Wat is er nieuw

Corydoras kweekbakje in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Koudwatervis
  • Startdatum Startdatum
K

Koudwatervis

Guest
Een aantal dagen geleden nam ik corydoras eitjes uit het water en plaatste ze in een bakje om uit te laten komen. Nét toen ik ze bijna weggekapt had omdat ik dacht dat ze toch niet meer gingen uitkomen 😱 , zag ik dat er alsnog piepkleine visjes uitgekomen waren.

Dankzij Leyolm kwam ik op onderstaand filmpje terecht en heb ik een gelijkaardig systeem opgezet als te zien vanaf 22:13:

Bakje in het aquarium:
Heeft iemand ervaring met deze manier van een kweekbakje in het aquarium laten hangen voor corydoras? Het lijkt me veiliger/handiger dan een volledig apart bakje?
Moet je dan nog waterverversingen doen?

Wat het voeren in dit bakje betreft:
Hoe geef je best eten, blijft dat op dezelfde manier (dus ze 'laten zwemmen in het eten')? Stikken ze daar niet in? Of lost de combinatie waterstroompje / koffiefilters langs de zijkant dit probleem op?
Is een combinatie van liquifry en artemia quick ok? En/of opgeloste tablet voor corydoras?

Alle tips zijn welkom; ik ben een volledige newbie op dit gebied!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik deze bakjes in het aquarium http://zissaqua.nl/nl/kweekbakjes/ en dan model BL-2 en vind ze echt super fijn. Je kunt de vissen hiermee apart zetten, maar je hebt nog steeds het grote watervolume van het aquarium, de juiste temperatuur, dezelfde waterwaardes enz.
Ik doe dan de 'normale' waterverversingen, die ik ook zonder jonge visjes zou doen.

Wat ik persoonlijk fijn voer vind, is een microwormen kweek. Je hebt één keer een entportie nodig, maar kunt dan zelf met havermout onbeperkt nieuwe kweken opzetten. Verder gebruik ik diepvries artemia naupliën (vooral omdat ik op dit moment geen ruimte heb voor een artemia kweek) en Rotifer. Je kunt ook heel klein droogvoer geven, maar daarbij is het heel belangrijk om het eerst even in een beetje water te laten weken voordat je het voert. Droogvoer kan namelijk uitzetten en als dat in de buik van de visjes gebeurt, kunnen ze daaraan doodgaan.

Update: het kleine grut doet het zeer goed in de zwevende bak! Ondertussen al drie keer eitjes afgenomen, telkens niet veel maar ze zijn wel allemaal uitgekomen waardoor er nu een 25-tal zijn.

De bak hangt nog steeds in het water. Een straaltje van de uitloop van de pomp loopt in het bakje. De twee open handvaten van dit bakje zijn afgeplakt met een stuk nylonkous waardoor het water constant weg kan / in contact is met de rest van het aquarium. De kleintjes vullen hun buik met artemia, eigeel en stofvoer.

Dit zijn de grootste ondertussen, al alles erop en eraan!
63BAF021-FAE8-4383-9E62-FF2D18F5C311.jpeg
E549B8EA-2A1F-48CF-B760-1C95F1ED51FD.jpeg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan