Corydorassen happen lucht


Bettaxster

Active member
Lid geworden
23 december 2019
Berichten
32
Leeftijd
24
Ik heb net een groepje corydorassen en ik had er al 1 heb er nu 6 maar 5 blijven lucht happen en gaan niet echt meer op de bodem iemand die weet wat dit betekend zijn ze aan het wennen of is er te weinig zuurstof
 
Hoelang draait de bak en weet je de waterwaarden. Soms moeten ze even wennen maar blijven luchthappen lijkt me geen goed teken.
 
Is er wat met je waterwaardes aan de hand? Enkele dagen geleden had je ook al een topic met een raar zwemmende maanvis.
Dus ik denk dat er ergens iets niet goed is in je bak.
 
Ik weet niet of je het water kan testen maar zou je anders de waterwaarden willen posten.
 
Ik zou beginnen met er een tijdelijk extra borrelsteentje in doen en 1/3e van het water verversen (en dan wellicht 1-2oC lager maar dan geleidelijk en als dat geen probleem is voor andere vissen).
 
Ik weet meer van zoutwater dan van zoetwater vissen maar is het voor coridoras niet normaal dat ze zo nu en dan naar lucht happen???
Zover ik me kan herinneren van mijn zoetwater aquarium in het verleden ademen coridoras soorten deels dmv lucht die ze ophappen aan het oppervlak. Dit heeft ook een speciale naam maar die kan ik even niet bedenken.
 
Ja dat darmademhaling dat klopt en dat zag ik hier ook af en toe wel maar dat is denk ik iets anders dan continu luchthappen en niet meer op de bodem zitten. Dan is er denk ik wel iets niet in de haak.
 
Corydoras kan nogal gek doen als ze net in een bak zitten.

Ook kan een Corydoras bij stres (bijvoorbeeld tijdens het transport) gif gaan afscheiden en het is dus belangrijk om het transportwater niet in je aquarium te laten komen bij het plaatsen van de vis. Dit is overigens altijd goed om te voorkomen bij elke vis, je weet niet wat voor bacteriën of parasieten in dit water zitten.

Je kunt voor de zekerheid een flinke hoeveelheid water verversen maar ik zie dit vreemde gedrag wel vaker bij net geplaatste Corydoras en zou binnen 1 a 2 dagen over moeten gaan.
 
Ze zijn er al mee gestopt 1 doet het nog maar mijn waterwaardes test ik nu met een strip ik ga betere testen kopen bedankt! De maanvis was al best oud alleen nog heel klein en had dus blijkbaar een groeiachterstand.
 

Terug
Bovenaan