Ik begrijp inderdaad dat er varianten van trilineatus zijn die een meer gespikkelde tekening op de kop hebben dan andere varianten van trilineatus.
Maar daarmee
is het onderscheid niet 'quite hard', maar
kan het dat zijn. Nogal een verschil.
Met dat in het achterhoofd is de zin ervoor dat veel wat julii genoemd wordt eingelijk trilineatus is ineens stukken logischer dan als het zo zou zijn dat het verschil niet soms, maar altijd lastig is.
In het commentaartje van C. trilineatus staat onder andere (naast de vermelding dat trilineatus heel vaak onterecht onder de naam julii wordt verkocht):
C. julii is similar to the more spotted forms (1) of C. trilineatus but has no trace of any reticulated colour patterning at all (2) and is entirely covered with small, distinct spots (3).
Door mij onderstreept en van cijfertjes voorzien. Wat lezen we hier:
(1): julii vertoont overeenkomsten met
de meer gespikkelde vormen van trilineatus. Oftewel: het gevlekt vs. gespikkeld argument dat wel eens naar voren komt valt wat voor te zeggen.
Verklaart ook waarom het onderscheid lastig
kan zijn, namelijk bij die meer gestippelde vormen van trilineatus (en dus niet altijd)
(2): reticulated betekent zoiets als 'als een netwerk'. oftewel een kleurenpatroon dat aan een netwerk doet denken.
(3): geheel voorzien van kleine, duidelijk onderscheidbare spikkels.
Twee foto's waarin deze drie punten duidelijk terug zien zijn:
-
trilineatus
-
julii
Bij alle Corydorasjes op de foto zie ik meer vlekjes dan kleine, duidelijk onderscheidbare spikkels. Bij enkelen is het 'netwerkje' ook erg duidelijk, bijvoorbeeld bij de twee exemplaren uiterst links.
Ikzelf moet de eerste
Maar misschien weet Aadmec hier meer over!
~ Ivo