Wat is er nieuw

Corydoras wormen behandeling

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
30
Hee allemaal. Sinds een tijdje gaan mijn corydorassen niet zo lekker. Symptomen als moeite met zwemmen, vaker in de bovenste waterlaag en tussen de planten hangen en ik ben er ook al een aantal verloren. Ik kon maar niet vinden wat het was, er is weinig aan de zieke diertjes te zien behalve dat ze mager zijn. Maar daar kan ik de oorzaak niet achter vinden. Ik dacht dat er misschien iets mis was met de bodem (want de andere vissen hebben nergens last van), dus de bodem een goed verschoond. Leek een dag beter maar daarna weer hetzelfde. Aan het water is ook niks vreemds te meten. Nou zie ik net dus een visje hangen dat helemaal bedekt is met (nog wriemelende, brrrr) wormen! Bij de andere vissen geen worm te bekennen maar ik denk dat dit toch wel de boosdoener is. Ik had dit visje gisteren nog apart gezet en toen waren deze wormen nog niet te zien dus ze hebben in no-time toegeslagen.
Ik heb nog medicijnen staan voor wormenbehandeling, o.a. voor camallanus. Maar weet niet om wat voor wormen het hier gaat. Iemand een idee wat dit precies is en welk medicijn er tegen werkt?

WhatsApp Image 2022-01-10 at 17.17.08.jpeg

Ohja en de checklist:
  • Wat is je bakmaat ?
    ~200L
  • Hoelang draait de bak ?
    Paar jaar
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten?
    Druppeltest, NO2 = 0, NO3 = 10, PO4 = 0,5
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    Extern Eheim filter, weet het debiet niet meer uit mijn hoofd, maar ruim genoeg voor de bak.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    Wekelijks, soms vaker. Altijd de helft
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    corydorassen (paleatus en sterbai)
  • Wat zijn de medebewoners ?
    roodkopzalmjes, bijlzalmpjes, ancistrus,
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    Kreeg aantal maanden terug witte stip mee met de roodkopzalmpjes. Dat met succes behandeld door de temperatuur omhoog te gooien. Sindsdien problemen zoals dit. Ook problemen met wegrottende anubiasplanten. Heb de bodem schoongespoeld.
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    Zie vorige post
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    Ander voer geprobeerd, apart zetten in schoon water, verschonen bak en zand
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
    Weken tot maanden
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    Heb ze al enkele jaren
  • Heb je een foto van de symptomen?
    zie vorige post

Ik ben zeker geen expert op gebied van ziekten, maar het lijkt erop dat deze vis flink onder de schimmel zit?

Nee het zijn wormpjes, ik zag ze wriemelen. Het is de geïrriteerde slijmhuid dat op schimmel lijkt, maar dat is het niet.

Jakkes. zo onder heb ik nog nooit gezien. De meeste wormen zijn niet zichtbaar met het oog maar deze dus blijkbaar wel.

Google even op ankerworm misschien dat je het herken. Dit is de meest voor de hand liggende worm zichtbaar voor het oog.

De medicatie die je heb voor camelanus is voor interne wormen in de vis. Weet niet wat je heb en het zal draaien of de samenstelling van het middel ook externe varianten dood. Helaas heb je niet echt een middeltje die tegen alle wormen helpt dus zal uitvogelen wezen wat ze de nek omdraait.

Als je het in huis heb zou ik deze vis meteen maar erin doen (quarantaine) en zie je zelf of het werkzaam is of niet. Hij/zij zit zo onder dat het nog maar de vraag is of het visje de masale aanval gaat overleven. Maar zie je dat de wormen "los" laten weet je dat het werkt. Dan is een optie je aquarium te behandelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan