Corydoras panda stress?


BumbleBee

Active member
Lid geworden
31 maart 2021
Berichten
38
Leeftijd
27
Hoi allemaal,

sinds mei 2021 heb ik corydoras panda in mijn bak van 70 liter. Ik had er vijf, er zijn er nog maar drie over. I.v.m. angst meebrengen ziekten, heb ik de groep niet meer aangevuld. Het valt me echter al hele tijd op dat ze op een bepaald tijdstip langs het glas zwemmen, en dan voornamelijk in de hoek waar de filter hangt. Alsof ze spelen in de stroming.

Sinds gister heb ik een externe filter aangesloten maar draait de interne nog even mee vanwege de bacteriën. Nu ''spelen'' de cory's achteraan in de bak, waar de aanzuiger zit en ook de spraybar.

Nu lees ik op internet dat het stress gedrag kan zijn en dat dit in het begin normaal is. Echter heb ik ze dus al een hele tijd.
Ik lees ook dat ze niet goed tegen veranderingen kunnen. Ik ververs wekelijks 30% water en wekelijks moet ik mijn interne filter schoonmaken. Ik zit dus twee keer per week met mijn handen in de bak. Nu hoop ik dat dit beter zal gaan met de externe filter, want voor de vissen lijkt me deze verstoring ook echt niet prettig.

Als ze gevoerd worden komen ze wel goed eten. Ze zijn dan erg druk op de bodem aan het zoeken.
Ook doen ze het niet altijd tegelijk. Eentje is er nu op de bodem aan het scharrelen en de andere twee zijn dus bij de stroming aan het zwemmen.

Nog wat aanvullende info:

Ik voeg C02 toe sinds twee maanden. PH is 7,5. Deze was 8.
Temperatuur: 24 graden.
Medebewoners: platy's en een ottocinclus (deze is nog over van een groep).
Mijn bak is niet super beplant.
Er zitten hout en stenen in.


Wat kan dit zijn? Wat kan ik veranderen?
 
Kwestie van een te kleine groep vermoed ik dat dat de oorzaak is van de stress.

Je kan best een nieuwe groep kopen en die dan een week in een curverbox in quarantaine laten zitten met het water uit het aquarium waar ze inkomen, wel een filtertje in de curverbox hangen
 
Toen ik nog geen spraybar had, dus alleen een pijpje waar water uit kwam, intern filter, deden ze dat bij mij ook. En andere vissen ook trouwens, mij leek het er op dat ze er een spelletje van maakte.... keihard tegen de stroming in zwemmen en als ze bij het pijpje waren stopten ze en lieten ze zich weer mee sleuren met de stroming terug naar achteren om vervolgens het weer opnieuw te doen.
En meestal deden ze dat in de avond, en degene die het zat waren stopten er mee, even uitrusten en anderen gingen door.
En ook deden ze dan kijken of ze om het hoekje van het filter konden komen, zoja, dan zwommen ze langs de vooruit weer naar achteren om het weer overnieuw te doen. Nu met de spraybar doen zij dit niet meer.

En @Nicolientje-W weet er erg veel van, heel veel, en als zij denkt dat het in jouw geval door een te kleine groep komt en dus stress is, dan zou ik dat zeker aannemen;) ... Mijn groepje bestaat uit 9 stuks.
 

Terug
Bovenaan