Wat is er nieuw

creatieve idee voor plaatsen van plantjes gevraagd

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Ik ben bezig met de inrichting van mijn 260 liter sluierstaart aquarium. Heb de bak vol liggen met plantjes. Waterpest, javeavaren en cambodia (weet de namen niet precies te spellen)is aan het indraaien.

Me sluiers zitten zolang in een 65 liter aquarium maar zij hebben er veel schik in om telkens de plantjes uit de bodem te trekken. Nu is dat in dat kleine aquarium niet zon ramp, zet je er zo weer in maar in die grote wordt dat wel een aardig klusje om dat iedere dag weer in de bodem te moeten steken.

Ik heb een heel dun zandlaagje op de bodem. Ik zat te denken kan ik die plantjes met een visdraadje als bosje bij elkaar doen en dan in een glaasje ofzo op de bodem en dan een laagje zand eroverheen laten stromen. Of wellicht heeft iemand een beter idee wat makkelijk is voor het onderhoud.

Krijg nog houtwortels binnen daar zal ik de javeavaren op binden.

Tips zijn zeer welkom

Michelle

Ik zou zandhoopjes maken zodat je toch hier en daar voldoende bodem hebt om plantjes te stekken. De waterpest kan je laten ronddrijven, de Cabomba wordt metter tijd helemaal kaalgevreten, de javavaren laten ze met rust en als ik jou was zou ik er nog wat Vallisneria bij doen, dat is een snelgroeier, nitraatvreter en zuurstofplant zoals waterpest en cabomba met dat verschil dat de goudvissen deze met rust laten.

Met die houtwortels zou ik opletten als je telescoopoog sluiters gaat houden. Ze zien namelijk slecht en kunnen zich hier aan kwetsen...

Zal wat Vallisneria gaan halen.

Op zich vind ik het niet zo erg dat ze wat plantjes opeten. Gun ze wel een groen snackje, maar ze trekken gewoon de hele stelen uit de grond en het maakt ze niet uit welke plant het is, ook de javeavaren komt met wortel en al naar boven.

Er zit nu heel fijn grind op de bodem en om de plantjes keitjes, maar dit helpt niet veel. Denk ook niet dat ze het doen om te eten maar ze grondelen graag op de punten waar ik plantjes heb staan en wroeten alles gewoon los vandaar ik iets probeer te bedenken om dit enigszins in de hand te houden.

Ik heb ronde stukken wortelhout besteld zonder scherpe takjes.

Michelle

Javavaren kan niet in de grond staan, dan rotten de wortels weg.
Hij moet op een steen of stuk hout staan.
Gymnocoronis spilanthoides is ook een aanrader! Wortelt erg snel.
Misschien trekken ze nu planten uit de grof vanwege de kleine omgeving.
In het nieuwe aquarium stopt dat denk ik wel 🙂

ILoveAnimals zei:
Javavaren kan niet in de grond staan, dan rotten de wortels weg.
Hij moet op een steen of stuk hout staan.
Gymnocoronis spilanthoides is ook een aanrader! Wortelt erg snel.
Misschien trekken ze nu planten uit de grof vanwege de kleine omgeving.
In het nieuwe aquarium stopt dat denk ik wel 🙂

Javavaren kan je wel in de grond zetten, wel te verstaan dat de wortelstok bovengronds moet blijven(met Anubias hetzelfde)dus enkel de fijne wortels in de grond steken.
Wat je ook kan doen is de plant(wortelstok)gewoon op de bodem leggen, op de wortelstok een stuk steen of hout plaatsen en na enkele maanden zijn de worteltjes in de grond verankerd en kan de steen of het hout weg.

Oh dat wist ik niet!
Weer wat geleerd.
Dankjewel Luc 🙂

Ik ga het toch weer zeggen 🙂 Beter geen planten in een sluier aquarium. Je kan wat waterpest erin gooien ter amusement, maar planten in de grond steken is nutteloos en een bodem van 5 cm neemt water weg, en is een voedingsbodem van bacteri�n. Bij andere vissen misschien wenselijk maar bij onze zwakke sluiervarianten een bron van ziektes.

Ik heb planten bij sluiers, als je ze voldoende voert blijven ze er (in mijn ervaring) gewoon van af 😉

Wat dan in een vijver tom ? Daar heb je planten en zandbodems, of toch na verloop van tijd door ophoping van vanalles en nog wat.
Ik ben er van overtuigd dat planten in een sluieraquarium hun nut hebben, je moet enkel de juiste en voor jouw aquarium nuttige soorten uitnemen.
Waterpest en vallisneria hebben zeker hun nut in sluierbakken, zuurstofplanten, nitraatvreters en waterpest heeft een laxerende werking op goudvissen.

heb ongeveer 1 cm zand erin zodat ze nog wel kunnen grondelen. Wellicht geen planten wel het beste maar het oog wil ook wat. Vandaar de varen op het hout vastbinden. Hoeft ook geen oerwoud in maar wat groen erin vind ik wel leuk. Ik ga het toch maar proberen om wat kleine bakjes te maken met wat zwaardere stenen erin. Dit lijkt me ook wel makkelijk om leeg gevreten stengels, dood materiaal eruit te halen. Bakje eruit dan op aanrecht nakijken en weer erin. Hoef ik niet met trapje telkens de boel te fatsoeneren.

Ik voer 4 tot 6 keer per dag dus daar zal het niet aan liggen. Ze gaan alle 4 op hetzelfde plaatsje als een gek zitten te woelen, duwen elkaar weg maar komen gewoon weer terug om te woelen. Wellicht straks als ze wat ruimer zitten niet meer maar ik denk dat het een soort van spelen is want zouden nu ook allemaal op een ander plekje kunnen gaan woelen.

Tips nog van harte welkom

Michelle

Leg daar dan wat grote kiezels om je plantjes.

of van die klei rondjes.

Nou Herbstnebel, in een vijver heb je veel meer liters. In een aquarium is alles veel geconcentreerder.
De vraag die je je kunt stellen, is of de voordelen van de planten opwegen tegen de nadelen van verontreiniging. Het in beslag nemen van 5 cm bodembedekking 40/50 liter. Het moeilijkere reinigen. Sluier aquarium is onderhoudsgevoelig. Is het handig die vol te stoppen met obstakels, en een bodem waarin plantenresten, voer en ontlasting zal achterblijven.

Als ik jouw van jouw handtekening uitga hou je 4 vissen op 4000 liter in je vijver, met mag ik aannemen een filter die veel groter is dan een aquarium potfiltertje. Dat is dan 1000 liter per vis. Ik kan me dan voorstellen dan je nog iets van een ecologisch evenwicht zal kunnen onderhouden. In een aquarium met sluiers is dat echter onmogelijk. Vandaar het vele water verversen.

Maar in een omgeving waarin de vis ten opzichte van water geconcentreerder wordt zal men klinischer te werk moeten gaan om dit water gezond te houden. Mensen met dure koi karpers zullen eerder met bodemdrainage en uv filters gaan werken dan dat zij een dikke laag bodembedekking gaan neerleggen waarin van alle ellende zich kan gaan nestelen.

Al met al zijn sluiers uitdagend om die gezond te houden in een aquarium. Sluiers vergroeien snel omdat zijn een kort en gedrongen bouw hebben. Vandaar de vele problemen met zwemblazen die in de verdringing komen. Een sluier van bijvoorbeeld 2 jaar oud van 10cm is feitelijk al vergroeid. Waterkwaliteit is enorm belangrijk en het hebben van organisch materiaal/ afval is een risico. Een groter risico dan de eventuele voordelen van planten naar mijn mening.

Kan je dat dan niet oplossen door slechts in een hoekje een bodempje aan te leggenof door met bloembakjes te werken waar je dan plantjes in pot ? Zo hoef je niet je hele aquarium met een znadbodem te bedekken. Allee tis maar een voorstel he 😉

Ik hou de 1 cm zand erin dat ze kunnen grondelen want ik denk dat als ik alleen bergjes met plantjes op de bodem doe, het bergje binnen een paar uur weg gewoeld is. 1 cm is makkelijk schoon te houden en kunnen er ook wat goede bacterien groeien lijkt me.

Ik heb nu kleine keitjes om de planten maar die wroeten ze ook weg. Keitjes van 1 cm is geen probleem om met zijn 4e weg te krijgen. Ga bij action even kijken wellicht kleine glazen potjes/bakjes die ik vul met keitjes en een voedingstabletje en dan kijken wat het doet.

Michelle

Ja, denk ook dat die zandhoopjes op den duur zullen weggewoeld worden. Een oplossing is om bloembakjes of iets dat ervoor moet doorgaan in je aquarium te poten. Dat kunnen ze niet zo makkelijk wegwoelen en is ook makkelijk in onderhoud. Ik ga zo te werk in mijn vijver.

Als je keitjes plaatst, let op met witte...na een tijd worden die wsl groen van de algen 🙂 en ik spreek van ondervinding. Heb op tafel ook nog een goudvissenkom staan met daarin een zuid-amerikaanse moerasplant een zwarte bodem en daarop mooie witte keien. Na een week begonnen die groen te zien en op den duur al de rest ook. Heb dan mexicaanse waterpest in de kom laten ronddrijven en meer gebruik beginnen maken van regenwater. Kom is bijna algenvrij en de keien zijn zo goed als wit.

Heb ook zwart grind met witte keitjes in het kleine bakje en heb al ervaren dat ze bij mij niet groen worden maar bruin. Ik ben bezig me te verdiepen hoe foto's te plaatsen maar dat is niet eenvoudig vanaf mijn iPad zal ff duren voordat ik dit voor elkaar heb. Als ik hierboven op picture klik moet ik een url ingeven snap niet helemaal de bedoeling hiervan. Zover ik lees moet ik de foto naar iets sturen en hem dan weer ophalen om hem bij te sluiten. Wellicht handiger via laptop. Michelle

Tinypic.com

e1WPSX2eeuRojpjQZtRt-4_HgJBI9OgA.jpeg

Hi Tom, heb de app al ge�nstalleerd zie wel me foto's maar hoe krijg ik ze in het bericht. Sorry hoor ben niet erg handig qua iPad en forums. Als ik op foto klik kom ik in me instellingen

Foto's en camera over iCloud delen staat aan, delen met tinypic ook aan. Wat een mooi vissekopje

Ik doe het niet met een app. Gewoon naar die website en dan op 'bestand kiezen'. Plaatje uitzoeken uit je gallerij en dan de weblink kopi�ren.

PS

En dan hier

Tom, heb net je fotoalbum bekeken en wat een mooie sluiers zeg. Zullen goed verzorgd worden anders zouden ze nooit zo mooi groeien. Een vraag, gebruik jij de spaybar voor wateruitlaat of iets anders

Ik doe mijn best , dank je 😉

Ik heb op de ene uitstroom een eheim flow pipe, en de andere gewoon een bochtje naar de zijruit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan