Wat is er nieuw

Corydoras nanus?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Konravi
  • Startdatum Startdatum
K

Konravi

Guest
Ik was er van overtuigd dat er nog 3 corydoras sterbai in mijn bak zaten, maar toen ik mijn bestand aanvulde met sterbai...

Hier een foto van 1 van de 3 cory's waar ik over twijfel. Volgens mij is het een Corydoras nanus, maar op internet lees ik dat die zeer zeldzaam zijn. (het is natuurlijk de bovenste cory)
nvrDrK-H6jiBa-9F1o2Jh7zG12yTW4ky.jpeg

Hier een foto van de cory te midden van een aantal sterbai's. Grappig om te zien is dat de 3 zich veel fijner voelen nu de sterbai's erbij zitten.
nvrDrK-H6jiBa-9F1o2Jh7zG12yTW4ky.jpeg

Als ik zeker weet welke soort dit is, wil ik van het groepje van 3 misschien 6 maken. Even zien hoe het nu gaat met de sterbai's erbij. En natuurlijk of ik aan de soort kan komen!

Wat je trouwens nu niet zo goed ziet (misschien) op de foto, is dat de cory geen tekening op zijn staart heeft (zoals de sterbai wel heeft!) en dat hij een donkere vlek op de rugvin heeft (vergelijkbaar met C. trilineatus)

Bijzonder. Ik heb ook een cory waarvan ik de soort niet zeker weet. Hij doet het ook goed samen met de groep sterbais die erbij zit. Cory's zijn blijkbaar geen racisten. Verder kan ik je niet helpen, lijkt wel op die soort die hier aangehaald wordt, maar zeker zou ik dat toch niet zijn.
Bestaan er eigenlijk ook niet veel cory-kruisingen ? Aangezien een enkeling (andere soort) meestal wel opgaat in de groep ? Anders zou ik ook zeggen dat deze een kruising is met julli of palateus ofzo.
Blijven fasinerende en leuke beestje die cory's

Pol_de_gezzmol zei:
Cory's zijn blijkbaar geen racisten.
😀

Mijn oude cory's zijn wel uit hun schulp aan het kruipen. Ik zie ze vanavond steeds brutaler worden! Zal zo nog even kijken of ik ze beter op de foto krijg. Zeg maar zonder dat mijn ramirezi ervoor zwemt 😉

cory's zijn blij dat er nu een groter groepje is denkik, ook al is dat geen raszuiver groepje.

Ben ik de enige die dit visje helemaal niet op een Corydoras vind lijken?
Qua bouw, snorharen en vinnen doet het me meer aan een Aspidoras of iets dergelijks denken.

Dargine zei:
Ben ik de enige die dit visje helemaal niet op een Corydoras vind lijken?
Qua bouw, snorharen en vinnen doet het me meer aan een Aspidoras of iets dergelijks denken.

Snap wat je bedoelt, maar als ik dan kijk naar de Aspidoras soorten, dan vind ik ze qua lichaamsbouw er weer niet op lijken. Hetzelfde geld voor Scleromystax soorten.

Aspidoras was mijn eerste idee maar die worden meestal niet zo groot. Nanus is bijzonder onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. Ik vind 'm qua tekening en vorm inderdaad het meeste op elegans lijken.

Hij heeft inderdaad wel wat weg van de nanus, Ik weet niet hoe mobiel je bent, maar in Rhenen zitten nu wat nanus, je zou er eens kunnen kijken om te vergelijken.

Ik denk wel dat het cory's zijn hoor. Ze komen uit een dierenwinkel die ik daar zeker in kan vertrouwen. Verder vind ik ze qua lichaamsbouw helemaal niet op de sceleromystax of aspidoras lijken. Ze hebben echt de bouw van een cory.

De foto is van een mannetje die nog niet helemaal zeker was van zichzelf, vandaar de dicht geklapte vinnen.

Ik ben zelf alleen vergeten welke soort cory het is. Corydoras elegans had ik ook al een keertje naar gekeken. Ik zou eventueel in Rhenen een kijkje kunnen nemen, zou dan woensdag worden. Zitten ze er dan nog steeds? En waar in Rhenen moet ik zijn? Als ik thuis ben zal ik vanavond nog wat kiekjes nemen!

Zijn afgelopen week binnengekomen, dus zou me niets verbazen als er nog een paar zijn. De heuvelrug in Rhenen,zit op de herenstraat.

Qua lichaamsbouw lijkt het mij wel degelijk een Corydoras, alleen geen C. sterbai.
Nog los van de tekening is deze niet hoog gebouwd en heeft die eerder een spitse dan een stompe snuit.

Vooral vanwege die snuit denk ik eerder aan C. elegans dan aan C. nanus.

In mijn ogen is het zeker een Corydoras, maar ik gok dan weer meer op een C. napoensis 🙂

Mocht er belangstelling zijn voor de nanus... ik heb hier een bewezen kweekgroep van 6 stuks zitten, 2 week terug overgenomen van iemand. ik zal ze over een paar weken stimuleren om te kweken, wil best wel wat reserveren (woon in leeuwarden)

Hehe, eindelijk een paar goede foto's kunnen maken. Eigenlijk moet ik een iets beter fototoestel zien te vinden, want foto's van de visjes worden niet echt geweldig.

Maar nu zijn ze eindelijk weer uit de beschutting vandaan gekomen, zitten ze even te poseren en zwemt er geen Ramirezi of andere cory voorbij :foto:

Dit is een foto van het mannetje (Volgens mij heb ik 2 vrouwtjes en 1 man). De eerdere foto's waren ook van dit exemplaar. Hij is een stuk kleiner en "spitser" dan de andere twee. Ook is hij wat donkerder gekleurd. De twee linker zijn C. sterbai. Alle cory's hebben trouwens net als C. adolfoi een oranje onderkleur!

UVaTptMetLodfAyfWadr-mdnnFcVqMUC.jpeg

En dit is er een van het vrouwtje. Een stuk dikker dan het mannetje en een minder duidelijke zwarte vlek op de rugvin. Zij ging trouwens net even heel goed poseren voor de foto 😀
UVaTptMetLodfAyfWadr-mdnnFcVqMUC.jpeg

Waarom denk je aan elegans? Ik las op een website dat het verschil tussen elegans en napoensis is dat de napoensis mannetjes een duidelijkere donkere vlek op de rugvin heeft. Voor de rest kon ik niet zo veel vinden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan