Wat is er nieuw

Corydoras Panda witte staart

• Onderwerp starter Onderwerp starter Madoow
  • Startdatum Startdatum
M

Madoow

Guest
Hallo allemaal,

Ik zie net dat 2 van mijn 6 corydoras pandas een witte staart hebben. Ook lijkt die een beetje kapot te zijn. Ze eten wel gewoon normaal mee en merk geen ander gedrag aan ze. Moet ik me zorgen maken?

488252_0_82_img_6832.jpg

614688_0_82_img_6833.jpg

De 2e foto geeft beetje een verkeerd beeld. Het lijkt of die de helft van zijn staart kwijt is maar het is hetzelfde als op de 1e foto..

Ze zitten er nu trouwens 6 dagen in. Ik weet niett 100% zeker of ze dit al hadden..

Ik heb ook Panda s maar dit ziet er minder mooi uit. Ik ben geen expert dus een ander kan er wellicht iets meer over zeggen en anders eens kijken op Bassleer.com/visziekten.

Verschilt de ph waarde nogal? Waar ze zaten en waar ze nu in zitten.

Ik heb ze 6 dagen geleden gekocht dus ik weet neit uit welke ph waarde ze komen..
Hierbij een betere foto van het 2e visje
166761_0_82_img_6841.jpg

De andere visjes zien er nog wel gewoon goed uit..

Je hoort veel verhalen dat er veel slechte kweek uit het buitenland komt, maar goed dat kan hier wel los van staan hoor.

Hoop dat het niks ernstigs is.. Maakt me wel zorgen nu..
Zie nu trouwens een foto van zondag. En daar hadden ze het nog niet..

Tja ik hoop voor je dat er een "kenner"zal reageren. Helemaal goed lijkt het mij ook niet nee.

Top is dit niet,Stip of vinrot bacterieel? Aadmec ff vragen.

Ik ga morgen gelijk even langs een winkel. Wat is een goede medicatie mocht het vinrot zijn? en is het besmettelijk? ik heb namelijk geen quarantaine bak.

Stuur anders AadMec even een pb want dat is de kenner hoor.

Heb hem een PB gestuurd! ben benieuwd..

Volgens mij is je bak nog niet goed in gedraait.

08 opgestart. nu 25.

Meet je waterwaarden.

Laat aub even weten wat Aad hier van vind. Ik heb ook panda's in mijn bak waar de vinnen al snel van verloren gingen. Na ruim 2 jaar doen ze het wel allemaal nog steeds. Het zijn blijkbaar erg sterke diertjes.

Gr Robin

Welke waarden zijn belangrijk? Gebruikte eerst de teststrips maar hen dinsdag een testkoffer gehaald dan meet ik de waarden even morgen.

Ik kan hier helaas niet zo heel veel van zeggen anders dat het vinrot zou kunnen zijn, maar waarschijnlijker dat Bertus gelijk heeft en de visjes tegen ammonia / nitriet aanlopen.
Met name nitriet geeft vinrot-achtige verschijnselen. Corys zijn als bodemvissen de eerste die hier tegenaan lopen en ondanks dat je boven in de bak wellicht 0 meet kan er net boven de bodem wel een piek zijn.

Persoonlijk zou ik eerst meten en een paar dagen fors water verversen (zonder medicijnen) en kijken wat er gebeurd.

Wel alvast goede medicijnen tegen vinrot aanschaffen (geen Esha 2000)
Vinrot is namelijk t.o.v. nitrietverbranding vrij progressief, dus als dat het echt hard gaat (verlies van een deel van de vinnen) meteen medicijnen gebruiken. Als je dat doet, gaan de filterbacteri�n weer naar de knoppen, dus dan weer de waarden in de gaten houden.

Groet,
Aad

Madoow zei:
Welke waarden zijn belangrijk? Gebruikte eerst de teststrips maar hen dinsdag een testkoffer gehaald dan meet ik de waarden even morgen.

No2 en No3 (Nitriet en Nitraat) zijn belangrijke waarden.
No2 waarde moet altijd 0 zijn en No3 mag nooit over 50 Mg gaan.

Corydoras Panda prefereert waardes van:

Ph = Tussen 6,5 en 7,5
Gh = 8Dh tot 12Dh
Kh = 2Dh tot 5Dh
No2 = moet altijd 0 ziin
No3 = tot 50 Mg

Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste waarden.

Segamon zei:
Madoow zei:

No2 en No3 (Nitriet en Nitraat) zijn belangrijke waarden.
No2 waarde moet altijd 0 zijn en No3 mag nooit over 50 Mg gaan.

Corydoras Panda prefereert waardes van:

Ph = Tussen 6,5 en 7,5
Gh = 8Dh tot 12Dh
Kh = 2Dh tot 5Dh
No2 = moet altijd 0 ziin
No3 = tot 50 Mg

Dit zijn zo'n beetje de belangrijkste waarden.

NH3/NH4 moet ook 0 zijn

Robin-S zei:
Laat aub even weten wat Aad hier van vind. Ik heb ook panda's in mijn bak waar de vinnen al snel van verloren gingen. Na ruim 2 jaar doen ze het wel allemaal nog steeds. Het zijn blijkbaar erg sterke diertjes.

Gr Robin

Kwestie van schoon water.

3 x in de maand verversen mag best.
Heb ze hier ok zitten.

Alleen krijg ik er bij elke verversing jonge zoenvissen erbij.
Nu weer 1 cm.

misschien paar (2) catappa bladeren toevoegen. Heb het hier ook gehad, verversen en blaadjes catappa toegevoegd en zijn weer hersteld (duurde wel wat weken).

Heb afgelopen vrijdag van Wesdijk een flesje Colombo Femsee meegekregen. Ben vrijdag met de kuur begonnen en duurt als het goed is 6 dagen. Bij 1 van de corydoras is het witte helemaal weg is er alleen een stukje van zijn staart af. En bij mijn andere is het einde nog een beetje wit. Ik denk dat het wel wat is verbeterd. Ik ben van plan om donderdag te verversen en over kool te gaan filteren.

977274_0_82_img_6887.jpg

787896_0_82_img_6888.jpg

De vin van de 2e vis is weer helemaal gezond.
1 visje mist nog een stuk van zijn vin. Groeit dit weer aan?

496126_0_82_img_6910.jpg

Donderdag is de laatste dag van de kuur.
Hoeveel water moet ik nu verversen en hoelang moet ik over kool filteren?

In de bijsluiter zie ik niets over verversen..
http://www.cichlidenkwekers.nl/images/2008/08/colombo-femsee.pdf
Wel dat je 3 dagen na laatste toevoeging over kool moet filteren, een dag of 2 is zeker voldoende.

Edit: Of het weer aangroeit is afwachten, zou zomaar kunnen, ziet er goed uit verder.
Zo niet, lijkt me niet dat ie er erg veel last van zal hebben, tis maar een kleine stukje.

Ik denk ook dat het stukje wel zal aangroeien. Dat zie ik hier in de regel wel namelijk gebeuren. Maar goed zoals Mark ook al zegt is het iets wat weinig hinder zal geven.

Ik ga vanaf morgen over kool filter. Is het misschien handig om er een flesje beginners bacterien in te gooien omdat het filter natuurlijk ook een klap heeft gehad van het geneesmiddel?

Persoonlijk zou ik voorlopig gewoon dagelijks water verversen.
De meest "opstartbacteri�n" zijn niet dezelfde bacterien als in filterbacteri�n.
Ze kunnen echter wel als noodoplossing gebruikt worden in geval van ammonia / nitriet.
Kortom : Een flesje voorhanden hebben is een goed idee, maar het "zaaien"in de bak heeft niet zo heel veel zin of beter : geen. (M.U.V. Tetra Safe Start overigens.)

Die zou wel goed zijn? De Tetra Safe Start? of begrijp ik je verkeerd?

Heeft meerdere 'werkingen' zoals ik het begrijp.. waaronder bacteriesporen die worden toegevoegd, waarvan AadMec dus aangeeft dat het niet de juiste bacteri�n zijn, maar ook..
Met Tetra SafeStart worden gevaarlijke stoffen zoals ammoniak en nitriet meteen gereduceerd.
Wat op zich misschien wel zinnig is in deze..

Ik hou het wel gewoon op elke dag verversen de komende tijd. Heb nu 50% verwisseld en kool erin gedaan.

TSS is ��n van de weinige "opstarters" waarin inderdaad bepaalde filterbacterien zitten.
Kortom : dit kan je gebruiken om deels te zaaien. Deels omdat er veel meer bacterien betrokken zijn bij dit proces.

De overige starters zijn uitsluitend bacteri�n die een bijbaantje hebben in het eten van ammonia / nitriet. Kortom : in noodsituaties kan dit zeker helpen, maar niet om te "zaaien".

Waterverversen zal al goed doen vermoed ik en het herstelproces versnellen. Niet TE koud !!!

Is het gevaarlijk om koud water te gebruiken? Nu met het warme weer loopt mijn temperatuur op tot 27-28 graden. Volgensmij is dat wel zo een beetje de max voor corydoras panda's. Als ik verver doe ik meestal een emmer van 10-12 liter. Dat is dus ongeveer 20% als ik dit met koud water doe daalt me temperatuur zo een 2 graden. Normaal staat het aquarium op 24 graden.

Ze kunnen wel wat hebben, maar ik zou bij deze extremiteiten niet hele grote klappen maken.
Ze kunnen vaak kortere periode beter wat warmte verdragen dan een extreme plotselinge temperatuurverlagingen.

Zet de bak open, desnoods licht uit en laat water verdampen. zorg voor goede stroming.

In mijn Panda bak is het nu 25 a 26 graden en morgenvroeg zal ik 10 L verversen denk ik.

Op hoeveel graden staat die normaal john?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan