Wat is er nieuw

Corydorassen gaan niet lang mee

Haasie

Active member
Lid geworden
18 november 2020
Leeftijd
52
Ik heb helaas wat pech met de corydorassen in mijn aquarium. In het begin 5 corydoras panda gekocht. Na 3 weken begon een van de pandas een beetje bovenin te zwemmen en af en toe op een blad te rusten en een paar dagen later was hij dood. Ditzelfde gebeurde ook in de daarop volgende dagen met nog 2 anderen. Ik moet zeggen dat ze toen wel heel erg klein waren en ook via via van iemand anders ook gehoord dat hij uitval had met dezelfde groep uit deze LFS. Toen had ik er dus nog maar 2 pandas. Een maand geleden 5 corydoras julii gehaald bij dezelfde LFS, bleken later trilineatus te zijn. In het begin zwommen ze veel samen en erg actief, nu een maand later rusten ze veel overdag en komen ze maar af en toe scharrelen. Ik heb het idee dat dat iets meer was hiervoor. Nu is er afgelopen weekend een trilineatus overleden en vanochtend lag er weer eentje dood in de bak.
  • Wat is je bakmaat ?
100L, 80x30x40
  • Hoelang draait de bak ?
Sinds 4 maanden
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
Druppeltest NO2=0 0, NO3=10, kH=8, GH=10, pH=7.3, en 622ms/cm conductivity, en 26 graden temperatuur. Ook voeg ik CO2 toe. Hiermee breng ik de pH van 8 terug naar 7.3 middels een controller.
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Fluval G3 debiet = 700 liter per uur
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Elke zaterdag doe ik 25%
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
Het gaat om de corydorassen.
  • Wat zijn de medebewoners ?
2x Corydoras Panda, 4x Corydoras Trilineatus, 10x roodkopzalmen, 9x bijlzalmen, 2x L173 en 1xL236, 2x kreeftje en 60+ vuurgarnalen
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Nee. Mogelijk te weinig voer was het idee in de chat. Sindsdien voer ik iets meer en nu blijft het wel liggen op de bodem het extra voer, dus dat lijkt net te veel. Ik voerde 's ochtends beetje granulaat (hoeveelheid tussen wijsvinger en duim), en een tabletje cordyoras voer. 's Avonds voor het licht uit gaat doe ik dan nog een paar pleco wafers en een Aquatic Nature Droppy (voor de L nummers). Een keer per week doe ik een blokje diepvriesvoer erin. De helft in de ochtend, de andere helft s avonds.
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Ze zwemmen dat wat apatisch door de bak en blijven op een blad liggen. Daarnaast lijkt het erop dat ze wel regelmatig lucht komen happen.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Ik heb de temperatuur naar 25 graden gezet en de pH naar 7.4 omdat er wellicht te veel CO2 in zou zitten? Ik heb nu ook wat meer stroming in het aquarium gemaakt door een klein intern filtertje erbij te zetten. Deze blaast wat meer water rond.
  • Hoelang heeft de vis het al ?
Het gedrag was maar een paar dagen
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Ik heb 5 pandas vanaf het begin en nu dus 2 en sinds een maand 5 trilineatus, nu dus 3.
  • Heb je een foto van de symptomen
32bb9d69-98c4-4a54-a83e-61127870a225-jpeg.317420
cc16cfc8-6ffb-4f6a-82bf-643875e41b66-jpeg.317422

Tja net als je zalm heb ik geen verstand van dit soort visjes. Een foto van een dode vis kun je weinig mee. Horen deze geen soort van snor haren te hebben. Zijn die weg? Zie je verder niets aan het uiterlijk van de visjes? Witte plekken, staarten/vinnen die rafefelen, oogjes die meer uit de kop staan?

Als er nog eentje wat gaat vertonen maak dan even een kort filmpje.

Misschien kun je nog even een foto van gehele aquarium plaatsen. 100 liter en weet ook niet of je over bezetting heb of dat de soortjes niet bij elkaar passen.

Volgens mij zijn het bodem vissen en geef je aan dat ze naar boven zwemmen om lucht te happen. Lijkt me vreemd gedrag maar ik heb geen idee of ze dit wel meer doen. Kijk eens of je de nog levende zie schuren met de kop en als ze adem halen beide kieuwen gebruiken of eentje dicht houden. Blijven ze in de filterstroom hangen?

Hoop dat je nog wat meer reacties krijg die wat meer verstand heeft van dit soortje.

Ik denk dat je nogal veel CO2 toe voegt...
En bij Panda’s is het gekend dat er nogal wat uitval is.

Ik denk dat je nogal veel CO2 toe voegt...
En bij Panda’s is het gekend dat er nogal wat uitval is.
Waarom te veel CO2? Hoeveel zou het dan moeten zijn? Bij kH van 8 en Ph van 7.3 is het 12mg/l volgens de tabellen. Zou het handig zijn om er nog wat meer bij te doen? Bijvoorbeeld deze uit de buurt bij mij?

https://link.marktplaats.nl/m1644477752

Als ik je foto's bekijk dan mis ik de baardharen bij de corydoras. Deze gebruiken ze om te scharrelen naar voedsel. Hebben ze niet meer dan gaan ze vaak dood aan verhongering. Het naar het oppervlakte zwemmen is normaal gedrag bij de corydoras. Dit doen ze in lucht te happen om dat vervolgens door de darmen te persen.

Bij de corydoras panda is het helaas zo dat daar vaak uitval bij is. Misschien heb je net de vissen gehad die niet sterk genoeg waren.

Hoi, waarom heb je de temperatuur op 26 graden staan? Heb je vissen die dit nodig hebben?

Sowieso is dat wel wat warm voor Corydoras panda. Voor de C. trilineatus is het ook vrij warm (max. 25).
Voor corydoras kijk ik graag op planetcatfish.com.

Ik lift hier even mee, van de 8 sterbai die ik 3 week geleden heb geïntroduceerd in de bak zijn er 3 van de 8 dood en vertoont nu weer 1 de symptomen.

Zelfde symptomen als de vissen van de TS.

Ik dacht dat er co2 onder de dunne kaamlaag aan het ophopen was en heb een skimmer aan gezet. Nu is het oppervlak schoon en hoop dat dit misschien effect heeft. Aangezien ze soms aan het oppervlak adem halen voor de darm persing.

Het enige wat ik heb aangepast is dat ik Hikari voer voor bodem bewoners heb geïntroduceerd..

Misschien kan ik ook weer wat leren van de tips die hier gegeven worden.

Waarom te veel CO2? Hoeveel zou het dan moeten zijn? Bij kH van 8 en Ph van 7.3 is het 12mg/l volgens de tabellen. Zou het handig zijn om er nog wat meer bij te doen? Bijvoorbeeld deze uit de buurt bij mij?

https://link.marktplaats.nl/m1644477752
Zo'n tabel mag je nooit als enige vorm van co2 meten gebruiken, het werkt namelijk niet goed als er andere zuren of basen in de bak zitten, oftewel het werkt nooit goed. Je moet dit toch echt via een dropchecker checken. Met een kh van 8 heb je best veel co2 nodig om de pH 0.7 te laten zakken dus een teveel aan co2 zou mij ook niet verbazen.

Ik heb 5 Cory panda's gehad en bij mij deden deze het ook slecht 2 hebben het gehaald. Ik heb verder 5 Aneus en deze zijn vanaf het begin helemaal prima gegaan. Ik zelf heb het gevoel dat ik vanuit de LFS geen sterke cory's heb mee gekregen, want ik heb echt alles gedaan om het in orde te krijgen. De uitval was bij mij ook vrij snel na de aankoop. Ik denk gewoon dat je er niet heel veel aan kan doen. Ik heb het idee dat sommige soorten misschien stress gevoeliger zijn dan men denkt, maar dit kan ook een illusie zijn natuurlijk.. @Daniel 82 @Haasie

Dank allen voor het meedenken!

Ik heb 2x L173 en op planetcatfish staat dat deze op 26-30 graden moeten, vandaar dat ik de temperatuur op 26 had gezet. Ik zie dat de trilineatus tot 26 graden kan volgens seriouslyfish.com. Dus eigenlijk zijn alleen de pandas het probleem? Wat is nu wijsheid?

Ik heb een dropchecker besteld, hopelijk komt ie vandaag binnen. Uit voorzorg de pH nu maar op 7.5 gezet. Ik had begrepen dat de dropchecker eigenlijk niet meer was dan een pH meter, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Verder zijn de roodkopzalmen erg aanwezig in de bak en terroriseren ze de boel lijkt het wel. Sinds we die erin hebben, hebben ze de bak overgenomen en zijn de andere vissen een stuk schuwer.

Opties:
1. Roodkopzalmen verkopen en later een schooltje kleine visjes er voor in de plaats nemen of 2x antenne baarsjes
2. Pandas en trilineatus weg doen en sterbai er voor in de plaats nemen, deze schijnen in hogere temperaturen goed te doen
3. Groepje trilineatus uitbreiden zodat ze een grotere groep hebben. Nu is het 3x trilineatus en 2x panda. Lijkt me te weinig
4. Temperatuur naar 25 graden
5. ?

Of een combinatie van hier boven.

Ik heb 5 Cory panda's gehad en bij mij deden deze het ook slecht 2 hebben het gehaald. Ik heb verder 5 Aneus en deze zijn vanaf het begin helemaal prima gegaan. Ik zelf heb het gevoel dat ik vanuit de LFS geen sterke cory's heb mee gekregen, want ik heb echt alles gedaan om het in orde te krijgen. De uitval was bij mij ook vrij snel na de aankoop. Ik denk gewoon dat je er niet heel veel aan kan doen. Ik heb het idee dat sommige soorten misschien stress gevoeliger zijn dan men denkt, maar dit kan ook een illusie zijn natuurlijk.. @Daniel 82 @Haasie
Ik had ook het idee dat bij de LFS de corydorassen niet allemaal even sterk zijn.

Zo'n tabel mag je nooit als enige vorm van co2 meten gebruiken, het werkt namelijk niet goed als er andere zuren of basen in de bak zitten, oftewel het werkt nooit goed. Je moet dit toch echt via een dropchecker checken. Met een kh van 8 heb je best veel co2 nodig om de pH 0.7 te laten zakken dus een teveel aan co2 zou mij ook niet verbazen.
Ik krijg de dropchecker binnen vandaag als het goed is en zal het gelijk checken.

Als ik je foto's bekijk dan mis ik de baardharen bij de corydoras. Deze gebruiken ze om te scharrelen naar voedsel. Hebben ze niet meer dan gaan ze vaak dood aan verhongering. Het naar het oppervlakte zwemmen is normaal gedrag bij de corydoras. Dit doen ze in lucht te happen om dat vervolgens door de darmen te persen.

Bij de corydoras panda is het helaas zo dat daar vaak uitval bij is. Misschien heb je net de vissen gehad die niet sterk genoeg waren.
Die snorharen was ook het eerste waar ik naar keek toen ik ze eruit haalde. Je ziet het niet op de foto, maar ze zitten er nog wel. Ik heb fijn zand in het aquarium en 2 lava stenen. Alleen die lava stenen zijn wat scherper maar ik zie verder geen dingen waardoor ze de snorharen zouden kunnen verliezen.

Dat verliezen kan ook al in de winkel of ervoor zijn gebeurd

Helaas deze week ook 2 corydoras trilineatus overleden. Wat me opvalt is dat de laatste die is overgebleven van de 5 ook geen snorharen heeft. Ik ben bang dat die het niet heel lang meer gaat redden. Nu weet ik eigenlijk niet meer of ze wel goede snorharen hadden toen ik ze heb gekocht. Dat is inmiddels een paar maanden geleden. Ik heb verder ook een kreeftje (Cambarellus Diminitus) in het aquarium, zou die ze hebben kunnen aangevallen en de snorharen hebben afgeknipt?

De sterbai corydorassen die ik in het aquarium boven heb en die op hetzelfde type zand zitten, hebben wel allemaal mooie snorharen.

Lijkt me sterk dat een dwergkreeft bij de bek van de corydoras kan komen, je zou dan eerder geknipte vinnen verwachten, dus denk niet dat je het daar moet zoeken

Lijkt me sterk dat een dwergkreeft bij de bek van de corydoras kan komen, je zou dan eerder geknipte vinnen verwachten, dus denk niet dat je het daar moet zoeken
Nee, de vinnen zijn niet geknipt oid. Ik weet gewoon niet waar ik het moet zoeken met deze beesten. De rest van de vissen gaan goed.

Nee, de vinnen zijn niet geknipt oid. Ik weet gewoon niet waar ik het moet zoeken met deze beesten. De rest van de vissen gaan goed.
Ja wat ik nog eventueel kan bedenken is dat je te weinig ververst en dan gaan fosfaten/nitraten.zouten/ontlasting en andere troep, ophopen op de bodem (vaak niet zichtbaar) en dan gaan bodemvissen als eerste er last van krijgen, je zou een tijdje wekelijks 40% kunnen verversen en dan vlak boven de bodem afhevelen.
Hoe gedragen je L-nummers zich? hangen ze veel aan het raam halverwege/bovenin?

Temperatuur verlagen naar 23/24, meeste l-nummers geen problemen mee.
Corydoras zonder baarddraden gaan hier niet gelijk aan dood ook al is het niet praktisch voor ze (niet goed kunnen grondelen).

Zou zelf eerst je bodem onderzoeken, zitten er toevallig donkere plekken in je bodem of komt er lucht uit wanneer je met een stokje erdoorheen gaat ? (bodemrot) of heb je helena slakken ?

Een luchtsteen erin voor extra beweging en zuurstof opname is ook nog een extra optie.

Ja wat ik nog eventueel kan bedenken is dat je te weinig ververst en dan gaan fosfaten/nitraten.zouten/ontlasting en andere troep, ophopen op de bodem (vaak niet zichtbaar) en dan gaan bodemvissen als eerste er last van krijgen, je zou een tijdje wekelijks 40% kunnen verversen en dan vlak boven de bodem afhevelen.
Hoe gedragen je L-nummers zich? hangen ze veel aan het raam halverwege/bovenin?
Ik ververs elke week ongeveer 30% van het water en dan gaat er vaak best wat troep van de bodem mee omdat ik dat vlak boven de bodem doe met zo'n gravel hevel. De nitriet en nitraat waardes zijn goed en de planten groeien als een dolle. De L-nummers zie ik bijna niet, helaas. Ze hangen nooit aan de ramen en al zeker niet bovenin. Vaak hangen ze onder het stuk hout bij of op een van de stenen in een donker hoekje.

In de bodem zitten wel sinds afgelopen maand wat donkere plekken. Ik roer die om en zuig het daarna af. Er komt geen lucht uit als je er doorheen gaat met een stokje. Is dit bodemrot? Ik heb in het aquarium boven wel wat luchtbelletjes in de bodem, dat zie je bij het raam duidelijk. Ik heb dit type aquarium zand gebruikt:
https://www.zoo-enzo.nl/aquarium/aq...A7kFQSbyXH1RAYG6CNrj1hApeur7FGhxoCLwkQAvD_BwE
Ik heb er ook Helena slakken inzitten (3x) zou dat een probleem kunnen zijn? Ik heb er net ook eentje in het aquarium boven gestopt omdat ik daar een slakkenplaag heb. Maar daar zitten de Sterbai's in die het heel goed doen. Als dat niet samen gaat, moet ik hem er zsm uithalen!

Bijlagen

• IMG_2192.jpg
    IMG_2192.jpg
    464.3 KB · Weergaven: 146
Ow kijk nu zeg je iets belangrijks: je hebt er helenaslakken inzitten. Met het risico dat mensen mij weer belachelijk gaan maken: je helena's pikken je corydorassen aan omdat ze die willen opeten (helena's pakken alles wat op de bodem leeft) alleen de corydoras sprint dan weg maar overleeft het aanpikken niet, dus helena's eruit en je probleem is opgelost

Ow kijk nu zeg je iets belangrijks: je hebt er helenaslakken inzitten. Met het risico dat mensen mij weer belachelijk gaan maken: je helena's pikken je corydorassen aan omdat ze die willen opeten (helena's pakken alles wat op de bodem leeft) alleen de corydoras sprint dan weg maar overleeft het aanpikken niet, dus helena's eruit en je probleem is opgelost
Same here! Ging hier ook mis met bodembewonets

Oh jee!!! Dat is flink balen zeg! Wat nu? die Helena's moeten er dus gelijk uit. Arme beesten. De man van wie ik ze heb gekocht had ze ook bij corydorassen zitten (nou had hij er nog maar eentje....)

Die laatste trilineatus in het aquarium beneden lag er ook een beetje lamlendig bij. Ik heb hem gemakkelijk kunnen vangen en hij zwemt nu in het aquarium boven bij de sterbai's. De Helenaslakken ben ik nu aan het vangen. Normaal zie je ze gemakkelijk, maar nu.... Iemand in de buurt van Leiden die interesse heeft in gratis af te halen Helena slakken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan