CPO komt niet door de vervelling


Gummiebeer

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2014
Berichten
365
Locatie
Enschede
De CPO man komt er niet door helaas. Ligt nu alweer een uur of 8 op de bodem en komt niet van de vervelling af ter hoogte van de kop. Als laatste redmiddel heb ik geprobeerd om hem mee te helpen mbv een pincet maar er zit nog een stuk vast waar hij niet uitkomt.
Betekend dit nu het einde van de CPO? Zou wel zuur zijn, vrouwtje is 3 dagen geleden het hoekje om gegaan.

Overigens zijn er bij de garnalen geen problemen gezien de overvloed aan velletjes.
 
De vervelling


Kreeftjes hebben net zoals garnalen een exoskelet. Als de kreeft groeit, verveld hij meerdere keren. Vaak is het behoorlijk schrikken als je zo'n vervelling ziet liggen en in het begin wordt ook vaak gedacht dat de kreeft dood is. Je kan de vervelling herkennen aan dat hij doorzichtig en wit/bruin/oranje( hangt van het soort kreeft af) van kleur is. Je kan de vervelling ook herkennen aan de opening achter de kop. Als een kreeft aan het vervellen is, zit hij eerst een hele tijd stil en dan springen ze uit hun jasje. Het wil nog wel eens gebeuren dat een kreeft de vervelling niet overleeft. Wat belangrijk voor de vervelling is:

goede voeding(niet teveel dierlijke eiwitten)


goede beluchting van het water.
 
Kreeften houden - Garnalenkamer


Als je bijvoorbeeld de CPO vergelijkt met de shufeldtii, dan is de CPO veel
agressiever. ... Je kan schuilmogelijkheden maken door bijvoorbeeld hout,
stenen of planten in het aquarium ... Het wil nog wel eens gebeuren dat een
kreeft de vervelling niet overleeft. ... Ze doet dit, zodat er genoeg zuurstof tussen
de eitjes komt.
garnalenkamer.webs.com/kreeftenhouden.htm
 
Ik weet het Bertus. Als ik een aantoonbare reden kan aanwijzen weet ik waar de fout ligt. Voeding is goed, veel afwisseling met daarbij diepvries groenvoer voor garnalen en kreeften. Waterwaardes zijn ook goed. Beluchting wordt het niet want dan jaag ik de co2 eruit.

Ik baal effe.. je ziet zo'n diertje alle moeite doen maar het lukt niet. Ik kan wel gaan lopen trekken aan het beestje maar dan denk ik dat ik meer kwaad dan goed doe.

Grappig, je copy paste wat ik al gelezen had. ;)
Maar nergens zie ik informatie over het eventueel helpen om door de vervelling te komen, enkel wat info vooraf betreft voeding.
 
Beluchting wordt het niet want dan jaag ik de co2 eruit.????
Wat is er nu vervangbaar.
De CPO of de co2.
 
ik zou voorzichtig het velletje scheuren en hem er dan zelf uit laten lopen.
 
Sterker nog, ik heb niet eens een beluchtingspomp. Zou ook niet weten waar ik die rond dit tijdstip nog moet halen.
 
algeneter12 zei:
ik zou voorzichtig het velletje scheuren en hem er dan zelf uit laten lopen.

Ben ik al mee bezig geweest. Grootste gedeelte is eraf enkel nog rond de kop en daar komt ie niet van af

Edit: Als die het morgen niet haalt is het ook gelijk exit met het kreeften avontuur. Na de sterfte van de galaxy's (5 van de 20 over) en nu 2 kreeften binnen korte tijd dood ben ik er wel effe klaar mee. :zwaai:
 
Gummiebeer zei:
Sterker nog, ik heb niet eens een beluchtingspomp. Zou ook niet weten waar ik die rond dit tijdstip nog moet halen.

Zou je al uit voorzorg moeten hebben.

Met e stroomstoring vanmorgen,zwommen alle malwi,s boven,luchthappen.

11 uur weer stroom,en ook weer zuurstof.

Heb ook op de uitstroom zo,n plastic ding,met luchtslang aansluiting.
Zuigt vanzelf lucht aan.

Met half uur,alles weer normaal.
 
De CPO strompeld nog rond..mist 1 schaar en 2 poten. Het merendeel van de verschaling is die kwijt maar het zit nog wel om zijn kop. Zo maar een waterwissel doen en hopen dat het helpt.
 
Gummiebeer zei:
Edit: Als die het morgen niet haalt is het ook gelijk exit met het kreeften avontuur. Na de sterfte van de galaxy's (5 van de 20 over) en nu 2 kreeften binnen korte tijd dood ben ik er wel effe klaar mee. :zwaai:

Balen allemaal,klinkt zo toch wel dat er iets aan de hand is in je bak.
Je geeft aan dat de waterwaarden goed zijn maar wat zijn die precies en welke garnalen heb je?
 
Seabait zei:
Gummiebeer zei:
Edit: Als die het morgen niet haalt is het ook gelijk exit met het kreeften avontuur. Na de sterfte van de galaxy's (5 van de 20 over) en nu 2 kreeften binnen korte tijd dood ben ik er wel effe klaar mee. :zwaai:

Balen allemaal,klinkt zo toch wel dat er iets aan de hand is in je bak.
Je geeft aan dat de waterwaarden goed zijn maar wat zijn die precies en welke garnalen heb je?

PH= 6,5
KH= 6
No2= 0
N03= 5
Fe= 0,2

Getest met JBL druppels. Enkel geen GH waarde. Wel getest met een sera druppeltest maar die geeft 21 aan..absurd en kan niet(PH verlagende soil met JBL Manado, geen kalkhoudend steen). Als proef op de som ook leidingwater gemeten met dezelfde sera druppels. Kom ik ook uit op 21 terwijl ik weet dat er 9 uit de kraan komt. :S Flesje ook maar weg gemikt in de ton. :zwaai:

De garnalen zijn vuurtjes die wel goed verschalen en flink aanjongt. Daarbij ook flink wat jongbroed van de chinese danio's.
De massale sterfte onder de galaxy's was te wijten aan slechte kwaliteit van de groothandel, zelfs nu sneuvelen de gezonde volwassen galaxy's zonder enige aantoonbare reden.

Edit: De CPO strompeld nog steeds rond, heb alleen het idee dat hij niks eet.
 
Vrees dat hij het ook niet gaat overleven.
Het wel een wee van garnalen is vaak een goed indicatie van de omstandigheden in de bak maar vuurgarnalen zijn de taaiste soort dus is ook weer niet alles mee te zeggen.
Gebruik je plantenvoeding?
 
geef je ook plantenvoeding in je bakje??
Ik weet uit ervaring dat ze daar soms verrekt slecht tegen kunnen die cpo s.
 
Wekelijks Profito 10ml. Ben wel aan het overstappen op Festal, maar eerst moet de profito op.
Vuurtjes zijn idd taai, maar toch zouden zij dan ook moeite moeten hebben lijkt mij..en als de vissen zich ook niet lekker voelen zullen ze ook niet paren. Dus ik zit echt effe met vraagtekens.
 
Ik lees in je fotoalbum dat je een voedingsbodem hebt. Nu gebruik ik dat niet en ik weet niet inhoeverre die stoffen uit de bodem ook in je water terecht komen??
Als dat zo is dan zou dat de oorzaak kunnen zijn dat cpo s sterven. Die kunnen niet tegen plantenvoeding enzo, tenzij je minimale hoeveelheden gebruikt.
 
jessicapilon zei:
geef je ook plantenvoeding in je bakje??
Ik weet uit ervaring dat ze daar soms verrekt slecht tegen kunnen die cpo s.

Dat zou dus een oorzaak kunnen zijn.. Ik kan de cpo nog wel apart zetten in een bakje zonder voeding, maar of het helpt?
 
jessicapilon zei:
Ik lees in je fotoalbum dat je een voedingsbodem hebt. Nu gebruik ik dat niet en ik weet niet inhoeverre die stoffen uit de bodem ook in je water terecht komen??
Als dat zo is dan zou dat de oorzaak kunnen zijn dat cpo s sterven. Die kunnen niet tegen plantenvoeding enzo, tenzij je minimale hoeveelheden gebruikt.

De bodem bestaat uit Pro-soil en Manado, veel gebruikt bij aquascaping en garnalenbakjes. Zou vreemd zijn als een kreeft hier niet tegen kan?
 
Ja dat kan de reden zijn. Ik had ook sterfte onder de cpo totdat ik stopte met de plantenvoeding.
Nu heb ik geinformeerd bij een aantal "kenners" van de cpo en die geven ook aan beter is het niet te gebruiken en anders de helft van de aanbevolen dosering en dat dan nog in 2x verdeeld over de week te geven.
Maar goed het is een optie dat dit de oorzaak kan zijn dat de vrouw ook is overleden. Zeker weet je het nooit natuurlijk.

Het zou dus aan de sporen kunnen liggen. Ook weet ik niet of de voedingsbodem extra stoffen afgeeft aan het water.
 
Ja ok maar dat heeft er wel tot voor kort ingezeten las ik toch??
Een soil bodem moet geen probleem zijn nee.
 
Gummiebeer zei:
Wekelijks Profito 10ml. Ben wel aan het overstappen op Festal, maar eerst moet de profito op.
Vuurtjes zijn idd taai, maar toch zouden zij dan ook moeite moeten hebben lijkt mij..en als de vissen zich ook niet lekker voelen zullen ze ook niet paren. Dus ik zit echt effe met vraagtekens.

Wat parende vissen betreft is ook een misvatting,ga er niet vanuit dat het in jouw bak zo is maar sommige vissen hebben juist de drang om voor nageslacht te zorgen als de waterwaarden slecht zijn op dat moment dus hoeft ook niks te zeggen.

Ik denk zelf ook dat de plantenvoeding en misschien de eventuele stoffen uit de voedingsbodem een rol spelen.
 
Ja, zit er nu net 2 weken in ter vervanging van zand. Wel geheel toevallig in de tijd dat het vrouwtje dood ging en nu dus een cpo die niet door de verschaling komt.. toch is de bodem niet meer dan een soort geperst klei betreft de Manado.
 
Ja ik weet dus niet of een voedingsbodem ook stoffen aan het water afgeeft. Misschien weet een ander dat wel.

Edit: de huidige bodem kan niet de oorzaak zijn lijkt mij hoor
 
Enkel de vloeibare plantenvoeding kan het ook zijn idd,cpo's zijn daar naar mijn weten idd best gevoelig voor.
 
Ondertussen een GH test opgehaald van JBL.

Gaf de Sera GH test 21GH aan, nu geeft de JBL GH test 10 en dat lijkt er meer op.

Dus:
PH= 6,5
KH= 6
GH= 10
No2= 0
No3= 5
Fe= 0,2

Volgens de tabel is het Co2 gehalte 56, dus veelste hoog! En dat enkel dmv bio co2 wat via een bruissteentje erin komt..daar ga ik dus nu mee stoppen. Aan de andere kant is het ook zo dat ik de PH enkel in stappen van 0,5 kan meten, dus het kan ook zomaar PH6,8 zijn, en dan zit ik redelijk safe.
Ik verdenk in eerste instantie dus dat het Co2 gehalte de meest logische verklaring is en, zoals Bertus al aanhaalde, zuurstof tekort tijdens verschaling.
 
Zou het best eens kunnen zijn idd.
 
Inmiddels heb ik de CPO een handje geholpen naar de eeuwige kreeftenvelden, dit leek mij de meest humane manier ipv zo'n beestje zien te lijden.. jammer maar helaas.
 

Terug
Bovenaan