Corydoras hastatus zwemmen zo weinig


P

Plankje

Guest
image.jpeg



Hoi! Ik ben nieuw op dit forum (en sinds een half jaar in de weer met aquaria). Een aantal weken geleden heb ik twaalf corydoras hastatus gekocht, die nu samenwonen met 8 danio maragaritatus, wat heterandria formosa en crystal red en black garnalen. Met alles wat er al in zat lijkt het heel goed te gaan en alle twaalf cory's leven nog, maar ik zie ze zo weinig. Soms zwemmen ze rond maar meestal hangen ze op de bodem of op een verstopplekje.
Mijn waterwaarden zijn goed, ik heb veel planten en verstopplekjes, ze zien er voor zover ik kan beoordelen gezond uit en als ik ze voer zijn ze heel actief aan het rondscharrelen. Ik denk niet dat ik overdreven veel stroming in mijn aquarium heb. Het aquarium is 50 bij 40 en 45 cm hoog.
Is het normaal dat ze zo inactief zijn, en als dat niet zo is heeft iemand een idee hoe het kan komen?

Hierbij twee foto's (De rommelige pogostemon helferi gaat er binnenkort uit :rolleyes: en de javavaren achterin moet nog wat de hoogte in, net als de echinodorus ozelot).

image.jpeg
 
Bij mijn Corydoras is dit hetzelfde, ze doen vrijwel de gehele dag niks en liggen onder een stuk hout. Pas wanneer ze eten krijgen worden ze actiever. Het kan wel zijn dat ze 's avonds actiever zijn, volgens mij zijn het meer schemer/nacht dieren.
 
Dank je Ludger, ze zien er verder fit uit dus ik maak me niet echt zorgen. Iemand anders nog ervaringen / ideeen? Vaak als ik bv water ververs, de pomp even uitzet of iets anders doe dan zwemmen ze ook vrolijk rond, totaal niet schuw of schrikachtig (gelukkig)
 
Ze hebben redelijk zuurstofrijk water nodig. Als dit niet al te hoog is zou het kunnen dat ze wat suffer zijn. Op zich lees je veel dat ze actief zouden zijn, maar ik denk zelf ook dat het wel een avond/nacht dier is.
 
Ik ga met mijn voorgangers mee, ook ik zie ze voornamelijk actief wezen tijdens voedertijd en verder niet
 
Ik kan ook niet anders concluderen dan dat ik ze overdag bar weinig zie. Soms na het voeren scharrelen ze de bodem af maar verder zijn het overdag luiaards;).

De Panda s die ik in een 60cm heb zijn wel vrij actief gedurende de hele dag.
 
Dank jullie wel allemaal! Fijn dat het herkenbaar is, dan maak ik me er niet meer druk om. Wat betreft zuurstof in het water, daar maak ik me niet zo'n zorgen om met alle planten en de zichtbare belletjes die daar vanaf komen. De danio's hebben adhd dus die maken het rustige gedrag weer goed ;-) en ze zijn wel heel erg leuk die hastatusjes ;).
Overigens zijn ze altijd heel actief en nieuwsgierig als ik wat in de bak doe en water ververst heb.
 
Wat een mooie bak heb je! Bijzonder dat je de Hastatus hebt. Ik heb ze nog nooit gezien.. Ik vermoed dat dit net zoals bij de Habrosus ook met zuurstofrijk water indd te maken heeft. Een beetje stroming kunnen ze wel waarderen. Wat is de temperatuur als ik vragen mag?
 
Ik heb ook een jaar Corydoras Pygmeaus gehouden in een 50cm aquarium. Hele dag verstopten ze zich. Waren schuw, maar zagen er verder prima uit! Nu heb ik een 250 liter Aqaurium en ook daar zitten m'n Corydoras in. Ze zijn nu met z'n 20en ipv 8en en ze zwemmen continu als een gek. Ze hebben het heerlijk naar hun zin, dus eventueel zou de maat een rede kunnen zijn van hun zwem gedrag of eventueel de grootte van de groep. De kleinste variant van de Corys zijn hele schuwe visjes. Is er 1 klein dingetje wat ze niet fijn vinden dan houden ze zich lekker schuil, gelukkig betekend het niet dat er perse wat aan de hand is.
 
Overigens kunnen ze stromingen beter niet hebben, zoals hierboven wordt aangegeven. De kleinste vorm van de Corydoras willen graag luchthappen voor hun darmpjes. Ik merkte toen ik een sterkere stroming had zij daar erg moeite mee hadden en het soms zelfs opgaven. Zorg indien je de stroming aanpast er wel een kleine deadspot blijft voor het kunnen luchten voor hun darmpjes.
 
Ja tuurlijk! Dat bedoelde ik. Stroming zorgt voor zuurstofrijk water, maar het moet niet in de hele bak staan! Dode hoeken en plekken zijn aan te raden. Ik merkte ook dat de plaats van het aquarium veel doet. Op een drukke plaats neigen de vissen meer aan de achterkant te zwemmen.
 
Hoi allemaal, leuk al die reacties!
De temperatuur is 22 graden. En wat betreft schuw: dat zijn ze echt niet (ze zijn met 12), ze reageren nauwelijks op mij en als ik plantjes aan het snoeien ben of met mijn handen in de bak zit komen ze heel dicht in de buurt. Dat probleem met schuwheid had ik heel erg met de Danio margaritatus, maar toen die naar deze bak verhuisden was dat echt na 1 dag weg en nu zijn ze brutaal. Als de la in de onderkast opengaat waar het voer in zit komen ze allemaal tegen de voorruit zwemmen zo van "hallo hallo...we hebben trek en doe maar iets uit dat linker potje vandaag". Daar was ik echt blij mee want die schuwe visjes vond ik zo sneu!
De bak staat redelijk midden in de kamer maar ik woon alleen zonder andere beesten, dus erg druk is het meestal niet.
Sinds ik wat aan de inrichting heb veranderd (pogostemon weg) lijken ze overigens wel een stuk meer rond te zwemmen, wat ik niet zo goed begrijp maar t is wel leuk. Misschien heeft het meer te maken met de toch wat agressieve Heterandria formosa die vaak in dezelfde laag zwommen en die ik zaterdag allemaal verkocht heb.
Wat betreft het luchthappen: soms zie ik er eentje 'zoeken' naar een goede plek (vanwege de stroming denk ik inderdaad) maar meestal zie ik ze gewoon omhoog schieten, kennelijk zonder problemen. Ik heb als test de pomp wat zachter gezet, eens kijken of dat invloed heeft.
Je ziet ze inderdaad niet vaak in de winkel maar ze zijn zo mooi, ben er echt heel blij mee. Misschien koop ik er nog wel een paar bij als ze ze nog hebben bij de winkel waar ze vandaan komen.
 
Het ziet er echt prachtig uit. Ik houd mijn Pygmaeus ook al een tijdje en heb een grote voorliefde ontwikkeld voor de kleinere corydorassen. Leuk dat je je filter verplaatst hebt. Het is altijd een leuke ervaring om te kijken of aanpassingen het gedrag van je visjes beïnvloed. Fijn om te horen dat ze ook al iets meer hun draai gevonden hebben. Ik had mijn Pygmeaus een tijdje in een bak met antennebaarsjes wegens opstart van m'n nieuwe Corydoras bak en daar waren ze ook heel schuw. Dit omdat de Baarsjes zelf nogal drukke visjes zijn die graag hun gebied claimen. Brutaal zijn ze inderdaad dus niet.
 
Ja tuurlijk! Dat bedoelde ik. Stroming zorgt voor zuurstofrijk water, maar het moet niet in de hele bak staan! Dode hoeken en plekken zijn aan te raden. Ik merkte ook dat de plaats van het aquarium veel doet. Op een drukke plaats neigen de vissen meer aan de achterkant te zwemmen.

Ik heb inderdaad zelf ook last ervan als ik geluid maak of druk beweeg in de kamer waar het aquarium staat ze schieten dan snel weg. Het zijn helden op sokken. Dat maakt de vis alleen maar interessanter.
 
Dank je Wouter! Er zijn nog wat planten die de hoogte in moeten maar de basis is er. Leuk dat je die pygmaeus hebt. En ik vind het elke keer weer fascinerend om te zien wat de vissen doen als er iets veranderd is en of dat dat 'beter' is.
 
Even een update omdat ik er toch nog verder over ging nadenken en me wat verder ben gaan verdiepen in de gassen in het water en dus ook de hoeveelheid zuurstof...ik las een interessant artikel op hobbykwekers daarover. Ik denk dat mijn co2 gehalte te hoog is en daardoor de vissen toch te weinig zuurstof kunnen opnemen / te moeilijk hun eigen co2 kwijt kunnen. Mijn continue-tests waren allebei overdag als de co2 aan stond 'mooi lichtgroen' en ik meet met de druppeltest iets boven de 30...da's vast heel fijn voor de plantjes en die doen het ook super maar voor de vissen denk ik teveel. In dat artikel las ik namelijk dat ook als je vissen niet aan de oppervlakte hangen en lucht happen, ze toch problemen kunnen hebben met de hoeveelheid co2. Nu dus langzaam de co2 aan het verlagen en iets meer beweging aan het oppervlak....het lijkt wel alsof ze nu al actiever zijn.
Vraag voor degenen die de slome cory's herkenden hierboven: hoe zit het met jullie co2?
 
Voor wie het vervolg nog wil weten: nu met een lager co2 gehalte zijn de cory's veel actiever, ook met de pomp bijna voluit en dus vrij veel stroming. Dat deert ze niet, ze schieten zo te zien allemaal zonder moeite omhoog - makkelijker dan eerst. Ook mijn pseudomugil gertrudae zwemmen veel meer door de hele bak. Ik las dat die sowieso gevoeliger zijn voor co2 dan veel andere soorten.
Ook als er niet net gevoerd is zijn de cory's nu actief en trekken regelmatig met een groepje door de bak, scharrelen tussen de plantjes en op het hout en de steen...veel leuker!
 
Zoals ik al had gezegd heb ik de Pychmeus in een 60cm met 2 Honinggourami s maar ik zie ze dus ook amper hoor. Af en toe zie ik ze eten zoeken maar verder houden ze zich schuil bij de achterwand en moet je ze maar zoeken:'(.
De Panda s in de andere 60cm met 1 Betta zijn wel duidelijk aanwezig en zwemmen veel door de bak.
 
goed om te lezen en ben blij dat het past bij een stukje beeld wat ik persoonlijk had. wat ik zelf dan altijd lastig vind, is waar ga ik mijn best voor doen, een mooie beplante bak zonder te veel algen maar met beperkingen in het vis bestand, of een visbestand met daaraan gekoppelde beperkingen!

in ieder geval heel veel succes met het vervolg en fijn dat ze "leuker" gedrag laten zien!
 
Ik heb 10 corydoras pygmaeus en bij mij is er ook weinig activiteit. Ik zie ze nauwelijks behalve als ik ze voer. Ik vind dit erg jammer, want het is de enige soort die ik heb en ik had uit de literatuur begrepen dat het ook middenzwemmers zijn. Helaas liggen ze alleen maar op de bodem en soms op de planten. Ik heb het licht al gedimd, sinds kort drijfplanten toegevoegd, maar helaas maakt het allemaal niet uit. Mijn PH zit op 7.5 en dat is wat hoger dan dat het volgens de boeken zou moeten zijn, nl. 7. Zou dat de oorzaak kunnen zijn?

Gerda
 
Hoi Nicolientje,

Ik voer ze 5x per week. Vind je dat te vaak?Ik voer maar kleine beetjes. Wil ze ook niet uithongeren om ze actief te laten worden. Ik zuig de bodem elke week af dus ligt er dan nog wel genoeg voor ze?

Gerda
 
Pygmeausjes eten echt heel weinig en als ze niet foerageren zoals jij zegt zijn ze voldaan en voeren niks uit en worden lui, dus ik zou wel 5x p/w blijven voeren maar dan minimaal de helft minder
 
Bedankt(y). Ik ga ermee aan de slag en laat je weten of het werkt.

Groetjes Gerda
 
Ik heb 10 corydoras pygmaeus en bij mij is er ook weinig activiteit. Ik zie ze nauwelijks behalve als ik ze voer. Ik vind dit erg jammer, want het is de enige soort die ik heb en ik had uit de literatuur begrepen dat het ook middenzwemmers zijn
De corydoras soorten zijn over het algemeen niet bijzonder actieve vissen. Ik zou zeker het advies van Antje hierboven toepassen en eens bekijken wat er gaat gebeuren maar verwacht geen grote omslag in het gedrag. Ik ben ook benieuwd naar de literatuur die je gelezen hebt want ik weet niet beter dan dat corydoras soorten bodem vissen zijn. Ze struinen op hun gemakje de bodem af opzoek naar voedsel maar dit gedrag zie je pas als je ze niet al te veel voert natuurlijk.
 
De corydoras soorten zijn over het algemeen niet bijzonder actieve vissen. Ik zou zeker het advies van Antje hierboven toepassen en eens bekijken wat er gaat gebeuren maar verwacht geen grote omslag in het gedrag. Ik ben ook benieuwd naar de literatuur die je gelezen hebt want ik weet niet beter dan dat corydoras soorten bodem vissen zijn. Ze struinen op hun gemakje de bodem af opzoek naar voedsel maar dit gedrag zie je pas als je ze niet al te veel voert natuurlijk.
Pygmeausjes zijn de enige corydoras die voornamelijk in de middenzone zwemmen, en minder voer gaat absoluut helpen, heb ze hier ook zwemmen en zijn de godganse dag druk doende met van alles en ik voer ze echt heel weinig
 
Hoogheid,

Dit stukje staat op de website van aqua info:

"Corydoras pygmaeus zijn vreedzame, soms schuwe visjes die je met minimaal 8 stuks moet houden. Mijn ervaring is dat ze niet echt vaak grondelen, maar meer rondzwemmen in een schooltje net boven de bodem of lekker uitrusten op planten uit de stroming".

En dit stukje op www.aquariumfans.nl

"De corydoras (pantsermeerval) is een bijzonder visje in je aquarium. Het zijn kleine, leuke, drukke, vriendelijke, nieuwsgierige bodemvisjes die graag in een school leven. Een aanwinst in elk aquarium. Ze speuren over de bodem naar voedsel. Het zijn echte dagvisjes en ze zwemmen graag in het zicht. Wil je vrolijke, opvallende visjes in je aquarium? Kies dan enkele corydoras."

Mede op grond van deze info heb ik voor dit visje gekozen, maar het valt me dus heel erg tegen.
Ik hou ze nu nog op aquasoil, maar wil de bodem over een tijdje veranderen in veel kleiner rond grind van Dennerle of in rond filterzand. Wie weet dat ze dan wat actiever worden in het zoeken naar eten. Ik had echter verwacht dat ze veel meer in een schooltje en/of met enkelen in het midden zouden zwemmen. Dit hebben ze in het begin ook gedaan, maar ze zijn ermee gestopt en ik kan maar niet bedenken waarom.

Ik ga in ieder geval de tip van Nicolientje uitproberen, want meestal voeren we als mens toch snel te veel. Het is het proberen waard:).

Groetjes Gerda
 
Ik ben overtuigd hoor! :thumbs: :petjeaf:
 
Hoi Nicolientje, even een update van mijn kant. Ik ben nu een kleine week bezig met zelfs wel meer dan de helft minder voeren en ik merk dat ze veel feller op het eten reageren en ook voor in de bak komen om te zoeken. Eerder bleven ze steeds achter. Dit is dus al een hele verbetering :) .

Na het eten echter liggen ze toch voornamelijk nog te rusten op de grond of op een plant en zie ik ze nog weinig.

Wellicht nog minder voeren...of zou het aan mijn bodem liggen dat ze niet de de meeste tijd van de dag bezig zijn? Ik heb namelijk aquasoil en geen zand.

Nu wil ik binnenkort wel van de aquasoil af, want het bevalt me niet. Ik zat te denken aan Dennerle Nano garnalengrind. Dit is een kleine, afgeronde korrel. Of zou ik toch beter voor filterzand kunnen gaan? Zou dat het foerageren beter activeren?

Graag hoor ik hier jou (of iemand anders) mening over. Wat gebruik je zelf?

Groetjes Gerda
 
Hoi Nicolientje, even een update van mijn kant. Ik ben nu een kleine week bezig met zelfs wel meer dan de helft minder voeren en ik merk dat ze veel feller op het eten reageren en ook voor in de bak komen om te zoeken. Eerder bleven ze steeds achter. Dit is dus al een hele verbetering :) .

Na het eten echter liggen ze toch voornamelijk nog te rusten op de grond of op een plant en zie ik ze nog weinig.

Wellicht nog minder voeren...of zou het aan mijn bodem liggen dat ze niet de de meeste tijd van de dag bezig zijn? Ik heb namelijk aquasoil en geen zand.

Nu wil ik binnenkort wel van de aquasoil af, want het bevalt me niet. Ik zat te denken aan Dennerle Nano garnalengrind. Dit is een kleine, afgeronde korrel. Of zou ik toch beter voor filterzand kunnen gaan? Zou dat het foerageren beter activeren?

Graag hoor ik hier jou (of iemand anders) mening over. Wat gebruik je zelf?

Groetjes Gerda

ik heb toevallig C. Panda een jaar lang op een Dennerle kwartsbodem gehad, daarna op filterzand 0.4-0.8mm.
Zand was veel leuker om te zien, je zag ook echt de streepjes in het zand staan waar ze hadden "gefoerageerd" (is dat een woord?)
waren m.i. ook actiever eenmaal de zandbodem erin zat.

er wordt gezegd dat het niet persee hoeft, en dat ze in de natuur ook in alleen rotsgebieden voorkomen (dus alleen op harde grond zitten).
Dat kan zijn, maar het gedrag wordt m.i. zoveel beter indien ze op zand worden gehouden.
 
ik heb toevallig C. Panda een jaar lang op een Dennerle kwartsbodem gehad, daarna op filterzand 0.4-0.8mm.
Zand was veel leuker om te zien, je zag ook echt de streepjes in het zand staan waar ze hadden "gefoerageerd" (is dat een woord?)
waren m.i. ook actiever eenmaal de zandbodem erin zat.

er wordt gezegd dat het niet persee hoeft, en dat ze in de natuur ook in alleen rotsgebieden voorkomen (dus alleen op harde grond zitten).
Dat kan zijn, maar het gedrag wordt m.i. zoveel beter indien ze op zand worden gehouden.
Meee eens, heb ik hier ook aan de vissen gemerkt vanaf een dennerlen quartsbodem naar zand
 
Dankjewel RichD en Killerfish,

Duidelijke antwoorden! Dan zou ik toch voor mijn tweede keus moeten gaan; het zwarte filterzand van Hornbach.

Ik was trouwens aangenaam verrast toen ik vanmorgen mijn aquarium verschoonde. De visjes zijn wel twee uren aan één stuk door bezig geweest. Erg leuk om te zien:).

Killerfish, het is me trouwens gelukt om de zijkant van mijn aquarium te verven met zo'n tube van de Action die jij me aanraadde een tijdje geleden. Nog bedankt voor de tip (y).

Groetjes Gerda
 
Top! Stelt niet zo veel voor, maar moet wel even gedaan worden inderdaad. Fijn dat het gelukt is
 

Terug
Bovenaan