Wat is er nieuw

CR garnalen kweken niet meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter Snelkookpan
  • Startdatum Startdatum
S

Snelkookpan

Guest
Al enkele jaren houd ik CR garnalen en het kweken verliep altijd voorspoedig. Sinds enkele maanden kweken ze echter niet meer. Dit had ik voorheen wel vaker, maar altijd wanneer ik de bodem verving kweekten ze wel weer (ik houd ze op een ph verlagende bodem). Echter helpt dit nu ineens niet meer. De garnalen vervellen ook niet meer. Weet iemand waar het aan kan liggen?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik verhuisd ben en het water waar ik nu woon waarschijnlijk iets minder hard is dan waar ik eerst woonde. Weet iemand wat ik er aan kan doen en wat het probleem zou kunnen zijn?

Ik zit me net te bedenken dat het water eigenlijk het probleem niet kan zijn. In een ander aquarium van ons, waar CR's in zitten samen met corydoras en bijlzalmen, kweken ze nog wel gewoon. Dit is natuurlijk gewoon hetzelfde water.

Zit daar ook een ph verlagende bodem in dan?
Heb je de waterwaarden van de bakken?

warmte? de locatie van de bak? lichtinval?
of toch iets met de waterwaardes... Meten is weten zeggen ze wel eens!

Ik volg je topic even, ben zelf ook aan het kweken met CR en CB

Soms hebben ze gewoon een periode dat ze niet of nauwelijks kweken.
Ik heb dat zelf ook gehad. Eventuele veranderingen in water zouden ook de oorzaak kunnen zijn,maar als die erg gering zijn dan zal dat wel meevallen denk ik.

Zit er veel verschil in de hardheid dan??

Ja, waar ik eerst woonde was het water veel harder.

In de bak waarin ze wel kweken zit idd ook een ph verlagende bodem.

Ik zal morgen van de bakken de waterlanders meten en laat het resultaat even weten.

Waterwaardes:

Garnalen aquarium 1 waarin niet meer gekweekt wordt:

No3 25
No2 0
GH 8
Kh 3
Ph <6.4

Garnalen aquarium 2 waar ook niet meer gekweekt wordt maar waar nu toch 1 zwangere dame in zit ineens (hoorde van mijn vriend dat hij sinds kort ook bodemtabletten voor corydoras in deze bak gooit, dus misschien heeft het daar mee te maken dat de garnalen wellicht weer beginnen te kweken?

No3 0
No2 0
GH 8
Kh 3
Ph <6.4

Aquarium 3 waarin bijlzalmen, glowlight danios, corydoras en CR garnalen zitten en wel gekweekt wordt.

No3 15/20
No2 0
GH 8
Kh 3
Ph 6.8

Ik vermoed dat het dus wel eens met voeding te maken kan hebben. Ik geef altijd compleet garnalen voer van Dennerle custa gran. In het verleden, toen mijn garnalen nog altijd goed kweekten, voerde ik Hikari.
Volgens mij staat Dennerle bekend als een goed merk, dus op zich zou het vreemd zijn dat dit niet voldoende zou zijn toch?
Verder hebben we dus overal ph verlagende bodems in (bij aquarium 3 is dat al wel weer langer geleden). En in de garnalen aquariums 1 en 2 hebben we ook nog kienhout en van die speciale bladeren die het water ook zuurder maken.

Temperatuur kan er ook een grote invloed op hebben.. lees vrij regelmatig dat ze zich sneller voortplanten bij de wat koelere temperaturen 20/22
Als ik denk aan 'compleet voeding' voor garnalen van Dennerle, dan denk ik eerder aan "Dennerle Shrimp King Complete" aangezien dat puur voor garnalen is en niet (zoals Crusta Gran) ook voor kreeftjes, die misschien toch iets andere voedingsstof-behoeften hebben..

De waarden in alle 3 bakken liggen toch vrij dicht bij elkaar zie ik.
Wellicht dat het per soort garnaal ook nog verschilt. De ene garnaal kan meer hebben dan de andere soort.
Ik weet wel dat wanneer ze op geheel andere waarden komen te zitten dan waarin ze zijn gekweekt dat je problemen kan krijgen met vervellen en de voortplanting.
En soms lees je wel vaker dat ze een bepaalde periode niet zich voortplanten. Misschien dat je wat geduld moet hebben en ze straks wel weer jongen gaan krijgen.

Ik heb gister voor het eerst een corydoras bodemtabletten erin gegooid en wat zagen we zojuist, er is voor het eerst weer een garnaal verveld! Eens kijken of er meerdere volgen (heb echt al lange tijd geen vervellingen meer gezien in de bak). Zo ja, dan weet ik dat het dus echt aan de voeding ligt. Dat zou fijn zijn, want dan kan ik heb probleem dus gewoon oplossen door completer te gaan voeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan