Corydoras venezuelanus gedrag


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Sinds gisteren een groep van 10 corydoras venezuelanus in een 80 cm bak zitten (Rio 125), zijn nu zo'n 5 maanden oud.
De hele tijd is een deel van de groep bezig met het op en neer zwemmen tegen de achterwand/zijwand aan, tot aan de spraybar. Zwemnnen druk heen en weer en gaan weer naar beneden, achter elkaar aan, druk bij de plukjes drijfplanten.
Het is dus niet het bekende luchthappen wat ze doen. Ziet er super speels uit, lees dat dit verken/stress gedrag maar wil graag even zeker weten dat dit het inderdaad is.
Zou ik verder nog wat kunnen doen qua stress verminderen? Licht is al gedempt en laat de bak zo veel mogelijk met rust. Bij kijken bij de bak, rustig benaderen en langzaam alles opbouwen qua "drukte" rond de bak en iets meer verlichting.

Tevens, ik had een zwarte achterwand poster erin, welke wat spiegelde. Het leek erop alsof ze hiervan in de wat raakte (zag zichzelf), kan dit kloppen?
Heb hem voor nu weggehaald maar ziet er niet uit zo :ROFLMAO:
 
Stereotiep gedrag door de verhuizing, had je het transportwater van de zak er ook in gegooid? want dat had je beter niet kunnen doen, uitleg: Corydoras scheiden een giftig stresshormoon af als er gevaar is dat doen ze als signaal naar de rest van de groep dat er dus gevaar is, er zijn 2 nadelen aan dat giftig stresshormoon: ze gaan er zelf aan dood en het verdwijnt niet vanzelf uit je systeem. Dus dat stresshormoon zat die zak vol mee, dus als je dat in je bak heb gekiept blijven de vissen dus gestressd.
Oplossing: 24 uur over verse actieve kool filteren
 
Stereotiep gedrag door de verhuizing, had je het transportwater van de zak er ook in gegooid? want dat had je beter niet kunnen doen, uitleg: Corydoras scheiden een giftig stresshormoon af als er gevaar is dat doen ze als signaal naar de rest van de groep dat er dus gevaar is, er zijn 2 nadelen aan dat giftig stresshormoon: ze gaan er zelf aan dood en het verdwijnt niet vanzelf uit je systeem. Dus dat stresshormoon zat die zak vol mee, dus als je dat in je bak heb gekiept blijven de vissen dus gestressd.
Oplossing: 24 uur over verse actieve kool filteren
Nee, zeker niet water overgegooid. Vissen bij de kweker meegekregen met al wat actieve kool erin, mocht dit dus gebeuren dat ze het gif zouden uitscheiden. Hooguit wat water meegekomen bij overscheppen maar meer dan wat druppels is het niet geweest.
Zitten ook nog geen 24 uur in de bak trouwens, zonder andere vissen, alleen 1 zebraslak. Zie ook dat ze zich verplaatst hebben van de achterwand/zijwand naar de voorkant. Deel van de groep is druk bezig op de bodem en de rest gaat van boven naar benenden.
Gegeten hebben ze ook, dus als het inderdaad is wat ik vermoed, doe ik het gewoon zoals ik nu doe. Gedempt licht, geen druk gedoe voor de bak enz.
 
Is het geen paargedrag? Zeker omdat je benoemd dat maar een deel van de groep het doet.
Zijn het dus geen mannetjes die achter een vrouwtje aan zitten?
 
Is het geen paargedrag? Zeker omdat je benoemd dat maar een deel van de groep het doet.
Zijn het dus geen mannetjes die achter een vrouwtje aan zitten?
Uhmm... zijn ze er vroeg bij met net 5 maanden oud :rolleyes:
 
Is het geen paargedrag? Zeker omdat je benoemd dat maar een deel van de groep het doet.
Zijn het dus geen mannetjes die achter een vrouwtje aan zitten?
Nee dit is absoluut geen paargedrag, dit is pure verhuisstress
 
Nee dit is absoluut geen paargedrag, dit is pure verhuisstress
Toevallig nog tips hierin of aanhouden wat ik nu al doe en ze rustig de tijd geven?
 
Toevallig nog tips hierin of aanhouden wat ik nu al doe en ze rustig de tijd geven?
Ja zelf zou ik 24 uur over actieve kool filteren want dat filterd het stresshormoon eruit wat ze nu continu vrijlaten, en inderdaad even niet voeren en rare dingen doen in de bak
 
Ja zelf zou ik 24 uur over actieve kool filteren want dat filterd het stresshormoon eruit wat ze nu continu vrijlaten, en inderdaad even niet voeren en rare dingen doen in de bak
Niet voeren? eten doen ze goed. Actieve kool kan ik wel direct in het aquarium doen in filterzak. Ben zelf niet thuis en degene die een oog in het zeil houdt weet niet hoe het filter werkt
 
Niet voeren? eten doen ze goed. Actieve kool kan ik wel direct in het aquarium doen in filterzak. Ben zelf niet thuis en degene die een oog in het zeil houdt weet niet hoe het filter werkt
Totaal nutteloos een zak kool los hangen in het aquarium het heeft geen aanzuigende werking.
 
Totaal nutteloos een zak kool los hangen in het aquarium het heeft geen aanzuigende werking.
Was ik al bang voor, dan moet het wachten tot ik weer thuis ben. De rust is al even in de bak begreep ik, komt goed :)
 
Ik heb ook de venuzuelanus en in het begin, de eerst 2 a 3 dagen vertoonden zij het gedrag wat jij hierboven omschreven hebt. Volgens mij is dit typisch een corydoras iets.
Soms lees je wel eens als corydorassen verhuizen naar een nieuwe omgeving dat zij dan gelijk eitjes gaan liggen. Of dit uit stress is of omdat ze elkaar lief vinden, geen idee..
 
Zijn nog te jong voor eitjes maar inderdaad was het waarschijnlijk de stress van de verhuizing. Zijn inmiddels goed aan het wennen aan hun nieuwe bak. Is ook wat uit een kweekbak naar 125 liter .
Ze vertonen nog steeds hetzelfde gedrag maar af en toe en is ook duidelijk veranderd van stresserig naar spelen. Verbaas mij wel dat ze echt door de hele bak zitten maar die drijfplanten zijn dan ook best leuk om mee te spelen :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan