Wat is er nieuw

CPO solitair in CPO

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bor
  • Startdatum Startdatum
B

Bor

Guest
Hoe wordt er gedacht over 1 CPO in een Qubie 25 aquarium ( +/- 27 liter)?

Ik wil een dicht beplant aquarium inrichten, dit staat sowieso alvast, maar nu ben ik aan het ori�nteren naar de bewoner(s).

Dus:

- Leeft de CPO in het wild solitair of in een groep/harem?
- Is 30 bij 30 bodemoppervlak en veel planten om in te klimmen, groot genoeg voor 1 CPO?

Kleine slakken zullen er toch wel inkomen, maar ik las dat de CPO deze ziet als snack.

Planten worden:

Rotala rotundifolia, Echinodorus Magdalenensis, Anabias nana, Ranunculus inundatus en er komt een garnalenflat in. Steen heb ik ook nog liggen en dan is het denk ik al aardig vol 🙂.

Er zijn voldoende mensen die 1 cpo houden hoor. Of de cpo dit echt als prettig ervaart weet ik niet maar het kan dus wel.
Qua oppervlak zou het denk ik net kunnen als je 1 cpo houdt.
Vaak heeft men ze ook wel in een 60x30 bak als koppel.
Zo heb ik ze ook gehouden.

Dankjewel, voor je reactie.

Ze kunnen inderdaad niet zeggen wat ze als prettig ervaren 🙂.
Ik heb even je fotoalbum bekeken, jou CPO bak was ook aardig groen van de planten.

27 liter is wel erg minimaal, gezien het feit dat als minimum 30 liter aangehouden wordt. Over het solitaire durf ik niets te stellen, maar op gevoel zeg ik dat een koppeltje beter is. Nogmaals: dat weet ik niet zeker.

Waarom wil je trouwens (misschien) een CPO?

Ja zoals Hommines al zegt is het wel aan de krappe kant. Maar ik denk niet dat de cpo dat zal narekenen hoor 😉.
Je hebt overigens ook leuke dwergkreeftjes die maar 2,5 cm worden nog.

Dat is precies waarom ik wil weten waarom een CPO. Als je per se een kreeftje wilt kun je ook voor bijvoorbeeld de minidwergkreeft (Cambarellus diminutus) gaan.

garnalen kan natuurlijk ook! kan je er een stuk meer van houden in zon bakkie

Nouja de verhalen over CPO's die garnalen doormidden knippen of ontdoen van hun pootjes vallen bij mij niet in de categorie leuk...

~ Ivo

Tja, ik ben dan ook een sadist... 😀

Nee, ik bedoelde eigenlijk de combinatie met kleine dwergkreeftjes. Die worden niet groter dan een volgroeide garnaal. Ze vallen alleen garnalen aan als ze te weinig voer krijgen. En dan nog vraag ik me af of ze daar niet te bang voor zijn...

Ik durf niet te zeggen hoe die combinatie zal uitpakken.
Ik heb zelf dikwijs de cpo hier zien springen richting een Gup die langskwam zwemmen.
Dat deed de cpo dan vanaf een wat hoger stuk kienhout en ik heb dus een keer een Gup zonder staart gehad.
Maar hier hoor je ook diverse meningen over. Ligt een beetje aan het karakter van je kreeft denk ik.

homines zei:
Dat is precies waarom ik wil weten waarom een CPO. Als je per se een kreeftje wilt kun je ook voor bijvoorbeeld de minidwergkreeft (Cambarellus diminutus) gaan.

Ik ben aan het ori�nteren, ik las dat een CPO de planten met rust laat, niet graaft in de bodem en klein blijft (max 5 cm).

Ik ga even googlen op de minidwergkreeft die jij noemt, CPO staat nog met potlood geschreven.

Als iemand nog andere alternatieven heeft, laat het gerust weten.

grimoire zei:
garnalen kan natuurlijk ook! kan je er een stuk meer van houden in zon bakkie

Als het garnalen worden, dan het liefst een soort die niet al te snel kweekt en die niet te moeilijk te houden zijn qua waterwaarde.

Iemand een suggestie?

jessicapilon zei:
Tja de makkelijke zijn bv de vuurtjes en de citroenen.
Maar die kweken wel snel.

Het is ook altijd wat he 🙂.

Dit vind ik wel leuk aan de aquariumhobby uitzoekwerk en zo leer ik steeds een beetje meer.

Ik heb vanavond weer wat te doen.

Cambarellus diminutus is zo lezen beter geschikt voor mijn aquarium dan een CPO, vanwege het verschil in lengte van de 2 kreeften.
Ik heb een site gevonden en daar stond minimaal 15 en op de ander minimaal 20 liter, met mijn 27 liter zit ik daar al boven.

In het complete handboek aquarium houden staat dat kreeften solitair houden mogelijk is. Of zou een koppeltje Cambarellus diminutus mogelijk zijn in 27 liter?

Dankjullie wel voor de tip Homines en John.

Klopt john, die worden inderdaad niet groter dan 2,5 a 3 cm heb ik net gelezen op verschillende site's. En ze laten de planten ook met rust en ze graven niet 🙂.

De Cambarellus diminutus is gewoon een CPO, maar dan net een maatje kleiner.

CPO = Cambarellus patzcuarense orange, dus inderdaad ook een Cambarellus soort. De C. diminutus kun je wel in een koppeltje houden in dat aquarium. Dat heb ik ook in een 27 liter.

🙂 Maar wel een Cambarellus.

Koppeltjes zijn redelijk in de buurt te verkrijgen, dus dat zit ook al mee.

CD met pen geschreven (met typex nabij).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan