Wat is er nieuw

Cr & Cb

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaj
  • Startdatum Startdatum
A

aquaj

Guest
Hallo,

Ik wil cr en cb gaan houden in mijn aquarium
Het is een rio 300 met als filter eheim proff 2. En de standaard binnenfilter. Die wil ik er uitgaan halen of raden jullie mij dat af?
Er zitten nog een aantal corrydorassen in en roodneuszalmpjes.

Voor de bodem lees ik veel over akadama dus dat wilik er in gaan doen weten jullie misschien hoeveel liter ik nodig ben voor mijn aquarium?

En hebben jullie nog andere tips dan hoor ik dat graag alvast bedankt

Ik zou hem eruit halen, aan 30-40 liter akadama heb je genoeg. Ik verkoop akadama bij interesse kun je een PB sturen of via Marktplaats zoeken. (Ik woon in Groesbeek) ik heb de scherpste prijs.

Heb je een pb gestuurd.

Weet iemand of het zin heeft om 2mandjes van de eheim te vullen met akadama ipv de bodem er zit dan wel niet zo veel in maar er stroomt wel veel water door. En dan om x maanden vervangen?

Ik heb nog een vraagje,
Turf brengt ook de waarden naar beneden waarom gebruikt niemand dat bij de garnalen ipv akadama?
Hier zou vast wel een reden voor zijn daarom vraag ik het ook aan jullie.

De ph verlagen is niet altijd noodzakelijk bij deze garnalen,er zijn kwekers die ze gewoon op kraanwater kweken wat natuurlijk een hoop gedoe onnodig maakt.
Weet je de ph van het kraanwater bij jullie?

Ik weet de ph waarde bij ons niet test setje word deze week besteld.
En wat is verstandig om te doen dan want ik weet nog niet waar ik ze ga halen en wil het aquarium zeker 1a2 maand laten indraaien met de goede bodem enzo, zodat de waterwaarden goed stabiel zijn als de garnalen komen.

En ik las ook iets over mineralen toevoegen kunnen jullie mij daar meer over vertellen?

Regelmatig is het zo dat ph verlagende bodems de waarden meer laten zaken dan ideaal is eigenlijk.
Met name de gh en die is oa heel belangrijk in het vervellingsverhaal van de garnalen,dus al deze te laag is moet je die aanvullen met mineralen.
Met akadama is het zo goed als zeker dat je met mineralen moet gaan werken,is allemaal niet onmogelijk maar als beginner is het geen makkie iig.

I

Nouja beginner heb ondertussen al wel 5 jaar aquarium's.
Heb eerder crystal red en black gehad in een 20 liter bakje op ph verlagende boden (geen akadama) maar die zijn dood gegaan omdat ik 5 kalk afgevende stenen er in had. Wat ik toen niet wist en in mn oude 60 cm al wel zeker 4 jaar terug heb ik altijd vuurgarnalen gehad daar had ik ook die zelfde stenen in maar de vuurgarnalen gingen niet dood behalve de jongen.

Maar omdat ik dus niet weet waar ik de garnalen ga halen, wat is dat wijsheid. Een andere ph verlagende bodem is geen optie want die zijn ze duur voor 20 liter bakje of 60 cm gaat het nog eenkeer maar voor 120 cm word het toch iets te duur voor een 15 jarige.

En omdat je zegt dat de waarden door akadama te veel omlaag gaat is het dan miss een optie om dunnere laag te doen, want ik neem niet veel planten meet mos en riccia. En de mineralen kun je toch ook geven in voer vorm ipv die stenen die je kunt kopen die ik nogal lelijk vind en duuuuur. Ik geef namelijk liever meer geld uit aan mooie garnalen dan aan een lelijke steen.

En ik zat ook te denken voor alleen garnalen is het niet nodig om 2 filters te hebben volgens mij?

Bedoelde een beginner met garnalen houden 😉 (vuur)garnalen die doodgaan vanwege kalkhoudende stenen is nieuw voor me maar is een ander verhaal.

Als het allemaal niet veel mag kosten zijn garnalen die het gewoon op kraanwater doen juist ideaal lijkt me maar zijn misschien net ff wat lastiger te vinden.

Is idd niet nodig om twee filters te hebben maar wel handig en liefst een filter wat geschikt is voor garnalen,zou zonde zijn als je nakweek in het filter verdwijnt.

De vuurgarnalen gingen zelf er niet van dood maar de jongen

En qua geld moet ik gewoon keuzes maken kunt kunt dus kiezen voor die zakjes van 1 liter ph verlagende bodem inzit voor 8 euro of een grote zak akadama voor 18 euro lijkt mij de keuze niet zo moeilijk snap je wat ik bedoel?

Jonge vuurgarnalen zijn toch ook garnalen? jonge garnalen vervellen in het begin zo goed als elke dag en dus is de kans groot dat het daar aan heeft gelegen als je geen andere dieren bij ze had zitten bv.

Ik snap je punt over kosten maar snap je mijm punt ook over garnalen die gekweekt zijn op gewoon kraanwater zonder ph verlagende middelen?

Ja ik snap jou punt maar als ik bijv garnalen bestel bij aqariumwereld.nl hoe weet ik dan waar ze daar opzitten.
En erna woont ook dicht bij mij in de buurt (ik weet niet of zij garnalen verkoopt) dus ik weet nog niet waar ik ze ga halen en ik heb zelf geen auto en mn ouders gaan niet met me mee het hele land doorrijden voor garnalen die gekweekt zijn op kraanwater en gewone grind bodem

De vraag is eerder of je de garnalen �berhaupt wel krijgt via aquariumwereld 😉

Erna verkoopt regelmatig garnalen dus zou eens contact met haar opnemen want die kan ook precies zeggen wat je het beste kan doen wat inrichting betreft,ze heeft misschien zelfs wel bodembedekking voor een mooi prijsje bv.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan