Wat is er nieuw

Cryptocoryne becketii

B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
165
Leeftijd
28
Hallo, ik heb in mijn aquarium een aantal stekjes van de Cryptocoryne becketii staan. Deze plant staat er al sinds de opstart van mijn aquarium in februari. Per 2 plantjes heb ik er bij de opstart 1 kleibol van JBL bij gedaan. Ze staan in een Hornbach color sand bodem.

De eerste weken gingen deze planten prima. Ik heb ook geen last gehad van de zogenaamde crypto melt. Echter de laatste weken heb ik het idee dat er iets niet helemaal goed gaat. De grotere bladeren gaan langzaam dood en lossen dan compleet op. Op hetzelfde moment groeien er wel weer heel kleine nieuwe blaadjes die ook weer groter kijken te worden, dus het is niet zo dat de hele plant lijkt dood lijkt te gaan.

Weet iemand of dit normaal gedrag van deze plant is of moet ik bijvoorbeeld meer kleibollen toevoegen? Omdat ik lees dat deze plant niet van veranderingen houd heb ik zelf nog niet lopen experimenteren.
 
Hierbij ook nog een foto van de plantjes hoe ze er nu bij staan
 

Bijlagen

  • IMG_20230410_221900.jpg
    IMG_20230410_221900.jpg
    224.4 KB · Weergaven: 69
  • IMG_20230410_221920.jpg
    IMG_20230410_221920.jpg
    187.2 KB · Weergaven: 72
Ik denk dat de plant zich aan het aanpassen is.
Planten worden boven water gekweekt en gaat zich dus naar verloop van tijd aanpassen aan onder water. Emers naar submers
 
Ik denk dat de plant zich aan het aanpassen is.
Planten worden boven water gekweekt en gaat zich dus naar verloop van tijd aanpassen aan onder water. Emers naar submers
Gebeurt dat pas na zoveel weken? Ik had verwacht dat dit gelijk aan het begin dan zou gebeuren. Dat was ook bij mijn vallisneria, die is nu juist weer aan het groeien.
 
Ik wist het ook niet en kreeg het gister te horen. Het is per plat verschillend.
 
Hierbij ook nog een foto van de plantjes hoe ze er nu bij staan
Cryptocoryne hebben een hekel aan verandering, dus misschien is er iets veranderd?. Ik heb wel eens een stekje verplaatst en toen bleef er ook niks van over. Ze komen dan uiteindelijk terug
 
Die komt wel terug dus ik zou zeggen heb geduld.
 
Afhankelijk van de grootte en het aantal van je kleibollen is het inmiddels mogelijk dat je een paar nieuwe bolletjes bij de wortels moet doen. Mijn ervaring is dat mijn kleibolletjes (erwt tot knikkergrootte) na 4-6 weken aangevuld moeten worden.
 
Ik doe bij de grotere planten vaak 2 of 3 en dan ter grootte van een knikker en dan kun je vaak wel 5 maanden vooruit.
 
Ik doe bij de grotere planten vaak 2 of 3 en dan ter grootte van een knikker en dan kun je vaak wel 5 maanden vooruit.
Uiteindelijk zal ik ook wel wat grotere kleibolletjes maken, maar voorlopig is mijn bak nog in een verhuis- en herinrichtingsproces en dan werkt het handiger om wat kleinere bolletjes te gebruiken waarvan niet de helft de hele bak doorwarrelt als je iets moet veranderen.
 
Ja je moet doen wat het makkelijkste werkt en als ik ze iets groter maak dan hoef je er ook minder te draaien.
 
Cryptocoryne heeft de neiging om bij elke wijziging, en dat hoeft niet eens aan de plant zelf te zijn, om een herstart te maken. Het zijn sterke en eigenlijk ook gemakkelijk te houden planten dus ook hier is geduld een schone zaak.
 
Uiteindelijk zal ik ook wel wat grotere kleibolletjes maken, maar voorlopig is mijn bak nog in een verhuis- en herinrichtingsproces en dan werkt het handiger om wat kleinere bolletjes te gebruiken waarvan niet de helft de hele bak doorwarrelt als je iets moet veranderen.
Ja je moet doen wat het makkelijkste werkt en als ik ze iets groter maak dan hoef je er ook minder te draaien.
Toch blijft mijn advies; maak je bolletjes zo klein mogelijk! Zo nodig steek je er meerdere bij een plant maar het voorkomt het naar boven halen van een leemprop bij wijzigingen.
 
Toch blijft mijn advies; maak je bolletjes zo klein mogelijk! Zo nodig steek je er meerdere bij een plant maar het voorkomt het naar boven halen van een leemprop bij wijzigingen.
Maar goed ook zullen resten van kleine bolletjes toch omhoog komen? En als je 3 kleintjes bij een plant gebruikt ipv 1 grotere dan weet ik niet of dat zoveel zal verschillen in wat er omhoog komt met onderhoud/snoeien.
2 munten van 50 cent is 1 euro maar 10 van 10 cent is ook 1 euro😱
 
Bedankt voor alle antwoorden. Lijkt dus in zekere maten toch bij het gedrag van de plant te horen. Bij de volgende onderhoudsbeurt steek ik er een paar extra kleibollen bij. Maakt het voor de hoeveelheid nog uit dat ik geen co2 gebruik (dus langzamere groei)?

En ik lees veel dat jullie zelf de bollen maken. Is er een bepaalde handleiding die ik kan volgen en die goed werkt? Nu heb ik kant en klare bollen gekocht, hiervoor heb ik ze nog nooit gebruikt.
 
Ik koop kleibollenmix en doe er hel weinig water bij zodat je er goed balletjes van kan rollen. Teveel water geeft een soort soep. Daarna laat ik ze op een bord in de vensterbank drogen.
 
Misschien vind je deze pagina interessant.

https://www.aquariumcoop.com/blogs/aquarium/why-is-my-cryptocoryne-plant-melting
In grote lijnen komt het er op neer dat voor cryptocoryne's, net als voor veel andere emers (boven water) gekweekte planten geldt dat ze bij de start van je aquarium gaan overschakelen naar de submerse (onderwatergroei) vorm. Bij de meeste planten is dat binnen 2 tot 4 weken afgerond, enkelen hebben langer, tot wel 2 maanden nodig. Cryptocoryne's beginnen doorgaans vrij snel na het planten met het overschakelen.

Bij cryptocoryne's kan het smelten van de bladen ook veroorzaakt worden door verandering anders dan de overgang van emers naar submers.
Verplaatsen/nieuw planten is zo'n verandering, maar het kan ook gaan om forse veranderingen in water (voeding, co2 etc) of bijvoorbeeld verlichting. Dan kan je een soortgelijk proces zien. De plant gaat zijn bladeren laten smelten en de energie daarvan gebruiken voor het maken van verse jonge bladeren die beter geschikt zijn voor de nieuwe omstandigheden.

Er zijn mensen die alle bladeren afknippen om de vervuiling van het water door de smeltende bladeren te voorkomen. Wij knippen zelf meestal alleen bladeren weg die echt heel lelijk zijn geworden.

Wat betreft voeding in de bodem. Dat is iets dat wij zeker doen, zeker bij een nieuw gestart aquarium met een verse bodem. Wij gebruiken osmocote capsules (via @tuinkabouter hebben wij ze, erg goedkoop en werken lang fantastisch goed en geven hier nooit problemen), maar meestal is dat na een eerste plaatsing van de capsules daarna niet meer nodig. Dan is het aquarium gerijpt, is er inmiddels organisch afval de bodem ingezakt, en eigenlijk altijd hebben de tijgerlotussen, cryptocoryne's en echinodorussen daar hier genoeg aan.

We hebben gemerkt dat de planten de bodem op die manier ook schoon lijkt te houden. Dit is geen wetenschappelijk bewezen iets maar meer ons eigen idee 🙂Ook omdat we bij diep schoonmaken van de bodem op plekken zonder planten afval tegen komen, maar op plekken met planten niet of nauwelijks. We zien mooie sterke wortels die breed uitwaaieren om hun voeding bij elkaar te zoeken.

Maar wij voegen dus eigenlijk na de capsule(s) bij een eerste plaatsing voor opstart niets meer toe.
 
Laatst bewerkt:
Ik koop kleibollenmix en doe er hel weinig water bij zodat je er goed balletjes van kan rollen. Teveel water geeft een soort soep. Daarna laat ik ze op een bord in de vensterbank drogen.

Ik heb ze ook een tijdje gebruikt en het werkte hier ook goed, en ook lang, maar wij voegden aan de mix naast water ook wat aio plantenvoeding toe. Dat was een optie die destijds in elk geval, werd gegeven bij aquariumbemesting.nl en die voor ons logisch klonk.
Vervelende is natuurlijk dat je achteraf niet weet of dat positief of negatief heeft bijgedragen.
 
Maar goed ook zullen resten van kleine bolletjes toch omhoog komen? En als je 3 kleintjes bij een plant gebruikt ipv 1 grotere dan weet ik niet of dat zoveel zal verschillen in wat er omhoog komt met onderhoud/snoeien.
2 munten van 50 cent is 1 euro maar 10 van 10 cent is ook 1 euro😱
Van grote leemproppen die bij verplanten voor kunnen komen had ik nauwelijks last. Kleinere bolletjes maken helpt echt. En als er meerdere nodig zijn moet je ze natuurlijk niet dicht bij elkaar in de bodem duwen. Want dan maak je weer een grotere leemplek. De gedachte dat je echt alles dicht bij de wortels moet stoppen is onjuist heb ik ervaren. Het is bovendien ook niet nodig omdat planten ruim om hun wortels voedsel uit de bodem halen. Denk maar eens aan de boer die bemesting zaait, dat valt niet precies bij de wortels maar wordt evengoed opgepakt door planten.
 
Klopt Ben en ik stop ze vaak ook een paar centimeter bij de wortels in de bodem want die komen daar wel langs met groeien.
 
Kijk, ik vertelde hier iets over mijn ervaring maar dat wil dus niet zeggen dat jij of iemand anders er zich ook maar iets van aan moet trekken!
 
Bedankt voor het delen van al jullie ervaringen! Heb hier echt weer wat van opgestoken, wat ik weer kan gebruiken om mijn aquarium nog mooier te krijgen.

Leuk nieuwtje trouwens, zag gisteren de eerste garnaal in de nieuwe bak die weer eitjes bij zich droeg!
 
Wat de laatste tijd wel veranderd is, is dat mijn drijfplanten flink gegroeid zijn. Hierdoor is de hoeveelheid licht natuurlijk ook veranderd. Zou zo'n verschil al effect hebben? Zou het beter zijn om hier telkens een klein beetje drijfplant te verwijderen of juist eens per lange periode een hoop?
 
Als je een bijna volledig volgegroeide bovenkant in één keer drastisch uitdunt, is dat een forse lichtvermeerdering. Dat kan zo maar de oorzaak zijn. Misschien wat vaker kleinere hoeveelheden verwijderen?
 
Als je een bijna volledig volgegroeide bovenkant in één keer drastisch uitdunt, is dat een forse lichtvermeerdering. Dat kan zo maar de oorzaak zijn. Misschien wat vaker kleinere hoeveelheden verwijderen?
Zal dat gaan proberen, heb tot nu toe nog maar 1 keer drijfplanten weg moeten halen omdat praktisch de hele bak vol lag. Heb er toen geen rekening mee gehouden dat dat zo'n invloed heeft. Wat is een goed niveau in aan te houden? 3/4e van het wateroppervlak bijvoorbeeld?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan