Corydoras is iets mis mee?


XBlubX

Well-known member
Lid geworden
19 december 2013
Berichten
111
Locatie
Rheden
Goededag,
Eén van corydoras paleatus doet raar. Anderhalve week geleden overleed er al eentje en nu doet een andere precies hetzelfde. Ze hangen bovenin de bak, eten niet goed mee en het is heel naar om te zien.
  • Wat is je bakmaat ?
  • 80 x 40 x 35 cm
  • Hoelang draait de bak ?
  • half jaar, met zwart zand van de hornbach, ook belangrijk voor cory's.
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • gemeten met teststrips, ph is misschien alleen wat laag 6,4 - 6,8 ongv.
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Superfish Aquaflow XL, 250/500 liter per uur volgens de site
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Elke week wordt 30% water ververst
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Corydoras Paleatus
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • 14 vuurneons
  • 2 trichogaster labiosa
  • 14 corydoras paleatus
  • 12 helena slakken
  • 4 japonica garnelen
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • op 27 september zijn de corydorassen gekocht en toegevoegd in het water. Daarna niks meer veranderd
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Vis begint met veel naar boven voor ademhaling, daarna hangt het steeds meer bovenin op de kop, (fase van nmr2), daara gaat het op de grond liggen nogwel rechtop, na een paar dagen ligt de vis op de zij nog steeds te ademen. Hier besloot ik om nmr1 uit zijn lijden te verlossen na 2 dagen zo te hebben gelegen. De vissen worden steeds magerder en eten niet meer mee met de pot. De kieuwen lijken snel te gaan, dus ik denk dat co2 tekort, maar de rest van de vissen hebben nergens last van!
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Nu is het de 3de dag van een behandeling met esha2000. Ik heb maar de hele bak gedaan, want ik denk bijna aan een virus/bacterie die onder de cory's heerst. maar eerlijk weet ik het niet meer...
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Deze is ruim een week nu bezig met deze symptonen, het gaat dus wel vrij langzaam allemaal.
  • Heb je een foto van de symptomen?
  • Zo hangt de vis bovenin het aqua, heel naar om te zien en ik weet niet wat er aan de hand is met ze.
  • vis.jpg
 
Je zal me misschien niet geloven, maar de schuldige hiervan is naar alle waarschijnlijkheid je helenaslakken, die pakken alle bodembewoners, je zal de eerste niet zijn die daardoor zijn corydoras verliesd
 
Wow zijn ze dus dan vergiftigd door de helena's en doen ze daarom zo raar?
 
Wow zijn ze dus dan vergiftigd door de helena's en doen ze daarom zo raar?
Ja dat gif daar zijn twijfels over of helena's gif inspuiten, ik durf daar ook niks zinnigs over te zeggen, wel weet ik 100% zeker dat ze het weefsel van het slachtoffer injecteren waardoor het vloeibaar word, en daar gaat je vis dus aan dood
 
Ja dat gif daar zijn twijfels over of helena's gif inspuiten, ik durf daar ook niks zinnigs over te zeggen, wel weet ik 100% zeker dat ze het weefsel van het slachtoffer injecteren waardoor het vloeibaar word, en daar gaat je vis dus aan dood

Maar duurt het dan ruim een week a anderhalf voordat ze er aan onderdoor gaan? Als ze van binnen vloeibaar worden, zou dat voor mijn idee sneller zijn, maar ja het kan ook langzamer gaan omdat het natuurlijk tegen slakken is en niet tegen vissen. :(
 
Maar duurt het dan ruim een week a anderhalf voordat ze er aan onderdoor gaan? Als ze van binnen vloeibaar worden, zou dat voor mijn idee sneller zijn, maar ja het kan ook langzamer gaan omdat het natuurlijk tegen slakken is en niet tegen vissen. :(
Ja ik weet het niet, weet alleen van klanten die dezelfde problemen hadden met corydorasjes in combinatie met helenaslakken en nadat ze de helenaslakken eruit hebben gehaald, nergens meer last van hebben gehad
 
Ja ik weet het niet, weet alleen van klanten die dezelfde problemen hadden met corydorasjes in combinatie met helenaslakken en nadat ze de helenaslakken eruit hebben gehaald, nergens meer last van hebben gehad
Ik ben nu bezig met het apart zetten van de slakken, zo'n bakje in t aquarium hangen waar ze niet uit kunnen, maar nog wel ''in'' de bak. Heb er nu 6 gevangen, ga zo voeren om te kijken of ik de rest kan vinden en dan wacht ik af. Ik denk wel dat ik ze op marktplaats ga zetten op deze manier. Ik vind ze ineens een stuk minder leuk :eek:
 
Ik ben nu bezig met het apart zetten van de slakken, zo'n bakje in t aquarium hangen waar ze niet uit kunnen, maar nog wel ''in'' de bak. Heb er nu 6 gevangen, ga zo voeren om te kijken of ik de rest kan vinden en dan wacht ik af. Ik denk wel dat ik ze op marktplaats ga zetten op deze manier. Ik vind ze ineens een stuk minder leuk :eek:
Ja er worden allerlei beweringen over die slakken gedaan die gewoon niet kloppen (dat ze overgaan op droogvoer op het moment dat de plaagslakjes op zijn) (dat ze geen andere levende dieren pakken) (dat ze samen kunnen met sierslakken) en dat is allemaal niet waar, mijn en ook van klanten van ons, ervaring is dat ze ook vissen pakken, zelfs guppen (zijn bodemslapers) maar ook garnalen, hier verloor ik complete nesten algeneters aan ze.
 
Ondertussen hangt hij er zo bij... ligt stil te ademen en reageert niet... Ik denk dat hij naar de vissenhemel moet worden geholpen. De volgende fase is aangebroken, stil op de bodem hangen ergens.
vis2.jpg
 
Tsja, ervaringen zijn zoals ze zijn, maar daarin spelen ook de omstandigheden een rol, naar mijn bescheiden mening, zelf heb ik al jaren helena's in de bakken zitten en daar geen nadelige gevolgen mee gezien, ik heb gele appelslakken in de bak waar ze vanaf blijven en zet soms een kweek daarvan op waar ik redelijk succesvol in ben, er zullen soms wel kleintjes gepakt worden maar de grote laten ze zeker met rust, ook de Lnummers hebben er geen last van en deze zitten de hele dag op de bodem,maar dat is mijn ervaring.
 
Tsja, ervaringen zijn zoals ze zijn, maar daarin spelen ook de omstandigheden een rol, naar mijn bescheiden mening, zelf heb ik al jaren helena's in de bakken zitten en daar geen nadelige gevolgen mee gezien, ik heb gele appelslakken in de bak waar ze vanaf blijven en zet soms een kweek daarvan op waar ik redelijk succesvol in ben, er zullen soms wel kleintjes gepakt worden maar de grote laten ze zeker met rust, ook de Lnummers hebben er geen last van en deze zitten de hele dag op de bodem,maar dat is mijn ervaring.
Ik snap dat je dit zegt maar wat dan de omstandigheden zijn die ervoor zorgen dat ze bij anderen wel bodembewoners pakken en bij anderen weer niet, is mij 1 groot raadsel
 
Ik snap dat je dit zegt maar wat dan de omstandigheden zijn die ervoor zorgen dat ze bij anderen wel bodembewoners pakken en bij anderen weer niet, is mij 1 groot raadsel
Ik kan mij voorstellen dat een dier welke honger heeft naar zijn favoriete eten daar voor gaat en niets in de weg laat leggen ook al is het net wat anders, aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat een dier welke voldoende natuurlijke slachtoffers kan maken geen groter dier gaat doden welke deze toch niet op kan en daar mogelijk alleen de waterwaarden mee schaadt, (als ze daar al toe in staat zijn) vandaar dat ik de "omstandigheden" aanhaal / benadruk.
 
Ja ik zou hem uit zijn lijden verlossen want dit is niks
Hij is vertrokken, ik denk nog wel dat eentje is aangetast, want die is ook vaker aan het wateroppervlakt te vinden dan normaal. Ik heb al wel 10 van de 12 slakken kunnen vangen dus dat is wel beter.
 
Ik kan mij voorstellen dat een dier welke honger heeft naar zijn favoriete eten daar voor gaat en niets in de weg laat leggen ook al is het net wat anders, aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen dat een dier welke voldoende natuurlijke slachtoffers kan maken geen groter dier gaat doden welke deze toch niet op kan en daar mogelijk alleen de waterwaarden mee schaadt, (als ze daar al toe in staat zijn) vandaar dat ik de "omstandigheden" aanhaal.
Ja daar ben ik het mee eens, maar als zijn natuurlijke voedsel (in dit geval slakken) op is zal die naar mijn mening automatisch overstappen naar ander dierlijk voedsel omdat dat nou eenmaal zijn natuurlijke behoefte is
 
Hij is vertrokken, ik denk nog wel dat eentje is aangetast, want die is ook vaker aan het wateroppervlakt te vinden dan normaal. Ik heb al wel 10 van de 12 slakken kunnen vangen dus dat is wel beter.
Toen wij de helenaslakken hadden uitgevangen zijn we er nog een ruim half jaar doende mee geweest omdat de jonkies in de bodem leven en dan zagen we er weer afentoe 1tje opduiken
 
@XBlubX niet zo snel in paniek raken. Helenas eten niet zo snel gezonde diertjes. Enkel die ziek zwak of dood zijn. Ik heb ze al jaren samen met corydoras en ik kan je vertellen dat wat hierboven genoemd is. Totale onzin is.

Rond bleren heet dat.
 
@XBlubX niet zo snel in paniek raken. Helenas eten niet zo snel gezonde diertjes. Enkel die ziek zwak of dood zijn. Ik heb ze al jaren samen met corydoras en ik kan je vertellen dat wat hierboven genoemd is. Totale onzin is.

Rond bleren heet dat.
Dus omdat het bij jouw niet gebeurd bestaat het niet? wie blèrt hier nou wat rond ongefundeerd?
 
Respecteer elkaars meningen mensen, ook al ben je het niet met elkaar eens, dan is een discussie altijd nog mogelijk.
 
De slakken zijn een mogelijke oorzaak dus. Wat zou het eventueel nog meer kunnen zijn dan? Het is wel opvallend dat het heel langzaam één voor één opduikt. De slakken houd ik wel effe apart voor de zekerheid.
 
Een oorzaak weet ik niet, maar het valt mij al een halfjaartje op dat er veel sterfte is onder Corydorassen, niet alleen hier maar de LFS waar ik kom begon daar ook al over.
 
TS wellicht een idee om met druppels te testen?
Strips zijn niet zo betrouwbaar.

Zelf vaker getest met verschillende test set.

2x druppeltest bv voor no2 en 2 strips allemaal seperate merken.

Strips gaven 1mg en 0.5 mg/l no2 terwijl druppels 0 gaven.
 
Zouden de helena's niet alleen zwakke vissen kunnen injecteren, ookal slapen sommige soorten op de bodem, ik zou denken dat als ze iets voelen dat ze dan alsnog weg zouden kunnen zwemmen....
 
Mijn 2 centen ook ik heb een tijdje vreemde sterf gevallen met corydoras gehad nooit een verklaring kunnen vinden en nee heb geen helena slaken in de bak
Nooit een verklaring kunnen vinden waarom dit gebeurde alles was prima in orde :juggle:
 
Mijn 2 centen ook ik heb een tijdje vreemde sterf gevallen met corydoras gehad nooit een verklaring kunnen vinden en nee heb geen helena slaken in de bak
Nooit een verklaring kunnen vinden waarom dit gebeurde alles was prima in orde :juggle:
Moet zeggen dat ik nu na een ruim 3/4 jaar telkens dode garnalen en enkele 100derden euro's armer aan medicatie en verlies van dieren, er ook recentelijk achter ben gekomen waar ze aan dood zijn gegaan (lag aan een bepaalde algentablet) dus dat zou ook kunnen bij jouw, maar het gedrag van de vis van ts heeft niks met verkeerd voer te maken m.i
 
Ow ow... ik heb ook helena's en was van plan een groep corys aan te schaffen....
Ja ik ben inmiddels gewend de halve aquariawereld over me heen te krijgen als ik uitspraken doe zoals hierboven, maar bodembewoners en helena's zijn geen gelukkig huwelijk in veel bakken die ik ken
 
Ja ik ben inmiddels gewend de halve aquariawereld over me heen te krijgen als ik uitspraken doe zoals hierboven, maar bodembewoners en helena's zijn geen gelukkig huwelijk in veel bakken die ik ken
Ik respecteer iedereen zijn of haar mening, en soms zijn er mensen zich er niet van bewust hoe een reactie over kan komen.... ik sluit t niet uit dat als een helena met honger ook zijn gif kan injecteren in een gezonde vis....
 
Ja ik ben inmiddels gewend de halve aquariawereld over me heen te krijgen als ik uitspraken doe zoals hierboven, maar bodembewoners en helena's zijn geen gelukkig huwelijk in veel bakken die ik ken
Komt omdat je jouw ervaring altijd als feit over brengt. Probeer het eens wat genuanceerder en sta ook open voor de meningen van anderen. Je zult zien dat mensen jouw mening dan wel accepteren.

Ik reageer er inmiddels niet meer op tenzij je echt onzin aan het vertellen bent en ik vind dat het gecorrigeerd moet worden. Daarom ben ik hier nu. Zie smidsy, die zit nu weer in de stress. Niet druk om maken Smidsy ik heb al helena's en corydoras samen in een bak sinds voor de mens uit Afrika vertrok en dat gaat echt prima samen.

Nee de ervaring leert dat ze ook gewoon kerngezonde vissen/garnalen pakken
Jouw ervaring is dus dat een helena slak een gezonde vis heeft aangevallen. Dat kan natuurlijk best zo zijn al kan het ook best zijn dat de vis wel degelijk iets onder de leden had zonder dat jij dit wist en de helena hier gebruik van heeft gemaakt. Het is dus prima om die ervaring te delen maar breng het a.u.b. niet als een vaststaand feit.

Zo heb ik een kennis die moest en zou al zijn torenslakjes uitmoorden en vroeg mijn hulp. Nu vind ik die torenslakjes best nuttige beesten dus ik vroeg hem waarom. Wat blijkt, die vervelende slakken eten al zijn planten op! Er bleef echt bijna niets meer over.
Na wat verder vragen en heb toen mijn stofjas aangetrokken om met de bekende testkoffer aan de slag te gaan waarna al snel bleek dat die plantjes gewoon dood aan het gaan waren van het gebrek aan voeding (en slechte lampen). De slakken waren gewoon de restjes aan het opeten. Een voedingsplan opgezet, nieuwe lampen en wat nieuwe plantjes gehaald en alles groeit nu prima. Samen met de slakjes. Soms is een mening die je zelf hebt gevormd gewoon niet juist omdat je niet alle informatie hebt. En alle informatie hebben in onze hobby is jammer genoeg niet mogelijk.

tl;dr: Deel je ervaringen maar blijf ook open staan voor anderen. Soms blijkt dat jouw ervaring en de conclusie die je daaruit heb getrokken niet correct is. Gelukkig zelf al vaak gehad hier op het forum :)
 
Laatst bewerkt:
Ja ik ben inmiddels gewend de halve aquariawereld over me heen te krijgen als ik uitspraken doe zoals hierboven, maar bodembewoners en helena's zijn geen gelukkig huwelijk in veel bakken die ik ken
Tijd om je formulering te herzien... Ik viel er ook over maar weet inmiddels beter :oops: . Je reacties laten nogal wat ruimte over voor negatieve interpretatie denk ik. Althans op het eerste gezicht.
 
@XBlubX niet zo snel in paniek raken. Helenas eten niet zo snel gezonde diertjes. Enkel die ziek zwak of dood zijn. Ik heb ze al jaren samen met corydoras en ik kan je vertellen dat wat hierboven genoemd is. Totale onzin is.

Rond bleren heet dat.
Nah ze deelt haar ervaring met de Cory's! @TS De cory's zitten nu 4 weken in de bak.. en gaan allemaal dood. Daarvoor liep het goed? Geen dode vissen..? Er is hier zoveel mogelijk, ik heb er kennis van genomen dat de vissen tegen een grote variatie aan waterwaarden kunnen. Verder geen ervaring mee maar ik heb wel meerdere verhalen gelezen over corydora's die na het nieuw toevoegen om beurten het loodje leggen. Zou haast denken dat we iets over het hoofd zien bij het houden van deze visjes. Zou zomaar kunnen dat wanneer je nieuwe haalt ze nergens last van hebben, misschien hadden ze een ziekte onder de leden.
 
Komt omdat je jouw ervaring altijd als feit over brengt. Probeer het eens wat genuanceerder en sta ook open voor de meningen van anderen. Je zult zien dat mensen jouw mening dan wel accepteren.

Ik reageer er inmiddels niet meer op tenzij je echt onzin aan het vertellen bent en ik vind dat het gecorrigeerd moet worden. Daarom ben ik hier nu. Zie smidsy, die zit nu weer in de stress. Niet druk om maken Smidsy ik heb al helena's en corydoras samen in een bak sinds voor de mens uit Afrika vertrok en dat gaat echt prima samen.


Jouw ervaring is dus dat een helena slak een gezonde vis heeft aangevallen. Dat kan natuurlijk best zo zijn al kan het ook best zijn dat de vis wel degelijk iets onder de leden had zonder dat jij dit wist en de helena hier gebruik van heeft gemaakt. Het is dus prima om die ervaring te delen maar breng het a.u.b. niet als een vaststaand feit.

Zo heb ik een kennis die moest en zou al zijn torenslakjes uitmoorden en vroeg mijn hulp. Nu vind ik die torenslakjes best nuttige beesten dus ik vroeg hem waarom. Wat blijkt, die vervelende slakken eten al zijn planten op! Er bleef echt bijna niets meer over.
Na wat verder vragen en heb toen mijn stofjas aangetrokken om met de bekende testkoffer aan de slag te gaan waarna al snel bleek dat die plantjes gewoon dood aan het gaan waren van het gebrek aan voeding (en slechte lampen). De slakken waren gewoon de restjes aan het opeten. Een voedingsplan opgezet, nieuwe lampen en wat nieuwe plantjes gehaald en alles groeit nu prima. Samen met de slakjes. Soms is een mening die je zelf hebt gevormd gewoon niet juist omdat je niet alle informatie hebt. En alle informatie hebben in onze hobby is jammer genoeg niet mogelijk.

tl;dr: Deel je ervaringen maar blijf ook open staan voor anderen. Soms blijkt dat jouw ervaring en de conclusie die je daaruit heb getrokken niet correct is. Gelukkig zelf al vaak gehad hier op het forum :)
Je tikt de spijker precies op de juiste plek!:iloveyou::r
 

Terug
Bovenaan