Wat is er nieuw

Corydoras

wv8578

Member
Lid geworden
1 augustus 2024
Leeftijd
47
Hallo,

Ik weet niet helemaal zeker of ik hier goed zit, maar ik ga het proberen... Mijn vraag is 'heel simpel' maar een antwoord op die vraag vinden is mij tot op heden nog niet gelukt. Al jaren heb ik een aantal aquaria, de teller staat op dit moment op 12. Tot voor kort had ik daar guppen, platies, algeneters, garnalen en slakken in. Onlangs kreeg ik via een kennis een aantal Corydora's aangeboden. Dit blijken 4 verschillende soorten te zijn. Wat ik ervan heb kunnen maken: Venezuela Black, Pygmeus, Aeneus en Trilineatus (werd mij verteld dat het Julii zijn, maar als ik plaatjes kijk zijn die net anders).

Mijn vraag; kunnen deze 4 soorten bij elkaar in (ervan uitgaande dat het aquarium groot genoeg is). Waar het mij om gaat is dat ze niet onderling jongen gaan krijgen. Uiteraard zou ik het niet erg vinden als ze jongen krijgen (schijnt nogal lastig te zijn), als de soort maar zuiver blijft.

Groet,

wv8578

Laatst bewerkt:
Goede vraag. En een beetje tricky, omdat sommige van de genoemde soorten niet helemaal goed uitgezocht zijn qua afstamming en/of onder verkeerde namen verhandeld worden.

Voor zover ik kan vinden, vallen de "venezuelan black" en de Aeneus (en/of Schultzei) onder dezelfde lijn van afstamming. Dat betekent dat die soorten relatief dicht bij elkaar staan en mogelijk nakomelingen kunnen voortbrengen. Het kan zelfs zo zijn dat die twee in principe dezelfde soort zijn en dat de zwarte vorm slechts een melanistische kweekvorm is. Dan zijn kruisingen technisch gezien geen hybride. Je kunt er met wat googelen meer over lezen, o.a. op deze pagina: https://www.scotcat.com/articles/article126.htm

Ook als je zoekt op "corydoras lineages" kun je het een en ander vinden over hoe de soorten van elkaar afstammen. 🙂

Je andere twee soorten zitten qua bloedlijn veel verder van elkaar en van de rest, waardoor kruisingen onwaarschijnlijk zijn. Kort gezegd kun je dus veilig de Pygmaeus, de Trilineatus en de Aeneus OF de black samenzetten. Black en Aeneus kunnen waarschijnlijk kruisen (maar horen misschien ook wel gewoon tot dezelfde soort).

Hartelijk dank voor de reactie Gino88. Na wat extra informatie gelezen te hebben over de aparte "lineages" heb ik de Venezuela Black (waar men dus duidelijk ook niet zeker van is qua herkomst/benaming) apart gedaan. De rest zit nog samen.

Er zijn dus 3 redenen waarom ik de "Blacks" apart heb gedaan. Ten eerste omdat men niet zeker is of het een kweekvariant van de aeneus is of een aparte soort. Ten tweede omdat die uit een redelijke school bestond (8 stuks). De Aeneus zijn met 6, de Trilineatus met 3. Ten derde vind ik die best mooi, die hebben nu een eigen bak, wellicht dat daarmee kweken ooit gaat lukken. Ik zal nog wat rondkijken of ik het groepje Trilineatus iets kan uitbreiden.

Wat mij overigens wel opvalt is dat de Pygmeus (6 stuks) heel ander gedrag vertonen. (zwemmen meer in het midden van de bak en wroeten weinig/niet in de bodem).

Laatst bewerkt:
Volgens mij weet @BlupGup hier het een en ander wel over met de verschillende corydoras groepen

Gino heeft het al mooi beantwoord... eventueel kun je hier een overzicht vinden van de lineages: https://www.corydorasworld.com/knowledgebase/Corydoradinae-Lineages
Schultzei komt waarschijnlijk ook uit de Aneus familie voort waardoor ze dicht bij elkaar liggen.

Alles uit dezelfde lineage kun je beter gescheiden houden, de hybriden zijn ongewenst en raak je vaak ook niet meer kwijt.

Volgens mij weet @BlupGup hier het een en ander wel over met de verschillende corydoras groepen
Het moge duidelijk zijn dat ik Corydoras wel heel leuk vindt, mee info is altijd welkom.

Gino heeft het al mooi beantwoord... eventueel kun je hier een overzicht vinden van de lineages: https://www.corydorasworld.com/knowledgebase/Corydoradinae-Lineages
Schultzei komt waarschijnlijk ook uit de Aneus familie voort waardoor ze dicht bij elkaar liggen.

Alles uit dezelfde lineage kun je beter gescheiden houden, de hybriden zijn ongewenst en raak je vaak ook niet meer kwijt.
Dus als ik die pagina erbij heb, dan heb ik dus deze soorten (licht in de duisternis):
Lineage 5: Gastrodermus Pygmeus, Lineage 7: Osteogaster Venezuelanus, Lineage 7: Osteogaster Aenea, Lineage 9: Hoplisoma Trilineatum

De reden dat ik hier op dit forum ben is dat ik dus absoluut geen hybrides wil. Nog liever geen jongen dan hybrides. Is mij ooit met guppen/endlers gebeurd. Nooit weer.

De "Blacks" zijn eigenlijk geen Venezuelanus, maar Schultzei SP. Black. Deze worden verkeerd benoemd.

De "Blacks" zijn eigenlijk geen Venezuelanus, maar Schultzei SP. Black. Deze worden verkeerd benoemd.
Op die site die BlupGup deelde worden beide soorten (Schultzei en Venezuelanus) apart genoemd (in dezelfde groep/lineage). Dus dan roept dit bij mij weer onduidelijkheid op...

Venezuelanus is een andere soort.
Black is een Schultzei kleurvorm waarop is doorgekweekt.

Osteogaster aeneus, Gastrodermus pygmaeus en Hoplisoma trilineatum moeten goed bij elkaar kunnen.
Black Venezuela zal met aeneus het probleem zijn. Die zou ik uit elkaar gaan halen. Helemaal omdat het soorten zijn die vrij makkelijk kweken.
Maar als je 12 bakken hebt kan je ze natuurlijk ook gewoon allemaal uit elkaar halen en misschien wat aanvullen tot mooie scholen. Dan kan je ook beter rekening houden met de temperatuur die ze wensen.
Uit mijn hoofd hebben trilineatum en Black Venezuela het liever wat warmer dan de andere 2.

Black venezuela bestaat niet. Wat orange venezuela genoemd wordt , wat ook weer foutief is, is eigenlijk de venezuelanus.

Black venezuela bestaat niet. Wat orange venezuela genoemd wordt , wat ook weer foutief is, is eigenlijk de venezuelanus.
Venezuelanus is aeneus, wat de handelsnaam Black Venezuela heeft is bij mijn weten een selectiekweek van schultzei.

Venezuelanus is aeneus, wat de handelsnaam Black Venezuela heeft is bij mijn weten een selectiekweek van schultzei.
Dat had ik al eerder gezegd.

De Corydora's Venezuela Black (hij had er zelfs nog een aankoop bon van waar deze naam op staat), wat dus Schultzei sp. Black blijkt te zijn had ik meteen al in de 80cm bak gedaan toen ik hier hoorde dat die problemen kunnen geven met de Aeneus.

De Julii, welke dus de Trilineatus zijn, zitten nu in mijn oude 'doe die guppen dan daar maar in bak' van 60cm. Uiteraard met een nieuwe geschikte bodem. De guppen zijn via MP opgehaald.

De Aeneus en de Pygmeus zitten nu nog in de 60cm bak waar ik ze in kreeg, wel is die bak een heel stuk schoner gemaakt. De Pygmeus gaan naar mijn Platies bak, ook 60cm (zaten maar 3 in en die worden vanmiddag opgehaald).

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de opheldering over de verschillende soorten.

Nog even één vraagje: Met die verschillende 'lineages' wat volgens mij vrij nieuw is, heten Corydora's dan nog wel Corydora's?

voorbeeld: de Pygmeus, is dat een Corydoras Pygmeus uit lineage 5 (Gastrodermus) of heet dat dan tegenwoordig Gastrodermus Pygmeus?

Ik vermoed dat we in de praktijk de soortengroep als geheel, dit type vis zeg maar, wel corydoras zullen blijven noemen. Net zoals we nu al doen bij bijvoorbeeld barbelen (geslachten: barbus, puntius, pethia etc.). Maar de individuele soortnamen zijn nu officieel veranderd. Dan wordt het dus inderdaad Gastrodermus pygmaeus.

Al vermoed ik dat er over 20 jaar nog steeds veel hobbyisten en verkopers zullen zijn die die vis Corydoras pygmaeus noemen. 😉 Je ziet vaak dat verandering in naamgeving maar moeizaam door niet-wetenschappers geaccepteerd wordt. Je komt vandaag de dag bijv voor een bepaalde kwikwi-soort nog altijd het ouderwetse "Hoplosternum thoracatum" tegen, wat al decennia Megalechis thoracata is.

Die latijnse namen zijn ook verschrikkelijke tongbrekers, zelfs voor wetenschappers. Dus als je eindelijk een latijnse naam erin hebt weten te stampen, doe je dat niet zomaar opnieuw.....

Oké, duidelijk. Dan zal ik nieuwe naambordjes met de juiste benaming op mijn aquariums plaatsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan