Wat is er nieuw

CPO Kreeftje dood na vervelling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Petra WM
  • Startdatum Startdatum
P

Petra WM

Guest
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wij hebben sinds een maand of 3 2 CPO kreeftjes in onze Juwel Rekord 600.
De grootste heeft zich verveld. Twee dagen later ligt ie op kop in de bak. Geen beweging in te krijgen. Het lijfje waar de poten aan vast zitten voelt ook zacht aan. Dat zou toch hard moeten zijn of niet?
Gebeurt het vaker dat CPO's na een vervelling toch dood gaan?

Hij was daarvoor vrij levendig. Veel zwemmen naar de drijfplantjes met zijn staart. Die kreeftjes zijn nog snel ook! Veel rondlopen.

Ons water is vrij hard, zo rond de 16 GH, ph 7,5.
Ze eten algen tabletten. En vast nog wel meer wat ze in de bak tegenkomen.

De medebewoners: nog 1 cpo kreeftje, kleiner; 2 volwassen koraalrode platy's en 6 hele kleintjes, 2 ancistrussen, 1 Panaque maccus, 5 corydora panda, 2 sprintslakken.

bRkZfbpfOKxlUfhZ0AlMgMoQrmW2qrK7.jpeg

bRkZfbpfOKxlUfhZ0AlMgMoQrmW2qrK7.jpeg

Blijft altijd lastig zulke gevallen.
Gebruik je vloeibare plantenvoeding?

is niet zeldzaam dat ze na een vervelling sterven.

Ik was er al bang voor dat dit geen uitzondering was. Jammer, want ze zijn zo geinig in de bak.

We hebben wel een poosje Easy Carbo gebruikt, maar ik heb het al een paar weken niet meer in de bak gedaan.
De planten groeien wel aardig. (moet ook niet te gek worden)
Ik lees vaker dat dit eigenlijk niet zo fijn is voor verschillende aquarium bewoners.

Tja ik heb ze ook gehad en heb eigenlijk net ze ook weer weggedaan. Ik heb ze zo n 2 jaar gehad en ik merkte wel dat ze heel slecht tegen plantenvoeding en carbo kunnen.
Er is me toen geadviseerd om de dosis maximaal 50% te doen want anders kunnen ze het loodje leggen.
Of dat nu ook de oorzaak is weet je natuurlijk niet zeker maar er bestaat wel een kans dat dit zo is.
Hopelijk gaat het goed met de andere cpo en blijft dit ook zo. je ph was prima verder hoor. Ik had ze ook op leidingwater met een ph van 7.8.

De andere cpo loopt nog rond.
Ik zou er graag weer 1 of 2 bij kopen maar als die andere ook dood gaat weet ik het nog niet zo zeker.
De Carbo laat ik maar even voor wat het is. Had het ook al een poosje niet gebruikt in de bak waar de cpo's in zitten (Rekord 600).

Tja wellicht is het gewoon een samenloop van omstandigheden en heeft het er niks mee te maken. Dat kan natuurlijk ook.
Maar ze zijn wel erg leuk maar ik heb ook de ervaring dat je moet oppassen met bepaalde toevoegingen.
Nou ja bij garnalen is dat eigenlijk net zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan