootte en gedrag.
Het natuurlijke gedrag van kardinaken is rondscharrelen. Te zien in alle onderwaterfilmjes uit de natuur. En scharrelen kan ook in 60 cm.
Met de lengte van kardinaaltetra's is die meterbak slechts het geeigende advies als het baantjestrekkers zouden zijn (wat het dus niet zijn).

Sterk punt.

qua corydoras kan je misschien nog kijken naar de trilineatus? Weet niet precies hoe of wat maar volgensmij blijft deze ook iets kleiner dan de sterbai. Let wel weer op de temperaturen..

MarlonnekeW zei:
Corydorasfan zei:

Aad is inmiddels niet meer op dit forum actief en het lijkt me niet sjiek om nu hem 'verwijten' te gaan maken, terwijl hij zich niet kan verdedigen. Op dit moment kan ik het topic niet meer terugvinden omdat de zoekfunctie niet ver genoeg teruggaat, maar als ik het me goed kan herinneren heeft Aad pas na de problemen ontdekt dat ze veel stroming nodig hebben. Dit werd door meerdere (ervaren) leden bevestigd. Hij is ook veel actief op internationale fora, dus hij zal dit vast uit een betrouwbare bron hebben.

Wat ik wel een beetje vreemd vind, is dat er nu net gedaan wordt alsof het slecht is om iemand te waarschuwen dat een bepaalde soort niet een super makkelijke vis is. Bij mij doen ze het tot nu toe ook nog steeds super goed, maar op basis van alle andere berichten kun je niet anders dan concluderen dat dit niet bij iedereen het geval is en dat er veel mensen zijn die problemen met deze soort hebben. Volgens mij kun je dan beter aangeven dat iemand er wat extra aandacht aan moet besteden en zich goed moet inlezen, dan dat je niets zegt en iemand onnodig allerlei ellende met een soort heeft. Ik vraag me echt af waarom ik (en indirect Aad) dan aangevallen worden.

Mijn bron is Joost, ik weet niet of je hem kent. Hij is ook niet meer actief op het forum en hij zei dus dat het vooral te maken had met de instabiele bakjes waarin ze gehouden worden. Naar mijn mening is dit correct, ik heb ook een groep verloren in een bakje van 40 L. Ook speelt de hoogte van de bak een rol, het is bekend dat ze het meestal niet goed doen in hoge bakken.

Ik waardeer Aadmec nog steeds, hij heeft idd veel kennis over de corydoras maar het enige wat ik probeer te zeggen is dat ik de habrosus in een bak met redelijk wat stroming heb gehad en nu een tijd in een bak met amper stroming houd en dat ik geen verschil zie.

Mascha&Ivo zei:
Corydorasfan zei:
Het natuurlijke gedrag van kardinaken is rondscharrelen. Te zien in alle onderwaterfilmjes uit de natuur. En scharrelen kan ook in 60 cm.
Met de lengte van kardinaaltetra's is die meterbak slechts het geeigende advies als het baantjestrekkers zouden zijn (wat het dus niet zijn).

Wij verschillen ondertussen al vaker van mening qua bakmaten. Maar als ik zie dat kardinaaltetra's in grotere bakken echt wel willen zwemmen dan vind ik 60 cm erg klein.

Bak van Joost bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=h03CURrjIgE

Nu kan dit natuurlijk te maken hebben met de maanvissen (dreiging).

algeneter12 zei:
Sterk punt.

qua corydoras kan je misschien nog kijken naar de trilineatus? Weet niet precies hoe of wat maar volgensmij blijft deze ook iets kleiner dan de sterbai. Let wel weer op de temperaturen..

De echte trillineatus wordt idd ook niet zo groot en is een stuk kleiner dan een sterbai 😉. De trillineatus kan je ook rond de 23 graden houden.

Wel opletten dat je echt de trillineatus hebt, er zijn ook veel soorten die erop lijken die onder dezelfde naam worden verkocht.

Corydorasfan zei:
Mascha&Ivo zei:
Corydorasfan zei:

Wij verschillen ondertussen al vaker van mening qua bakmaten. Maar als ik zie dat kardinaaltetra's in grotere bakken echt wel willen zwemmen dan vind ik 60 cm erg klein.

Bak van Joost bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=h03CURrjIgE

Nu kan dit natuurlijk te maken hebben met de maanvissen (dreiging).
Dat is nog steeds geen baantjestrekken.
Wij hebben ze gehad in 60, 80, 100 en 120 cm en uitgebreid bestudeert in grotere bakken.
Altijd zie je hetzelfde gedrag: scharrelen, geen baantjestrekken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan