Wat is er nieuw

corydoras

• Onderwerp starter Onderwerp starter Carl1909
  • Startdatum Startdatum
C

Carl1909

Guest
Met mijn 60 liter bak is de keuze voor corydorassen beperkt.
De meest bekende soorten heb ik al voorbij zien komen in adviezen.
Ik neig nu naar de panda vanwege zijn mooie tekening en qua gedrag schijnt het ook een leuk visje te zijn. Ik wil een schooltje van 5 aanschaffen.
Hebben jullie eventueel een leuk alternatief, ik zoek een leuk actief visje voor de onderlaag, niet groter wordend dan 6cm ivm de grootte van mijn bak.

Onderlaag? Daar zitten de cory,s toch al?

Misschien een beetje onduidelijk.
Momenteel heb ik nog niets in de onderlaag, hiervoor zoek ik cory's (panda of alternatief) of een andere leuke vis voor de onderlaag. Dus niet cory's en dan nog een ander soort voor de onderlaag.

Persoonlijk vind ik alleen de Corydoras hastatus, pygmaeus of habrosus geschikt voor je aquarium. En dan zou ik er 8 of 10 doen. Alle andere veelverkochte soorten worden naar mijn mening qua gedrag en/of formaat te groot voor je aquarium.

Waarom zouden Pandas niet geschikt zijn ?

Omdat ik heb ervaren dat zij qua gedrag te druk zijn voor een 60 liter bak. En het zijn hele erge zwemmers.

Er wordt aangegeven dat de Hara Jerdoni een schuw beestje is, heb jij die ervaring ook corydorasfan?
Ik heb wel graag een vis die actief is en zich veel laat zien, dat was ook een reden dat ik de panda zo leuk vind.
Qua lengte zou deze in mijn bak passen, maar blijkbaar leert de praktijk dat hij behoefte heeft aan meer zwemruimte.

Gr Carl

Rikkert zei:
Omdat ik heb ervaren dat zij qua gedrag te druk zijn voor een 60 liter bak. En het zijn hele erge zwemmers.

Mmmm had er 13 in een 54 liter en heb ze alleen druk zien zwemmen als ze paaiden.

In mijn beleving kunnen Pandas prima in een 60 liter bak.

Helaas heeft een ziekte er 10 omgelegd, maar ik ga er zeker weer een stuk of 10 bij kopen voor dit bakje.

Jammer dat je zo'n eindje weg woont, anders had ik mooie kleine Aeneus voor je gehad.

ik heb ook 9 panda's in mijn 60 cm zitten en dat gaat prima heb op het moment zelfs eitjes

Ik heb al vele jaren een kleine groep Panda's in een 60 cm (54 liter).. ze zijn inderdaad gezellig actief zo af en toe maar krijg niet de indruk dat ze te krap zitten.
Al zal grotere behuizing ongetwijfeld gewaardeerd worden door deze rakkers 😉

Ook hier de ervaring dat de panda's wel in een 60cm bak kunnen. Ik heb een aantal jaren een groepje van 10 panda's gehouden in een 60cm bakje. Inmiddels zijn ze verhuisd naar mijn 1 meter bak. En je raadt het al... Ze liggen steeds heerlijk dicht tegen elkaar! Gevolg is wel dat ik nu een stuk of 30/40 kleintjes heb, maar dat is ook wel erg leuk. Nu is het de uitdaging om ze op te laten groeien (gaat aardig).

Ben overigens wel van mening dat hoe groter, des te beter is. Ook voor de dwergsoortjes.
In mijn beleving zijn deze nog gevoeliger voor sporen van ammonia, nitriet, vervuiling.
Een 80 cm heeft bijna twee keer zoveel water als een 60 cm. en een meter 3 keer, dus qua waterstabiliteit / verdunning / etc..... vele malen beter.

Bedankt voor de respons.
Vandaag de garnaaltjes en de slakken gehaald.
Volgende week de ringbandsnoekjes en ik neig naar de corydoras habrosus, deze zijn toch wat kleiner.

AadMec zei:
Ben overigens wel van mening dat hoe groter, des te beter is. Ook voor de dwergsoortjes.
In mijn beleving zijn deze nog gevoeliger voor sporen van ammonia, nitriet, vervuiling.
Een 80 cm heeft bijna twee keer zoveel water als een 60 cm. en een meter 3 keer, dus qua waterstabiliteit / verdunning / etc..... vele malen beter.

Ervaring hier is dat dwergcory's het ook niet goed doen in hoge aquaria.

Hier een keuze uit een aantal corydora's.

FB_IMG_1438634261479_zpstydsynf8.jpg

FB_IMG_1438634236008_zpsk1r1uzbm.jpg

FB_IMG_1438634248538_zps1jgugx1j.jpg

FB_IMG_1438634214902_zps9hz8s13c.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan