Wat is er nieuw

Crinum willen niet aanslaan

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
33
Ik krijg de crinums hier maar niet aan de praat, ik heb al verschillende knollen van crinum calamistratum en crinum thaianum geprobeerd maar ze willen niet.

Ik plant de knol enkel met de wortels in de bodem, niet de gehele knol dus maar toch beginnen ze steeds te rotten.
Er zitten een aantal ADA rootsticks in de buurt van de wortels, de bodems bestaat uit filterzand ( 0.4-0.8mm)

Heeft er iemand tips? Of alternatieven vanuit het Afrikaanse continent?

Wat zijn je waterwaarden, verlichting, co2 etc?

Opzichzelf is het geen heel moeilijke plant, maar zoals veel bollen en knollen soms wat gevoelig voor veranderingen.
eenmaal aangeslagen zijn het sterke en sterk groeiende planten. maar dan moeten ze wel aanslaan.

er zijn heel veel mensen die zweren bij zand, maar ik ben er geen fan van. De CEC-waarde, zuurgraad en mircobiotische eigenschappen van soil of voedingsbodems zijn beter. Het is geen keiharde voorwaarde maar het kan helpen.

kwa waterwaarden zou ik mikken op:
pH - tussen 6 en 7
TDS - tussen 100 en 200
CO2 - 15+ mg/l
voedingstoffen op een fatsoenlijk niveau, dus regelmatige toevoeging.

Wat zijn je waterwaarden, verlichting, co2 etc?

Opzichzelf is het geen heel moeilijke plant, maar zoals veel bollen en knollen soms wat gevoelig voor veranderingen.
eenmaal aangeslagen zijn het sterke en sterk groeiende planten. maar dan moeten ze wel aanslaan.

er zijn heel veel mensen die zweren bij zand, maar ik ben er geen fan van. De CEC-waarde, zuurgraad en mircobiotische eigenschappen van soil of voedingsbodems zijn beter. Het is geen keiharde voorwaarde maar het kan helpen.

kwa waterwaarden zou ik mikken op:
pH - tussen 6 en 7
TDS - tussen 100 en 200
CO2 - 15+ mg/l
voedingstoffen op een fatsoenlijk niveau, dus regelmatige toevoeging.

Ph: 6.82 co2: rond de 20ppm. De TDS zit rond de 200
Dagelijkse toevoeging van No3: +2ppm, K: +2ppm, Po4: +0.1ppm en Profito voor de micro's

Laatste meting zat ik op No3 10, Po4 0.8, een week na de vorige waterwissel.

Het gaat om een aquarium met kogelvissen. Af en toe de bodem eens kunnen stofzuigen is dan geen overbodige luxe. In die zin leek soil me geen goede keuze.

Ik krijg de crinums hier maar niet aan de praat, ik heb al verschillende knollen van crinum calamistratum en crinum thaianum geprobeerd maar ze willen niet.

Ik plant de knol enkel met de wortels in de bodem, niet de gehele knol dus maar toch beginnen ze steeds te rotten.
Er zitten een aantal ADA rootsticks in de buurt van de wortels, de bodems bestaat uit filterzand ( 0.4-0.8mm)

Heeft er iemand tips? Of alternatieven vanuit het Afrikaanse continent?

Crinums houden van een voedselrijke bodem die wat hoger is. Een cm. of 7 á 8 wordt geadviseerd. Een middelmatige lichtsterkte is voor de plant voldoende. Ze staat graag in een stroming! Ga de plant niet verplaatsen. Daar kunnen ze slecht tegen en leggen ze het loodje. Je bak zou ook niet te laag moeten zijn, 50, 60 cm. of meer is nodig.
Een alternatief kan een Aponogeton zijn. Een longiplumulosus, bijvoorbeeld.

Crinums houden van een voedselrijke bodem die wat hoger is. Een cm. of 7 á 8 wordt geadviseerd. Een middelmatige lichtsterkte is voor de plant voldoende. Ze staat graag in een stroming! Ga de plant niet verplaatsen. Daar kunnen ze slecht tegen en leggen ze het loodje. Je bak zou ook niet te laag moeten zijn, 50, 60 cm. of meer is nodig.
Ben heeft gesproken. Verdere reacties lijken mij vanaf nu niet meer nodig. :DD :juggle:

Ze staan in de hoek waar de aanzuigkorf zit, ik denk dat stroming normaal niet echt een probleem zou mogen zijn.
Waterhoogte in zo'n 55cm
Het enige is misschien de bodem, die is zo'n 5cm op de plek waar ik ze heb geplant. Zou dat op een maand rotte knollen kunnen geven?

Als ik nog eens probeer zal ik zeker de bodem eerst ophogen. Misschien ook eens kleibolletjes gebruiken ipv de rootsticks?

Bedankt voor de tips!

Dit zullen erg weinig baken hebben want als je werkt met kraanwater dan zit je vaak al hoger.

als je optimale omstandigheden voor de planten wil is kraantjeswater dus ook niet de beste keus. Nou hoeven planten niet alles optimaal te hebben om toch mooi te groeien. Maar niks optimaal maakt het wel lastig...

Ph: 6.82 co2: rond de 20ppm. De TDS zit rond de 200
Dagelijkse toevoeging van No3: +2ppm, K: +2ppm, Po4: +0.1ppm en Profito voor de micro's

Laatste meting zat ik op No3 10, Po4 0.8, een week na de vorige waterwissel.

Het gaat om een aquarium met kogelvissen. Af en toe de bodem eens kunnen stofzuigen is dan geen overbodige luxe. In die zin leek soil me geen goede keuze.
Waterwaarden enzo lijken me prima, daar zou het niet aan moeten liggen.. soms heb je gewoon planten die het niet doen in je bak....
aponogetons zijn vergelijkbaar kwa uitstraling. blijven ietsie kleiner gemiddeld maar toch. bloeien wel mooi. een flink veld nymphaea is ook mooi.

afrikaanse kogelvissen zijn cool trouwens welke heb je?

De tetraodon schoutedeni, het zijn erg leuke diertjes inderdaad 🙂

Amen.

Onderschat een dikkere bodem en stroming niet. Hebben ze echt wel nodig. Ik zie een groot verschil tussen de Crinums in de stroming en Crinums die iets uit de stroming staan. Veel kleibolletjes toevoegen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan