Wat is er nieuw

Crinum calamistratum rotte wortel

AQUAR3LL3

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2020
Hoi ik heb al sinds het begin van deze plant dat de wortels rot zijn/worden, komt een ontzettende putlucht van de wortels als ik er aan ruik. Elke week probeer ik de rotte wortels af te knippen.

Heb er 3 waarvan 1 het super doet, de andere 2 hebben een rotte wortel. Heb gister denk 3 kwart van de wortel geknipt zodat ik geen rotte stukken meer zag. Is dit een ziekte of groeien zeniet in de aquasoil ?

Bijlagen

• 20200510_180601.jpg
    20200510_180601.jpg
    84.4 KB · Weergaven: 140
  • 20200510_180606.jpg
    20200510_180606.jpg
    96.4 KB · Weergaven: 143
  • 20200510_180611.jpg
    20200510_180611.jpg
    97.2 KB · Weergaven: 133
Hoe diep plant je deze?

Hoe diep plant je deze?
Meestal zit 2 3e boven de soil aangezien het een grote hoge wortel is. Probeer wel zoveel mogelijkvan de vertakkingen van de wortel onder de soil te krijgen. Vind het alleen vreemd dat 1 er geen last van lijkt te hebben. De bladeren zijn zelf wel nog goed. Misschien moet ik maar gewoon nieuwe halen.

Hoi ik heb al sinds het begin van deze plant dat de wortels rot zijn/worden, komt een ontzettende putlucht van de wortels als ik er aan ruik. Elke week probeer ik de rotte wortels af te knippen.

Heb er 3 waarvan 1 het super doet, de andere 2 hebben een rotte wortel. Heb gister denk 3 kwart van de wortel geknipt zodat ik geen rotte stukken meer zag. Is dit een ziekte of groeien zeniet in de aquasoil ?
Daar zit dus je probleem: Deze plant reageert zeer sterk op ver- of herplanten! Dus elke week de wortels eraf knippen, niet doen! Deze plant moet je met rust laten. Ze houden van een gemiddelde lichtsterkte en water met een pH van zo rond de 7 maar de tolerantie op dat gebied is groot. Wel moet ze een hogere bodem tot 10 cm hebben en daar moet flink (bodem-)voeding inzitten. Als je kan zet de plant dan in de stroming, daar houdt ze van!

Meestal zit 2 3e boven de soil aangezien het een grote hoge wortel is. Probeer wel zoveel mogelijkvan de vertakkingen van de wortel onder de soil te krijgen. Vind het alleen vreemd dat 1 er geen last van lijkt te hebben. De bladeren zijn zelf wel nog goed. Misschien moet ik maar gewoon nieuwe halen.
Nee hoor, herplanten en er verder afblijven! Zie mijn bovenstaande bericht.

Ik heb er ook 3 gehad waarvan 1tje dit ook had.
Ik heb hem ook niet kunnen redden

Een beetje offtopic maar toch relevant misschien: Ik heb deze planten lange tijd in een aquarium met CO2 en felle verlichting gehad. Ze waren als eerste slachtoffer van baardalg en groeide nauwelijks. Ik heb ze later in een bak zonder CO2 gezet met matige verlichting en daar deden ze het aanzienlijk beter. :petjeaf:

Ik had een gelijkaardig probleem, zie onderstaand topic. Er zijn een aantal erg goede tips gegeven, maar helaas was het voor mijn planten al te laat.

https://aquaforum.nl/threads/crinum-willen-niet-aanslaan.167590/
Nee hoor, herplanten en er verder afblijven! Zie mijn bovenstaande bericht.
Ik heb er ook 3 gehad waarvan 1tje dit ook had.
Ik heb hem ook niet kunnen redden

Thanks matts/benvo het andere topic stond eigenlijk het antwoord van benvo goed in. De plantemstonden goed zal dus wel pech hebben gehad bij aankoop. Heb er eigenlijk de eerste 2 maanden niet na naar gekeken tot het opviel dat ze slechter groeide.

Zal ze de komende 3 maanden met rust laten. heb de rotte stukken verwijderd, wat niet heel goed voor de plant geweest zal zijn maar kan dat niet zo in de soil stoppen.

Een beetje offtopic maar toch relevant misschien: Ik heb deze planten lange tijd in een aquarium met CO2 en felle verlichting gehad. Ze waren als eerste slachtoffer van baardalg en groeide nauwelijks. Ik heb ze later in een bak zonder CO2 gezet met matige verlichting en daar deden ze het aanzienlijk beter. :petjeaf:
Bedankt ! Heb er 3 waarvan 1 het echt geweldig doet de andere twee niet. De 2 met rot stonden voor de filter inlet en naar mijn idee minder licht door hardscape schaduw maar wel weer dichter bij de co2 🙂

Interessant om alle ervaringen uit te wisselen! :petjeaf:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan