Wat is er nieuw

Corydoras Panda,....zwakke vis? Welke Cory kan nog meer hierbij?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Ik lees de laatste tijd steeds vaker op het forum over problemen bij de Corydoras Panda.
Ziek, vinrot, heel klein, mysterieuze plekken/wondjes,.... etc.

Nu wil ik deze volgende maand zelf ook aanschaffen, maar is dat wel zo slim om te doen?

Is de Corydoras Panda een sterk soort of kan ik beter voor een andere soort Corydoras kiezen?

Durf ze bijna niet meer aan te schaffen, omdat ik die problemen hier lees over de Corydoras Panda.

Is er naast de Corydoras Panda nog een ander soort Corydoras welke niet te warm gehouden hoeft te worden?

Een soort die misschien wat sterker is en die wat meer kan hebben.

De Corydoras Panda die ik wou, komen altijd vrij klein binnen, namelijk bij de winkel.

Ik heb een groep volwassen Corydoras Schwartzi gezien,.. zouden die kunnen/geschikt zijn?
Misschien ook beter om met grotere/volwassen Cory's te beginnen in een "vers"aquarium?

Ik denk dat ik deze groep dan ga reserveren namelijk, mits die geschikt zijn natuurlijk 🙂

Medebewoners gaan worden:

- Rouwtetra's
- Appelslakken
- Zwaarddragers
- Otocynclus
- Groep Garnalen ( Vuurgarnalen)
- Corydoras ??? daar gaat mijn vraag nu dus over, welke soort het beste kan 🙂
 
Zora zei:
Misschien ook beter om met grotere/volwassen Cory's te beginnen in een "vers"aquarium?
Naar mijn mening wel.. het jonge grut uit de handel lijkt erg zwak en kwetsbaar, ging bij mij meerdere malen mis. Als ze 1 a anderhalve cm zijn lijken ze dan weer oersterk.. niet stuk te krijgen. En ook niet moeilijk om zover te krijgen dat het jongbroed nalaat.

Edit: Ik heb het hier trouwens puur over de Panda.. met andere Cory's heb ik geen ervaring.
 
Ik heb de Corydoras Panda regelmatig gezien bij diverse winkels.
Veelal klein en mager.

Was afgelopen week toevallig bij een andere winkel en daar hadden ze ook een vissen-afdeling.
Daar zwom o.a. de Corydoras Schwartzi,.. heel erg mooi en ook al volwassen.
Even uit mijn hoofd,.. een stuk of 10 meende ik.
10 Zou een mooi aantal zijn dacht ik zo 🙂

Ik vind de Sterbai ook prachtig, maar die moeten dacht ik warmer en meende te lezen dat de Schwartzi wel goed zou passen bij de rest van mijn toekomstige vis bestand.

De Schwartzi's zouden dan de eerstvolgende groep vissen zijn welke aan mijn bestand toegevoegd gaat worden, met 2 tot 3 weken.
 
Ik heb de paleatus, klein uit de winkel, nog nooit wat mee gehad en nu al een paar jaar oud. Tevens ook jongen gehad...
 
Panda wordt bij duizenden gekweekt in Tjechie en komen hier vaak te jong, te klein, te ondervoed en verkeerd gevoed aan.

De Schwartzi is (net als vele soorten) altijd wildvang !!! Dat verklaart het verschil.

De Paleatus is een goedkope, supersterke (niet te warm houden of winterdipje), leuke (in een flinke groep) die veelal hier wordt gekweekt. Kijk op MP en er worden vaak jongen aangeboden (Voor de Panda kan je dat ook doen) Kortom : Die kent niet de Tjechische problemen. De vrouwtjes worden wel vrij groot!
 
Dan ga ik me ook eens verder verdiepen in de C. Paleatus 🙂

Zo op het eerste gezicht ook een leuke Cory-soort 🙂

Heb even wat mer gelezen ondertussen en ik denk dat het deze wel gaat worden dan 🙂

Bij welke leverancier kan ik ze het beste laten bestellen door de winkel?
Zit daar verschil in bij wie je het besteld?
Mag ook via een PB'tje.


Ik kan uit twee "kiezen".
Ruin*mans en Jar*thana.

Bij wie zouden jullie de Corydorassen door de winkel laten bestellen?
Zoals gezegd mag het antwoord ook in een PB'tje.
 
Ik zou gewoon eens op MP kijken (niet tegen Bart zeggen).

Mijn gele Paleatus krijg je in ieder geval niet hahahaha.

695827_0_82_img_8247.jpg
 
Die is heel erg mooi, AadMec 🙂
Wie is Bart als ik vragen mag?
Ook van het forum?

Of werkt die toevallig bij ��n van deze twee leveranciers?

Ik wil graag de gewone variant wat kleur betreft van de C. paleatus.
Past het beste bij de andere vissen qua kleur.
 
misschien corydora trilineatus?
 
Bart is @botia op het forum en Bart helpt vaak in mijn favoriete dierenwinkel.
Bart weet enorm veel van vissen, import, groothandels, e.d.
Maar zoals gezegd : Niet tegen hem zeggen hahaha!

Mijn Corys komen echter van MP cq zijn geadopteerd !!

Ik gok erop dat hij zich binnen korte tijd meldt.
 
