Wat is er nieuw

Corydoras leopardus?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter EmmaClarke
  • Startdatum Startdatum
E

EmmaClarke

Guest
Nieuwe visjes, nieuwe zorgen!

Daarnet 5 nieuwe corydoras trilineatus (julii bij de LFS) gaan halen om ons groepje van 5 aan te vullen. We hadden er 6, maar eentje heeft de stress van het verhuizen jammer genoeg niet overleefd 🙁

In de winkel een hele discussie gehad omdat de verkoopster bleef volhouden dat het om corydoras leopardus ging, die een stuk duurder waren dan de julii. Ik dacht dat het gewoon om een andere benaming ging, want de visjes zagen er exact als mijn bestaande groepje uit.

Nu komen we thuis en zie ik bij het overwennen plots dat ��n van de visjes er inderdaad anders uitziet. Grotere vlekken i.p.v. kleintjes en geen streep op de zijkant. Als ik google op 'corydoras leopardus' kom ik maar ��n Nederlandstalige site tegen waar ze inderdaad een pak duurder zijn dan de julii. Engelstalige sites verwijzen vooral naar de 'leopard cory' waar ze de julii mee bedoelen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zie dat de corydoras leopardus niet veel groter wordt dan de trilineatus en dat de waarden ook niet dramatisch verschillen, maar kunnen we dit visje bij een school andere cory's houden? Of zal dit worden uitgestoten? Een telefoontje naar de LFS leverde niet veel op, ze nemen het visje niet terug.
 
Niet zo klantvriendelijk van de lfs om de door hunzelf gemaakte fout niet netjes op te lossen hoor.
Je kan het ff aankijken hoe het gaat,misschien schoolt het visje prima samen met de rest.
 
Corydoras zijn niet kieskeurig met familieleden waarmee ze scholen. Heb hier een grote bak van 400L met Aeneus, Trinilliatus �n Panda. Deze doen echt niet moeilijk met wie ze zwemmen. Kan dus absoluut geen kwaad 🙂
 
Inderdaad helemaal niet klantvriendelijk! Er werd gewoon gereageerd dat ik dan maar blij moest zijn dat ik dus een leopard aan de prijs van een julii heb gekregen. 'Ziet u wel dat het leopards waren'. Niet dus, want de andere vier zijn wel duidelijk trilineatus. Volgens mij hebben ze gewoon per ongeluk de twee in dezelfde bak gedaan 🙂

Maar op het eerste zicht zwemt het kereltje inderdaad mooi mee met de groep, dus we kijken het verder aan. Alvast bedankt voor de geruststelling, Intercooler! 🙂
 
De kans dat je een C.Leopardus in de bak hebt is ongeveer net zo groot als ik vanavond de Staatsloterij win (er is geen trekking). Deze vis komt voor in Suriname in een beschermd gebied en is de laatste jaren niet / nauwelijks geimporteerd. Leopard Cory is overigens ook niet (alleen) de C. Leopardus maar wordt juist weer vaak gebruikt voor de Trilineatus. Kan je een foto plaatsen? Mogelijk een C.Gomezi of echt een heel andere soort. Overigens kent de Trilineatus ook diverse verschijningen. Groet Aadj
 
Mijn nederige excuses : ik haal er nu twee door elkaar (Punctatus).
Desalniettemin wordt de Leopardus zelden of nooit geimporteerd naar mijn weten.
 
Toch de staatsloterij gewonnen Aad? 😉
 
Ja ondanks dat er geen trekking was hahaha. Wordt af en toe gek van die namen hahaha
De Leopardus wordt overigens ook wel long-snout Trilineatus genoemd omdat hij juist wel een lijn heeft en erg qua tekening wel degelijk op de Trilineatus lijkt, maar een langere snuit heeft.
Ben benieuwd naar de foto !!!
 
Woehahaha, sukkel die ik ben zie net dat Ruinemans de C.Leopardus op voorraad heeft.
Blijft lekker veel over van mn verhaal hahaha (ik ga me toch weer opgeven voor de Staatloterij).

Het enige dat overeind blijft is het feit dat het patroon juist op de Trili lijkt en ik dus erg benieuwd ben naar de foto !!!

Groet, Aad
 
En de foto van de 'leopardus' bij Ruinemans is volgens jou ook echt een leopardus?

~ Ivo
 
224528_0_82_corydoras_leopardus.jpg


Leopardus, langere snuit.
 
Mascha&Ivo zei:
En de foto van de 'leopardus' bij Ruinemans is volgens jou ook echt een leopardus?

~ Ivo

Volgens mij wel.
 
AadMec zei:
Mascha&Ivo zei:
En de foto van de 'leopardus' bij Ruinemans is volgens jou ook echt een leopardus?

~ Ivo

Volgens mij wel.
Ivan heeft ze zelfs weleens gehad. Momenteel heeft hij hele mooie Schwartzi maar die heb je ws Zaterdag al gezien.😉
 
Niet makkelijk om een foto te nemen (sorry voor de povere kwaliteit), maar het is gelukt:

IMG_20150112_205842101.jpg


IMG_20150112_205905613.jpg


Toen ik zag dat het geen trilineatus was (of toch geen zoals de andere 9), ging ik ervan uit dat de verkoopster dan wel gelijk zou hebben dat het een leopardus was. Maar het kan zeker iets compleet anders zijn, ik ken maar enkele soorten 🙂
 
Kijk hier eens. www.Corydora.nl Kies vissen. dan tropische vissen.
Klik op corydoras. zie je meer soorten.
 
Na grondige observatie denken we inderdaad dat 4 van de nieuwe cory's de leopardus zijn, ze hebben vrij duidelijk een langere snuit dan onze 'oude' cory's. De vijfde blijft een mysterie. Op de site die Bertus noemt, vind ik geen die er echt op lijkt. We dachten eerst schwartzi, maar de zwarte vlek zit meer naar achter en de vlekken staan niet in lijntjes.

De cory's zwemmen allemaal gezellig samen, dus nu is het meer een kwestie van nieuwsgierigheid geworden 🙂
 
Wow, da's een mooie. Prachtbeestje. Denk zelf ��n van de vele vormen van de C.Ambiacus (driehoekje op de kop), maar ga straks nog eens vergelijken. Wil je ook een fotootje plaatsen van de andere?
 
Ja, erg mooi beestje. Een echt leopard-patroon! Maar ik vind de C. leopardus zelf veel fijnere stippen hebben.
Zou het niet de C. agassizii (klik) kunnen zijn? Gezien de rondheid van de stippen, en de overige kenmerken bij de kop?
Of de C. lamberti of C. kanei?
 
De C. lamberti of C. kanei is het niet, van de C. ambiacus of C. agassizii kan ik het niet zo zeggen, het lijken allebei echt goeie mogelijkheden. Ik kijk vanavond thuis nog eens goed 🙂

En dan zal ik ook een foto van de andere maken!
 
De C.Agassizii bedacht ik me ook, maar deze zijn veelal donkerder (met name de kop).
Heb gisteren een uur zitten bladeren in mn boeken hahaha om vervolgens een Schotse expert te mailen.
Die heeft echter nog niet gereageerd.
We zijn een tijdje geleden tot de slotsom gekomen dat iedere "onbekende" Cory bijna altijd een Ambiacus is hahahaha.
Als je op Facebook zit zou je lid kunnen worden van Corydorasworld en de vraag daar plaatsen.
Naast Ian Fuller (D� Corygoeroe) zijn er nog diverse andere experts op actief !

Groet,
Aad
 
Reactie van de expert op mijn vraag of het hier om een Ambiacus gaat :

Seeing how the dorsal rays are confined to the first 3 this looks like c.agassizii.
However the group is such a mess it could be anything these days.

Zoal gezegd zijn er zoveel "verschijningen" van beide vissen, dat het dus een heel lastig verhaal is.


Groet,
Aad
 
Fijn om zoveel informatie te krijgen, alleen waren we er echt niet achter gekomen. Dankjewel!
 
Misschien wel netjes om naar de winkel terug te gaan. En te zeggen dat ze gelijk had dat 4 van de 5 toch de Leopardus zijn en dat je het geld wilt bijleggen wat ze eigenlijk kosten.

Maar dat moet je zelf weten.
 
Maar ik wil eerst eens een foto zien van de andere vier ! De winkel weet toch ook waar ze ze voor hebben ingekocht Bart? Heeft meer met eigen sukkeligheid te maken dan met netheid van Emma vind ik. Zeker als ze de blunder (verkeerde Cory ertussen) niet willen corrigeren.

Gisteren in winkel Hoorn : twee soorten Corys : Corydoras Stip (Trilineatus) en Corydoras Streep (Arcuatus). Sluiten dergelijke winkels !!
 
Als de winkel zegt dat het leopardus is n Emma dat niet wilt geloven een flinke discussie ontstaat. En later blijken vier ws wel leopardus zijn dan is het netjes om terug te gaan. Al had ik als ik de was winkelier mijn poot stijf gehouden als ze gewoon zijn ingekocht als leopardus maar niet iedereen is zo.

Dat de winkel die ene corydoras niet terug wilde nemen zou ik misschien ook niet doen na zo'n discussie. Ws was diegene er even helemaal klaar mee.

Maar foto's van de leopardus die ze heeft zouden idd handig zijn.

Vis komt in Hoorn op Vrijdag binnen, en Vrijdag is voor veel winkels een hele drukke en hectische dag en dan is ene foutje zo gemaakt. Betrof het de Intratuin dan is daar zelfs nog een andere verklaring voor.
 
Botia zei:
Als de winkel zegt dat het leopardus is n Emma dat niet wilt geloven een flinke discussie ontstaat. En later blijken vier ws wel leopardus zijn dan is het netjes om terug te gaan. Al had ik als ik de was winkelier mijn poot stijf gehouden als ze gewoon zijn ingekocht als leopardus maar niet iedereen is zo.

Dat de winkel die ene corydoras niet terug wilde nemen zou ik misschien ook niet doen na zo'n discussie. Ws was diegene er even helemaal klaar mee.

Maar foto's van de leopardus die ze heeft zouden idd handig zijn.

Vis komt in Hoorn op Vrijdag binnen, en Vrijdag is voor veel winkels een hele drukke en hectische dag en dan is ene foutje zo gemaakt. Betrof het de Intratuin dan is daar zelfs nog een andere verklaring voor.

Bart, ik bedoel te zeggen dat ik wellicht wel naar de winkel zou gaan om ze gelijk te geven, maar ik het belachelijk zou vinden om even "bij te betalen" omdat ze een ddurder vis te goedkoop hebben aangeboden. Het was niet Intratuin, maar om Corydoras Stip en Corydoras Streep aan te bieden slaat nergens op. Verkoop dan geen vis. Vis blauw/rode steep = kardinaaltetra?
 
Ik weet niet hoe het verkoop gesprek is gegaan en hoe dominant Emma in een eventuele Discussie is. Ik kan me voorstellen dat een verkoopster die niet al te sterk in haar schoenen staat bij een fel gesprek overstag gaat. Om ze te verkopen voor de prijs van een trillineatus.


Ik zou het zelf netjes vinden als een klant na haar ongelijk te hebben ingezien het bedrag zou bijbetalen. Maar dat moet ieder voor zich weten

Het werkt ook aan 2 kanten. Een verkoper zal na zo'n aardig gebaar ook meer voor een klant over hebben en dan als zo'n discussie nog in het geheugen staat.

O ik dacht je bedoelde dat ze door elkaar zwommen maar wel onder de juiste naam werden aangeboden. Dat is gewoon dom. Ik denk dat je de zaak op de Veemarkt bedoeld. Deze kopen bij Ruinemans en krijgen op de bestellijst de juiste namen.
 
Had ik er niet bijvermeld (omdat mijn omgang met de verkoopster niet bij mijn oorspronkelijke vraag hoorde), maar het etiketje op de bak gaf weldegelijk 'corydoras julii' met de prijs hiervoor aan. Dit is de prijs die ik uiteindelijk voor de visjes betaald heb, wat mij gezien de omstandigheden (soorten die razend goed op elkaar lijken, fout etiket is fout van de winkel en corydoras julii is sowieso een foute omschrijving) niet kan verweten worden, denk ik. Ik ben de hele tijd beleefd gebleven en heb gezegd dat ik de visjes ofwel niet zou meenemen, ofwel de prijs die aangegeven was zou betalen. Had de verkoopster me die prijs geweigerd, even goede vrienden. Over de soort heb ik zelfs niet gediscussieerd, omdat ik zelf niet wist wat ze met een leopardus dan wel zou bedoelen. De discussie ging dus meer over dat ze mij een prijs wou aanrekenen die nergens stond aangegeven, en dat heeft met de visjes op zich volgens mij niets te maken - ik zou met een verkoopster die me in een kledingzaak aan de kassa voor een jas plots meer wil aanrekenen dan op het ticket vermeld staat net dezelfde discussie voeren.

Dat gezegd zijnde, ik heb een poging gedaan om een foto te maken van de overige corydoras, maar ze zijn nogal cameraschuw dus de meeste zijn nogal ingezoomd 🙂

Links een 'oude' cory, rechts een van de nieuwe:

IMG_20150118_152859225.jpg


Dit is nog een nieuwe:

IMG_20150118_152849769_HDR.jpg


Dit is nog een oude, maar ik vermoed dat het dezelfde is als bij de eerste foto (de meeste zaten ondertussen al veilig in hun schuilplaatsjes onder het hout)

IMG_20150118_152642551.jpg


Het viel me trouwens op dat de vreemde eend in de bijt een vreemde vlek heeft. Die zit precies 'binnenin' zijn lijfje en niet aan de buitenkant. Het is niet zo duidelijk op foto, maar misschien heeft iemand een idee wat het is? Het is de donkere vlek die je ziet als je vanaf het puntje van de rugvin recht naar beneden kijkt.

IMG_20150118_152922077.jpg
 
Ik zou het hetzelfde hebben gedaan. Ook je oude zijn geen Trilineatus! De neus van beide is veel te lang! Of beide Leopardus (varianten) of Leopardus (die groter wordt) en Gomezi.
 
Nieuwe inzichten : Denk dat de "oude" de C102 is en de nieuwe wellicht C.Leopardus.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan