Corydoras sterbai


B

Bulder

Guest
Hallo,

Ik heb sinds 3 weken 4 kleine corydorassen in mijn aquarium bij de twee die ik al had. Nu vond ik een week geleden een dooie, ik dacht toen dat kan bij zulke kleine visjes. Maar nu zit er weer 1 heel stil in een hoekje waarbij duidelijk te zien is dat de rugvin niet meer intakt is (allemaal losse sprietjes zijn nog te zien), verder lijkt de vis vrij bleek. Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. En kan ik nog iets met die vis die er nu niet goed uitziet?
 
zijn ze heel jong?
waterniveau te hoog? ze moeten lucht happen
 
Ja ik vond ze wel erg klein nog toen ik ze kocht. Ik schat ze op 1.5 tot 2cm ongeveer. Ja het waterniveau is vrij hoog (juwel 125 dus iets van 45cm(denk ik), maar ik zie ze vaak naar boven racen om lucht te happen.
 
2cm is wel klein,
kleintjes zijn vaak nog niet zo sterk, helemaal naar boven lucht happen kost veel energie voor ze..
persoonlijk denk ik dat het te hoog is voor een kleintje
 
Ja ik vind het lastig in te schatten hoe groot ze zijn hoor maar ik denk wel echt zoiets. Een beetje zielig is het wel in ieder geval..
 
hm misschien hebben andere tips voor je.
mijn tip is water niveau verlagen indien mogelijk

waren de kleinjes wel gezond toen je kocht?
 
Ik zou hem er uit halen aangezien de rugvin niet meer intact is. Ik heb een clubje van 10 gekocht waarvan er eentje ook is overleden, de rugvin en buikvinnen bleken helemaal beschadigd te zijn ( lees weggerot). Gelukkig was ik er op tijd bij en is het alleen bij deze ene gebleven, die overleden is ( ondanks behandeling met bactopur , dit mocht helaas niet baten) en is niet mijn hele bak ten onder gegaan aan bek-en vinrot ( ik vermoed dat hij dit had, op zijn neus zat vlak voor zijn overlijden ook een pluizig plekje) .

Waarschijnlijk is dit dier al ziek bij de kweker vandaan gekomen , helaas was ik zelf niet thuis toen de visjes in de bak bijgezet werden, mijn partner had ze opgehaald, anders had ik het misschien eerder gezien.

Haal het visje er uit, kijk of het inderdaad gaat om vinrot/bek-vinrot en behandel het diertje.
 
Wat voer je ze Bulder, wat zit er nog meer in je bak en wat is de temperatuur van het water?
Er komen op dit moment ook veel Sterbais uit Azie overigens.
 
Bedankt voor de tips allen.

@sterrekind Ik ga het visje er zo maar uithalen dan.

@AadMec Ik voer ze van alles, vlokvoer(kunnen ze niet bij maar zakt ook naar beneden wanneer het niet geheel wordtopgegeten) van die tabletten die naar de bodem zakken, diepvries (rode muggen larven)en komkommer. de temperatuur is tussen de 24 en 25 graden. Andere vissen zijn:

2x Ancistrus
2x dwerggoerami
2x honinggoerami
paartje antennebaarsjes
9x neon tetra
2x snavelbeksnoekje

En dan de corydoras
 
OK, ik vermoed dat ze de komkommer niet eten, Het zijn namelijk vnl vissen met behoefte aan dierlijk voer.
Het gaat niet om algentabletten he?

Het is me al vaker opgevallen (ook bij mijn eigen jongen) dat als de jongen niet "volgestouwd" worden met het juiste (hoog eiwit)voer ze gezondheidsproblemen krijgen. Dat kan al liggen aan de voorgaande periode en hoeft dus niet nu te zijn ontstaan (maar er wel uitkomen) Daarbij moeten ze natuurlijk wennen aan ander voer.
Leg de tabletten (mits het geen algentabletten zijn) alvast even in water en voer de uiteengevallen delen meermaals per dag zodat ze het makkelijk kunnen vinden en eten. Doe veel waterverversingen en hou het water zo schoon. Desnoods een catappablad oid erin. Als het algentabletten zijn, als de wiedeweerga echte goede tabletten of granulaat kopen.

Als het echt vinrot is (witte randen ed0, dan moet je dat natuurlijk behandelen.

Groet,

Aad
 
Nee de komkommer zorgt er wel voor dat de ancistrussen niet echt omkijken naar de bodemtabletten (27% eiwitten). Ik zie die kleine corydorassen wel weinig eten. Overigens zwemt het visje nu veel actiever rond.
 
Ja Ancistrussen lusten dat zeker !!!! Zoals gezegd : zorg alvast van te voren dat ze uiteen vallen. Dan kan de Ancistrus ed ook niet op het tabletje gaan liggen en wordt het voer wat fijner verspreid door de bak !!!
 
Ga ik doen, bedankt.
 

Terug
Bovenaan