Corydoras panda's gaan één voor één dood


S

Schwartzi

Guest
Hallo,
Ik heb een jewel Lido 120 die al meer dan een jaar draait met oa. 5 panda's. Mijn waterwaardes zijn goed en ik ververs altijd iedere 2 weken ongeveer 30-40% van het water. Er zijn 2 inmiddels panda's doodgegaan en heb een derde met dezelfde ziekte. Ze worden eerst heel bleek en minder actief. Daarna vallen ze opeens om als ze stilliggen en kunnen niet meer goed rechtop zwemmen. Daarnaast zit er een beetje een vreemde bocht in het lijfje naar opzij. Ik heb bij de vorige die ziek werd de hele bak behandeld met esha 2000 omdat ik aan schommelziekte dacht. Dat is inmiddels een paar weken geleden en nu is er weer één ziek. Ik heb hem in een emmer gedaan en ben weer met esha aan het behandelen. Denk dat ik deze niet meer kan redden maar mijn vraag is hoe kan ik voorkomen dat de resterende 2 panda's ook ziek worden? Ik heb nog 3 schwartzi's waarmee het prima gaat en met de rest van de vissen ook.
Ze worden niet meteen achter elkaar ziek maar er zit een paar weken tussen. Ik ben echt gehecht aan m'n visjes en ik vind het vreselijk om ze zo te zien lijden #softie ?
Ik hoop dat iemand kan helpen
Groetjes Tessa
 
Ik lees wel dat deze soort erg vatbaar is voor de schommelziekte overigens.

 
Ik heb m'n waterwaardes gister gemeten met een teststrip.. m'n nitraat was ietsjes hoog nu maar dat was toen die andere twee ziek waren niet daarom denk ik niet dat het iets met de waardes te maken heeft.
Ik heb vanaf de zomer geen nieuwe bewoners toegevoegd.
Deze eet niet en is best mager maar moet eerlijk zeggen dat ik niet gezien heb vanaf wanneer hij niet eet. Ik heb veel gelezen oa. op dit forum. Ik had ook gelezen dat tubifex de bacterie die schommelziekte veroorzaakt kan overdragen dus dat voer ik niet meer maar alsnog is er één ziek geworden
 
Teststrips zijn niet zo accuraat, je kunt beter meter met druppels. Los daarvan; wat doe je aan onderhoud aan je aquarium, welk filter heb je etc en wat voer je ze dan wel?
 
Er zit in m'n aquarium een ingebouwd filter met verschillende sponzen. Het witte filtersponsje verwissel ik iedere maand en de andere spoel ik meestal schoon in het afgehevelde Aquariumwater, hiervan heb ik pas 2 nieuwe gekocht zoals op het doosje staat. Ik heb een filterbakje met biologisch filtermateriaal die ik meestal gewoon laat zitten of voorzichtig ook een beetje schoonspoel. Met de slang waarmee ik water afhevel doe ik ook de bodem een beetje afzuigen. Misschien gek ?maar voordat ik water ververs doe ik met de luchtslang aan het vuil van de bodem "wegblazen" zoveel mogelijk naar het filter. Super fijn dat er zo snel reacties komen☺
Ik voer ze tabletten voor corys, diepvries larven en soms levend voer vd lfs.
 
Ik neem aan dat je een juwel filter hebt? Deze zou je nog een beetje kunnen verbeteren door wat van de onderste spons te vervangen voor wat zakjes met filtermedia bijvoorbeeld. Ik denk het eerste aan wormen als ik dit zo hoor. En qua voer, ik geef ze een combinatie van vlokken (even laten weken zodat ze zinken) tabletjes etc. En 1 keer in de week levend voer als rodemuggenlarven of tubifex, Ik probeer zo veelzijdig mogelijk te voeren.
 
Voer je toevallig algentabletten van een webshop? want hier gingen de panda's daar massaal aan dood (ik voerde die algentabletten omdat ze samen zaten met algeneters inmiddels hebben de panda's hun eigen bak en sindsdien geen sterfte meer)
 
zelfde hier, ik had 17 corydoras sterbai in mijn 1700 liter bak, ik heb er nog 4 nu.
ik heb er slechts twee "ziek" gezien, de rest is gewoon verdwenen in deze enorm grote bak met veel schuilplekken en planten.
ik heb er twee gezien die op hun zijkant gingen liggen, en eentje die moeilijkheden had om recht te zwemmen. meer heb ik niet gezien,
er zitten 13 bloedvlektertras , 13 jonge altum orrinoco , 12 torpedobarbelen en een 12 tal L-nummers in, kortom een hele hoop vis die het perfect doet.
geen enkele doode vis gehad op drie antennebaarsjes na
de bodem is grof filterzand. ik denk wat aan de grove kant en kan de oorzaak zijn.
ze zijn dus op drie maand allemaal dood gegaan . ze waren ook nog klein, 2 a 2.5 cm.
ik ga dus geen corydoras meer houden, ik denk dat ze zich aan he scherpe filterzand beschadigen en sterven aan schimmels, ik zie ook amper baarddraden,
of het filterzand bevatte in het begin bij het indraaien nog geen slijmlaag zodat ze zich extra verwonden aan de bek,
 
Ik voer algen tabletten van Sera.. ze zijn niet van een webshop maar de panda's eten daar wel vaak van mee. Ik voer de algeneters trouwens ook sinds een poosje verse courgette, komkommer en dat soort dingen. Die haal ik er binnen 24 uur weer uit. Zou dat slecht voor de anderen kunnen zijn?
 
zelfde hier, ik had 17 corydoras sterbai in mijn 1700 liter bak, ik heb er nog 4 nu.
ik heb er slechts twee "ziek" gezien, de rest is gewoon verdwenen in deze enorm grote bak met veel schuilplekken en planten.
ik heb er twee gezien die op hun zijkant gingen liggen, en eentje die moeilijkheden had om recht te zwemmen. meer heb ik niet gezien,
er zitten 13 bloedvlektertras , 13 jonge altum orrinoco , 12 torpedobarbelen en een 12 tal L-nummers in, kortom een hele hoop vis die het perfect doet.
geen enkele doode vis gehad op drie antennebaarsjes na
de bodem is grof filterzand. ik denk wat aan de grove kant en kan de oorzaak zijn.
ze zijn dus op drie maand allemaal dood gegaan . ze waren ook nog klein, 2 a 2.5 cm.
ik ga dus geen corydoras meer houden, ik denk dat ze zich aan he scherpe filterzand beschadigen en sterven aan schimmels, ik zie ook amper baarddraden,
of het filterzand bevatte in het begin bij het indraaien nog geen slijmlaag zodat ze zich extra verwonden aan de bek,
Ik heb fijn zand op de bodem en ze hebben allemaal hun baarddraden nog één van de schwartzi's wat minder maar dat was vanaf dat ik hem kocht. Ik ga ook geen nieuwe kopen tenzij ik er nog achter kan komen wat de oorzaak is ?
 
Ik voer algen tabletten van Sera.. ze zijn niet van een webshop maar de panda's eten daar wel vaak van mee. Ik voer de algeneters trouwens ook sinds een poosje verse courgette, komkommer en dat soort dingen. Die haal ik er binnen 24 uur weer uit. Zou dat slecht voor de anderen kunnen zijn?
Ik zou die algentabletten weglaten voor minimaal 2 maanden, heb je dan in die tijd geen dode vissen, heb je je antwoord
 
Voer je toevallig algentabletten van een webshop? want hier gingen de panda's daar massaal aan dood (ik voerde die algentabletten omdat ze samen zaten met algeneters inmiddels hebben de panda's hun eigen bak en sindsdien geen sterfte meer)

Maar wat zit er dan in die tabletten waaraan ze doodgaan?
 
bij mij krijgen ze elke dag diepvries voer omdat de altums dit nodig hebben, en twee keer per dag nog eens voer van bassleer. aan het voer zal het wel niet liggen bij mij. ik ben wel blij dat het enkel de corydoras zijn, en niet de L nummers of de altums, zijn een pakje duurdere vissen . ik vond ze ook niet goed groeien, de altums groeien als kool, de bloedvlektetras idem, de l nummers ook , enkel die corydoras vond ik weinig veranderen. nu ik ga een andere bodemvis proberen, nog geen idee welke . ben er ook niet tuk op om nieuwe vissen te gaan introduceren nu het met de rest zo goed gaat. trouwens ik kocht ze bij een hobbykweeker, dus dit waren gezonde visjes die erg weinig stress hebben gehad . wat ik denk : in een goed ingedraaid aquarium is alles bedekt met een slijmlaag, als je aquarium nog maar een paar weken draait dan kan het zijn dat het zand en de zandkorrels nog geen slijmlaag hebben en bijgevolg de vis beschadigen, met als gevolg schimmel in de bek of kiewen, . (tis maar een gedacht)
 
Maar wat zit er dan in die tabletten waaraan ze doodgaan?
corydoras zijn geen planteneters dacht ik, ze eten vooral wat er in de bodem leeft , en beslist geen afval alleen . het kan zijn dat een mix korrel of tablet niet goed voor ze is. nu ook in het verleden had ik in een andere bak geen succes met die corys, toen dacht ik omdat ik grof grind had of omdat de groep te klein was. ik denk dat het geen makkelijke vissen zijn om te houden in een gemengde bak. het moet het voer zijn , of de bodem , mijn water is hier voor alle andere vis wel goed, ,
 
Maar wat zit er dan in die tabletten waaraan ze doodgaan?
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee, en wat misschien het raadsel groter maakt: mijn andere corydorasgroepen hebben nergens last van, ik heb dit probleem alleen met de panda's gehad en met caredinagarnalen maar de neocaredinagarnalen hebben ook nergens last van, schiet mij maar lek
 
corydoras zijn geen planteneters dacht ik, ze eten vooral wat er in de bodem leeft , en beslist geen afval alleen . het kan zijn dat een mix korrel of tablet niet goed voor ze is. nu ook in het verleden had ik in een andere bak geen succes met die corys, toen dacht ik omdat ik grof grind had of omdat de groep te klein was. ik denk dat het geen makkelijke vissen zijn om te houden in een gemengde bak. het moet het voer zijn , of de bodem , mijn water is hier voor alle andere vis wel goed, ,
Corydoras zijn vleeseters maar hebben ook een groenbehoefte die meestal voorzien word omdat ze diertjes eten waarvan de maaginhoud groenvoer bevat, maar hier voer ik ze bij met repashy soilent green en dat vinden ze erg lekker
 
Misschien gek ?maar voordat ik water ververs doe ik met de luchtslang aan het vuil van de bodem "wegblazen" zoveel mogelijk naar het filter.
Doe je dit met een aquarium luchtpomp of met een compressor? Met een compressor heb je kans dat het geen schone lucht is.
 
Doe je dit met een aquarium luchtpomp of met een compressor? Met een compressor heb je kans dat het geen schone lucht is.
Met een aquarium luchtpomp met zo'n bruissteen erop. De derde is ook dood gegaan inmiddels. Voor mij hierna geen panda's meer in ieder geval.
 
Ik heb 't ook een keer gehad, had een groepje panda's die stabiel in een bak leefden al zo'n half jaar en ineens ging van de groep elke dag eentje dood. Ik ben dagelijkse 50% waterwissels gaan doen in de bak halfverwege de sterfte en een paar dagen daarna hield 't op. Dit is maanden geleden en de drie die na die golf overwaren heb ik nog steeds in dezelfde bak, in goede gezondheid. In die bak leefden ook een verscheidenheid aan andere vissen, inclusief otoclincussen, en met geen daarvan was iets aan de hand. Waterkwaliteit was perfect volgens alle tests die ik deed.
Schijnbaar zijn ze heel gevoelig voor schommelingen of tekorten in mineraalwaarden o.i.d., in ieder geval lijkt 't iets te zijn waar we niet voor testen. Ik zou een paar grootschalige waterwissels proberen, misschien helpt 't net als bij mij.
 
Voer je toevallig algentabletten van een webshop? want hier gingen de panda's daar massaal aan dood (ik voerde die algentabletten omdat ze samen zaten met algeneters inmiddels hebben de panda's hun eigen bak en sindsdien geen sterfte meer)

Welke webshop of welke algenwafels (foto is eventueel ook goed). Ben wel ff benieuwd nu, heb in het verleden ook problemen met panda's gehad.
 
Probleem met veel Cory's is dat het inteelt vissen zijn en ze een zwak gestel hebben.

Veel te lang door gekweekt vaak ook nog eens met een berg antibiotica er bij.

Met een groep Sterbai weleens gehad dat ze om de haverklap allerlei gezwellen kregen en dan ook naar verloop van tijd dood gingen. Ook van die "Oostblok" vissen.
 
Ja ik ga geen namen noemen (ben niet zo van naming&shaming) was wel merkloos

Kun je eventueel een foto van de algenwafels posten (gewoon random van een site afgehaald)? Ik ben namelijk bang dat mij dit ook is overkomen dan, maar zie wel mijn visjes altijd lekker smikkelen van de algenwafels dus zou graag weten of het daaraan ligt.
Desnoods via PM even een linkje. Snap dat je het niet openbaar wilt zetten die naam.
 
Kun je eventueel een foto van de algenwafels posten (gewoon random van een site afgehaald)? Ik ben namelijk bang dat mij dit ook is overkomen dan, maar zie wel mijn visjes altijd lekker smikkelen van de algenwafels dus zou graag weten of het daaraan ligt.
Desnoods via PM even een linkje. Snap dat je het niet openbaar wilt zetten die naam.
Ik pm je even de link
 
Hallo, even een update over de situatie. Er is inmiddels van de twee overgebleven panda's nog één overleden. De laatste begint dezelfde ziekte te ontwikkelen denk ik. Ik merk dat de panda's regelmatig ontzettend schrikken van de ancistrus terwijl de schwartzi's er minder door geraakt lijken. Ik denk dat ze van de stress misschien vatbaarder worden voor het één of ander. Ik heb grote waterwissels gedaan en geen algentabletten meer gevoerd. Het lijkt net of de voorkant dikker word en de achterkant invalt. Daarbij gaan ze krom liggen.
Ik neem in ieder geval geen panda's meer. Bedankt voor alle hulp en tips
 

Terug
Bovenaan