AadMec zei:
Bart is @botia op het forum en Bart helpt vaak in mijn favoriete dierenwinkel.
Bart weet enorm veel van vissen, import, groothandels, e.d.
Maar zoals gezegd : Niet tegen hem zeggen hahaha!

Mijn Corys komen echter van MP cq zijn geadopteerd !!

Ik gok erop dat hij zich binnen korte tijd meldt.

Ah, ok�, haha 🙂

Uhm,... zal Botia dit zelf ook lezen, of zal ik Botia een pb doen om te vragen of hij weet bij welke groothandel ik beter de C. paleatus kan laten bestellen?

Botia heeft me via pb ook al geholpen met de Zwaarddragers 🙂

Oh, ik lees nu dat hij misschien zelf zal reageren nog 🙂
Dan wacht ik nog even 🙂

Maar is het goed als ik hem wel per pb die vraag stel over leveranciers als hij hier niet reageert?
Dan geef ik wel een link naar dit onderwerp 🙂
 
Zora zei:
AadMec zei:
Bart is @botia op het forum en Bart helpt vaak in mijn favoriete dierenwinkel.
Bart weet enorm veel van vissen, import, groothandels, e.d.
Maar zoals gezegd : Niet tegen hem zeggen hahaha!

Mijn Corys komen echter van MP cq zijn geadopteerd !!

Ik gok erop dat hij zich binnen korte tijd meldt.

Ah, ok�, haha 🙂

Uhm,... zal Botia dit zelf ook lezen, of zal ik Botia een pb doen om te vragen of hij weet bij welke groothandel ik beter de C. paleatus kan laten bestellen?

Botia heeft me via pb ook al geholpen met de Zwaarddragers 🙂

Oh, ik lees nu dat hij misschien zelf zal reageren nog 🙂
Dan wacht ik nog even 🙂

Maar is het goed als ik hem wel per pb die vraag stel over leveranciers als hij hier niet reageert?
Dan geef ik wel een link naar dit onderwerp 🙂

Tuurlijk mag dat. Is een vrij land he !!!
Koop een leuke groep Paleatus (stuk of 10).
Ze zullen je niet teleurstellen.
Was al op zoek naar een aantal specifieke foto's (drietraps eetpartij) maar vond ze nog niet !!
 
Haha, ok 🙂

Ben wel benieuwd nog dan naar de foto's 🙂

Ik was inderdaad van plan om er 8 of 10 te kopen.

Passen 10 stuks wel in mijn visbestand, ik bedoel,...is dat niet te druk?
Of kan ik beter 8 doen?
Aquarium is een Juwel Rio 180.

8x Rouwtetra ( heb ik al)

4x Appelslak ( heb ik al)

8x Otocynclus ( 2 heb ik al, rest wordt al laatste aangevuld)

4x Zwaarddrager ( 1x man en 3x vrouw)
 
Ik heb aardig wat foto's van de paleatus in mijn album. Ik heb er nu 8, had er eerst meer door jongen..10 kan best..
 
Ik heb in een recent veel verleden problemen gehad met Brochis splendens gehad, een aan Corydoras verwante soort, die toch bekend staat als vrij sterk.

Om zulke risico's te voorkomen, ben ik overgestapt naar Corydoras aeneus. Misschien niet de mooiste, maar wel een van de meest gangbare en verkochte soorten. Tot nu toe (afkloppen!) gaat het heel goed. Heb nog even getwijfeld over C. paleatus, maar die zitten graag iets koeler.

Ik ben bewust 'gedowngrade' naar een eenvoudiger soort, die bovendien goed betaalbaar is. Aan C. panda - hoewel ik die stiekem mooier vind - begin ik liever (nog even) niet, om redenen die jij en anderen hierboven schetsen.
 
SaskiaP zei:
Ik heb aardig wat foto's van de paleatus in mijn album. Ik heb er nu 8, had er eerst meer door jongen..10 kan best..

Dan ga ik je foto-album straks nog eens goed bekijken.
Heb hem al eens bekeken, maar nu zal ik extra goed op de Cory's letten 🙂
 
289466_0_82_img_1823.jpg

919887_0_82_img_6166.jpg

364692_0_82_img_7204.jpg

855129_0_82_img_0305.jpg


Sorry dat er een aantal op zn zij staan. Weet even niet hoe ik dat kan aanpassen.
De laatste foto is mijn Paleatusgroep in Practical Fishkeeping Magazine. Volgens mij heeft Gert daar een keer ingestaan met een heel artikel.

Ik heb ook nog zo'n 50 C.Aeneus en 20 Venezuelas zitten, maar vind de Paleatus persoonlijk toch iets leuker.
Alhoewel de kleine soort Aeneus 's avonds de hele avond bezig zijn om de bak af te schuimen.
Eigenlijk zijn ze allemaal TE leuk !


Groet,
Aad
 
Ik ben er al uit hoor 🙂
Ik ga voor de C. paleatus 🙂
Denk dat dat uiteindelijk een betere keuze is, dan de C. panda.
Ook vanwege het feit dat de Cory's hier in een relatief "vers" aquarium komen en de C. panda hier alleen te verkrijgen is als ze heel klein zijn en dat durf ik niet aan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan