Wat is er nieuw

Corydoras i.c.m. aquasoil

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Timon 1989
  • Startdatum Startdatum
T

Timon 1989

Guest
Beste aquariumliefhebbers,

Afgelopen weekend heb ik bij een hobbykweker 6 Corydoras Sterbai van circa een half jaar oud gekocht. Deze heb ik uitgezet in mijn Rio 180. In deze bak zit een bodem van aquasoil, namelijk Colombo Flora Base Pro. Bak is ruim 3 maanden ingedraaid en er zitten al geruime tijd Kardinaal en Neon Tetra's in. Geen sterfgevallen gedurende die 3 maanden. Watertemperatuur 22-23 graden.

Nu komt het: in minder dan een week tijd zijn 4 van de 6 Cory's overleden. Ze zagen er eerst lusteloos uit, aten niet (mogelijk gewenning) en vlak voor overlijden hangen ze regelmatig op hun kop. Ik heb uiteraard waterwaarden gemeten: geen nitriet, nitraat onder de 10 mg/L en fosfaat zo goed als nul. Daarnaast flinke waterverversing gedaan als noodoplossing. Andere vissen mankeren niets, alleen de Cory's. Omdat ik geen reden heb om aan te nemen dat de vissen al ongezond waren zoek ik het probleem in mijn aquarium.

Ik zit in mijn onderzoek naar de oorzaak van de sterfte in de richting van de bodem van aquasoil. Wat ik namelijk heb gemerkt is dat deze bodem veel voeding absorbeert, een van de redenen waarom mijn fosfaat in het water altijd zo goed als nul is. Ook heb inmiddels uit meerdere bronnen op internet vernomen dat het verstoren van een aquasoil kan leiden tot tijdelijke pieken in bepaalde waterwaarden. Zou het kunnen dat Cory's hier aan overleden zijn? Wat is de consensus over het houden van bodemvissen in een aquarium met aquasoil?

Ik hoop hier meer over te weten te komen. Ik vrees dat mijn cory's niet meer te redden zijn, maar wil toekomstige fouten voorkomen. Dit is echt heel zonde van die prachtbeestjes.
 
Corydoras horen eigenlijk op een zandbodem thuis, dat ten eerste. Om een groot genoege ammoniakpiek te krijgen, zouden je vissen je bodem flink in de war moeten gooien, dat zal wel loslopen. Het kan zijn dat ze hun gif hebben losgelaten door stress van de verhuizing, of ze zijn bijvoorbeeld tekort overgewend.
 
Ja ik durf met 95% zekerheid te zeggen dat je goed zit met je vermoedens, maar dan niet over pieken van verkeerde waterwaardes van je bodem, maar gewoon omdat de bodem zelf ongeschikt is om corydoras op te houden omdat ze niet bij het voer kunnen want dat zakt erin weg, corydoras horen op een zandbodem
 
Ik heb jarenlang corydoras gehouden op ADA Aquasoil Amazonia. Probleemloos. Ze kunnen dan alleen geen zand 'spoelen' door de kieuwen. Daarom had ik later een zandstraat aangelegd waarop ik ze voerde. Maar toen waren ze echt al moddervet.
 
Dank voor alle reacties! Ik had vantevoren research gedaan naar Corydoras op aquasoil. Ik vond niet zoveel informatie, maar wat ik vond was niet perse negatief. Dus vandaar dat ik de gok aandurfde.

Ik denk dat ik een nieuw baasje ga zoeken voor de overgebleven Cory's. Hoewel ik ergens wel geloof dat ik behoorlijk pech heb gehad, is een aquasoil niet ideaal. En ik wil niet dat visjes lijden onder dat soort keuze's.
 
Dank voor alle reacties! Ik had vantevoren research gedaan naar Corydoras op aquasoil. Ik vond niet zoveel informatie, maar wat ik vond was niet perse negatief. Dus vandaar dat ik de gok aandurfde.

Ik denk dat ik een nieuw baasje ga zoeken voor de overgebleven Cory's. Hoewel ik ergens wel geloof dat ik behoorlijk pech heb gehad, is een aquasoil niet ideaal. En ik wil niet dat visjes lijden onder dat soort keuze's.
Je kan ook gewoon een beetje zand plaatsen in je bak 🙂
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan