1. Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!

Corydoras Trillineatus - Driestreep harnasmeerval

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door Ingrid89, 25 apr 2012.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. Ingrid89

Ingrid89 Guest

• Wetenschappelijke naam
      Corydoras Trillineatus
    • Nederlandse naam
      Driestreep Harnasmeerval
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      Zacht
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      Subtropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      School
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      Onder
    • Herkomst
      Peru

2. Ingrid89

Ingrid89 Guest

• Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners,
      leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )

60cm, voornamelijk Zuid Amerikaans, veel planten, drijfplanten, stuk hout.
      medebewoners Blauwe Tetra(Fredcochui Boehlkea), Corydoras Pygmaeus, Gup, Vuurgarnalen
      Leidingwater, temperatuur 24 graden.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Lief scholenvisje welke zelden alleen te vinden is. Ze gaan vaak op pad met z'n tweetjes of drietjes, en zwemmen de hele bodem af. Hangen vaak ook met de hele school in het midden vooraan in de bak.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Negeren de andere bewoners eigenlijk volledig. Zijn ietwat lomp, garnalen zwemmen ze zo bovenop.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Geweldig leuke vis, hoewel hij eigenlijk te klein in mijn bakje zit. Dit komt omdat ze me zijn verkocht als de Julii, dit is een veel voorkomende fout. De echte Julii is gespikkeld en heeft de driestreep niet zo duidelijk, en deze wordt bijna nooit geimporteerd. De Trillineatus heeft meer vlekken, en de duidelijke streep.
      Desalniettemin is het echt een hele leuke vis, ze zijn zeer actief en houden de bodem goed schoon. Als ik voor de bak zit komen ze vaak kijken, waarschijnlijk in de hoop eten te krijgen. Ze liggen vaak te relaxen op de bodem, het kienhout, in het javamos of op de speksteen garnalenflat. Ook kuisen ze het filter regelmatig aan de buitenkant.
      Let op dat je zand of zeer fijn, afgerond grind hebt. Anders kunnen de baarddraden beschadigen en kan de vis niet meer grondelen!
      Wanneer ze voor het eerst in de bak komen en na waterwissels kunnen ze regelmatig op en neer schieten tegen de ruit, maar na een tijdje stoppen ze hier vanzelf mee. Dit is gewenningsgedrag.

3. XC-Rob

XC-Rob

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Volgens mij is de op en neer schieten juist vanwege het luchthappen wat ze vervolgens in de darmen persen.......is normaal natuurlijk gedrag ;-)

4. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Nee, het op en neer schieten over de ramen is inderdaad gewenningsgedrag zoals al wordt beschrevem. Luchthappen doen cory's inderdaad ook soms, maar dat is niet per se zoals beschreven :)

~ Ivo

5. XC-Rob

XC-Rob

Lid geworden:
    25 dec 2012
    Bij mij doen ze dat in elk geval op die manier en je leest er ook over bij andere gebruikers, en vandaar dat het voor mij natuurlijk gedrag is ;-)

6. D@nny H

D@nny H

Lid geworden:
    20 feb 2016
    Bij mij wisselen ze erg met gedrag dat wat ik merk ook afhankelijk is van de aanwezig stroming in de bak.
    Na een grondige filterschoonmaak en het schoonmaken van de filterslangen moet ik weer even de juiste richting vinden van de stroming.
    Ik heb vooraan in de bak een zandstrand voor de Cory's (8 stuks) en als de stroming te veel op het strand staat blijven ze achteraan in de bak.

Ze trekken zich i.d.d. niet veel aan van de medebewoners al heb ik het idee dat ze zich af en toe tijdens het voeren laten wegjagen door de Neon Tetras.
    Hier een voedingsfoto.

Aangepast zoeken