Wat is er nieuw

corydoras panda??? gaat dit goed?

Grollebol

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Berichten
119
Hallo allemaal,

Sorry als ik dit in de verkeerde topic post.

Vanmiddag heb ik 3 kleine corydoras panda toegevoegd in mijn bak.
Vanmiddag waren ze erg levendig maar nu liggen ze al dik 2 uur stil.

Het groepje vijfstreep barbeels zaten de panda's achterna, maar nu laten ze de panda's met rust.

1 panda ligt extreem stil de andere 2 wat minder soms beweging.

Nu mijn vraag.
Hoort dit? Gaat dit goed?

Mijn gevoel zegt van niet, maar misschien paniek om niets.

Mijn bestand
5 vijfstreep barbeels
5 kardinaal tetra
3 corydoras panda
2 hoogvin platy

Wie o wie help mij
 
Dit zijn best nieuwsgierige barbeeltjes. Gewoon ff aan het inspecteren en dan nu weer normaal doen denk ik? Daarom zou ik denken gewoon rustig even afwachten. De combinatie moet gewoon kunnen namelijk.

~ Ivo
 
Hallo Ivo,

Bedankt voor je reactie.
Moet dus rustig afwachten, ben benieuwd ;-)
 
1 panda is inmiddels overleden.
De overige 2 leven nog en lijken het prima te doen.
Al de 1 van de 2 wel wat drukker.
 
Dat is zonde.
Hoe heb je precies de corydoras laten overwennen?
Zijn er trouwens wel wat weinig want zijn echte groepsdiertjes die je beter vanaf een stuk of 5 kan houden,hoe groot is je bak?
 
Ja heb ze laten overwennen. Heb een 70liter bak.

De andere 2 doen het nu Super!
Ga morgen de winkel is bellen, kijken wat ze zeggen.

Misschien doe ik er nog 1 of 2 bij, is wel een goed idee.

Bedankt!
 
Corydoras zijn niet altijd actief.
Die van mij zijn s ochtends super druk doen daarna ongeveer 3 uur niks zitten dan in hun grotje en worden daarna weer super hyper.
Waarschijnlijk zijn ze gewoon aan het rusten als ze even niet actief zijn.

Krijgt die ene die minder actief is wel te eten? Of word hij weg gejaagd, want als hij geen eten krijgt heeft hij ook geen energie om te zwemmen.
Als hij zwemt zitten er dan vissen achter hem aan?
Waar heb je ze gekocht?
 
Marrie98 zei:
Corydoras zijn niet altijd actief.
Die van mij zijn s ochtends super druk doen daarna ongeveer 3 uur niks zitten dan in hun grotje en worden daarna weer super hyper.
Waarschijnlijk zijn ze gewoon aan het rusten als ze even niet actief zijn.


De meeste Corydoras zijn niet altijd actief, de C. hastatus is vrijwel altijd actief en heeft heel af en toe een rustmomentje 😉
 
Corydorasfan zei:
C. hastatus is vrijwel altijd actief en heeft heel af en toe een rustmomentje 😉
= niet altijd actief... :deal:

😀 😀
 
Gevalletje glas niet halfleeg maar halfvol! 😉
 
Heb ze in de zak in het water gelegd.
Klein uurtje laten liggen.
Zak open gemaakt en langzaam uit de zak laten glijden.

Nu begrijp ik uit je vraagstelling dat dat jullie hiervoor andere methodes hebben.
De overige 2 corydoras doen het prima.
Ga er wel meer bij halen, want ik lees overal dat het toch echt een schooltje moet zijn.

Heb ze trouwens bij Wesdijk in Barendrecht gehaald.
 
Ik dacht dat het wennen niet alleen om de temp ging, maar juist ook om het water zelf? Dus eerst water mengen om ze aan de nieuwe waardes te laten wennen. Maar ik ben echt een leek, dus... misschien heb ik het mis.
 
Mascha zei:
Ik dacht dat het wennen niet alleen om de temp ging, maar juist ook om het water zelf? Dus eerst water mengen om ze aan de nieuwe waardes te laten wennen. Maar ik ben echt een leek, dus... misschien heb ik het mis.
Nee hoor niet mis maar helemaal juist.
 
Dat klopt, Mascha. Alleen laten wennen aan de temperatuur is niet voldoende. Daarnaast zou ik altijd afraden om water van de lfs in je bak te laten komen, want je weet niet wat voor narigheid daarin kan zitten.

Hoe ik het doe:
- zakje met visjes en water leeglaten in een emmer,
- door een luchtslangetje water van het aquarium naar de emmer laten lopen (eventueel met een knoopje erin, zodat het langzaam druppelt),
- als de emmer vol is, de visjes eruit vangen en in het aquarium zetten.
 
