Wat is er nieuw

Corydoras met slechte vinnen, behandeling?

Eva&Rosa

Well-known member
Lid geworden
9 januari 2021
Leeftijd
49
Hallo,

Ik heb een aantal corydoras aeneus albino en af en toe wordt er 1 ziek, zie foto's (steeds de linkervis op de foto als er 2 op staan). Is ook al een paar keer eerder gebeurd in de afgelopen jaren (niet vaak), maar ik zou nu wel graag ingrijpen.

De vis is actiever dan normaal, iets bleker dan normaal, eet goed, zwemt goed.
Ik denk nog 1 andere corydoras te zien met een iets aangetaste rugvin. De vinnen worden steeds kleiner, en de voelsprieten ook, is dit vinrot?
Kan ik het behandelen?

Juwel 180, Oase Biomaster 350, water ok (druppeltest), 22,5 graden, helder water.
verder 6 chinese danio goud, 3 volwassen algeneters (ancistrus), 3 guppen, 9 tetra's en nog 12 andere cory's.

Bijlagen

• 20250630_193849.jpg
    20250630_193849.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 16
  • 20250630_194006.jpg
    20250630_194006.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 13
  • 20250630_193950.jpg
    20250630_193950.jpg
    497.3 KB · Weergaven: 17
Hoi, welke tetras zitten er bij, met hoeveel zijn de corydoras aneus , welke waterwaarden (NO3, pH) en wat voer je ze?

Daarnaast zou ik persoonlijk voor een fijnere zandbodem (filterzand 0,4-0,8) gaan, de huidige korrels zijn relatief groot voor ze (zien er wel afgerond uit wat goed is maar het grondelen wat ze graag doen is zo lastig voor ze).
Is het elke keer dezelfde vis die ziek wordt en of overlijden die vissen uiteindelijk?

Hallo BlupGup, de bodem is ok, sommige cory's zitten al 3 jaar zonder problemen op deze bodem. Dus dat is het niet.

Hallo BlupGup, de bodem is ok, sommige cory's zitten al 3 jaar zonder problemen op deze bodem. Dus dat is het niet.
Zeg ook niet dat het verkeerd is, echter het belemmert hun drang deels om met hun snuit in het zand op zoek te gaan naar eten. In sommige gevallen (bij niet afgerond grind b.v. beschadigen de baarddraden hierdoor en kunnen ze schimmel infecties hierdoor krijgen wat tot de dood kan leiden of draden niet terugkomen.)

NO3 is prima, pH zou ik proberen om naar beneden te krijgen, leven in 7,5 kan prima, 6-6,5 is beter voor ze, dit voorkomt ook vaak aandoeningen van schimmel omdat deze het minder prettig vinden in zuurder water.

Afwisseling van voeding is ook belangrijk voor corydoras, dierlijk met plantaardig, soms wordt enkel dierlijk gegeven waarbij ze huidproblemen (bloat) krijgen wat ook weer in schimmel kan resulteren.

Dank voor de tips.

Hoe zou je de pH dan naar beneden brengen?

Mbt voer, ze eten van een jbl novo tab die ik aan de wand plak, krijgen ze ook wat lichaamsbeweging. En ze eten mee van de algentabletten. Beetje 50/50. Ik heb ze nog nooit aan de komkommer of broccoli zien eten. En soms kweek ik verse artemia, daar zijn ze allemaal dol op. Wat zou jij nog aanraden daarvoor?

Dus jij denkt aan een schimmelinfectie? En wat zou ik daar dan aan kunnen doen, naast proberen het te voorkomen?

En hoe ziet bloat er dan uit? De lijfjes zelf zien er eigenlijk altijd mooi uit, glanzend glad en je ziet die ribbeltjes van de spieren.

pH naar beneden krijgen kan op verschillende manier o.a. met bladeren (eikenblad, catappa etc), turf, CO2) daarbij wel uitsluiten dat je geen kalkhoudende stenen in je aquarium hebt liggen, die verhogen de pH.

Groenvoer eten ze hier ook niet in die hoedanigheid, wel in tabletvorm.

Wissel hier veel in voer, denk aan gevriesdroogde muggenlarven, gevriesdroogde tubifex,artemia, watervlooien.
Tabletjes dierlijk en knoflook van voervoorvis.nl of devisvoerwinkel.nl, tabimin en viformo.

Bloat herken je aan doffe wittige plekken (zal wat lastiger worden bij een witte vis) en eigenlijk heb je dan teveel dierlijk/eiwitrijk voer gegeven en moet je daar een tijd van afstappen en er een betere verhouding van maken.

Lijkt inderdaad op vinrot, voldoende waterwissels (paar weken 50%) toepassen, evt. de vis die aangetast is een zoutbadje geven (ja, kunnen corydoras prima tegen 3g/l).
Als het elke keer dezelfde vis betreft zou ik hem uit zijn lijden verlossen, deze blijven dan vaak kwakkelen en zijn een gevaar voor de groep (in de natuur zouden deze er al uit gefilterd zijn). Hier kun je evt. kruidnagelolie voor gebruiken.

Denk juist dat dit nog wel eens een grote trigger kan zijn.
Leeftijd (verminderde weerstand) icm verkeerd substraat wat zorgt voor beschadiging aan de baarddraaden wat weer kan zorgen dat schimmels en bacterien sneller vat kunnen krijgen.
Persoonlijk vind ik het substraat veel te ruw.

Mbt voer, ze eten van een jbl novo tab die ik aan de wand plak, krijgen ze ook wat lichaamsbeweging.

Lichaamsbeweging krijgen corydoras op een goede zandbodem genoeg.
Ze zitten vrijwel constant met de kop in de bodem te grondelen naar voedsel.

Hier een mooie slow motion van een panda.
Dit is natuurlijk gedrag, let op hoeveel zand er door de kieuwen gaat.

Dank voor de tips, heel fijn dat jullie meedenken.

Ik heb cattapa blad erin gedaan en een zoutbad met 3g/l, wat ik nog ga herhalen.
Ook wat meer waterwissels gepland want dat was er eerlijk toegegeven wel een beetje bij ingeschoten af en toe ...
En weer trouw filter medium van easy-life, volgens mij zitten daar ook antibacteriele stoffen in - 'profylaxe'.
En nu consequent blijven observeren en kijken of het beter gaat.

En weer trouw filter medium van easy-life, volgens mij zitten daar ook antibacteriele stoffen in - 'profylaxe'.

Is niets anders dan duur zeoliet in een flesje.
Misleidend en vrijwel nutteloos voor dit soort dingen.
profito, nitro, fosfo, en easycarbo zijn de enige dingen van easylife waarvan ik zeg dat is nog enigzins nuttig en duidelijk wat het is.
Van die dingen zou ik overigens alleen de easycarbo kopen als anti alg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan