Crossocheilus Oblongus en Goudvissen


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal,

Ik heb een vraag. En ik hoop jullie een antwoord!
Hebben jullie ervaringen met het houden van de crossocheilus oblongus met goudvissen (op 23 graden)?
En dan specifiek als subvraag: Hebben jullie ervaring dat ze zich kunnen vastzuigen aan de goudvis?

Elke gedachte en ervaring hierover lees ik graag! Vast hartelijk dank!
 
@Nicolientje-W ik ga je link nog even goed lezen ook zo, dank daarvoor want bij het snel scannend lezen zie ik al dat ik het langzaam scannend moet lezen omdat er veel nuttige dingen in staan! Top! (y)
 
Ik ben een beetje in de war.
Is Crossocheilus siamensis nu iets anders dan de Crossocheilus oblongus?

Wel, he?
En ze lijken verdacht veel op elkaar.

Ik vermoed dat ik de siamensis heb.
Al helemaal als blijkt dat de oblongus de siamensis is :ROFLMAO:.

Edit: http://vissen.aquagids.nl/Crossocheilus_oblongus.html zegt dat het inderdaad dezelfde is.


Anywho. Vraag blijft. Hoe zijn jullie ervaringen met het houden van deze vis samen met
1. Goudvissen
2. Maanvissen?

Ondervind hier (nog) geen problemen, ben benieuwd of jullie ze wel hebben ondervonden, of juist hele positieve ervaringen, ik hoor het allemaal graag! Dank!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring in de jouw gevraagde combinaties. Wel weet ik van klanten en dit forum dat een ancistrus goed te combineren is met goudvissen
 
Ik ben een beetje in de war.
Is Crossocheilus siamensis nu iets anders dan de Crossocheilus oblongus?
De soort waar het hier om gaat heet eigenlijk Crossocheilus langei. :) Crossocheilus siamensis is (naar mijn weten) geen officiële naam, al wordt hij door hobbyisten wel gebruikt. In de handel wordt de siamese algeneter nog het meest aangeduid met Crossocheilus oblongus. Dit berust echter op een misidentificatie; de betreffende vissoort komt niet eens in de handel voor. Of in elk geval niet structureel. "Oblongus" is derhalve weliswaar de meestgebruikte naam, maar ik persoonlijk vind niet dat conventie ("iedereen noemt hem al zo") boven wetenschappelijke bepaling moet gaan.

Anyhoo. :D Ik heb hier zelf 5 van die Crossocheilusjes met 5 goudvissen zitten. Geeft geen enkel probleem. Die algeneters hebben nooit ook maar een vin uitgestoken naar welke vis dan ook. Iedere oorlog waar zij in zouden belanden, zouden ze verliezen. ;-)

Een vis die ik met goudvissen níét zou vertrouwen is die "andere" siamese (chinese) algeneter: Gyrinocheilus aymonieri.
 
Ik heb geen ervaring in de jouw gevraagde combinaties. Wel weet ik van klanten en dit forum dat een ancistrus goed te combineren is met goudvissen
Dank je wel!
Ik heb een slechte ervaring met een L-nummer/goudviscombinatie. Ik kocht hem als ancistrus en hij bleek een gibbiceps, en kwam uiteindelijk in conflict met mijn (blinde) goudvis. Vis zag de pleco niet, pleco voelde zich bedreigd en ging uithalen. Ik denk niet dat het een exemplarisch voorbeeld is vanwege de bijzondere omstandigheden, maar toch, een ervaring.

@Gino88 Super bedankt voor je verhelderende antwoord! Van Crossocheilus Oblivious naar Crossocheilus Obvious nu :DD.

Een vis die ik met goudvissen níét zou vertrouwen is die "andere" siamese (chinese) algeneter: Gyrinocheilus aymonieri.
Dit vind ik interessant! Waarom is dat?
Ik heb deze namelijk nog voor mijn L-nummer met m'n twee goudvissen in een bak gehad. Ik heb daar nooit narigheid mee gehad, in de zin dat hij de goudvissen lastig viel. Daar zeg ik gelijk bij dat deze algeneter (Dyson) ook niet heel oud geworden is, en dus ook niet heel groot, en dus ook niet heel gevaarlijk.

Ik vind het echt heel verwarrend, meervallen. Denk je dat je de ene soort koopt, blijkt het weer een andere, en dan zijn ze weer vriendelijk, en dan weer niet, en dan denk je dat ze 15 cm worden en dan worden ze ineens 50, dan zijn het mee(r)vallen, en dan blijken ze weer tegenvallen, ;))
 
Dank je wel!
Ik heb een slechte ervaring met een L-nummer/goudviscombinatie. Ik kocht hem als ancistrus en hij bleek een gibbiceps, en kwam uiteindelijk in conflict met mijn (blinde) goudvis. Vis zag de pleco niet, pleco voelde zich bedreigd en ging uithalen. Ik denk niet dat het een exemplarisch voorbeeld is vanwege de bijzondere omstandigheden, maar toch, een ervaring.

@Gino88 Super bedankt voor je verhelderende antwoord! Van Crossocheilus Oblivious naar Crossocheilus Obvious nu :DD.


Dit vind ik interessant! Waarom is dat?
Ik heb deze namelijk nog voor mijn L-nummer met m'n twee goudvissen in een bak gehad. Ik heb daar nooit narigheid mee gehad, in de zin dat hij de goudvissen lastig viel. Daar zeg ik gelijk bij dat deze algeneter (Dyson) ook niet heel oud geworden is, en dus ook niet heel groot, en dus ook niet heel gevaarlijk.

Ik vind het echt heel verwarrend, meervallen. Denk je dat je de ene soort koopt, blijkt het weer een andere, en dan zijn ze weer vriendelijk, en dan weer niet, en dan denk je dat ze 15 cm worden en dan worden ze ineens 50, dan zijn het mee(r)vallen, en dan blijken ze weer tegenvallen, ;))
Ja winkels weten zelf niet wat ze verkopen en op marktplaats plakken veel noobs er ook maar een etiket op, maar als je een kweker weet dan weet je dat je goed zit, je hebt overigens ook sluiervarianten van de ancistrus: (eigen foto)
kweekkoppel.jpg
 
Ja winkels weten zelf niet wat ze verkopen en op marktplaats plakken veel noobs er ook maar een etiket op, maar als je een kweker weet dan weet je dat je goed zit, je hebt overigens ook sluiervarianten van de ancistrus: (eigen foto)
Wat een waanzinnig mooie dieren! Buitenaards mooi!
 
Dankjewel, deze noemen ze longfin ancistrus, je hebt ze in 3 kleurtjes: blond (die van de foto) wildkleur en rood
Prachtig! Ik had al even in je fotoalbum gekeken, echt heel heel gaaf. Alledrie de variaties even mooi vind ik! Hoe groot worden ze?
 
Ja en die staart zelf is alleen al 5 cm gemiddeld, echt mooi om te zien, @michelle1 heeft geregeld longfins zitten
@michelle1 heeft niet geregeld long fins zitten maar heeft constant stapels long fins :eek: Met dank aan de kweker van zeer vruchtbare mama en papa vis.:rolleyes:;) Zal eerdaags weer eens een up date foto posten maar meer long fin dan sluier in de villa.................

Jammer dat je niet wat meer weet over de siamezen uit ervaring maar ja, je kunt ook niet alles weten en ervaring mee hebben. Bij @Gino88 lijkt het geen probleem te zijn. Ik las in vogelvlucht google dat de siamees wel eens op een vis wil liggen te sabbelen maar internet is ook maar internet dus heeft hij meer aan ervaringsdeskundigen. Misschien dat er nog wat leden ervaring hebben met de siamees.
 
Dit vind ik interessant! Waarom is dat?
Ik heb deze namelijk nog voor mijn L-nummer met m'n twee goudvissen in een bak gehad. Ik heb daar nooit narigheid mee gehad, in de zin dat hij de goudvissen lastig viel. Daar zeg ik gelijk bij dat deze algeneter (Dyson) ook niet heel oud geworden is, en dus ook niet heel groot, en dus ook niet heel gevaarlijk.
Leuk verwoord die laatste zin, en ik denk dat daarin (een deel van) de verklaring kan liggen; jouw vis was nog jong. Dan zijn Chinese algeneters vaak nog prima vissen voor in een gezelschapsbak. Het is naarmate ze groeien dat ze steeds territorialer worden, en vooral vissen die zich in de onderste bakhelft begeven, gaan bestoken. Het verschilt een beetje per type vis in hoeverre dat gedrag getriggerd wordt. Snelle scholenvisjes zoals danio's zijn een betere match dan een oude dikke sluierstaart.

Ik vind het echt heel verwarrend, meervallen. Denk je dat je de ene soort koopt, blijkt het weer een andere, en dan zijn ze weer vriendelijk, en dan weer niet, en dan denk je dat ze 15 cm worden en dan worden ze ineens 50, dan zijn het mee(r)vallen, en dan blijken ze weer tegenvallen, ;))
Haha. Klopt, het is even opletten. En ook dan heb je niet altijd zekerheid.
Gedrag kan per individu en naargelang de omstandigheden verschillen. Zo bestaan er vást wel aquaria met daarin voorbeeldig opgevoede Chinese algeneters. En hoewel Siamese algeneters bekendstaan als vreedzaam, kun je ook bij hen onderling wel eens dominant gedrag zien. Kan komen door te kleine aantallen, of dus door individuele verschillen. Zo was in mijn groep van 5 (die eerst groter was maar er werden er een paar opgegeten 🙈) lange tijd een groot vrouwtje de baas. Onder haar "bewind" was het onrustig. Zij wilde de beste plekjes hebben, het eten afpakken, etc. Na een jaar of zo werd een (ik denk) mannetje de leider, en daarmee hield alle strijd op.

En ook soortnamen zijn soms een gedoe. Ik zei hierboven bijvoorbeeld wel C. langei (en dat is al een andere naam dan 99% gebruikt) maar je hebt ook nog de C. atrilimes. En volgens sommige bronnen is díé dan weer de "echte" Siamees...

😆
 
Het probleem waar het hier over gaat is, dat de Gyrinoceilus aymonieri een zuigmond heeft, net als Pleco's zoals de Pterigoplychthys pardalis en de Pterigoplychthys gibbiceps. De Gyrinoceilus aymonieri heeft ook de reputatie wat agressief naar soortgenoten te zijn en kan soms behoorlijk groot worden, zo's 15 cm. Sommige van bovengenoemde soorten hebben de neiging om met hun zuigmond slijmhuid van op de grond rustende goudvissen weg te schrapen, en dat kan natuurlijk behoorlijk schadelijk zijn.De slijmhuid beschermt de goudvis namelijk tegen schadelijke zaken van buitenaf. Dan is er ook nog de Eplalzeorhynchos kalopterus of Flying Fox, die geen zuigmond heeft, maar nogal eens agressief kan zijn naar bakgenoten toe. Die Crossocheilus sp. lijkt nog de meest veilige " Siamees", ( geen zuigmond in ieder geval) heeft alleen als bezwaar dat hij veel ruimte nodig heeft.

Voorbeelden? Ik heb ook 3 meter-bakken gezien waar een solitaire Gyrinocheilus aymonieri al 10 jaar vreedzaam samenleeft met 3 flink uitgegroeide Komeetstaart-goudvissen. Maar die zijn snel, en kunnen deze vis gemakkelijk ontwijken als het nodig is. En ruimte zat in deze bakken. Maar mijn eigen " Pleco" Teuntje heb ik wel degelijk ooit aangetroffen terwijl ze bezig was met een van mijn toenmalige Shubunkins. Deze was op dat moment behoorlijk ziek/stervende, en ik had toen nog niet de kennis om er wat aan te doen. Ik dacht toen dat deze Pleco misschien ook wel aas at. Dus een echte Pleco bij goudvissen vind ik niet zo'n goed idee.

In tegenstelling tot Ancistrussen, die wel degelijk leuk gezelschap voor Goudvissen/Sluierstaarten kunnen zijn. Onderstaande Engelstalige link geeft nog wat info over de verschillen/overeenkomsten, en daaronder mijn eigen Algeneter-topic.


 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank @Gino88 en @Giebeltje voor jullie mooie, volledige en ook duidelijke tekst en uitleg! Super!

En ook soortnamen zijn soms een gedoe. Ik zei hierboven bijvoorbeeld wel C. langei (en dat is al een andere naam dan 99% gebruikt) maar je hebt ook nog de C. atrilimes. En volgens sommige bronnen is díé dan weer de "echte" Siamees...
Dat geeft te denken, komen ze ook allemaal uit Thailand?
En, jee ja, ik heb de atrilimes eens even in de google gedaan en die lijkt ook echt weer super veel op de langei. En de langei op de oblongus. Of, ben ik nu weer in de war, en is de oblongus de langei, het duurt niet lang of ik zelf een siamens is. Ben. ;) .
Dank je wel voor je ervaringsverhalen, en je uitleg ook. Top! Mooi voorbeeld van je groepsdynamiek, hoe dat toch ook heel afhankelijk is van wie er in de groep zitten...
Bij mij zitten ze er al, en ik heb (nog) geen problemen met ze gehad. Maar ik heb ook een rio450 waar ze naar toe kunnen als het allemaal niet goed blijkt te gaan, ze te groot worden, of als nu ergens tijdens dit draadje blijkt dat ik ze beter sowieso daarheen kan verhuizen. Vandaar ook mijn vraag hoe ze zijn i.c.m. maanvissen (en van wat ik tot nu toe mee maak gaat dat ook gewoon helemaal prima, maar ik was erg benieuwd naar ervaringen van anderen daarmee).

Maar mijn eigen " Pleco" Teuntje heb ik wel degelijk ooit aangetroffen terwijl ze bezig was met een van mijn toenmalige Shubunkins. Deze was op dat moment behoorlijk ziek/stervende, en ik had toen nog niet de kennis om er wat aan te doen. Ik dacht toen dat deze Pleco misschien ook wel aas at. Dus een echte Pleco bij goudvissen vind ik niet zo'n goed idee.
@Giebeltje , je legt het echt heel mooi uit wat het bezwaar is tegen de pleco-achtigen. Herkenbaar ook, en ik deel je mening ook. Arme vis. Dank je wel voor je heldere verhaal!
En je topic, wat fijn dat je me er even op wijst! Je openingspost heb ik een poos geleden gelezen ontdek ik nu. Zal hem nog even herlezen, en wat erna komt.

Een ancistrus heb ik inderdaad overwogen om bij mijn goudvissen te houden, toen ook gekocht en bleek een pleco ;).
Dat ging goed tot mijn blinde vis onbedoeld in zijn vaarwater kwam, toen werd het schubben plukken. Ik heb hem nooit vampirisch gedrag zien vertonen. Het was echt alleen uithalen wanneer de goudvis te dichtbij kwam.
Pleco zit nu bij mijn manen, en dat gaat tot nu toe echt helemaal prima. Nul incidenten gehad. Laat de manen met rust, en heel dichtbij, totaal geen conflictsituaties gezien. Hij gedraagt zich eigenlijk heel erg lief. Alleen komkommer gaat er aan.

Wat is de reden dat een ancistrus niet aan andere (goud)vissen gaat hangen? In tegenstelling tot de andere zuigmonden?
 
Ancistrussen worden niet zo groot, en hun temperament is wat anders. Mijn Bessie (-"Tha-Bitch") heeft destijds wel haar partner over de kling gejaagd, en af en toe deelt ze een kopstoot uit aan de Sluiers, maar leeft over het algemeen vredig met hen samen. Vooral met wijlen mijn Fantail Quick was het af en toe wel wederzijds plagen, schijngevecht of uitdagen, maar verder nogal onschuldig. Courgette is het enige waar Bessie aan sabbelt.
 
Eigenlijk zou je gewoon de woorden " Siamees", " Chinees", " Indisch" en " Algeneter" moeten vermijden, aangezien dit de woorden zijn die voor verwarring zorgen. " Siam" was de naam voor Thailand tot 1939, " Indisch" sloeg meestal op " Nederlands -Indie", iets dat ook al lang verleden tijd is, en veel Aziatische soorten werden volgens mij gewoon door de commercie van het etiketje " Chinees" voorzien. De Latijnse namen lijken een betere optie, maar die worden nogal eens aangepast, als er weer eens een soort verwant of juist niet verwant blijkt te zijn aan een andere soort.

In ieder geval vallen zowel de Crossocheilus oblongus, C. langei, C. atrilimes als de Eplalzeorhynchos kalopterus en de Gyrinoceilus aymonieri onder de Karperachtigen, waarvan alleen Crossocheilussen geschikt zijn om bij Goudvissen in een ruime gezelschapsbak te houden. Zoals te zien is op het mooie filmpje van @Gino88 hierboven.
 
Bewijsstuk #1 voor goed gedrag


O wat een geniaal filmpje!! Geweldig!!!
Hartelijk dank voor het delen!

Eigenlijk zou je gewoon de woorden " Siamees", " Chinees", " Indisch" en " Algeneter" moeten vermijden, aangezien dit de woorden zijn die voor verwarring zorgen. " Siam" was de naam voor Thailand tot 1939, " Indisch" sloeg meestal op " Nederlands -Indie", iets dat ook al lang verleden tijd is, en veel Aziatische soorten werden volgens mij gewoon door de commercie van het etiketje " Chinees" voorzien. De Latijnse namen lijken een betere optie, maar die worden nogal eens aangepast, als er weer eens een soort verwant of juist niet verwant blijkt te zijn aan een andere soort.

In ieder geval vallen zowel de Crossocheilus oblongus, C. langei, C. atrilimes als de Eplalzeorhynchos kalopterus en de Gyrinoceilus aymonieri onder de Karperachtigen, waarvan alleen Crossocheilussen geschikt zijn om bij Goudvissen in een ruime gezelschapsbak te houden. Zoals te zien is op het mooie filmpje van @Gino88 hierboven.
Mooi uiteengezet @Giebeltje! Dank je wel!

Dus eigenlijk voorlopige eindconclusie, in mijn geval van drie oblongi bij mn blinde goudvissie: het is niet heel waarschijnlijk dat dit een slecht idee is wat betreft het welzijn van mijn goudvis. Ze zullen waarschijnlijk de goudvis niet gaan uitzuigen.
Doe ik er, naar jullie mening, verstandiger aan om ze, op (vroegere of latere termijn), toch te verhuizen naar mijn rio 450? Daar heb ik nu ook drie crosso's in zitten (die al iets groter zijn). Ik vermoed en neig nu zelf een beetje naar een 'ja' wat dit betreft. Gewoon puur vanwege de ruimte, en dat ze er daar een groep kunnen vormen met de drie anderen. Maar ik hoor graag tips, trucs, adviezen, mooie anekdotes!
De reden dat ze bij mijn goudvis zitten is een lang verhaal wat mede terug te lezen is in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/kwakkelende-witte-goudvis-van-13-jaar.172079/.
TLDR; het leek toen de beste oplossing voor de toenmalige situatie.

Dank jullie wel voor jullie berichten! Wat fijn. Heel wat wijzer geworden weer! Blij mee!
 
Voorlopig zitten de drie oblongi daar prima denk ik. Je ziet zelf wel of ze het naar hun zin hebben. En straks, als die drie echt te groot worden, kun je ze altijd nog naar de 450 verhuizen. Uitzuigen, dat zullen ze niet doen, aangezien ze geen zuigmond hebben:)
En interactie tussen verschillende soorten zie ik hier dagelijks natuurlijk, Bessie vormt een groep met de Sluierstaarten, en die staat een stuk verder van ze af dan jouw Crossocheilussen die net als de Goudvis, tot de Karperachtigen behoren.
 
Uitzuigen, dat zullen ze niet doen, aangezien ze geen zuigmond hebben
Heb je helemaal gelijk in! De kieteldood dan! Met die snorharen van ze.

Wat mooi dat Bessie zich bij de sluiers heeft aangesloten! Bijzonder!
 

Terug
Bovenaan