Oke bedankt, weer wat geleerd.

Echter zijn we nu 5 dagen verder.
Helaas kom ik er achter dat er weer 1 overleden is. Dit was de minder actieve van de overgebleven 2.
De laatste is lekker druk, lekker aan het grazen en doet zn ding.

Nu twijfel ik echt.
Heb veel vragen, waardoor zou dit komen?
Eenzaamheid? Misschien niet genoeg gegeten? Teweinig rust? Zie de vijfstreep barbelen de panda soms nog lastig vallen.

Heb voor de rest geen problemen in mn bak.

Zitten nu 2 hoogvin platys, 5 vijfstreep barbelen en 5 kardinaal tetra's in.
Zoals gezegd heb ik een Aquafish expert 70.
 
van het voedsel zal het niet komen, op 1 dag beginnen er geen slachtoffers te vallen van honger. Eenzaamheid ook niet toch niet op een paar dagen.
Hoe klein is 'klein'? jonge pandatjes kunnen nog wel eens fragiel zijn heb ik me laten vertellen, zelf heb ik daar nooit problemen mee gehad.

Volgens mij is het gewoon fout gegaan met het over brengen naar je aquarium. Het over wennen zou daarin een belangrijke factor kunnen zijn, de stress veroorzaakt door de barbelen zou ik ook zeker niet uitsluiten.
 
babysnake zei:
van het voedsel zal het niet komen, op 1 dag beginnen er geen slachtoffers te vallen van honger.

Als ze uit een winkel komen waar ze alleen algentabletten kregen zou het nog best eens kunnen 😉.
 
Heb dit voer me laten adviseren O.s.i sinkin shrimp pallets.
zouden de panda's lekker vinden. De overige vissen eten er ook van.

Overwennen ben ik met je eens maar dit is dag 5 Babysnake?

Stress kan zeker meespelen.

De panda's zijn ongeveer 2cm

Konden ze maar praten he, zou makkelijker zijn.

Wat zal ik doen? Aanvullen na minimaal 5 panda's? Geloof ook niet direct in eenzaamheid maar ik weet het op dit moment ook niet!
 
De samenstelling van het voer zo bekeken zou dat in orde moeten zijn.
"O.S.I. sinking shrimp pellets contain a high percentage of ground marine shrimp. They are excellent for bottom feeding fishes that normally feed heavily on crustaceans or other arthropods. They provide a variety of carotenoid pigments for beautiful colors in your fish. O.S.I.'s sinking shrimp pellets are a nutritional diet for both marine and freshwater fishes."

Grollebol zei:
Overwennen ben ik met je eens maar dit is dag 5 Babysnake?

Stress kan zeker meespelen.

De panda's zijn ongeveer 2cm
Optelsom / combinatie van deze 3 factoren zou ook nog kunnen.
 
Grollebol zei:
Wat zal ik doen? Aanvullen na minimaal 5 panda's? Geloof ook niet direct in eenzaamheid maar ik weet het op dit moment ook niet!

Zou voorlopig niet aanvullen nee.. laat ze maar even met rust, de groepssamenstelling veranderen brengt ook weer risico's met zich mee, en ook onrust/stress.
Geloof niet zo veel van 'eenzaamheid' bij vissen.. hooguit dat ze zich misschien minder veilig voelen in een te kleine groep, wat voor voorlopig misschien deels te compenseren is door te zorgen voor ruim schuilplekken, verder goed voeren, gevarieerd en voornamelijk dierlijk.
Als je een tijd verder bent kun je altijd nog aanvullen aangezien een schooltje uiteindelijk natuurlijk wel gewenst is.
Ik denk alleen dat de stress van het (tijdelijk) leven in een te kleine groep minder zal zijn dan de stress die het oplevert als je nu nieuwe exemplaren gaat toevoegen.

Edit: Ik ben nu even kwijt hoeveel Panda's je nu nog hebt 😉
1 of 2 toch?
Maar dan nog.. ik zou er voorlopig geen nieuwe exemplaren bij doen.
Panda's kunnen sterke dieren zijn, maar vooral op jonge leeftijd ook errug kwetsbaar (is mijn persoonlijke ervaring), ik denk ook dat er zwakke 'batches' (of hoe zeg je dat) Panda's circuleren in de reguliere handel.
 
kellemes zei:
Geloof niet zo veel van 'eenzaamheid' bij vissen.
Ik geloof wel in het opbloeien van groepsdieren als je ze in een redelijk groepje houdt 😉

Al zou ook ik het eventjes afwachten. Weekje of 2 bijvoorbeeld. Volgende keer ook iets grotere exemplaren kopen en dan ook goed overwennen.

~ Ivo
 
Wederom bedankt voor jullie reactie.
Ben blij dat mensen de tijd nemen om mee te denken.

Op dit moment is er 1 panda over.
Misschien maar even afwachten en alles tot rust laten komen.
Denk dat deze panda's vrij jong zijn en dat zal misschien wel de valkuil zijn.

Komen net van de handel, door naar de winkel, door naar mijn bak.
 
kellemes zei:
Grollebol zei:
Wat zal ik doen? Aanvullen na minimaal 5 panda's? Geloof ook niet direct in eenzaamheid maar ik weet het op dit moment ook niet!

Zou voorlopig niet aanvullen nee.. laat ze maar even met rust, de groepssamenstelling veranderen brengt ook weer risico's met zich mee, en ook onrust/stress.
Geloof niet zo veel van 'eenzaamheid' bij vissen.. hooguit dat ze zich misschien minder veilig voelen in een te kleine groep, wat voor voorlopig misschien deels te compenseren is door te zorgen voor ruim schuilplekken, verder goed voeren, gevarieerd en voornamelijk dierlijk.
Als je een tijd verder bent kun je altijd nog aanvullen aangezien een schooltje uiteindelijk natuurlijk wel gewenst is.
Ik denk alleen dat de stress van het (tijdelijk) leven in een te kleine groep minder zal zijn dan de stress die het oplevert als je nu nieuwe exemplaren gaat toevoegen.

Edit: Ik ben nu even kwijt hoeveel Panda's je nu nog hebt 😉
1 of 2 toch?
Maar dan nog.. ik zou er voorlopig geen nieuwe exemplaren bij doen.
Panda's kunnen sterke dieren zijn, maar vooral op jonge leeftijd ook errug kwetsbaar (is mijn persoonlijke ervaring), ik denk ook dat er zwakke 'batches' (of hoe zeg je dat) Panda's circuleren in de reguliere handel.

Niet helemaal met je eens Mark.
Mijn overgebleven 3 Panda's bloeide zelfs helemaal op (net als Ivo aangeeft) toen ik jonge Aeneus toevoegde. Als die straks zijn verhuisd, ga ik weer achter nieuwe Panda's aan.

Ik weet niet waar Wesdijk zn visjes vandaan haalt, maar Panda's lijden op dit moment erg onder de overmatige kweek in Tjechi�.
Vis komt vaak (te) jong, ondervoed, ed. in winkels aan.
Verder is er veel import uit met name Singapore. Ook vaak niet al te best.

Onze Zuid Amerikaanse visjes komen overal vandaan behalve uit Zuid Amerika hahaha
 
Haha oke.

Aadmac, dus jij zegt wel aanvullen?

moet vandaag toch werken morgen wel tijd.
eerst maar eens kijken hoe de panda vandaag doorkomt.
heb hem net nog niet gezien, misschien zit ie verstopt tussen de planten.
 
NOU, de verlichting gaat net aan en tot mijn schrik en verbazing is mijn laatste panda ook overleden.

Gisteren nog zeer levendig, druk, grazend.
Nu overleden op zn zij aan de achterzijde van mn bak.

Denk dat ik even wacht en misschien opzoek ga naar een ander soort, al vind ik deze visjes erg mooi. Zeker als ze lekker bezig zijn.

Laat alles maar even met rust. Misschien is er toch iets uit balans. Ik weet het niet.

Alleen rust kan ons bewaren op dit moment :c
 
H� wat ontzettend jammer zeg. Ik hoop dat je er toch nog achter komt wat het nu precies is geweest en dat je toekomstige visjes in volle gezondheid in je bak mogen zwemmen! Succes in elk geval.
 
Grollebol zei:
Denk dat ik even wacht en misschien opzoek ga naar een ander soort, al vind ik deze visjes erg mooi. Zeker als ze lekker bezig zijn.

Laat alles maar even met rust. Misschien is er toch iets uit balans. Ik weet het niet.

Alleen rust kan ons bewaren op dit moment :c

Daar zijn de meesten het in ieder geval over eens 😉

Ik ben als 'Panda-houder' erg gecharmeerd van deze diertjes, niet zozeer qua uiterlijk maar wel qua gedrag.. heerlijk levendig, grote delen van de dag zie je ze scharrelen en fladderen.
 
Misschien vergiftiging door stress tijdens vervoer:

Veel Corydoras soorten hebben een giftig zelfverdedigings mechanisme om te voorkomen dat ze worden opgegeten door grotere vissen. In geval van gevaar kunnen ze de stekels in hun rugvin en borstvinnen uitspreiden en op slot zetten. Hierdoor blijven ze in de bek of keel van de aanvaller steken waardoor een andere vis het wel uit zijn hoofd laat om een Corydoras te willen doorslikken. Ook bij het uitvangen van een Corydoras met een netjes blijven ze geregeld met deze stekels in het netje hangen. Pas op bij het losmaken, als de stekel in je huid komt kan hij gedeeltelijk afbreken en in de huid achterblijven. Deze wondjes zijn pijnlijk en gaan vaak ontsteken.

Naast de puntige stekels kunnen een aantal Corydoras soorten een gifstof afgeven aan het water wanneer ze gestresst zijn of in gevaar verkeren. Bij vervoer in een te kleine hoeveelheid water of teveel Corydorassen in de kleine ruimte kan dit leiden tot snelle sterfte onder de vissen. Vervoer de Corydoras dus bij voorkeur alleen met andere Corydorassen en met niet teveel in ��n zak. Omdat er nog maar weinig onderzoek naar dit gif is gedaan is niet duidelijk of dit gif vanuit de kieuwen of vanuit de stekels wordt verspreid. Men denkt dat in ieder geval de Corydoras adolfoi, Corydoras arcuatus, Corydoras melini, Corydoras metae, Corydoras panda, Corydoras robineae, Corydoras rabauti, Corydoras atropersonatus, Corydoras sterbai en Corydoras trilineatus over dit gif beschikken maar het is raadzaam ook bij de andere soorten op te letten.

bron: http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... oras-panda
 
Sorry om te horen. Ik bedoel wel aanvullen, maar op het moment dat er niets aan de hand is.

Hoe lang draait de bak exact?
 
Corydorasfan zei:
babysnake zei:
van het voedsel zal het niet komen, op 1 dag beginnen er geen slachtoffers te vallen van honger.

Als ze uit een winkel komen waar ze alleen algentabletten kregen zou het nog best eens kunnen 😉.
Dat is altijd een mogelijkheid, daarom is het van het grootste belang om je dieren te kopen op een plaats waar ze weten hoe ze vissen moeten verzorgen. Ik weet hier wel een paar zaken waar ik in volle vertrouwen vissen kan kopen. Ik weet er ook een paar waar ik niet eens een plantje zou kopen.
Maar zo is niet te oordelen of het hier een betrouwbare zaak betreft. uit het voedseladvies zou je toch kunnen besluiten dat het niet zo fout is.

Grollebol zei:
Heb dit voer me laten adviseren O.s.i sinkin shrimp pallets.
zouden de panda's lekker vinden. De overige vissen eten er ook van.

Overwennen ben ik met je eens maar dit is dag 5 Babysnake?

Stress kan zeker meespelen.

De panda's zijn ongeveer 2cm

Konden ze maar praten he, zou makkelijker zijn.

Wat zal ik doen? Aanvullen na minimaal 5 panda's? Geloof ook niet direct in eenzaamheid maar ik weet het op dit moment ook niet!

eerste slachtoffer viel toch binnen de 24u? of heb ik dat fout begrepen.
Mascha&Ivo zei:
Optelsom / combinatie van deze 3 factoren zou ook nog kunnen.

Helemaal eens

Heb je al eens in de winkel gaan kijken of er nog een deel van de groep in de winkel leeft? zo ja, dan kan je wel aannemen dat er iets is fout gegaan na de verkoop, zijn ze er niet meer ,en geeft de handelaar toe dat ze gestorven zijn dan weet je dat het een zwakke groep was voor aankoop, en dan heb je recht op garantie 🙂
 
De bak draait net geen 3 weken. Ik weet het, is ook wat vroeg maar alles ging goed, groeide goed, overige vissen eten goed, reageren goed.

Ik heb de panda's gehaald bij Wesdijk in Barendrecht. Waren de laatste 3. Ze zijn ook elke keer uitverkocht als ik daar kom.
In een eerdere reactie, werd verteld dat ze te snel verhandeld worden en vaak verzwakt zijn, dit zou dus een optelsom kunnen zijn.

Babysnake. Het 1e slachtoffer viel na 2 dagen. 2e dag 5, 3e dag 6.
Ik weet niet of het een slechte groep was, Of het toch aan mij ligt. Ik laat het even rusten.

Tot nu toe heb ik geen klachten over Wesdijk, sterker nog vind het een fijne zaak. Goede service, word goed te woord gestaand, duidelijk advies.
 
De bak draait nu 3 weken en de panda's gingen dus ruim daarvoor erin. Heb je een nitriet test gedaan?
 
Ja gedaan. In de gaten gehouden.
En kleine waterwissels gedaan.

Waarden waren goed. Als er echt een piek zou zijn zouden ze niet gespreid dood gaan?
De andere vissen leven allemaal nog prima.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan