Wat is er nieuw

Corydoras paleatus stressen..

XBlubX

Well-known member
Lid geworden
19 december 2013
hoihoi,

Gisteravond heb ik 15 corydoras paleatus gehaald en langzaam laten over wennen in mijn bak met de lichten voor de rest van de avond uit om stress te verminderen. Deze ochtend zwemmen ze nog steeds veel op en neer en geven ze een gestreste indruk. Ik zag er zelfs al eentje op de kop hangen in mijn planten.... ik ben super bang dat alles dood gaat op deze manier van de stress. Wat kan ik doen om de stress te verminderen? Vandaag het licht uitlaten? waterwisseling doen om hun stress hormonen die ze afgeven aan het water te verminderen (maar dit levert vast ook weer stress op?) Voogle of iets erbij doen? (ik had wel begrepen van de winkel dat ze woensdags aangekomen waren in de winkel zelf, zou dit allemaal te veel stress voor ze zijn geweest?) Of ligt het niet aan de stress maar iets anders?

Info van de bak:
80 x 35 x 40 cm. zwart zand als bodem, veel planten
Medebewoners: 2 trichogaster labiosa, 14 vuur neon, 12 helenaslakken, 4 japonica garnalen.
20% waterwisseling elke week, temperatuur 22 graden
waardes:
NO3: 0 mg/l
NO2: 0mg/l
GH: 7
KH: 6
PH: 6,7

T enige wat ik afwijkend kan zien, is dat het ph misschien iets te laag is?

Ik zou het licht gewoon normaal laten branden en als je vermoed dat er toch wat hoge stress is door stress hormonen dan voorzichtig een grote waterwissel doen. 50% waterwissel zou makkelijk moeten kunnen (doe ik standaard elke week in mijn bakken)
Met voorzichtig bedoel ik blijf verder van de bodem af en laat het nieuwe water op temperatuur er rustig weer in stromen.

Slimste wat je kan doen is om dat stresshormoon (wat overigens giftig is en dus dodelijk voor ze) uit je systeem te krijgen is filteren over actieve kool, overigens dat water op temperatuur is niet aan te raden want daar zit en aanzienlijk minder zuurstof in, en de koudeverschil hebben je vissen ook gewoon nodig, dus water verversen gewoon met koud water

Als je actieve kool hebt is dat inderdaad ook een oplossing. Als je toch gaat verversen raad ik toch specifiek aan om dit op temperatuur te doen. Normaliter is een kleine temperatuur schok niet erg en kan zelfs bevorderlijk werken voor bijvoorbeeld kweken, echter in dit geval wil je zo weinig mogelijk stress veroorzaken.

Zuurstof verhaal is een beetje overdreven, sorry. In warmer water kan minder zuurstof opgelost worden maar dit wil niet zeggen dat dit ook zo is of dat dit een probleem wordt bij verversen, helemaal niet als je dezelfde bron gebruikt (de waterleiding). Pas als je praat over 30 graden of meer moet je gaan oppassen en zorgen voor veel stroming t.b.v. gasuitwisseling aan de oppervlakte. Voor nu niet zo interessant.

Persoonlijk zou ik het aquarium zoveel mogelijk met rust laten. Als je nu in de bak gaat rommelen met water verversen enz., dan wordt het voor de dieren alleen maar onrustiger. Je zou eventueel kunnen overwegen om er even iets van een doek over te leggen, zodat ze minder last hebben van bewegingen buiten het aquarium.

Op zich is onrustig gedrag bij nieuwe cory´s iets wat vaak voorkomt en er een beetje bij hoort.

Ik wacht wel af tot vanavond, als ze dan nog zo druk zijn, ververs ik heel voorzichtig wat water. Hopelijk komen ze snel tot rust!

Ik wacht wel af tot vanavond, als ze dan nog zo druk zijn, ververs ik heel voorzichtig wat water. Hopelijk komen ze snel tot rust!

Op zich is het heel normaal dat ze zo druk zijn en dat kan best een paar dagen duren. Zolang ze 'normaal' rondzwemmen (niet op de bodem liggen, aan het wateroppervlak hangen enz.) zou ik ze met rust laten. Zelf zorg ik altijd dat ik water gewisseld heb voordat ik nieuwe vissen koop, zodat ik dat minstens een week niet hoef te doen. Ik heb inmiddels 7 verschillende soorten cory's gehad en nog nooit een dier verloren aan teveel stresshormoon.

Ik heb maar de waterverversing uitgesteld en ze lijken wel wat rustiger te zijn vandaag! Jeej. Ik vond het wel even vervelend om ze zo te zien hoor. Hopen dat ze snel echt helemaal tot rust komen 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan